Announcement

Collapse
No announcement yet.

E6X automaatti-ilmastoinnin ohjaus jälkiasennetussa webastossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Simly
    Bimmer Rookie
    • Feb 2009
    • 38
    • Finland

    E6X automaatti-ilmastoinnin ohjaus jälkiasennetussa webastossa

    Onko automaatti-ilmastointia mahdollisesti ohjata jollain muulla tavalla kuin webaston ohjeella? Eli 3 relettä ja tehovastus. Tällä menetelmällä suositellaan aina ohjaamaan puhalluksen ikkunaan ja laittamaan lämmöt täysille.

    Onko olemassa jotain ohjetta jolla saisi toimimaan niin kuin alkuperäisen väylä webaston?

    Välttyisi turhalta säätämiseltä ennen auton sammutusta sekä pystyisi säätämään automaatti-ilmastointia webaston käydessä ja ylimääräinen vastus hukkaamasta akun kapasiteettia kun auto on ei ole päällä.

    Miten sisäpuhaltimen säädinta ja läppiä voi ohjata. Jännittellä 1-12v???
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1365
    • Lempäälä

    #2
    jos keksit helpomman tavan kuin tuon ohjeen mukainen, niin kerro toki.

    tein ite tälläisen, mutta en saanut asennettua vielä paikalleen autoon. Koekytkennän kyll testasin jo pöydäl, tuntui toimivan :


    eli kytkennällä haistetaan onko auton oma ohjaus päällä:

    ei apurele vedä jos on ja puhallinohitus ei toimi vaikka webaston laittaisi päälle.

    apurele vetää jos weba päällä ja autossa virrat pois, sitten toi päärele ohjaisi puhaltimelle etuvastuksen kautta sen +12V.

    Vähän mokeloja totetutuksia molemmat, weban yksinkertainen ja oma parannettu, ja olenkin miettiny että tekis tän sillain oikeasti : ostais halvan arduinon ja tekis ite ton lin-kontrollerin millä voi käyttää suoraan tuota puhallinelektroniikkaa.

    tosin 2 talvea menny jo ilman sisätilapuhallusta, että tuskin on iha heti valmistumassa koodausjuttu :think
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • Simly
      Bimmer Rookie
      • Feb 2009
      • 38
      • Finland

      #3
      Originally posted by repsa View Post
      jos keksit helpomman tavan kuin tuon ohjeen mukainen, niin kerro toki.

      tein ite tälläisen, mutta en saanut asennettua vielä paikalleen autoon. Koekytkennän kyll testasin jo pöydäl, tuntui toimivan :


      eli kytkennällä haistetaan onko auton oma ohjaus päällä:

      ei apurele vedä jos on ja puhallinohitus ei toimi vaikka webaston laittaisi päälle.

      apurele vetää jos weba päällä ja autossa virrat pois, sitten toi päärele ohjaisi puhaltimelle etuvastuksen kautta sen +12V.

      Vähän mokeloja totetutuksia molemmat, weban yksinkertainen ja oma parannettu, ja olenkin miettiny että tekis tän sillain oikeasti : ostais halvan arduinon ja tekis ite ton lin-kontrollerin millä voi käyttää suoraan tuota puhallinelektroniikkaa.

      tosin 2 talvea menny jo ilman sisätilapuhallusta, että tuskin on iha heti valmistumassa koodausjuttu :think
      Kiitos piirikaaviosta. Tuossa jo on ajatusta. Kuinka isoja noi vastukset on ja onko noilla diodeilla jotain teho kestoa? Toinen johto otettu vain jostain +12v jännitteestä kun auto on päällä ja toinen webaston puhaltimen ohjauksesta.

      Vielä kun saisi toimimaan ilman etuvastusta... Mitä ohjausta puhalluksen säädin käyttää? Siihen läpän ohjaukseen ei taida olla muuta kuin katkominen??

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1365
        • Lempäälä

        #4
        vastukset pitää mitoittaa releen kelan mukaan, kuten kuvasta näkyy niin kyseessä 6V kelalla oleva pienoisrele.

        diodiksi vaikka 1n5819, 1n4004 tms, ei liene vaikutusta kokonaisratkaisun hintaan.

        auton +12V tulee jostain vapaavalintaisesta paikasta mistä saa katkottua sähköä.

        puhalluksen ohjain käyttää mainitsemaani LIN-säätöä, omasta myös noita läppäjuttuja kattelin että siinä ei parkkeeraa läppiä mihinkään outoon asentoon sammuttaessa.
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • Simly
          Bimmer Rookie
          • Feb 2009
          • 38
          • Finland

          #5
          Originally posted by repsa View Post
          vastukset pitää mitoittaa releen kelan mukaan, kuten kuvasta näkyy niin kyseessä 6V kelalla oleva pienoisrele.

          diodiksi vaikka 1n5819, 1n4004 tms, ei liene vaikutusta kokonaisratkaisun hintaan.

          auton +12V tulee jostain vapaavalintaisesta paikasta mistä saa katkottua sähköä.

          puhalluksen ohjain käyttää mainitsemaani LIN-säätöä, omasta myös noita läppäjuttuja kattelin että siinä ei parkkeeraa läppiä mihinkään outoon asentoon sammuttaessa.
          Kiitos taas neuvoista.

          Nyt olen tutustunut LIN-väylään eli Local Interconneck Network. Jonka tiedonsiirtonopeus enimmillään 19,2 Kbit/s. 0V on 0-bitti ja 12v on 1-bitti. Järjestelmässä on yksi isäntä ja maksimissaan 16 orjaa. :think

          Tämä järjestelmä olikin paljon muuta mitä luulin. Ei onnistu minulta enää tuon ohjaaminen paitsi jos on valmis paketti joka leikkii masterii ku oikeamasteri on sammuksissa ja kytkeytyy pois auton käynnistyessä.

          Comment

          • repsa
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1365
            • Lempäälä

            #6
            Joo, tommone robusti halvilla komponenteilla tehty paikallisväylä. Soiva peli kyllä moneenkin tälläiseen "ei-aika-kriittiseen" sovellukseen.

            LIN-mastereita ei ole tietääkseni vielään myynnissä, siis sillain universaalina-pulttaa paikalleen ja rok rok, vaan ovat joko isoja demolaitteita +20ke hinnalla tai yksityishenkilöiden tekemiä kontrollereita.

            Reverse-engineering tossa on vähä hankalaa, pitäs olla logiikka-analysaattori ja diffismittaus että pystys päätteleen viestien suunnat. Hankalaa, mutta ei tekemätöntä.
            5c jetta 1.2TSI 140/220
            530e m-sport alpinweiss3 vakio
            a4 cabi 220/300
            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎