Announcement

Collapse
No announcement yet.

MPM-moduli E61 -05 ***Edit 10.10 MULF vainaa***

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkiz
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 321
    • Lpr

    MPM-moduli E61 -05 ***Edit 10.10 MULF vainaa***

    Moikka!

    Omassa e61 535D.ssä on pitkin kesää etsitty vikaa aamuisin ilmestyvälle "high rate of battery discharge" ilmoitukselle.
    Tsekattua:
    -Antennivahvistin
    -takakontinjohtosarjat
    -hehkujen releboxi (uusittu hehkujen kanssa)
    -takalasinkytkin
    -Vikakoodeja tästä herjasta ei jää...
    -startti hieman laiska, menossa vaihtoon ensivkolla

    Auto menee jonkinlaiseen horrokseen (ledi sammuu vaihdekepin vierestä) ja auto lähtee kyllä käyntiin (seisoi jopa viikon kesälle lentokentän parkissa) joten isoa kulutusta ei ole.
    Nyt kokeilin pitää yön yli tuo MPM-purkki irti ja mitään herjoja ei ollut. Nyt mietinkin, onko vika tuossa purkissa, tai mitä kaikkea sen perässä on, joilta virta loppuu, kun tuo irroittaa? Onko siis tuo boxi paskana, vai jokin, mitä sen perässä on? Autossa ei ole panoraamakattoa ja kaikki kontin pohjan boxi näytti päällepäin ehjiltä ja siisteiltä. Joskus on ollut hieman ongelmia CC.n kanssa, pronavin toiminta osoitteensyötössä hidasta ja radio on muutaman kerran mennyt "mutelle" itsestään, oireileeko viallinen MPM-boxi myös näin?
    Last edited by mikkiz; 10-10-2013, 09:15.
    E93 -08 & Fiat 127 -75 "Abarth" + Jaguar XF Sportbrake
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #2
    Onko autoon vaihdettu akku, ja jos on, onko tehty tarvittavat nollaukset+mahd.koodaukset?

    Entäs IBS?
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240403
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • mikkiz
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2002
      • 321
      • Lpr

      #3
      Akku vaihdettu, ei vielä koodattu (samoilla arvoilla ollut 4,5v vanha orggis AGM oli koodattu), mutta vika oli jo vanhalla akulla.
      IBS on oman tarkastelun mukaan ok ja lataus salavalikosta tsekattuna 14,5...15,2V, eikä rajuja heittelyitä.
      E93 -08 & Fiat 127 -75 "Abarth" + Jaguar XF Sportbrake

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2979
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by mikkiz View Post
        Moikka!tai mitä kaikkea sen perässä on, joilta virta loppuu,
        jos oikein muistan MPM:n irrottamisella ei lopu virta välttämättä mistään. MPM:n tehtävä on tarkkailla:
        - CCC/MASK
        - CD vaihtaja
        - Bluetooth MULF tai TCU
        - L7 pääte

        sähkönkulutusta ja aja niitä alas, mikäli arvot poikkeavat sallituista, tai akussa ei riitä puhti.
        MPM ohjaa vain yhtä relettä, minulla vielä epäselvää, voiko se silti antaa käskyn K-bussin kautta jokaiselle yksikölle erikseen.
        Huomattakoon, että itse iDrive näyttö ja iDrive pylpyrä saavat sähkönsyöttönsä eri paikasta. Miksi noin, ei hajua. Toinen sähkönohjailiuun liittyvö yksikköhän on CAS.
        Last edited by jaki; 27-09-2013, 21:28.
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Onko CAN diagnoosissa mitään vikakoodeja mitkä viittaisi että K-can on maissa?
          Mitä dissin energy diagnosis sanoo?
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • jaki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2979
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by Supa View Post
            Mitä dissin energy diagnosis sanoo?
            Hyvä kysymys. Minkänlaista on autolla ajo, lyhyttä, pitkää pätkää?
            Iselä riitti tuohon herjaan pelkästään se, että edelliset parikymmentä starttia (en muista enää lukuja tarkasti) oli alle 5 km tms ajoja.
            DIS:n energy diagnostiikka tuon selvitti.
            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

            Comment

            • mikkiz
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 321
              • Lpr

              #7
              Kiitti Jaki & Supa!
              Autosta löytyy nuo kaikki Jaki luettelemat ja juuri tätä hin, eli mikä tuon boxin työ oikein on. Eli kun se oli irti ja tuota herjaa ei tullut, on aika vahva epäily, että MPM pimeänä, vaikkei ainakaan ulkoista kosteutta ole saanut. Auto on ensiviikolla menossa Autorepairille laatikon öljynvaihtoon, niin samalla tsekataan hieman syvemmälle, mitä tuolta löytyy. Nyt koodit on luettu vain merkkihuollossa, jossa kaveri duunissa.

              Jos tuo K-Can maissa, pitäisikö sen oireilla miten muuten? Muutoin autossa toimii ja pelaa kaikki ja tosiaan CC.n "halvaantumisia" on omalla 5kk ja 25tkm.n aikana ollut ehkä viisi.
              Auto on tosiaan pääsääntöisesti matka-ajossa, kilometrejä tulee 300-1500/vko.
              E93 -08 & Fiat 127 -75 "Abarth" + Jaguar XF Sportbrake

              Comment

              • mikkiz
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2002
                • 321
                • Lpr

                #8
                No niin!
                Auto kävi Autorepairilla ja tehtiin muun huollon ohella hieman lisäselvitystä. Jälkiasennus webaston ohjainkortti oli pimeä, lähti korjaukseen ja tätä epäiltiin virran syöjäksi. Lepotilassa kulutus oli muistaakseni 200mA...1A.
                Toiveikkaana oletin, ettei tuota herjaa enää tulisi, mutta tänä aamuna taas "High rate of battery discharge!". Alkaa pikkuhiljaa usko loppua... Autosta ei löytynyt mitään vikakoodeja (asentajan mukaan). MPM-purkki irrallaa tuo tosiaan ei herjannut, olisiko se sitten pimeä, vaikka päällepäin ehjältä/kuivalta näyttää? Autosta löytyy comfort-penkit, näiden moduleja ilmeisesti kanssa mennyt, mutta onko nekin MPM.n perässä? Missähän nuo sijaitsee, jos ottaisi liittimet irti kokeeksi.

                Startti jäi vaihtamatta, oli tullut väärän mallinen, uusi vaihdeteen, kun ohjainkortin korjaus valmistuu. Akun vaihto koodattiin, joten sekin ok.
                E93 -08 & Fiat 127 -75 "Abarth" + Jaguar XF Sportbrake

                Comment

                • mikkiz
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2002
                  • 321
                  • Lpr

                  #9
                  Huomasin tuossa että bluetooth ei toimi, ei anna edes aktivoida. Auto on valmistettu 2004-11-08, rek 12/04,löytyy varuste S644A, luuri keski konsolissa & bluetooth. Ilmeisesti vanhan mallinen TCU kyseessä?
                  Vanhaa vikakoodi listaa tutkiessa, sattui silmään koodi S0001 " No communication possible with: Telephone control unit"
                  Tarkoittaako tämä, että TCU mykkänä:think? Mistä tuo boksi löytyy, se joutaisi pois vaikka kokonaan, alkuperäinen luurikin kadonut, joten ei tuolle käyttöä ole. Bluetooth ei välttämättä tarvitsisi, mutta ilmeisesti tuon TCU.n päivityksellä saisi senkin kuntoon? Nyt lähinnä kiinnostaa missä tuo boxi, koska sehän voisi olla katoavien virtojen takana...
                  Last edited by mikkiz; 08-10-2013, 20:28.
                  E93 -08 & Fiat 127 -75 "Abarth" + Jaguar XF Sportbrake

                  Comment

                  • buksin-1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 4592
                    • Keski-Pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by mikkiz View Post
                    Huomasin tuossa että bluetooth ei toimi, ei anna edes aktivoida. Auto on valmistettu 2004-11-08, rek 12/04,löytyy varuste S644A, luuri keski konsolissa & bluetooth. Ilmeisesti vanhan mallinen TCU kyseessä?
                    Vanhaa vikakoodi listaa tutkiessa, sattui silmään koodi S0001 " No communication possible with: Telephone control unit"
                    Tarkoittaako tämä, että TCU mykkänä:think? Mistä tuo boksi löytyy, se joutaisi pois vaikka kokonaan, alkuperäinen luurikin kadonut, joten ei tuolle käyttöä ole. Bluetooth ei välttämättä tarvitsisi, mutta ilmeisesti tuon TCU.n päivityksellä saisi senkin kuntoon? Nyt lähinnä kiinnostaa missä tuo boxi, koska sehän voisi olla katoavien virtojen takana...
                    BT on varapyöräkotelon ja takapenkin välimaastossa, tavaratilan lattian alla.
                    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                    SISUSTAT modaukset

                    Comment

                    • mikkiz
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2002
                      • 321
                      • Lpr

                      #11
                      Kiitti Buksin-1!
                      Pitää ottaa tuo irti ja katsoa vieläkö virtaa kuluu. Löytyykö sulta ehjää, tuoreempaa boxia?
                      E93 -08 & Fiat 127 -75 "Abarth" + Jaguar XF Sportbrake

                      Comment

                      • buksin-1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 4592
                        • Keski-Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by mikkiz View Post
                        Kiitti Buksin-1!
                        Pitää ottaa tuo irti ja katsoa vieläkö virtaa kuluu. Löytyykö sulta ehjää, tuoreempaa boxia?
                        Löytyy.
                        Kun koitat ottaa liitin irti, jätä optinenkaapeli kuitenkin tai tee sille lenkki, muuten muutkaan laitteet ei toimi enää.
                        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                        SISUSTAT modaukset

                        Comment

                        • mikkiz
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2002
                          • 321
                          • Lpr

                          #13
                          OK, hyvä tietää, kiitti! Testaan tuon ja palaan asiaan, laitoinkin jo aiheesta PM-viestiä...
                          E93 -08 & Fiat 127 -75 "Abarth" + Jaguar XF Sportbrake

                          Comment

                          • jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2979
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by buksin-1 View Post
                            Löytyy.
                            Toivottavasti nimenomaan uudempi, koska noissa alkupään MULF- moduelissa (siis onko tuossa TCU vai MULF?) on ollut paljon ongelmia.
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                            Comment

                            • mikkiz
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2002
                              • 321
                              • Lpr

                              #15
                              Äsken purin tuon boxin näkyviin ja MULF siellä lepäsi... Valmistettu 25 10 2004, eli varmaan juuri noita alkupään paskoja... Varaosanro oli 84 216 953044-01... Katsotaan loppuuko virransyönti. Jätin optiset kaapelit paikoilleen ja CCC pelaa, ääni vain uupuu. Autossa on L7-hifit.

                              Mikä on ero TCU / MULF? Vai onko tuo TCU vaan uudempi nimitys?
                              E93 -08 & Fiat 127 -75 "Abarth" + Jaguar XF Sportbrake

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎