Ei nyt kannata luulla että nuo kaikki luetellut viat pamahtais samaan aikaan päälle. Monessa suurin osa noista on jo korjattu, ja mitä ei ole niin tietääpähän kiinnittää ostohetkellä huomiota. Nuo kuitenkin semmoisia mitä vuosien saatossa ilmenee ja joutuu korjata.
Kallein yksittäinen osa on varmasti uusi turbo( noin 1000e töineen?), mutta se meneekin sitten seuraavat +200tkm
Jos on yhtään ylimäärästä aikaa ja viitsii perehtyä, suurimman osan saa tehtyä ite
Jotain lisäystä listaan:
-Laturin jännitteensäädin on yks joka loppuu noin 250tkm kieppeillä
-Jonkin verran vänkärinpenkin tunnistinmattoja mennyt
-Parkkitutkia/niiden johtovikoja ilmenny jonku verran
-farkuissa spoilerin alla oleva antenninvahvistin joillakin imeny kosteutta
-tomaattilaatikko aiheuttaa kierrosten humppausta tasakaasulla (korjaus: öljyn vaihto/turbiini/megatroniikka, tämä aika kallis mutta moni saattaa ajaa "laatikkovikaisella" tietämättä asiasta mitään jossei tuijota kiekkamittaria kun ajaa tasamaalla tasakaasulla oikeissa olosuhteissa. Ite en ainakaan saanut tätä vaivaa esille kuin talvipakkasilla, tasasella maalla, vakkarilla tietyllä nopeudella ja tietyillä kierroksilla, ja kun kone ja laatikko ei ollut vielä lämmennyt tarpeeks )
Oma katiska ( 2005 e61 530d) 226->250tkm/1 vuosi
-takaluukun johtosarja - vaihdettu edellisen omistajan toimesta
-takaluukun mikrokytkin - alkuperänen, toimii
-takaluukun pyyhkijä jumii - ei oo juminut, toimii
-taka ilmajouset vuotaa - ei oo vuotanut ( pitää korkeuden vaikka seisoo useamman päivän)
-takajousien kompressori - ed omistaja vaihdattanut -09
-imusarjan läpät - ed omistaja poistattanut -11
-hehkut - ed omistaja vaihdattanut -11
-hehkuyksikkö - ed omistaja vaihdattanut -11
-turbo jossainvaiheessa menee - vielä alkuperänen
-dpf tukkeutuu - lastutuksen yhteydessä poistettu ( jos ite suolestaa niin uudet tiivisteet maksaa n. 15e)
-termostaatit - vaihdoin kaikki paitsi laatikon termarin -12 (104e )
-dampperi - alkuperänen, ei halkeamia (tai vaihdettu mutta ei kirjattu ylös)
-hihnankiristimet - viime talvena vaihdoin + remmit ( 125e )
-ilmamäärämittari - alkuperänen, lastutuksen yhteydessä todettu toimivaks
-alipaineletkut - eikös nämä vaivaa lähinnä x35d malleja ?
-imusarjan paineanturi - alkuperänen, en oo huomannut että olis vikaa
-turbopaine lämpötila anturi - alkuperänen, mutta uushan ei maksa kuin jonku 20e (diagnosointi liikkeessä kalliimpaa, jos vähänkin epäilyttää niin vaihtaa uuden)
-kaikkien tukivarsien ym. puslat - katsastaja eikä nelipyörä suuntaaja ei löytänyt mitään välystä, mutta vaihdoin vahvistetut koiranluut kun kovilla pakkasilla kuulu pientä kolinaa terävässä patikossa (100e)
-lisäksi etupyöränlaakeri alkoi ääntää, niin vaihdatin molemmat eteen (280e +työ 120e)
-Parkkitutkia tullut vaihdettua muistaakseni 3kpl (45-60e/kpl)
-laturin jännitteensäätimen ostin talvella mutten ole vielä jaksanut asentaa, ei oo oireillut ( 120e)
Ei tässä vielä vuodessa oo konkurssiin mennyt, rahaa toki jonkin verran mennyt, mutta ei mitään merkittävää.
Kallein yksittäinen osa on varmasti uusi turbo( noin 1000e töineen?), mutta se meneekin sitten seuraavat +200tkm
Jos on yhtään ylimäärästä aikaa ja viitsii perehtyä, suurimman osan saa tehtyä ite
Jotain lisäystä listaan:
-Laturin jännitteensäädin on yks joka loppuu noin 250tkm kieppeillä
-Jonkin verran vänkärinpenkin tunnistinmattoja mennyt
-Parkkitutkia/niiden johtovikoja ilmenny jonku verran
-farkuissa spoilerin alla oleva antenninvahvistin joillakin imeny kosteutta
-tomaattilaatikko aiheuttaa kierrosten humppausta tasakaasulla (korjaus: öljyn vaihto/turbiini/megatroniikka, tämä aika kallis mutta moni saattaa ajaa "laatikkovikaisella" tietämättä asiasta mitään jossei tuijota kiekkamittaria kun ajaa tasamaalla tasakaasulla oikeissa olosuhteissa. Ite en ainakaan saanut tätä vaivaa esille kuin talvipakkasilla, tasasella maalla, vakkarilla tietyllä nopeudella ja tietyillä kierroksilla, ja kun kone ja laatikko ei ollut vielä lämmennyt tarpeeks )
Oma katiska ( 2005 e61 530d) 226->250tkm/1 vuosi
-takaluukun johtosarja - vaihdettu edellisen omistajan toimesta
-takaluukun mikrokytkin - alkuperänen, toimii
-takaluukun pyyhkijä jumii - ei oo juminut, toimii
-taka ilmajouset vuotaa - ei oo vuotanut ( pitää korkeuden vaikka seisoo useamman päivän)
-takajousien kompressori - ed omistaja vaihdattanut -09
-imusarjan läpät - ed omistaja poistattanut -11
-hehkut - ed omistaja vaihdattanut -11
-hehkuyksikkö - ed omistaja vaihdattanut -11
-turbo jossainvaiheessa menee - vielä alkuperänen
-dpf tukkeutuu - lastutuksen yhteydessä poistettu ( jos ite suolestaa niin uudet tiivisteet maksaa n. 15e)
-termostaatit - vaihdoin kaikki paitsi laatikon termarin -12 (104e )
-dampperi - alkuperänen, ei halkeamia (tai vaihdettu mutta ei kirjattu ylös)
-hihnankiristimet - viime talvena vaihdoin + remmit ( 125e )
-ilmamäärämittari - alkuperänen, lastutuksen yhteydessä todettu toimivaks
-alipaineletkut - eikös nämä vaivaa lähinnä x35d malleja ?
-imusarjan paineanturi - alkuperänen, en oo huomannut että olis vikaa
-turbopaine lämpötila anturi - alkuperänen, mutta uushan ei maksa kuin jonku 20e (diagnosointi liikkeessä kalliimpaa, jos vähänkin epäilyttää niin vaihtaa uuden)
-kaikkien tukivarsien ym. puslat - katsastaja eikä nelipyörä suuntaaja ei löytänyt mitään välystä, mutta vaihdoin vahvistetut koiranluut kun kovilla pakkasilla kuulu pientä kolinaa terävässä patikossa (100e)
-lisäksi etupyöränlaakeri alkoi ääntää, niin vaihdatin molemmat eteen (280e +työ 120e)
-Parkkitutkia tullut vaihdettua muistaakseni 3kpl (45-60e/kpl)
-laturin jännitteensäätimen ostin talvella mutten ole vielä jaksanut asentaa, ei oo oireillut ( 120e)
Ei tässä vielä vuodessa oo konkurssiin mennyt, rahaa toki jonkin verran mennyt, mutta ei mitään merkittävää.
Comment