Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 cd/dvd soitin hurisee akun tyhjäksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mimaat
    Newbiemmer
    • Jan 2013
    • 6
    • JKL

    e61 cd/dvd soitin hurisee akun tyhjäksi

    e61 vm.06 525d tuli yllättäen useampi vika viikon aikana enkä tiedä onko vain huonoa tuuria vai voiko kaikki johtua jostain yksittäisestä viasta..

    Homma alkoi sunnilleen näin:
    Ensin takaluukun avaus ei toiminut, surisee ja liikkuu pari senttiä edes takaisin mutta ei aukea eikä mene kiinnikään vaan jää siihen "välille" jumiin, saa kuitenkin auki mekaanisesti työntämällä sitä metallivipua luukun sisäpuolelta.

    Sitten pimeni business navi:n näyttö, ei syty päälle ollenkaan eikä kuulu mitään ääniä, ei edes tavallisia varoitus ääniä esim. turvavöistä..

    muutama päivä sitten auto on alkanut tyhjentää akun täysin tyhjäksi yön aikana, yksi syy tyhjenemiseen on varmaan se että cd/dvd-soittimesta kuuluu hurinaa ja näpeissa palaa valot vaikka autossa ei virrat päällä..
    Sain auton liikkeelle pariin otteeseen lataamalla cteki:llä, mutta nyt ei jostain syystä enää akkukaan lataudu vaikka päivän laturin päässä kiinni..
    Keskulukitus, sisävalot yms. ei toimi kun akku tyhjä, mutta jos kytkeen akkulaturin kiinni niin sitten toimii keskulukko jne. mutta ei vaan lataa akkua..

    Ja kun ei ole virtaa, ei saa luettua vikakoodeja ( ainakin oma halpis lukija vaatii sytytys virrat päälle että saa luettua koodit).

    Takaluukun johtosarjat tarkistin tänään ja joku oli jo korjannut vänkärin puolen kaikki johdot kunnollisilla liittimillä ja teflon johdoilla n. 60cm matkalta.
    Kuskin puolella oli vielä alkuperäiset sarjat kiinni ja löysin siltä takalasin lämmittimen johdon joka oli poikki, korjasin sen samalla vaikka ei se tätä/näitä vikoja selitäkkään..

    Nyt alkaa itseltä loppua keinot ja hermot vian selvitykseen joten kaikki apu tulee tarpeeseen..
    e61 525d '06
    Transporter T4 '96 2.4d
  • Jolli
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 2556
    • Virolahti

    #2
    Kuinka paljon relekotelossa on vettä ja mitkä kaikki boxit ovat veden alla siellä varapyöräkotelon pohjalla.
    Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

    Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
    PM tavoittaa, puhelimella ei.

    Comment

    • -challenger-
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 2148
      • L a h t i

      #3
      Ettei vaan johtuis viallisesta akusta.. Paska akku tekee näihin vehkeisii mitä kummallisempia ''vikoja''...

      Comment

      • Kissvesala
        Moderator
        • Jun 2010
        • 3110
        • Liminka

        #4
        Originally posted by Jolli View Post
        Kuinka paljon relekotelossa on vettä ja mitkä kaikki boxit ovat veden alla siellä varapyöräkotelon pohjalla.

        Juuri näin. Oireet viittaa just eikä melkeen mpm moduliin. Eli kontin pohjalla lymyää alkupään e60/61 sarjassa. Erittäin yleinen vika.
        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
        Kissvesala.fi
        Priva tai o443424479

        Comment

        • mimaat
          Newbiemmer
          • Jan 2013
          • 6
          • JKL

          #5
          Originally posted by Jolli View Post
          Kuinka paljon relekotelossa on vettä ja mitkä kaikki boxit ovat veden alla siellä varapyöräkotelon pohjalla.
          Originally posted by Kissvesala View Post
          Juuri näin. Oireet viittaa just eikä melkeen mpm moduliin. Eli kontin pohjalla lymyää alkupään e60/61 sarjassa. Erittäin yleinen vika.
          Tarkistin äsken tuon kontipohjan ja ei ollut pisaraakaan vettä, purin myös piirilevyt ulos koteloistaan ja harmaassa kotelossa ollut piirilevy ok, mustassa kotelossa ollut oli saanut joskus ilmeisesti vettä ( pohjapuolella 5mm leveä "suola" jälki liitin kontaktien lähellä). Onko toinen näistä tuo mpm-moduuli? ei ainakaan boksien tekstit sellaista paljastanu..
          Muuta siellä ei näiden boksien lisäksi ollut kuin 3 relettä jotka kaikki päällisin puolin/ haistelemalla kunnossa..


          Originally posted by -challenger- View Post
          Ettei vaan johtuis viallisesta akusta.. Paska akku tekee näihin vehkeisii mitä kummallisempia ''vikoja''...
          Vilkaisin tuota akkua ja näyttäis olevan orig. BMW valkoinen akku, eli saattaas olla jopa alkuperäinen eli 7v. vanha..?! Täytyy käydä ostamassa huomenna yleismittari niin saa mitattua jännitteen akulta jos latais sen suoraan navoista..

          Konepellin alla olevista akun pisteistä lataamalla huomasin että sulaketaulussa sulakkeiden yläpuolella vasemmalla oleva rele alkaa naksuttaa noin sekunnin välein.. mitä rele ohjaa?
          e61 525d '06
          Transporter T4 '96 2.4d

          Comment

          • JJtalo
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2011
            • 350
            • Kokkola

            #6
            ootko ladannut suoraan akkua vai konehuoneen pistokkeesta ? oletettavasti konehuoneesta ?
            Ilettäni on alkuperänen (8v) akku, pelaa hienosti mutta tarkotus ennen talvea vaihtaa varuiks. Aika herkkiä nämä on herjaan vaikka mitä jos vähänkään akku pääsee antautuun.
            Mutta, voiko viallinen ibs-kaapeli tai päävirtajohdon viallinen läpivienti aiheuttaa kyseisen vian ? Jos on alkanut ibs-kaapeliin tai kontaktikohtaan läpiviennissä tuleen resistanssia niin on kuumentunut ja kyrvähtänyt ja sitäkautta kaikki elämä loppunut. Silloin laturin nokassa laturi jaksaa antaa vähän sähköä keskuslukolle ym, mutta ei tietenkään riitä mihinkään ihmeelliseen, eikä lataa akkua kun ei ole kontaktia sinne.
            Last edited by JJtalo; 22-08-2013, 20:23.

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #7
              Paska akku tekee vaikkamitä hallaa. Tänään todettiin WSE1:n kanssa:
              - 2 vuotta vanha 110Ah BMW original (Bosch) akku oli paskana, ja syy saattaa olla se, että kun akku on vaihdettu 2011 tuohon E60:n, niin kukaan ei ollut koodannut sitä autoon (koodausten päivämäärät paljasti).
              - paska akku aiheutti mm. seuraavia vikoja:
              1. tv ei näkynyt kunnolla, ilmeisesti jännite ei riittänyt kunnolliseen signaalin vahvistukseen. Uudella akulla autostore löytää kaikki oleelliset kanavat ja ne myös näkyy
              2. CCC tökki ja toimi välillä irrationaalisesti, uudella akulla toimii jouheammin
              3. latausjännite näytti tyhjäkäynnillä jopa alle 13V arvoja, uudella akulla 13,9-14V
              4. huono akku saattoi aiheuttaa SGM-modulin liian alhaisen jännitteen -> konkat ei saaneet tarpeeksi isoa latausta -> vikakoodi 93F9.

              Tänään on vaihdettu paikalleen 95aH agm-akku (BOSCH s6), JA SE ON NYT MYÖS KOODATTU autoon, ja heti alkoi vehkeet pelaamaan ihan eri tavalla.

              LYHYEMMIN:
              - Vaihtakaa akku ajoissa
              - koodauttakaa se akun vaihto siihen autoon myös, VAIKKA LAITTAISITTE TÄYSIN SAMANLAISEN AKUN KUIN AIKAISEMMIN.
              SYY: tietokone osaa haistella akun kuntoa, ja jos sitä ei resetoida (eli oteta uutta akkua käyttöön tietokoneella), niin se jatkaa uuden akun kohtelemista kuin vanhaa paskaa.

              Jos siis E6x:ssä on joku vanha akku, vaihtakaa se ajoissa uuteen ja muistakaa koodauttaa. loppuu ylimääräiset sähköhelvetit siihen.

              UGH.
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • mimaat
                Newbiemmer
                • Jan 2013
                • 6
                • JKL

                #8
                Originally posted by JJtalo View Post
                ootko ladannut suoraan akkua vai konehuoneen pistokkeesta ? oletettavasti konehuoneesta ?
                Ilettäni on alkuperänen (8v) akku, pelaa hienosti mutta tarkotus ennen talvea vaihtaa varuiks. Aika herkkiä nämä on herjaan vaikka mitä jos vähänkään akku pääsee antautuun.
                Mutta, voiko viallinen ibs-kaapeli tai päävirtajohdon viallinen läpivienti aiheuttaa kyseisen vian ? Jos on alkanut ibs-kaapeliin tai kontaktikohtaan läpiviennissä tuleen resistanssia niin on kuumentunut ja kyrvähtänyt ja sitäkautta kaikki elämä loppunut. Silloin laturin nokassa laturi jaksaa antaa vähän sähköä keskuslukolle ym, mutta ei tietenkään riitä mihinkään ihmeelliseen, eikä lataa akkua kun ei ole kontaktia sinne.
                Toistaiseksi oon ladannu konehuoneen puolelta, pitää kokeilla ladata myös suoraan navoista ja mittailla sitten jännitteitä kun ladannu täyteen, jos se nyt suostuu latautumaan.
                Miten tuon ibs-kaapelin kärähtämisen voi todeta? Polttaako sulakkeita? Joku selkee kohta piuhassa mistä ne yleensä menee?
                Onko tuolla päävirtajohdolla muita läpivientejä kuin tulipellistä?

                Mietin vielä sitä relettä joka naksuu kun pistää ctekillä konehuoneen puolelta latautumaan, että voisko se olla viitteitä rikkonaisesta kaapelista..?
                Kellään tietoa mikä tuo edellä mainittu rele on?

                Originally posted by BeamR View Post
                Paska akku tekee vaikkamitä hallaa. Tänään todettiin WSE1:n kanssa:
                - 2 vuotta vanha 110Ah BMW original (Bosch) akku oli paskana, ja syy saattaa olla se, että kun akku on vaihdettu 2011 tuohon E60:n, niin kukaan ei ollut koodannut sitä autoon (koodausten päivämäärät paljasti).
                - paska akku aiheutti mm. seuraavia vikoja:
                1. tv ei näkynyt kunnolla, ilmeisesti jännite ei riittänyt kunnolliseen signaalin vahvistukseen. Uudella akulla autostore löytää kaikki oleelliset kanavat ja ne myös näkyy
                2. CCC tökki ja toimi välillä irrationaalisesti, uudella akulla toimii jouheammin
                3. latausjännite näytti tyhjäkäynnillä jopa alle 13V arvoja, uudella akulla 13,9-14V
                4. huono akku saattoi aiheuttaa SGM-modulin liian alhaisen jännitteen -> konkat ei saaneet tarpeeksi isoa latausta -> vikakoodi 93F9.

                Tänään on vaihdettu paikalleen 95aH agm-akku (BOSCH s6), JA SE ON NYT MYÖS KOODATTU autoon, ja heti alkoi vehkeet pelaamaan ihan eri tavalla.

                LYHYEMMIN:
                - Vaihtakaa akku ajoissa
                - koodauttakaa se akun vaihto siihen autoon myös, VAIKKA LAITTAISITTE TÄYSIN SAMANLAISEN AKUN KUIN AIKAISEMMIN.
                SYY: tietokone osaa haistella akun kuntoa, ja jos sitä ei resetoida (eli oteta uutta akkua käyttöön tietokoneella), niin se jatkaa uuden akun kohtelemista kuin vanhaa paskaa.

                Jos siis E6x:ssä on joku vanha akku, vaihtakaa se ajoissa uuteen ja muistakaa koodauttaa. loppuu ylimääräiset sähköhelvetit siihen.

                UGH.
                Pystyykö tuota koodausta tekeen ite, vai vaatiko käynnin huollossa/merkkihuollossa?
                e61 525d '06
                Transporter T4 '96 2.4d

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7524
                  • Jyväshyvä

                  #9
                  Originally posted by mimaat View Post
                  Pystyykö tuota koodausta tekeen ite, vai vaatiko käynnin huollossa/merkkihuollossa?
                  Inpalla voi koodata "akun vaihdon" mutta ei vaihtoa erikoiseen tai tyyppiseen.
                  DIS:illä voi sitten tehdä molemmat...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • mimaat
                    Newbiemmer
                    • Jan 2013
                    • 6
                    • JKL

                    #10
                    Nyt on akku vaihdettu, entinen tuli tosiaan tiensä päähän kun ei enää ottanut päivän kestävällä latauksella kunnolla virtaa vastaan, mittasin jännitteen navoista ja se oli vain 2.14V..

                    Mutta itse ongelma(t) ei kyllä ollut finaaliin menevästä akusta kiinni
                    CD/DVD- soittimessa palaa edelleen valot napeissa ja kuuluu surinaa vaikka virrat pois, kestää niin kauan kuin akussa virtaa.

                    Myöskään iDrive ei reagoi mihinkään ( näyttö pimeä, äänet poissa, ohjain "nuppi" pyörii veltosti, niinkuin virrattomana).

                    Vikakoodit luin heti akun vaihdon jälkeen sekä useamman käynnistys/sammutus kerran jälkeen mutta ei antanut yhtään koodia..

                    Akun vaihto on vielä koodamatta ( osaavat foorumilaiset JKL-seudulla vois pistää vaikka privaa jos sopuhinnalla hoitas tuon koodauksen, vaihtui merkki ja kokokin samalla), mutta en usko että se olis nyt syypää näihin jo aiemmin olleisiin vikoihin..

                    Mietin tuossa että josko tämä nyt johtuu vain jostain palikasta joka ohjaa tuota iDrive hässäkän toimintaa ja cd/dvd-soitinta.
                    Jos jollain vinkkejä mistä tuota alkais jäljestämään niin helpottais paljon..

                    Tuo takaluukun aukeamattomuushan voi olla peräisin jostain ihan muualta, sattui vain sopivasti tulemaan samaan aikaan..

                    Edit:
                    Löysin brittifoorumilta samasta viasta kärsineen, cd/dvd-soitin jää "päälle", äänet poissa ja näyttö pimeä, mutta ratkaisu ongelmaan jäi vielä pimentoon.. onneksi sieltä sai vinkkä ettei cd/dvd-soitin syö akkua tyhjäksi kun ottaa hansikaslokeron sulakerasialta irti sulakkeen nro. 34/Audio system... Nyt voi rauhassa ettiä vian ja korjata sen ilman että koko ajan auto on laturin päässä kiinni
                    Last edited by mimaat; 28-08-2013, 21:50.
                    e61 525d '06
                    Transporter T4 '96 2.4d

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      #11
                      akun vaihto ei auta jos sitä ei kerrota tietokoneelle, koska Tietokone on adaptoitunut lataamaan akkuun maksimissaan haistellun määrän. Eli Mars koodaukseen, ja sitten vasta johtopäätökset.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • mimaat
                        Newbiemmer
                        • Jan 2013
                        • 6
                        • JKL

                        #12
                        Originally posted by BeamR View Post
                        akun vaihto ei auta jos sitä ei kerrota tietokoneelle, koska Tietokone on adaptoitunut lataamaan akkuun maksimissaan haistellun määrän. Eli Mars koodaukseen, ja sitten vasta johtopäätökset.
                        Eli jos tosiaan viallinen akku aiheutti tuon iDriven toimimattomuuden niin auton tietokone jatkaa oletuksella ettei akkua ole vaihdettu ja voi tehdä asialle mitään ennen koodausta?
                        Täytyy kokeilla heti kun/jos foorumin kautta löytyis joku osaava henkilö JKL-seudulta.
                        Toisaalta tuskin tuo kovin kallis on pelkkä koodaus teettää huollossa? tai no mitäpä sitä arvailemaan, täytyy soittaa heti huomenna pajalle..
                        e61 525d '06
                        Transporter T4 '96 2.4d

                        Comment

                        • Kissvesala
                          Moderator
                          • Jun 2010
                          • 3110
                          • Liminka

                          #13
                          Originally posted by mimaat View Post
                          Eli jos tosiaan viallinen akku aiheutti tuon iDriven toimimattomuuden niin auton tietokone jatkaa oletuksella ettei akkua ole vaihdettu ja voi tehdä asialle mitään ennen koodausta?
                          Täytyy kokeilla heti kun/jos foorumin kautta löytyis joku osaava henkilö JKL-seudulta.
                          Toisaalta tuskin tuo kovin kallis on pelkkä koodaus teettää huollossa? tai no mitäpä sitä arvailemaan, täytyy soittaa heti huomenna pajalle..
                          Ota vaan suosiolla yhteys johonki paikalliseen velhoon. Uskallan väittää että 100-200e akun koodaus marmorilla....
                          Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                          Kissvesala.fi
                          Priva tai o443424479

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            #14
                            en sano että ongelma ratkeaa varmasti battery registeringillä, mutta en yllättyisi vaikka ratkeaisikin.

                            ja joka tapauksessa akun vaihto on maalissa vasta kun Se on rekisteröity. Aikaa siihen menee kolme minuuttia, joista kaksi menee läppärin käynnistämiseen.
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • mimaat
                              Newbiemmer
                              • Jan 2013
                              • 6
                              • JKL

                              #15
                              Originally posted by BeamR View Post
                              en sano että ongelma ratkeaa varmasti battery registeringillä, mutta en yllättyisi vaikka ratkeaisikin.

                              ja joka tapauksessa akun vaihto on maalissa vasta kun Se on rekisteröity. Aikaa siihen menee kolme minuuttia, joista kaksi menee läppärin käynnistämiseen.
                              Eihän näissä "uusissa" autoissa mistään korjauksesta voi varma olla ennen kuin se oikeasti poistaa vian.
                              Ei tosiaan tullu itsellä mieleenkään että se akun vaihdon kertominen autolle vois vielä auttaa tähän, kuvittelin sillä määritellään vaan akun latautumista..
                              Olettamus on kaikkien munausten äiti..
                              kiitos vinkistä, jos korjaantuu näin helpolla niin tarjoon parit jos joskus liikut keski-suomessa
                              Last edited by mimaat; 29-08-2013, 06:16.
                              e61 525d '06
                              Transporter T4 '96 2.4d

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎