Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talviauto F11

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bittivirhe
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 497
    • Pohjois-Savo

    Talviauto F11

    No niin, männätalvena oli ongelmia kuskin oven lukituksen kanssa, mutta toistaiseksi se on pelannut jonkin vaijerin vaihdon jälkeen.

    Sen sijaan vajaan 15 asteen pakkasessa iski pari uutta ongelmaa: Tavaratilan luukku aukesi sähköllä, mutta eipäs mennytkään enää kiinni. Vaikka miten paineli nappeja, ei mitään reaktiota. Pistin väkisin käsin kiinni ja avasin uudelleen (sähköllä), sama homma: ei sulkeudu kuin väkisin luukussa roikkumalla. Sammutin auton, suljin ja lukitsin kaikki ovet, avasin kuskin oven, starttasin - ei apua.

    Samassa yhteydessä myös sähköinen vetokoukku pimeni - tuli kyllä ulos, mutta sen jälkeen painikkeesta sammui vihreä valo eikä mistään tiennyt, onko koukku lukittunut kunnolla vai ei. Painike ei enää reagoinut mitenkään eli koukkua ei saanut sisäänkään. Auton "boottaus" yllä ei auttanut tähänkään.

    Auto oli siis käynnissä ja piilovalikon mukaan latausjännite 14.7 V eli ei pitäisi olla sähkön puutteestakaan kiinni.

    Tunnin ajomatkan jälkeen autoa sammuttelematta molemmat asiat "korjaantuivat" itsekseen - vetokoukun nappiin oli syttynyt vihreä valo ja luukku osasi taas sulkeutua, kun käskettiin.
    G05 45e
    ex: F11 530d xDrive
    ex: E84 X1 xDrive 25d
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7527
    • Jyväshyvä

    #2
    Voi se silti olla jännitevikaa, jos auto luulee akun olevan tyhjä, sähköjä rajoitetaan vaikka lataus olisikin kunnossa... E-sarjassa tuosta tosin tulee hälyjä tauluun, F-sarjassa ei vielä ole tullut sähköongelmia vastaan...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1836
      • Kotona/Poissa

      #3
      Heitetään sellainen arvaus, että noissa moottorien ohjauksissa on joku turvatoiminta tai momenttirajoitin, ja pakkasen jäykistämät osat ovat juuri sen verran tahmeat ettei poksi anna komennon mennä perille jottei paikat repee, kun huomaa liikkeen liian tahmeaksi.

      Olitko pessy auton vähän ennen oireiden ilmaantumista?
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10037
        • KVLA

        #4
        Arvaus täältäkin

        Majorin kanssa samoilla linjoilla.Alhainen akun "kapasiteetti".Ensin pakkasella starttaus ja muutkin "sähkökokeilut" laski akun varausta ja sähkölaitteet ei vaan toimineet,kunnes ajossa se taas latautui riittävälle tasolle.

        Comment

        • bittivirhe
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2012
          • 497
          • Pohjois-Savo

          #5
          Originally posted by Havis View Post
          Heitetään sellainen arvaus, että noissa moottorien ohjauksissa on joku turvatoiminta tai momenttirajoitin, ja pakkasen jäykistämät osat ovat juuri sen verran tahmeat ettei poksi anna komennon mennä perille jottei paikat repee, kun huomaa liikkeen liian tahmeaksi.

          Olitko pessy auton vähän ennen oireiden ilmaantumista?
          Miksi luukku aukesi edelleen moitteettomasti, muttei edes yrittänyt sulkeutua?

          Autoa ei ole pesty muutamaan viikkoon ja kaupungissa se seisoo lämpimässä tallissa, mökillä pihassa.
          G05 45e
          ex: F11 530d xDrive
          ex: E84 X1 xDrive 25d

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 497
            • Pohjois-Savo

            #6
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Majorin kanssa samoilla linjoilla.Alhainen akun "kapasiteetti".Ensin pakkasella starttaus ja muutkin "sähkökokeilut" laski akun varausta ja sähkölaitteet ei vaan toimineet,kunnes ajossa se taas latautui riittävälle tasolle.
            Eihän akulla ja sen varaustilalla ole enää mitään tekemistä asian kanssa siinä vaiheessa, kun kone käy ja latausjännite on riittävä. Eri asia silloin, jos moottori ei ole käynnissä ja akun varaustila on matala. Eikä se vetokoukun vihreä ledi nyt montaa milliampeeria veisi (ja matkustamolämmitin (liekö kilowatin tehoinen tms?) kyllä toimi.

            Pelottaa vain tällainen vehje, jos joku kerta pettää jokin vielä kriittisempi varuste tai sattuu olemaan pakkasta vaikkapa -35 astetta. Olenkin nyt liikkunut ruotsalaisella (joka on pelannut täydellisesti paljon kylmemmässäkin) ja bemari on tallissa laturin perässä.
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10037
              • KVLA

              #7
              Mistään en mitään tiedä,mutta olen hieman eri mieltä.Jos/kun akku on pakkasilla kylmä,niin sen "virran siirto" molempiin suuntiin on huono.Ja aina huonompi,mitä iäkkäämp tai heikkokuntoisempi akku on kyseessä.Eli antaa heikosti virtaa ulos,mutta myös ottaa hitaasti latauksen vastaan.Ja jos akun varaus on pääsyt vajaaksi,niin luulempa vaan,että sen laturin virralla ei auto "työskentele",ennen kuin akun varaustila on riittävä.Tämä tosin on siis edelleen pelkkää arvailua.

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Oliko auto käynnissä vai sammutettuna ?.
                Näin täysin tuntematta asiaa enempää voisin kuvitella että jos kone käynnissä avaa luukun riittäisi virta sulkemiseenkin.

                Joten kallistuisin aikaisemmin mainittuihin rajoittaviin tekijöihin, jäätymisen aiheuttamaan ongelmaan mekaniikassa.

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1836
                  • Kotona/Poissa

                  #9
                  Originally posted by bittivirhe View Post
                  Miksi luukku aukesi edelleen moitteettomasti, muttei edes yrittänyt sulkeutua?

                  Autoa ei ole pesty muutamaan viikkoon ja kaupungissa se seisoo lämpimässä tallissa, mökillä pihassa.
                  Jospa aukeamisen suuntaan tarvittava voima on pienempi kuin suljettaessa? Tosin loogisesti ajateltuna luulis kyllä olevan juuri päinvastoin. Paitsi jos hydraulipumput on jähmeet ni molempi suunta ahistaa varmaan yhtälailla.

                  Jos taas ilmiö olisi oire virran vähyydestä, luulis esim ajovalojen himmenevän samassa yhteydessä jännitetason hetkellisesti notkahtaessa alemmas. Eikös myös valvonta osaa herjata "low battery" jos näin olisi.

                  Itse harkitsisin nivelkohtien puhdistusta ja voitelua jollain asiaan tarkoitetulla hyvin pakkasta sietävällä voiteluaineella.
                  Last edited by Havis; 28-12-2014, 17:23.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8262
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #10
                    Kyllä se jo e60 tiputteli "vähemmän tärkeitä toimintoja" pois jos akku huono tai tyhjä, oli sitten auto käynnissä tai ei. Sitä varten se IBS on olemassa jotta auto tietää akun kunnon latausjännitteestä huolimatta.

                    Ihan susipaska keksintö noin yleensä.
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • poke
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 3102

                      #11
                      Moottori ei varmaankaan ollut normaali lämmössä, kun koukun ja takaluukun kanssa vehtasit?
                      Nämä vähäpäästöiset rakkineet kun eivät lataa virtaa akkuun, ennenkuin moottorin lämpötila on saavuttanut tietyn rajan. Virtaa tuotetaan vain se mikä kulutetaan, eikä yhtään reserviin.
                      Tämän lisäksi kylmä akku ei auta asiassa lisäksi yhtään.

                      Tässä olis näille foorumin parametroijille (Böntti, Kissvesala, Jaki jne) haaste, että rukkaisivat softasta tuota lämpötilaraja-arvoa alemmaksi, jolloin ladattaisiin sitä akkua kylmälläkin koneella.
                      Kulkineet/projektit:

                      640D F06
                      530iA E39
                      635 CSi E24
                      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2857
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by poke View Post
                        Moottori ei varmaankaan ollut normaali lämmössä, kun koukun ja takaluukun kanssa vehtasit?
                        Nämä vähäpäästöiset rakkineet kun eivät lataa virtaa akkuun, ennenkuin moottorin lämpötila on saavuttanut tietyn rajan. Virtaa tuotetaan vain se mikä kulutetaan, eikä yhtään reserviin.
                        Tämän lisäksi kylmä akku ei auta asiassa lisäksi yhtään.

                        Tässä olis näille foorumin parametroijille (Böntti, Kissvesala, Jaki jne) haaste, että rukkaisivat softasta tuota lämpötilaraja-arvoa alemmaksi, jolloin ladattaisiin sitä akkua kylmälläkin koneella.
                        Kyllä F1x ainakin nostaa latausjännitteen kylmälläkin ilmalla ja kylmällä moottorilla sinne 14,7v tasolle heti startin jälkeen. Tuottaa siis virtaa sen mitä pystyy, AGM-akku ei taida kestää paljon tuota suurempaa latausjännitettä. Pari talvea sitten tätä asiaa lokkasin ja näin se meni.

                        Tästä päästään myös siihen että (ehjä) F1x todellakin tuottaa kaiken auton tarvitseman virran sekä monta kymmentä ampeeria päälle akun lataukseen, heti starttauksen jälkeen.
                        Last edited by böntti; 29-12-2014, 09:06.
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • poke
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 3102

                          #13
                          Originally posted by böntti View Post
                          Kyllä F1x ainakin nostaa latausjännitteen kylmälläkin ilmalla ja kylmällä moottorilla sinne 14,7v tasolle heti startin jälkeen. Tuottaa siis virtaa sen mitä pystyy, AGM-akku ei taida kestää paljon tuota suurempaa latausjännitettä. Pari talvea sitten tätä asiaa lokkasin ja näin se meni.

                          Tästä päästään myös siihen että (ehjä) F1x todellakin tuottaa kaiken auton tarvitseman virran sekä monta kymmentä ampeeria päälle akun lataukseen, heti starttauksen jälkeen.
                          No hyvä, jos näin on. Oletko mitannut akulle menevää virtaa kylmällä moottorilla jotenkin? Näkyykö lokkauksessa?
                          Minä en ole tarvinnut omasta F10:stä mittailla jännitteitä enkä virtoja, kun ei ole herjoja vielä tullut.

                          Muutama vuosi sitten E60:ssä mittasin pihtiampeerimittarilla kylmällä moottorilla latausvirtaa akulle, niin siinä se nollan tietämillä oli, kunnes moottori lämpeni ja latausvirta akulle kasvoi.
                          Kyllä latausjännite oli E60:ssäkin kylmällä moottorilla tuolloin reilun 14V, kun piilovalikosta katsoin.
                          Kulkineet/projektit:

                          640D F06
                          530iA E39
                          635 CSi E24
                          518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                          1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                          Comment

                          • Nettipepe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1341
                            • Kajaani

                            #14
                            Originally posted by poke View Post
                            Tässä olis näille foorumin parametroijille (Böntti, Kissvesala, Jaki jne) haaste, että rukkaisivat softasta tuota lämpötilaraja-arvoa alemmaksi, jolloin ladattaisiin sitä akkua kylmälläkin koneella.
                            Yleisestiottaenkin joku voisi perehtyä enemmän BMW:n ekoystävällisen auton latauksen toimivuuteen pakkaskeleissä?
                            Kovin noita akkuja tuntuu menevän kuin leipää...OK nykyautoissa virrantarve on suurempi, mutta oma mututuntuma on, että taitaa tuossa latauslogiigassa/IBS-anturin toiminnassa olla parantamisen varaa.
                            Itse epäilen, että logiikka tyytyy turhan herkästi toteamaan, että akku ei pysty ottamaan tiettyä varausta vastaan ja alkaa tiputtaa ladattavia AH:ita akulta -> akku alkaa hiipua.
                            Joku akkuongelmista kärsivä voisi kokeilla koodata akun uudeksi akuksi ja todeta virkoaako jo "huonoksi" todettu akku yhtään?
                            F30 320xia
                            Ex E90 325da
                            Ex E90 320da
                            Ex E46 330D

                            Comment

                            • böntti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2011
                              • 2857
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by poke View Post
                              No hyvä, jos näin on. Oletko mitannut akulle menevää virtaa kylmällä moottorilla jotenkin? Näkyykö lokkauksessa?
                              Minä en ole tarvinnut omasta F10:stä mittailla jännitteitä enkä virtoja, kun ei ole herjoja vielä tullut.

                              Muutama vuosi sitten E60:ssä mittasin pihtiampeerimittarilla kylmällä moottorilla latausvirtaa akulle, niin siinä se nollan tietämillä oli, kunnes moottori lämpeni ja latausvirta akulle kasvoi.
                              Kyllä latausjännite oli E60:ssäkin kylmällä moottorilla tuolloin reilun 14V, kun piilovalikosta katsoin.
                              En ole pihtivirtamittarilla katsonut mutta IBS:stä saa luettua suoraan dataa. Logit on valitettavasti hävinneet jo bittiavaruuteen mutta sen muistan että lataus käynnistyi heti startin jälkeen ja starttiin kulunut varaus ladattiin takaisin noin kymmenessä minuutissa, pakkasta oli noin -20c. Jännite voi olla myös noin 14 volttia, jos akku on tavoitellussa 80% varaustilassa. Joka tapauksessa auton 240A laturi kykenee syöttämään virtaa täysin ongelmitta sekä akulle, PTC-vastuksille (1250w eli noin 100A) että auton muille sähkölaitteille. Jos virta ei riitä, sitten vähennetään mukavuusvarusteiden tehoa (takalasin lämmitin, ratin lämmitin, persegrillit, sisävalot jne). Takaluukun sulku ei ole näitä mukavuusvarusteita.
                              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎