Announcement

Collapse
No announcement yet.

Korjattu: E60 525da Can väylähäiriöitä ripakopallinen kesken ajon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • röllykkä
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 131
    • Mäntsälälä

    Korjattu: E60 525da Can väylähäiriöitä ripakopallinen kesken ajon

    Mistähän lähtis hakemaan vikaa..
    Motarivauhdista auto tökkäsi sekunnin osiksi kun seinään, ikäänkuin olis joku lukinnut pyörät.
    Saman tien syttyi "drive controll system" häiriö, eikä auto ottanut enää kierroksia.
    Hetken päästä otti taas kierroksia, ja matka jatkui.

    Seuraavaksi pysähdyin liikennevaloihin, niin auto kävi tyhjäkäyntiä, ja heilahteli kummallisesti.
    Valot vaihtu vihreelle, niin pääsin kävelyvauhtia jolkottelemaan risteyksen yli noin 1400rpm kiekoilla, kun ei mitään tapahtunut kaasua painettaessa.
    Ja yhtäkkiä taas löytyi vetoa, auto kulki normaalisti pari kilsaa, onneksi perille.
    Kotia pitäs vielä päästä töistä..

    Vikakoodit luettu, niin kymmeniä eri CAN- väylähäiriöitä kaasupolkimen tunnistimesta abs:iin ja lasinnostimiin..

    Imusarjan läpät poistettu, dpf tyhjennetty, huollettu ajallaan..
    Missä voi olla vikkaa..

    Auto siis 2004, 525Da.
    Last edited by röllykkä; 03-01-2014, 10:57.
    ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
    F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3144
    • Tampere

    #2
    Akku, latauspiiri ja latausjännite ensin syyniin. Aika monta mystistä vikaa E6x:stä korjaantuu kun se saa riittävästi jännitettä.

    Comment

    • röllykkä
      Bimmer Rookie
      • Feb 2008
      • 131
      • Mäntsälälä

      #3
      Originally posted by MNi View Post
      Akku, latauspiiri ja latausjännite ensin syyniin. Aika monta mystistä vikaa E6x:stä korjaantuu kun se saa riittävästi jännitettä.
      Ahaa.. Yksi häiriöistä oli kyllä alhainen latauspiirin jännite.. Mutta kun sielä oli niin paljo häiriöitä, niin oli vaikea valita sopivaa. Eli akku tai laturi vois olla tien päässä?

      muutaman kerran tullut ihmeteltyä, kun ajon aikana valot himmenee ja kirkastuu aika ajoin.
      ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
      F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3144
        • Tampere

        #4
        Alhainen jännite aiheuttaa uskomattoman paljon ongelmia näissä tuoreemmissa pirsseissä, tutkitaan ensin akku, laturi jne, nollataan viat ja katsotaan mitä jää käteen. Laturin kontaktit, akun napakontaktit, IBS, läpivienti jne, ei saa olla hapettumia.

        Onko termostaatit kunnossa, sekä pää- että EGR? Vaeltaako lämpömittarin osoitin maantieajossa? Jos näin, niin sähköinen lisälämmitin on todennäköisesti kuluttanut akun loppuun.

        Onko akku vaihdettu isompaan ampeerituntilukuiseen viime aikoina? Onko varmasti koodattu autolle uusi akku? Jos ei ole, niin pirssi ei lataa sitä täyteen.

        Comment

        • röllykkä
          Bimmer Rookie
          • Feb 2008
          • 131
          • Mäntsälälä

          #5
          akkua ei ole vaihdettu lähiaikoina ollenkaan. Kilsoja mittarissa 254k, ja laturikin orkkis. Itse pohdin, että josko akku tai laturi olis tien päässä, ja aiheuttais jännitevaihtelua. No, auto kuitenkin jäi työmatkalle tuon vian vuoksi, ja jouduin kiikuttamaan sen autosalpaan. Muutaman päivän tutkiminen selvitti, että moottorinohjaimen liittimeen oli kulkeutunut kosteutta, ja liittimet hapettuneet. Liittimet korjattiin, ja huoltoraportissa luki, että jos tämä ei auta, on vaihdettava moottorinohjausyksikkö. Kun hain auton kotiin, samat häiriöt mittarissa, ja auto rykii ja yskii. Nyt rahaa on kuitenkin sen verran palanut "korjaukseen" että auto jää omaan talliin tutkittavaksi... Missähän tuo moottorinohjain sijaitsee tässä mallissa?
          ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
          F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

          Comment

          • ptikkala
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 1575

            #6
            Peltiauki, vasemmalta puolelta raitisilmasuodatin pois samoin ne muovit ja sittenpä pitäiskin näkyä laatikko missä kansi ruuveilla kiinni. Aika hyvin tuo koppa on tiivistetty ainakin orkkis kunnossa kun on. Yksi mikä tumppasi kaverilla noita väylä vikoja oli tuo vaihdelaatikossa oleva läpivienti, vuoti hieman ja pinnit öljyssä...

            ed. siinä kyllä tuli laatikon hampirattaiden kuva mittaristoon.

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7544
              • Jyväshyvä

              #7
              Kannattaa uusia enshätään se DDE:n rele...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • röllykkä
                Bimmer Rookie
                • Feb 2008
                • 131
                • Mäntsälälä

                #8
                Hyvä, kiitos ohjaimen paikallistamisesta. Täytyy tsekata, mikä sen kunto on.

                Tuota.. Mikä on dde- rele? Mistä simmosen löytää?
                ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                Comment

                • ptikkala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1575

                  #9
                  se on tuolla mitä kuvailin aiemmin, muistaakseni sininen rele. Moottorinohjausyksikön rele.

                  Comment

                  • röllykkä
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2008
                    • 131
                    • Mäntsälälä

                    #10
                    Nyt on kotona purettu moottorinohjaimen ympäristö, ja kyllä, sielä oli hapettuneita liitoksia pinneissä. Vihreetä möhnää vieläkin jäljellä.

                    Näyttäisi siltä, että kosteus on päässy johtosarjaa pitkin liittimeen.
                    Autosalvassa oli ilmeisesti jotakin pinnejä sinne vaihdettu, kun oli niin kiiltäviä. Mutta itse moottorinohjaimen nastat oli vihreinä.
                    Surrasin ne aikani kuluks dremelillä kirkkaaksi.

                    Sinistä dde relettä en löytänyt ohjaimen ympäristöstä, mutta oranssi rele oli kyllä siinä saman kopan alla.. Oisko se se dde?
                    ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                    F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                    Comment

                    • ptikkala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 1575

                      #11
                      Miksei se voisi olla, releestä näet osanumeron jostain kohtaa niin tarkista tuolta bmwfans.infosta mikä se on. Olen törmännyt vain sinisiin releisiin . Jollain contact cleaner tyyppisellä ne pinnit olisi hyvä vielä käydä molemmin puolin läpi ja myös sieltä releeltä jos niissä on möhnää.

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3144
                        • Tampere

                        #12
                        Hyvä että lähti selviämään. Lisäeristys ei varmaan olisi pahitteeksi.

                        Comment

                        • jaki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2979
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by ptikkala View Post
                          Miksei se voisi olla, releestä näet osanumeron jostain kohtaa niin tarkista tuolta bmwfans.infosta mikä se on. Olen törmännyt vain sinisiin releisiin . Jollain contact cleaner tyyppisellä ne pinnit olisi hyvä vielä käydä molemmin puolin läpi ja myös sieltä releeltä jos niissä on möhnää.
                          Ju, ja avata myös DDE. Todennäköisesti sieltäkin löytyy oksidointia. CRC:llä ainakin on oksidinpoistospray:tä. Joissakin tapauksissa tehoaa käsittämättömän hyvin. joskus ei poista juuri mitään :think
                          Jos laatikon sisällä on jo hapettumaa, koko yksikön simahtamisen riski jossakin vaiheessa on aika iso = uutta tai käytettyä metsästämään.
                          Jos uutta relettä ei saa heti, kannattaa avata se vanha ja puhdistaa kärjet siitä. Se on sitten vain pika-apu, koska todennäköisesti palladium on kärjistä palanut ja sen jälkeen kärjet ei tervettä päivää enää näe = vaihtoon.
                          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                          Comment

                          • röllykkä
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2008
                            • 131
                            • Mäntsälälä

                            #14
                            Nyt on autolla takana 600 ongelmatonta kilometriä.
                            Uskaltanen ehkä julistaa vian korjatuksi.

                            Relettä ei tarvinnut vaihtaa.
                            Putsasin vielä kertaalleen kunnolla moottorinohjaimen liittimien pinnit dremelillä, ja crc:tä päälle. Pinnit oli kyllä melko hapettuneet, mutta kirkasta pintaa löyty hiomisen jälkeen. Kosteus oli tullut johtosarjaa pitkin. Nyt on johtosarjan suojaa avattu 5cm ennen liittimiä, niin ei pääse kosteus enää liittimeen asti.
                            Avasin aikani kuluksi myös moottorinohjaimen, joka ei ole helppo avata hajottamatta.....
                            Kosteus ei ollut päässyt kuitenkaan boxiin.

                            Boxi kasaan, liittime kiinni ja auto kasaan.
                            Siitä edespäin ei olekaan tullut yhtään häröä.

                            Toivottavasti ei enää tulekaan.
                            ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                            F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                            Comment

                            • jaki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 2979
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by röllykkä View Post
                              Nyt on johtosarjan suojaa avattu 5cm ennen liittimiä, niin ei pääse kosteus enää liittimeen asti.
                              Toivottavasti. Vesi nimittäin yleensä ratsastaa yksittäisen johtimen pinnalla. Siihen pitäisi jotenkin rakentaa joku stoppi, jossa johtimet sulatettaisiin esim jollakin muovilla klöntiksi tms ja mutka alaspäin päälle. Näin vesi pysähtyisi ja tippuisi alaspäin. Ei vaan käytännössä ole helppo/mahdollista tehdä.

                              Tuoll dremelitempulla liittimien pinnasta on todennäköisesti kulunut jalometalli pois, ja hapettuminen alkaa jossakin vaiheessa. Mutta aika vaikea noita on niin puhdistaa, että ei mekaanisesti hinkuttaisi. Lue: pelkästään kemiallisesti puhdistaa puhtaaksi.
                              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎