Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 sähköt sekaisin: takalasi, penkit, parkkitutkat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pex
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 353
    • Kuusamo

    E61 sähköt sekaisin: takalasi, penkit, parkkitutkat

    Tänä aamuna puolison ajellessa oli näytölle tullut kuvake, jossa kuulemma "auto oli hallinosturin päällä killumassa". Myös kello ja pvm oli nollautuneet.
    Samalla oli alkanut paukuttaa takalasia auki -> eli viittaisi mikrokytkimeen, joka on viimeksi vaihdettu noin 3v sitten.

    Tutkailin kampetta tuossa juuri ja äkkipäätä löysin että ainakin molemmat penkinlämmittimet (valot ei syty eikä penkit lämpene) ja parkkitutkat on pimeenä.
    Tutkin penkkien (nro 89) ja tutkan (nro 69) sulakkeet ja ne ovat ehjät.

    Lisäksi takaluukun avaus alkoi nyt juonittelemaan eli välillä ei avaudu ja sitten taas yhtäkkiä alkaa toimimaan kunnes taas jumii kiinni.

    Takaluukun johtosarjat uusin 3kk sitten. Jotenkin tuntuu ettei ne silikonipiuhat näin pian kuitenkaan ole nirhautuneet taas poikki :think

    Ennenkuin lähden hakemaan uutta mikrokytkintä Wetteriltä niin osaisko joku arvata mikä pimensi penkit ja tutkan? Ja tuskinpa nuo mikrokytkimen vaihdolla tuosta tokenee?
    Nykyään mennään Volkkarilla

    Ex. E61 520dA 2006
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Ekana lähtisin vikojen nollauksen kanssa ja sitten tutkimaan tarkemmin mm. onko kosteuta/vettä jossakin.
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • Pex
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2010
      • 353
      • Kuusamo

      #3
      Originally posted by buksin-1 View Post
      Ekana lähtisin vikojen nollauksen kanssa ja sitten tutkimaan tarkemmin mm. onko kosteuta/vettä jossakin.
      täytyy käyttää piuhan nokassa jossakin ja luetuttaa vikamuisti. Auton omassa vikaluettelossa ei ole mitään.

      Olisko hyviä veikkauksia mihin tuota vettä olis voinu kertyä? Kattoluukkua ei ole.

      ...ai niin, en tiedä liittyykö tämä mitenkään nyt tähän vikaan, mutta ulkolämpömittari on sekoillu parisen viikkoa. Välillä nollakelissä näyttää jotain +12 C ja näyttää ettei mene miinuksen puolelle sitten millään. Välillä taasen tuo saattaa näyttää ehkä jopa ihan oikeinkin.
      Nykyään mennään Volkkarilla

      Ex. E61 520dA 2006

      Comment

      • Kissvesala
        Moderator
        • Jun 2010
        • 3110
        • Liminka

        #4
        Ajele limingasa mutka iltasella niin katotaan löytyykö mitään erityistä vikakoodia.
        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
        Kissvesala.fi
        Priva tai o443424479

        Comment

        • Nettipepe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1341
          • Kajaani

          #5
          Jännitetasot kannataa myös katsoa.
          Jos akku finaalissa tai latusvika niin aiheuttaa vaikka mitä.
          IBS tiputtaa penkinlämmittimet ainakin ensimmäisien joukossa pois pelistä jos akku finaalissa.
          F30 320xia
          Ex E90 325da
          Ex E90 320da
          Ex E46 330D

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7524
            • Jyväshyvä

            #6
            Panodraamalla? Katsele vararenkaan kotelon alle...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Pex
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2010
              • 353
              • Kuusamo

              #7
              Originally posted by MajorDrake View Post
              Panodraamalla? Katsele vararenkaan kotelon alle...
              Ei oo draamaa eikä muutakaa reikää katossa...vaikka aikamoista draamaa tämä eekuusykkösen kanssa taivallus välillä kyllä tuntuu olevan
              Nykyään mennään Volkkarilla

              Ex. E61 520dA 2006

              Comment

              • Pex
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2010
                • 353
                • Kuusamo

                #8
                Originally posted by Nettipepe View Post
                Jännitetasot kannataa myös katsoa.
                Jos akku finaalissa tai latusvika niin aiheuttaa vaikka mitä.
                IBS tiputtaa penkinlämmittimet ainakin ensimmäisien joukossa pois pelistä jos akku finaalissa.
                tuossa työpaikan vieressä kun on Akkutalo niin käväsinpä äsken siinä. Vaihtoivat paksiin lennosta uuden laina-akun ja ottivat tuon oman akun tutkittavaksi. Mutta eipä auttanut vaihto noihin oireisiin.

                Kun ajelin tohon naapuriin niin penkinlämmittimet ja tutka pelasi ok, mutta takalasia paukutti auki. Sammutin Akkutalon pihalle ja melkein saman tien käynnistin uudelleen ja eipä enää nuo lämmittimet ja tutka toimineetkaan.
                Eli näyttäisi, että välillä toimii välillä ei. Mutta lasin paukutus pysyy koko ajan.

                Mitä tuosta kannattaa nyt vielä ite mitata? Lepojännite ja latausjännite vissiinkin, niitä en ole vielä ehtiny kaikessa kiireessä tsekkaamaan kun on yleismittarista patterit kaput.

                Alkaa kuitenkin kääntyä epäilys tuohon mikrokytkimeen...:think
                Nykyään mennään Volkkarilla

                Ex. E61 520dA 2006

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  EDIT: Jaa puhat olikin jo uusittu.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Pex
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 353
                    • Kuusamo

                    #10
                    -tutkin tuossa aamulla varapyörän kotelon alusen -> kuiva
                    -mittasin jännitteet: lepo 12.3V, lataus 14.8V
                    -johtosarjat näyttää ainakin päällisin puolin olevan ehjät

                    Viimeisenä avasin mikrokytkimen kannen. Sisällä ei kosteutta, piuhat ehjät eikä piirilevykalvossa ainakaan silminnähden hapettumia. Hankailin tuota kalvoa kuitenkin sormilla. Löin rakkineen kokoon ja kaikki viat hävisi. Eli tuossa piirilevykalvossa sitten vissiin oli jotakin ylimääräistä :think

                    Alunpitäenkin tuota mikrokytkintä epäilin, mutta nuo lisäoireet hämäsi eli penkinlämmittimien ja P-tutkan pimeneminen sekä takaluukun lukon jumiminen. Mikä viisaus tuossa autossa oikein on, joka tuon kytkimen mahdollisen oikkarin takia kytkee muita laitteita pois päältä?
                    Last edited by Pex; 12-11-2013, 15:08.
                    Nykyään mennään Volkkarilla

                    Ex. E61 520dA 2006

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7524
                      • Jyväshyvä

                      #11
                      Originally posted by Pex View Post
                      -tutkin tuossa aamulla varapyörän kotelon alusen -> kuiva
                      -mittasin jännitteet: lepo 12.3V, lataus 14.8V
                      -johtosarjat näyttää ainakin päällisin puolin olevan ehjät

                      Viimeisenä avasin mikrokytkimen kannen. Sisällä ei kosteutta, piuhat ehjät eikä piirilevykalvossa ainakaan silminnähden hapettumia. Hankailin tuota kalvoa kuitenkin sormilla. Löin rakkineen kokoon ja kaikki viat hävisi. Eli tuossa piirilevykalvossa sitten vissiin oli jotakin ylimääräistä :think

                      Alunpitäenkin tuota mikrokytkintä epäilin, mutta nuo lisäoireet hämäsi eli penkinlämmittimien ja P-tutkan pimeneminen sekä takaluukun lukon jumiminen. Mikä viisaus tuossa autossa oikein on, joka tuon kytkimen mahdollisen oikkarin takia kytkee muita laitteita pois päältä?

                      Auto ei mene nukkumaan jos se takaluukku napsuttelee itsekseen, tai herää nukkumasta jos ehti jo mennä lepotilaan.
                      -> akku kuivuu -> pudottelee vermeitä pois päältä että riittää starttiin virrat...

                      Tosin pitäisi tulla tauluun "Increased battery discharge" tsjp.
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Pex
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2010
                        • 353
                        • Kuusamo

                        #12
                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Tosin pitäisi tulla tauluun "Increased battery discharge" tsjp.
                        juuri tämä ilmoitus lävähti tauluun edellisellä kerralla kolmisen vuotta sitten kun mikrokytkin oli sökö. Tällä kertaa ei tullut minkäänlaista ilmoa akku- tai jännitehäröistä :think
                        Nykyään mennään Volkkarilla

                        Ex. E61 520dA 2006

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎