Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 520D vinkasee startatessa

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vickers
    Newbiemmer
    • May 2013
    • 13
    • Pohjois-Pohjanmaa

E60 520D vinkasee startatessa

Kyseessä siis M47N2 moottorilla oleva kulkine.
    Startatessa moniurahihnan kiristin tekee aikamoisen liikkeen ja ilmeisesti löysää hihnaa sen verran että pääsee vähän luistamaan koska ääni tulee selvästi hihnasta. Onko kellään kokemuksia kiristimen vaihdosta? Onko operaationa minkälainen? Realoem:n mukaan siitä pitäs irrottaa melko palikka irti että pääsee käsiksi siihen itse kiristimen joustosysteemiin/ vaihtamaan sen.

Ja autolla ajettu se 210tkm

Kiitoksia jo etukäteen
  • Dabbler
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 102
    • Lpr

Samaa pähkäilin minäkin kun vaihdoin hihnat,vesipumpun ja ohjainrullan meinasin vaihtaa vielä tuon kiristinrullan en siis sitä sisäosaa jossa ilmeisesti tuo jousisysteemi on, mutta en saanut edes itse rullaakaan irti joten jäi vaihtamatta. Onko siis purettava koko jakoketjun koppa jotta saa sen jousi vastakappaleen pois ja lähteekö kiristinrulla varsineen vetämällä pois, uuden varren päässä on kyllä kierteet jonkunlaiselle ruuville.

Comment

• Vickers
      Newbiemmer
      • May 2013
      • 13
      • Pohjois-Pohjanmaa

Kyselin marmoritiskiltä tuota ja sanovat ettei tarvi kajota siihen jakokoteloon. Se rullan varsi menee vaan siitä läpi ja kai se vaihtuu sieltä oikealta ku tarpeeksi purkaa. Näyttäs se rullan varsikin olevan pultilla kiinni sen joustosysteemin läpi että samanverran joutuu töitä todennäköisesti tekemään. Itellä menee tuo dampperiki samalla vaihtoon...

Comment

• Dabbler
        Bimmer Rookie
        • Aug 2010
        • 102
        • Lpr

Heh nyt kun tuli puheeksi niin sama homma odottaa täällä dampperin kanssa, on yritetty irroittaa kyseistä osaa itse sekä korjaamolla (ei merkkiliike) itse yritin pulttikoneella, startilla, tekemällä hahloavaimen ja metrisillä jatkovarsilla vääntämällä ei aukea kampiakselin pultti, tuloksena avain joka tehty putkesta vääntyy solmuun, startti ei jaksa kuin nytkäyttää autoa kun avain maatavasten ja pulttikone joka muistaakseni oli ilmoitettu jotain 700nm aukaisuvoimaa ei jaksa aukaista. Täytynee viedä merkkikorjaamoon, niin kaikkien rojujen vaihto on tavallaan lähtöisin naputtavasta äänestä joka tulee mitä ilmeisemmin dampperista, ääni hävisi hihnojen, vesipumpun ja ohjainrullan vaihdon jälkeen, mutta palasi takaisin parin viikon jälkeen, dampperi on edestäpäin kyllä ihan ehjän näköinen.

Comment

• Vickers
          Newbiemmer
          • May 2013
          • 13
          • Pohjois-Pohjanmaa

Nyt ois apulaitehihnaosaston ylinmääräiset äänet selätetty. Eli täydellinen kiristin, ohjainrulla, vesipumppu, hihnat ja dampperi vaihdettu. Kaikki muut vaihdoin ensin ja startatessa kuuluva vinkasu ei vaan loppunut, eli viimesenä dampperin kimppuun. Tein sorkkaraudasta hieman muotoilemalla sopivan työkalun jolla saa kytkinkotelon alla olevasta reijästä pidettyä vauhtipyörästä moottoria (mulla manuaali loota).. En tiijä miten automaatissa.. Sitten vaan toinen kaveri väänsi 3/4" vääntiöllä olevalla vääntimellä pultin auki jossa metrin jatko. Ja uuden asennus samoilla vehkeillä.. Ensin uusi pultti momenttiavaimella 100nm ja sitten tuolla paksummalla avaimella itsetehdyn astelevyn avulla 150 astetta lisää. Voin kertoa että luja paikka vääntää mutta menee se.
          Ohuemmilla avaimilla ei kannata edes kokeilla..
          Eli loppuviimein vika oli dampperissa mutta en muitakaan osia turhaan vaihtanut, koska muissakin rullissa selvää laakerivikaa oli.

Comment

• Dabbler
            Bimmer Rookie
            • Aug 2010
            • 102
            • Lpr

Täällä kulkine tällähetkellä saman asian takia merkkiliikkeen pihalla seisomassa, eli kun vaihdoin rojut etupäähän (paitsi kiristäjän ja dampperin) niin naputtava ääni hävisi, kunnes taas palasi jonkunajan jälkeen vaimeana, sitten alkoi myös vinkaista strtatessa ja sammuttaessa, kun en saanut tuota dampperia itse irti vein lopulta auton merkkiliikkeeseen mukana "itse hankkimani dampperi" tässäkohtaa tuli tehtyä virhe, tilasin osan netistä autopartsmarket liikkeestä jossa kyseistä osaa oli monta vaihtoehtoa, minä köyhänä valitsin tietysti toiseksi halvimman merkkiä swag, kun oli tietääkseni saksalainen laatumerkki. Osahan tuli maaliskuussa postissa, laatikkon mukaan joku kiinantuote, ajattelin että meneehän tuokin kai kun ei tuon kummemmasta osasta ole kysymys, no nyt lopulta merkkiliike sai auton työnalle vaihtoivat dampperini ja soittavat pe iltapäivällä että ei kys. osaa voi jättää paikalleen, osa kuulemma ravistaa niin kovin että hajottaa jotakin varmasti.

Menin liikkeeseen tietysti euronkuvat silmissä pyörien sopimaan jatkosta, joka menee että tilataan marmorilta uusi dampperi 380eur. joka tulee mahd. Ti ja laitetaan uudelleen paikalleen, pakko oli tyytyä tähän ratkaisuun jotta saa auton edes juhannukseksi alle. Tilaamani osa oli ilmeisesti hämäysvulkanoitu päältäpäin jonkulaisella kumipinnoitteella, täytyy tutkia kun saan auton takas. Niin ja asentaja sanoi vielä että automaatissakin saa lukittua moottorin takapäästä myös, ei kyllä kerro mitkään afamerit, tissit ym. tuosta tietääkseni mitään.

Comment

• WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

Originally posted by Dabbler View Post
              Heh nyt kun tuli puheeksi niin sama homma odottaa täällä dampperin kanssa, on yritetty irroittaa kyseistä osaa itse sekä korjaamolla (ei merkkiliike) itse yritin pulttikoneella, startilla, tekemällä hahloavaimen ja metrisillä jatkovarsilla vääntämällä ei aukea kampiakselin pultti, tuloksena avain joka tehty putkesta vääntyy solmuun, startti ei jaksa kuin nytkäyttää autoa kun avain maatavasten ja pulttikone joka muistaakseni oli ilmoitettu jotain 700nm aukaisuvoimaa ei jaksa aukaista. Täytynee viedä merkkikorjaamoon, niin kaikkien rojujen vaihto on tavallaan lähtöisin naputtavasta äänestä joka tulee mitä ilmeisemmin dampperista, ääni hävisi hihnojen, vesipumpun ja ohjainrullan vaihdon jälkeen, mutta palasi takaisin parin viikon jälkeen, dampperi on edestäpäin kyllä ihan ehjän näköinen.
              Pahimmillaan on jouduttu irroittamaan jäähdytin ja kääntämään ilmastoinnin kenno sivuun että tarpeeksi suurella pulttikoneella pääsee avaamaan dampperin pultin... itse dampperistahan tuo ulahdus startatessa useimmiten johtuu.

Comment

• Dabbler
                Bimmer Rookie
                • Aug 2010
                • 102
                • Lpr

Nyt ei ulahda enää, dampperi vaihdettu, tosin 790eur. köyhempänä, eivät löytäneet muuta vikaa koneesta, vaikka valitin viivettä ja tehon puutetta alakierroksilla, välillä menee monta sek. ennenkuin mitään tapahtuu lähtemisen eteen, vihjailin vielä turbon siipien jumittamista. Täytynee etsiä jostain pystyvämpi korjaamo ei vaan taida täällä kaakonkulmalla olla.

Nyt viisaampana voin kanssa ohjeistaa, dampperi valmis jos kuuluu naputusta koneen etuosasta (on tosin vaikea paikallistaa) tai vinkaisee startatessa/sammuttaessa, hihnat pois konetta käyttämällä selviää naputuksen lähde ettei tule esim. venttiileistä.

Comment

• MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3144
                  • Tampere

Jos osanumero on tuo 11237805696, niin siihen valmistajat löytyy: KLIK.

Tuolta kelvollisena voisi pitää Gatesin TVD 1022, jota nyt ei Prinz Autoteilellä ole varastossa mutta 120€ hintaa voi pitää kelvollisena: KLIK.

Näin jatkoa ajatellen jos ei ole löysät housuissa ja voi odottaa sen viikon-kaksi postin tuloa.

Comment

Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎