Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530xd, runflat renkaat ja uraherkkyys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Magic530dAT
    Bimmer Rookie
    • Dec 2004
    • 119
    • Porvoo

    E61 530xd, runflat renkaat ja uraherkkyys

    Moro

    Tuli tuossa hankittua -07-mallinen 530xd jossa 245/40/R18 Goodyear Eagle NCT5 runflat renkaat alkuperäisillä LM135 vanteilla.

    Ongelma on että auto vetelee urissa niin penteleesti. Se pyrkii ns "ylös" urista eli jos ajaa uran oikeata reunaa vetää oikealle ja vaseta reunaa taas vasemmalle. Tämä vetely on todella rajua, eli jos vähänkään huomio herpaantuu niin auto pomppaa melko rajusti kun ajaa hiukan vinoon uran yli tai jos toinen puoli osuu esimerkiksi asfaltin paikkaukseen (joita todella riittää Suomen teillä).

    Kävin teettämässä 4-pyöräsuuntauksen ja se parani jonkun verran mutta on edelleenkin aika paha.

    Mitä arvelette, aiheuttaako n. puoleenväliin kuluneet runflatit tällaisen ilmiön, onko kulmat edelleenkin pielessä vai onko tämä neliveto E61 normi-alustalla vaan tällainen ? Vertailukohteena on -01 530d farmari jossa alkuperäinen sporttialusta ja on niin kuin silitysrauta tiellä.
    E93 330d -09
    F11 M550d Touring -12
    E61 LCI 530xDA Touring -07
    E39 LCI 530DA Touring -01
  • Miky
    Bimmer Rookie
    • Nov 2012
    • 53
    • Masku

    #2
    Ei mulla vetele ollenkaan saman koon renkaat. Oisko siis rft:t syynä.
    BMW E61 525xd -08 - 260hp/550Nm

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7531
      • Jyväshyvä

      #3
      Originally posted by Miky View Post
      Ei mulla vetele ollenkaan saman koon renkaat. Oisko siis rft:t syynä.
      Roskiin joutaa puolikuntoiset rtf:t.
      Uutena niillä vielä ajelee mutta kun pintaa on joku 4-5 mm niin alkaa vetelemään,
      ja Dunlopit ne vasta onkin pahimmasta päästä.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • Magic530dAT
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 119
        • Porvoo

        #4
        Originally posted by MajorDrake View Post
        Roskiin joutaa puolikuntoiset rtf:t.
        Uutena niillä vielä ajelee mutta kun pintaa on joku 4-5 mm niin alkaa vetelemään,
        ja Dunlopit ne vasta onkin pahimmasta päästä.
        Joopa joo, jotakin tällaista minä vähän epäilinkin.
        Onko kellään mitään kikkaa millä tuo edes paranisi niin että jaksaisi edes tämän kesän ajaa näillä ? Vaikuttaako rengaspaine mitenkään tähän asiaan ? Yritin hiukan nostaa painetta mutta en ollut huomaavinani mitään eroa, seuvraavaksi ehkä vähän pienempi paine.

        Minulla on nimittäin ajatuksena ajaa näillä tämä kesä ja syksy, sitten laittaa uudet talvikumit näille vanteille ja sitten hankkia uudet kesärenkaat ja vanteet ensi kevääksi. Tästä sitten lisää rengasfit-topikissa eli mitkä tuohon xd:hen sopii.
        E93 330d -09
        F11 M550d Touring -12
        E61 LCI 530xDA Touring -07
        E39 LCI 530DA Touring -01

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7531
          • Jyväshyvä

          #5
          Paineet eteen 2.6 ja taakse 3.0, sellaisilla itse ajelen...

          Eipä tuo talvirengaskausi kovin kaukana ole, muutama kuukausi.
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Mlatvala
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 3553
            • Kuopio

            #6
            Ei taida olla muuta neuvoa enää kun että "vasten hyviä neuvoja",

            Parempikuntoinen pari renkaista eteen. RFT.t muuten on kyllä ihan ajokelvottomia...
            E61 535d alkuunsa viritetty.

            Comment

            • Matson^
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2008
              • 2113
              • Seinäjoki

              #7
              Uraherkkyyteen auttaa paineiden tiputus > valmiiksi kovarunkoinen rengas vähän pehemenee > mutta kuluu sitten myös nopeammin ja todennäköisesti vielä jopa epätasaisesti.. mutta saatpa hetken rauhan ohjailuun

              Toinen juttu on pyörien suuntauksessa toivoa mahdollisimman pientä camberia (edestä yläpäästä kohdistus-nasta pois) ja pientä aurausta, vasten "ohjearvoja". Tällä konstilla ajat sitten niillä uusillakin renkailla mukavasti, vaikka vahingossa ostaisitkin uraherkkyyteen taipuvaiset "merkkikumit"
              | BMW G30 X-Drive M-Sport |
              | Nissan Navara TREK-1 |
              ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

              Comment

              • nd4spd
                Bimmer Rookie
                • Feb 2004
                • 120
                • Etelä

                #8
                Originally posted by Matson^ View Post
                mahdollisimman pientä camberia (edestä yläpäästä kohdistus-nasta pois)
                Jos ton nastan nappaa pois ja nykäsee tolpan mahdollisimman pystyyn, ni tarvitseeko käyttää suuntauksessa...
                XF Biturbo

                Comment

                • Matson^
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2008
                  • 2113
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by nd4spd View Post
                  Jos ton nastan nappaa pois ja nykäsee tolpan mahdollisimman pystyyn, ni tarvitseeko käyttää suuntauksessa...
                  Kyllä periaatteessa hyvä olisi, auraukset muuttuu samalla, eikä välttämättä camberitkaan ihan samaan arvoon tule.
                  | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                  | Nissan Navara TREK-1 |
                  ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2325
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by Matson^ View Post
                    ...Tällä konstilla ajat sitten niillä uusillakin renkailla mukavasti, vaikka vahingossa ostaisitkin uraherkkyyteen taipuvaiset "merkkikumit"
                    Itellä on 530xd:ssä alla 17"-kokoiset Contin SportContact 5:set ja kulkee niillä suoraan ja vakaasti kuin juna. Ei mitään merkkejä minkäänlaisesta vetelystä tai uraherkkyydestä. Tällä foorumilla on kyllästymiseen saakka jauhettu tuota samaa vanhaa soopaa "merkkirenkaiden" kelvottomuudesta ja jonkun Nankang-linglong-singsungin erinomaisuudesta. Edellisessä Alpinassani tuli testattua aikamoinen määrä erilaisia renkaita ja rengaskokoja. Niiden perusteella sanoisin, että laadulla ja hinnalla on kyllä havaittavissa oleva korrelaatio - myös kumeissa. Myös merkkirenkaista löytyy uraystävällisiä vaihtoehtoja, ja samalla saa kaupanpäällisiksi suuremmalla todennäköisyydellä pyöreät kumit, joilla uskaltaa ajaa myös vesikeleillä.

                    Sitä vain ajan takaa, että älä nyt vain mene pilaamaan hienoa autoasi jollain kiinanpaskoilla, vaikka tällä foorumilla kourallinen tyyppejä julistaakin sitä propagandaa. Pistät alustan säädöt tehtaanspekseihin ilman mitään purkkaviritelmiä, ja alle laadukaat non-RF-kumit. Jos ei omaisuutta halua kumeihin laittaa, niin melkein mikä tahansa Hankook toimii hyvin, ja Uniroyalin RainSport2 jopa erinomaisesti suomen tiestössä. Camskilliltä noita saa puoli-ilmaiseksi.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7531
                      • Jyväshyvä

                      #11
                      Originally posted by JKK View Post
                      Sitä vain ajan takaa, että älä nyt vain mene pilaamaan hienoa autoasi jollain kiinanpaskoilla, vaikka tällä foorumilla kourallinen tyyppejä julistaakin sitä propagandaa. Pistät alustan säädöt tehtaanspekseihin ilman mitään purkkaviritelmiä, ja alle laadukaat non-RF-kumit. Jos ei omaisuutta halua kumeihin laittaa, niin melkein mikä tahansa Hankook toimii hyvin, ja Uniroyalin RainSport2 jopa erinomaisesti suomen tiestössä. Camskilliltä noita saa puoli-ilmaiseksi.
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1422

                        #12
                        Vaimon autossa RF- 17" korkean nopeusluokan kesämisukat veteli suomen urissa ikävästi. Contin 17" talvinastat ja Hankookin Ventus2 17" V-nopeusluokan kesäkumit toimivat urissa hyvin.
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • BemmuW
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2006
                          • 26
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Minulla oli Pirellin 245/40-18, 50% pinnalla veteli urissa älyttömästi, mutta kun vaihdoin uudet Contin 245/45-18, niin nyt ei vetele yhtään. Eli on paljon renkaista kiinni tuo vetely.

                          Comment

                          • Magic530dAT
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2004
                            • 119
                            • Porvoo

                            #14
                            Originally posted by JKK View Post
                            Itellä on 530xd:ssä alla 17"-kokoiset Contin SportContact 5:set ja kulkee niillä suoraan ja vakaasti kuin juna. Ei mitään merkkejä minkäänlaisesta vetelystä tai uraherkkyydestä. Tällä foorumilla on kyllästymiseen saakka jauhettu tuota samaa vanhaa soopaa "merkkirenkaiden" kelvottomuudesta ja jonkun Nankang-linglong-singsungin erinomaisuudesta. Edellisessä Alpinassani tuli testattua aikamoinen määrä erilaisia renkaita ja rengaskokoja. Niiden perusteella sanoisin, että laadulla ja hinnalla on kyllä havaittavissa oleva korrelaatio - myös kumeissa. Myös merkkirenkaista löytyy uraystävällisiä vaihtoehtoja, ja samalla saa kaupanpäällisiksi suuremmalla todennäköisyydellä pyöreät kumit, joilla uskaltaa ajaa myös vesikeleillä.

                            Sitä vain ajan takaa, että älä nyt vain mene pilaamaan hienoa autoasi jollain kiinanpaskoilla, vaikka tällä foorumilla kourallinen tyyppejä julistaakin sitä propagandaa. Pistät alustan säädöt tehtaanspekseihin ilman mitään purkkaviritelmiä, ja alle laadukaat non-RF-kumit. Jos ei omaisuutta halua kumeihin laittaa, niin melkein mikä tahansa Hankook toimii hyvin, ja Uniroyalin RainSport2 jopa erinomaisesti suomen tiestössä. Camskilliltä noita saa puoli-ilmaiseksi.
                            Joo, niinhän se on että eurolla saa euron renkaat, eikä ole tarkoitus säästää viimeistä senttiä.
                            Edellisessä autossa (E39 530d) oli Nokian Hakka Z eikä ainakaan vedellyt mihinkään.

                            Originally posted by 205/65-15H View Post
                            Vaimon autossa RF- 17" korkean nopeusluokan kesämisukat veteli suomen urissa ikävästi. Contin 17" talvinastat ja Hankookin Ventus2 17" V-nopeusluokan kesäkumit toimivat urissa hyvin.
                            Ok, hyvä tietää.

                            Originally posted by BemmuW View Post
                            Minulla oli Pirellin 245/40-18, 50% pinnalla veteli urissa älyttömästi, mutta kun vaihdoin uudet Contin 245/45-18, niin nyt ei vetele yhtään. Eli on paljon renkaista kiinni tuo vetely.
                            Jep, kiitos tiedosta.
                            E93 330d -09
                            F11 M550d Touring -12
                            E61 LCI 530xDA Touring -07
                            E39 LCI 530DA Touring -01

                            Comment

                            • Matson^
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2008
                              • 2113
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by JKK View Post
                              .....

                              Sitä vain ajan takaa, että älä nyt vain mene pilaamaan hienoa autoasi jollain kiinanpaskoilla, vaikka tällä foorumilla kourallinen tyyppejä julistaakin sitä propagandaa. Pistät alustan säädöt tehtaanspekseihin ilman mitään purkkaviritelmiä, ja alle laadukaat non-RF-kumit. Jos ei omaisuutta halua kumeihin laittaa, niin melkein mikä tahansa Hankook toimii hyvin, ja Uniroyalin RainSport2 jopa erinomaisesti suomen tiestössä. Camskilliltä noita saa puoli-ilmaiseksi.
                              Kyllä kyllä, en nyt sitä meinannutkaan että topicin aloittajan pitäisi laittaa alle mitä tahansa paskaa, vaan että jos ja kun uudet joskus ostaa, niin merkkikumeista voi helposti sattua käsiin se uraherkkä vaihtoehto.. mutta jos kulmat on jo säädetty urille ja uraherkille renkaille sopiviksi niin ei siinäkään käy kuinkaan. Conti voi tosiaan olla aika hyvä, kun taas vaikka michelin on aika ohjattavaa sorttia jne.. Hankookki on tosiaan 100% varma valinta, ei tunnu urat, mutta tohtii ajaa sateellakin, kevyt vierintävastus ymsyms

                              Se nyt että onko Suomen tiestölle ja "matalille" renkaille sopiviksi säädetyt rengaskulmat (jotka on tehtaan suositusten rajoissa) purkkaviritelmä niin voi jokainen itse ratkaista.. me oltiin siitä ainakin eri mieltä
                              Last edited by Matson^; 01-08-2013, 00:16.
                              | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                              | Nissan Navara TREK-1 |
                              ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎