Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d LCI öljyn kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zaumer
    Bimmer Rookie
    • Jul 2010
    • 96
    • Mikkeli

    E61 530d LCI öljyn kulutus

    Lueskelin foorumia ja yleisesti ottaen näihin ei öljyn vaihtovälillä ole öljyjä tarvinnut lisäillä..
    Mutta meillä näyttäisi kulutus olevan n.1-1,5ltr/10 000km
    Ei tuo sinällänsä vielä millään tavalla hälyttävää ole, mutta voisiko öljyn vaihdolla olla apua asiaan?
    Tällä hetkellä koneessa pyörii Castrolin 0w-30 niin jos sinne vaihtaisi 5w-30?
    Lukemani perusteella tuntuu öljy merkkienkin välillä olevan eroja tuon kulutuksen suhteen..
    E61 530da LCI ex. E91 320da -06
  • mr81
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2010
    • 300
    • PK-seutu

    #2
    Ihan normaali määrä sulla kuluu. Yli 2litraiset moottorit kuluttuvat öljyä. Enemmän olisin huolissaan jos sulla ei kuluisi yhtään öljyä 10tkm aikana.

    0W ja 5W tarkoittaa vain öljyn pumpattavuuden rajalämpötilaa.
    5W= -35 välillä -40
    0w= vähintään -40
    Wikipedian moottoriöljy
    Taitaa olla vähissä vaan valmistajan saman merkkiset öljyt 0w ja 5w-30 joita saisi samalta markkina-alueelta.
    Last edited by mr81; 16-08-2013, 09:12.
    E65 730d '08 Monaco blue
    Ex: E60 523iA '08

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7524
      • Jyväshyvä

      #3
      Originally posted by mr81 View Post
      Ihan normaali määrä sulla kuluu. Yli 2litraiset moottorit kuluttuvat öljyä. Enemmän olisin huolissaan jos sulla ei kuluisi yhtään öljyä 10tkm aikana.

      0W ja 5W tarkoittaa vain öljyn pumpattavuuden rajalämpötilaa.
      5W= -35 välillä -40
      0w= vähintään -40
      Wikipedian moottoriöljy
      Taitaa olla vähissä vaan valmistajan saman merkkiset öljyt 0w ja 5w-30 joita saisi samalta markkina-alueelta.

      Ei ole normaalia. Kymmenistä 3 litraisista dieseleistä on kokemusta ja yksikään ei ole vienyt öljyä siten että näkyisi tikussa n. 1-2 tkm matkalla,
      minkä verran noilla yleensä ehtii ajaa enennkuin sellaisen luovuttaa asiakkaalle.

      Ja omassakin käytössä on ollut useampia yksilöitä,
      eikä kunnossa ollessaan 30 tkm vaihtovälillä öljyä tarvi lisätä,
      eikä laske edes minimiin, ehkä jonnekin puolivälin tienoille maksimissaan.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • mr81
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2010
        • 300
        • PK-seutu

        #4
        Itse en ainakaan mitenkään huolestunut olisi tuosta määrästä tuolla matkalla. Eriasia jos on jotain muita oireita ja tietenkin voi yrittää etsiä jotain vuoto kohtia.

        On kyllä aika pientä öljyn kuluttamista jos 3litrasessa moottorissa on 30tkm mennyt vaan alle litra öljyä. Itse ajelen täällä pääkaupunkiseudun ruuhkissa niin kyl mul itellä meni pienissä japskeissakin vähintään se 0.5litraa (15tkm öljynvaihto välein).
        E65 730d '08 Monaco blue
        Ex: E60 523iA '08

        Comment

        • JJtalo
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2011
          • 350
          • Kokkola

          #5
          Tuossa omassa 530da meni 20tkm aikana mittatikun ylärajasta alarajaan, eli onko tuo nyt 0,5 vai 1 litra ? Niin pieni syönti ettei paljoa tarvi murehtia, mielestäni nämä ei kyllä pitäisi syödä öljyä.
          Edellinen auto 1,6 bensa avensis ja siihen joutu kyllä muutaman kerran lisätä öljyä vaihtovälin aikana ( 200tkm kohdalla ei vielä syönyt paljoa mitään, mutta 300tkm kohdalla joutu jo pari kertaa vuodessa lisätä, kerran vuodessa öljynvaihto )

          Comment

          • jaki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2978
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by MajorDrake View Post
            Ei ole normaalia. Kymmenistä 3 litraisista dieseleistä on kokemusta ja yksikään ei ole vienyt öljyä siten että näkyisi tikussa n. 1-2 tkm matkalla,
            minkä verran noilla yleensä ehtii ajaa enennkuin sellaisen luovuttaa asiakkaalle.

            Ja omassakin käytössä on ollut useampia yksilöitä,
            eikä kunnossa ollessaan 30 tkm vaihtovälillä öljyä tarvi lisätä,
            eikä laske edes minimiin, ehkä jonnekin puolivälin tienoille maksimissaan.
            No, niin no. Terveen mootorin nimenomaan PITÄÄ kuluttaa öljyä hiukan. Tuollainen 1l/10000 km on ihan normaalia. En olisi huolissani yhtään.
            Se, että moottori ei näyttäisi vievän öljyä yhtään johtuu yleensä siitä, että öljyn sekan menee polttoainetta. Joko dieseliä tai bensaa. polttoaine höyrystyy sitten pidemmässä matka-ajossa pois.
            Selkokielellä: jos vaihtovälillä ei ole lisättyy yhtään ölljyä ja pinta on pysynyt suht samana, 99,99% varmuudella öljyn joukossa on kohtuumäärä/liikaa polttoainetta. Näin on useampi ihan oikea asiantuntija minua valistanut.
            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

            Comment

            • Salapoliisi
              Bimmer Rookie
              • Jul 2013
              • 25
              • Tampere

              #7
              Omassa 530xd:ssä oli ostettaessa öljyt mittatikun alarajassa, eli oli vähintään tikullisen vienyt vaihtovälillä. Mobilin 5w30 esp1:llä on nyt menty n. 2000 km ja ei ole näyttänyt vieneen öljyä.

              Omien kokemusteni mukaan tuntuu olevan pitkälti öljyistä kiinni paljonko sitä menee. Saksalaisiin olen aina joutunut lisäämään öljyä, japseihin en koskaan.
              530xda touring 2007

              Comment

              • okkraj
                Bimmer Rookie
                • Sep 2011
                • 95
                • Espoo

                #8
                Onkohan ideoita mitä voisi yrittää tarkastella, kun öljyä tuntuu kuluvan reippaahkosti... Ennen öljyä tuntui kuluvan talvisin kun lämpätila oli nollan paikkeilla tyyliin 1L/talvi (castrolin litkut), mutta nyt sitä menee kesälläkin. ~30tkm ja melkein 2 vuoden aikana (eli öljynvaihtovälillä ja öljynä motonetin motoxi) olen kaatanut ~6 litraa mottiin öljyä lisää eli ~1L/5tkm, onhan tuo toki vielä kaukana tehtaan 1L/1tkm...

                Mitää vikaa ei tuntuisi olevan eikä pihaan tiputa eli pitäisikö huolestua vai antaa vain olla...

                Pohjasta olen muovit ottanut irti ja sen jäykistelevyn, öljypohja oli selkeästi "märkänä" hantin puolelta, mutta sitten taas yläpuolelta katsottuna kaikki on aivan kuivaa ko. puolella. Imusarjan alla on myös sellaista "kuivahkoa höttöä" kuskin puolella, mutta ei ole missään nimessä märkänä... Alapuoleltakaan katsoessa ei kuitenkaan näkynyt mitään selkeää paikkaa tai sitten en vain osannut ja olisi tarvittu peiliä tms.

                Pre-LCI malleista on vissiin turbolta lähtevä ahtoputken tiiviste vuotanut, mutta eikös se ole tuo metallinen putki joka lähtee turbolta "ylöspäin" ja tekee heti 90 asteen mutkan, itselleäni sekin on ihan kuiva.
                E61 530dA LCI 6/2007

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10031
                  • KVLA

                  #9
                  Onko paljon ajettu?Ettei turbon läpi menisi jo jotain?Omassa on 175tkm taulussa ja ei laske mittatikussa kuin ylärajasta puoliväliin merkkiä edellisellä 27tkm ölynvaihtovälillä.Moottori ei oikeastaan vuotele mitään vaikka semmoista pientä normaalia hikoilua siellä täällä näkyykin.Koneessa on Mobil 1 ESP 5W30:t.

                  Comment

                  • okkraj
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2011
                    • 95
                    • Espoo

                    #10
                    185 tkm ajettu eli hädin tuskin sisäänajettu kapine...
                    E61 530dA LCI 6/2007

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎