Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 alkuperäinen vetokoukku - vasemman puolen valot ei toimi kärryssä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sassi
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2008
    • 412
    • Nivala

    F10 alkuperäinen vetokoukku - vasemman puolen valot ei toimi kärryssä

    Moi!

    Olen helmikuun alusta omistanut tämän vm. 2010 530d:n, jossa on tehdasvarusteena alkuperäinen täyssähköinen vetokoukku.
    Eilen tuli vasta ensimmäisen kerran vedettyä kärryä ja huomasin ettei kärryssä pala vasemman puolen valot ollenkaan, myöskään idrive ei tästä herjannut (ainakin E90 ilmoitti, jos kärrystä on joku poltin palanut). Oikea puoli toimii, samoin jarruvalot, sumuvalo ja vilkut.

    Tänään mittailin niin vetokoukun pistokkeesta ei tule todellakaan jännitettä vasemman puolen valoille. Tarkistin kaikki vetokoukun sulakkeet ja lueskelin Istalla Rheingoldilla vikakoodit, ei mitään. Kokeilin myös resetoida perävaunumoduulin istalla, sekin meni onnistuneesti läpi mutta ei auttanut. Ja Istalla kun aktivoi perävaunun valoja, oikean puolen aktivoimalla tulee sähköt vastaavaan nastaan (5), mutta vasemmalle (nasta 7) ei.
    Mittasin siis virtakynällä ja varmistin vielä erikseen että kärryssä kyllä toimii vasemman puolen valot. Avasin myös vetokoukun pistokkeen, kaikki johdot oli paikoillaan eikä liitoksissa ollut edes kosteuden merkkejä.


    Kellään mitään ideoita missä vika voisi olla?
    Auto on ostettu liikkeestä, vieläkö kannattaa olla sinne yhteydessä? Ostosta on nyt muutamaa päivää vaille 2kk aikaa.
    --
    Sassi
    - F10 530d
    - KTM 690 Enduro
    Ex. E90 330d, E46 330d
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10037
    • KVLA

    #2
    Ilman muuta takaisin liikkeeseen.Noin uusi auto pitää toimia kaikilta osin.Eihän sitä koukun pistoketta kukaan autoa ostaessaan koskaan tietenkään testaa.Enkä sitten mainitsisi mitään noista omista testeistä ja mittailuista,etteivät vain vetoaisi siihen nojaten omaa "vastuutaan" auton kuntoon saattamisessa.Ihan vaan varmuudeksi.
    Last edited by Heguli 31; 29-03-2014, 21:28.

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      #3
      2 kk on vielä kohtuullinen aika, jos ei ole ollut tarvetta kärryn vedolle niin mistäs sen on tiennyt. 6 kk ja yli alkaa olla eri asia.

      Sanoisin myös että myyjäliikkeen on syytä saattaa asia kuntoon, en myös mainitsisi omasta testauksesta.

      Comment

      • sassi
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2008
        • 412
        • Nivala

        #4
        Kiitos vastauksista!

        Olin yhteydessä myyjäliikkeeseen (Rinta-Jouppi Vaasa) ja siellä suhtauduttiin asiaan erittäin myönteisesti!
        Käytin autoa ensin Rinta-Joupin omassa huollossa, joka ei tietenkään pystynyt kuin tarkistamaan johdot päällisin puolin, heillä ei ollut testeriä jolla olisi päässyt diagnostiikkaan kiinni.
        Tänään kävin sitten Käyttöautolla kokkolassa, jossa huollon ohjeen mukaan koodattiin perävaunumoduuli uudestaan (samalla päivitettiin kaikkien muidenkin purkkien softat ), mutta vika ei korjaantunut.

        Tarkempi tutkimus sitten paljasti todellisen syyllisen, koukun johtosarja oli pahasti hapettunut puskurin takaa ja vasemman valon johto on poikki. Uusi johtosarja ~400€ + työt ja huollon kaveri meinasi että nykyisen johtosarjan voi kyllä korjata, mutta on sen verran työläs että loppulasku on suunnilleen sama.
        Olin sitten vielä yhteydessä myyjäliikkeen myyntipäällikköön, joka nikottelematta sanoi että laitetaan uusi johtosarja ja lasku koko hommasta heille!
        Koukun johtosarjaa ei tietty hyllyssä ollut, joten meni tilaukseen, vaihto sitten joskus ensi viikolla.

        Vaikka tämä on tietysti tuonut itsellekin kuluja (pari vapaapäivää töistä + tähän mennessä 250km ajelua huoltoihin ja vielä yksi 200km kokkolan reissu edessä), en aio edes mainita mitään omista kuluistani, koska niin hienosti tämä on mielestäni hoidettu.
        Erinomaista toimintaa Rinta-Joupin Vaasan myyntipäälliköltä, tämä on sitä parasta jälkimarkkinointia!

        Kun havaitsin vian lähes 2 kuukautta kaupanteon jälkeen, kerkesin jo mielessäni alistua siihen että korjaus menee täysin omaan piikkiin, mutta onneksi tässä tapauksessa asiallinen reklamaatio on hoidettu 10+ arvoisesti!

        PS. Mutta tuon tehdasasenteisen koukun johtosarjan osalta ei voida kyllä laadusta puhua, jos on alle 4V ikäisessä autossa maatunut jo tuohon kuntoon, epäilemättä yhtä "laadukasta" kuin surullisenkuuluisat E91 ja E61 takaluukun johtosarjat
        --
        Sassi
        - F10 530d
        - KTM 690 Enduro
        Ex. E90 330d, E46 330d

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎