Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 istuimen nahkan kiristys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mobility
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 84
    • Oulu

    F11 istuimen nahkan kiristys

    Autossa siis nahkasisustus muutoin vakio penkeillä. Kuskin penkin istuinosa (oven puoleinen reuna) on löystynyt ikävän näköiseksi ja harmittaa kun sisusta muutoin on moitteettomassa kunnossa. Nahka on mennyt tuosta reunasta jo kaksin kerroin, mutta vielä ei "murtumia" näy kuitenkaan, joten ehkä sen vielä pystyisi pelastamaan. Kiristys riittäisi siis.

    Netistä löytyy monenlaista kikkaa nahkapäällisen kiristämiseksi lämmön avulla (mikrossa käytetty märkä luutu, hiustenkuivaaja, etc.) mutta ilmeisesti nämä BMW:n nahat ovat niin hyvin kyllästettyjä, etteivät kyllä mielestäni kutistu/kiristy juuri nimeksikään tai ei ainakaan riittävästi. Olisiko kellään muita ideoita joko päällisen kiristämiseen tai sitten kutistamiseen?

    Luulen että kiristäminen vaatisi koko penkin irroittamisen, jotta istuimen alta pääsisi päällisen kiinnikkeitä kiristämään. Toisaalta, jos joku tietäisi Oulun seudulla jonkun firman, jolla olisi kokemusta tällaisesta niin voisi kysyä tarjousta sieltäkin. Ebaysta löytyisi muuten ihan orkkis istuinosan nahka parilla kolmella sataa eurolla, mutta vaihtaa se pitäisi sekin osata ja kuten sanoin mielestäni tuo omani on ihan ok - kunhan vain saisi kiristettyä.
  • j-a
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 1522
    • PohojosPohojammaa

    #2
    Originally posted by mobility View Post
    Autossa siis nahkasisustus muutoin vakio penkeillä. Kuskin penkin istuinosa (oven puoleinen reuna) on löystynyt ikävän näköiseksi ja harmittaa kun sisusta muutoin on moitteettomassa kunnossa. Nahka on mennyt tuosta reunasta jo kaksin kerroin, mutta vielä ei "murtumia" näy kuitenkaan, joten ehkä sen vielä pystyisi pelastamaan. Kiristys riittäisi siis.

    Netistä löytyy monenlaista kikkaa nahkapäällisen kiristämiseksi lämmön avulla (mikrossa käytetty märkä luutu, hiustenkuivaaja, etc.) mutta ilmeisesti nämä BMW:n nahat ovat niin hyvin kyllästettyjä, etteivät kyllä mielestäni kutistu/kiristy juuri nimeksikään tai ei ainakaan riittävästi. Olisiko kellään muita ideoita joko päällisen kiristämiseen tai sitten kutistamiseen?

    Luulen että kiristäminen vaatisi koko penkin irroittamisen, jotta istuimen alta pääsisi päällisen kiinnikkeitä kiristämään. Toisaalta, jos joku tietäisi Oulun seudulla jonkun firman, jolla olisi kokemusta tällaisesta niin voisi kysyä tarjousta sieltäkin. Ebaysta löytyisi muuten ihan orkkis istuinosan nahka parilla kolmella sataa eurolla, mutta vaihtaa se pitäisi sekin osata ja kuten sanoin mielestäni tuo omani on ihan ok - kunhan vain saisi kiristettyä.
    Jos se pahasti on venynyt niin epäilen kyllä ettei sitä saa kutisteltua/kiristeltyä. Ei ole tuosta omasta F11:stä ollut tarvetta penkkiä purkaa, mutta olettaisin että rakenne on sama kuin vanhemmissa. Tällöin siis tuon sivutoppauksen päälle on nahka kiristetty siten että se on siitä penkin keskikohdan puolelle tulevasta saumasta siihen pujotetulla metallitangolla kiinni toppauksen läpi tulevissa lenkeissä. Toppauksen ulkoreunasta se taas on kiristetty (ainakin vanhemmissa) niin että nahassa on reikiä joista se on vedetty kireälle sellaisiin toppauksen alareunassa oleviin muovisiin/metallisiin kielekkeisiin.

    Elikkäs, sieltä ulkolaidasta sitä periaatteessa voisi kiristää tekemällä uudet reiät ja vetämällä kireämmälle. Tällöin kuitenkin toppauksen päällä kulkeva sauma menee väärään kohtaan toppausta, eikä lopputulos näytä oikein hääviltä. Toinen, venymisen "muodosta" riippuen mahdollinen tapa on lisätä toppauksen päälle fylliä, joka sitten vetää kurtut suoraksi. Monesta yksityiskohdasta riippuen tuo näyttää sitten huonolta tai vähemmän huonolta...

    Virheettömän lopputuloksen saat vain sillä uudella päällisellä ja sen ammattimaisella asennuksella. Luulisi tuon onnistuvan ammattilaiselta alle kahdessa tunnissa. Jos itse purat penkin irti ja irroitat istuinosan pehmusteen niin luulisi onnistuvan alle tunnissakin.
    Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

    Ylimääräisenä tarjolla:

    E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

    F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      #3
      Originally posted by mobility View Post
      Autossa siis nahkasisustus muutoin vakio penkeillä. Kuskin penkin istuinosa (oven puoleinen reuna) on löystynyt ikävän näköiseksi ja harmittaa kun sisusta muutoin on moitteettomassa kunnossa. Nahka on mennyt tuosta reunasta jo kaksin kerroin, mutta vielä ei "murtumia" näy kuitenkaan, joten ehkä sen vielä pystyisi pelastamaan. Kiristys riittäisi siis.

      Netistä löytyy monenlaista kikkaa nahkapäällisen kiristämiseksi lämmön avulla (mikrossa käytetty märkä luutu, hiustenkuivaaja, etc.) mutta ilmeisesti nämä BMW:n nahat ovat niin hyvin kyllästettyjä, etteivät kyllä mielestäni kutistu/kiristy juuri nimeksikään tai ei ainakaan riittävästi. Olisiko kellään muita ideoita joko päällisen kiristämiseen tai sitten kutistamiseen?

      Luulen että kiristäminen vaatisi koko penkin irroittamisen, jotta istuimen alta pääsisi päällisen kiinnikkeitä kiristämään. Toisaalta, jos joku tietäisi Oulun seudulla jonkun firman, jolla olisi kokemusta tällaisesta niin voisi kysyä tarjousta sieltäkin. Ebaysta löytyisi muuten ihan orkkis istuinosan nahka parilla kolmella sataa eurolla, mutta vaihtaa se pitäisi sekin osata ja kuten sanoin mielestäni tuo omani on ihan ok - kunhan vain saisi kiristettyä.
      Lämmöllä kutistaminen yrittäminen vaan vanhentaa nahkaa eikä välttämättä auta. En suosittelisi. Mieluummin verhoilijalle tai itse kokeilemaan. Penkin irroitus ei ole paha rasti kuitenkaan.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎