Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 530dA lämmöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mobility
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 84
    • Oulu

    F10/F11 530dA lämmöt

    Ei tahdo kone lämmetä kunnolla. En löytänyt threadia F-sarjalaiselle vielä, joten laitanpa omat havainnot tänne.

    Korjaamon mukaan tässä koneessa ei ole enää EGR termostaattia, eli yksi palikka vähemmän vaihtaa mikäli lämpöongelmaa on. Tosin se taisi olla se helpoin ja halvin vaihtaa.

    Ongelma: Suunnilleen normaaliin lämpöön (87 astetta) kone pääsee vain moottoritiellä kunnon vauhdilla. Autossa ei Webastoa.

    Omaani vaihdettiin tässä se "päätermostaatti" ja kotimatkalla moottoritiellä (110km/h) nesteen lämpö nousi hämmästyttävästi jopa 95-97 lukemiin aikaisemman maksimi 87 asteen sijaan. Ajattelin, että tekee varmaan polttoa ja seuraavalla moottoritieajolla se pysähtyikin sitten 92 lukemaan jota pidin oikeana. Molemmilla ajoilla ulkona oli -16 pakkasta.

    Heti seuraavana päivänä sitten työmatka-ajossa (vauhti 40-70 km/h + muutama pysäytys) lämmöt jää reiluun 70 asteeseen (18 km / 25 min / pakkasta -18). Lukemia parilta aamulta:

    start: vesi 11 astetta, ulkona 13 astetta pakkasta
    5min / 3200m: vesi 40 astetta
    10min / 7200m: vesi 52 astetta
    15min / 10500m: vesi 62 astetta
    20min / 14500m: vesi 70 astetta
    25min / 18000m: vesi 76 astetta

    start: vesi 11 astetta, ulkona 17 astetta pakkasta
    5min / 2800m: vesi 46 astetta
    10min / 7000m: vesi 54 astetta
    15min / 10000m: vesi 60 astetta
    20min / 14500m: vesi 68 astetta
    25min / 18000m: vesi 74 astetta

    Ja sen voin sanoa, että vaikka olisi ajanut Oulusta Hankoon 55km/h niin ei olisi noussut tuosta 74 asteesta yhtään. Ei kai se näin voi olla? Jatkoin sitten testiä moottoritielle tuosta 74 asteesta ja kun säädin vauhdin vajaaseen 90 km/h niin lämmöt nousi 78:aan ja siihen jämähti. Vastasessa saattoi asteen nousta mutta laski takaisin kun tie tasoittui. Sitten takaisinpäin nostin vauhdin vajaaseen 110 km/h ja sain lämmöt 88 asteeseen aikanopeastikin kun kiihdytin moottoritielle.

    Ei kai voi olla normaalia, että pitää talviolosuteissa ajaa 110km/h että auto lämpenee?? Ja nyt sitten en päässyt niihin samoihin lukemiin kuin heti termostaatin vaihdon jälkeen (88 vs 92 astetta, ulkona asteen enemmän pakkasta). Harmittaa kun en ajanut sitä kaupunkiajoa heti sen vaihdon jälkeen niin olisi nähnyt vaikuttiko se uusi termari mitään siihen ajoon. Nyt siis termari vaihdettu, rahaa palanut, ja mikään ei muuttunut.

    Jäljelle jää siis laatikon lämmönvaihdin. Täällä on puhuttu siitä letkun kuristamisesta jolloin näkisi onko vaihdin viallinen. Eli siis jos lämmöt kuristamisella nousisi kunnolla niin tarkoittaisi että rikki on. Yritinpä tuossa tähyillä konepellin alle, mutta sen verran tukittu tuo on ettei sinne juuri mitään näe. Itseasiassa edes syylärin reunaa en nähnyt, joku suoja kai siinä on edessä, mutta suojan läpi näin menevän ylä- ja alavesiletkut, jotka molemmat olivat lämpimiä (80 astetta oli lämpö kun auton parkkeerasin ja jätin käyntiin). Sitten mielestäni olin näkevinäni että sieltä lähtee syyläristä ylävesiletkun alapuolelta, kuskin puolelta, ohuempi letku (ehkä 2cm halkaisija) ja päättelin että se menisi lämmönvaihtimelle vaikken kyllä nähnyt minne se meni. Mielestäni moottorin kylkeä pitkin kuitenkin jonnekin. Sormella sain siihen kosketettua eikä se lämmin kyllä ollut. Tarkoittaisiko sitä, että vaihdin on kunnossa kuitenkin??

    Tässä vaiheessa luovutin ja sammutin auton ja huomasin lämpöjen laskeneen 65 asteeseen tyhjäkäynnillä (10 min). Jotenkin epäilyttää tuo vaihdettu termostaattikin: miksi se alkuun lämpeni noin kovasti ja nyt ei sitten mitään eroa alkuperäiseen?

    Olisipa mukava saada vertailuarvoja muilta vastaavan koneen käyttäjiltä.
    Last edited by mobility; 22-01-2015, 11:41.
  • Fremen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2007
    • 127
    • Lappeenranta

    #2
    Hei!

    530dA -2011 on mulla autona. Pakkasella harvoin nousee mittarin viiksi pystysuoraan. Motarilla nousee lähes pystyyn ja hiljemmissa vaihdeissa jää sinne arviolta 80-85 asteeseen. Auto tuotu Saksasta. Plussakeleillä nousee mittari keskelle.

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7527
      • Jyväshyvä

      #3
      Originally posted by Fremen View Post
      Hei!

      530dA -2011 on mulla autona. Pakkasella harvoin nousee mittarin viiksi pystysuoraan. Motarilla nousee lähes pystyyn ja hiljemmissa vaihdeissa jää sinne arviolta 80-85 asteeseen. Auto tuotu Saksasta. Plussakeleillä nousee mittari keskelle.
      Se mittari on öljynlämpömittari. Vedet seura aikalailla muutaman asteen tarkkuudella sen lämpöjä mutta kovassa kuormituksessa öljyt on selvästi kuumemmat kuin jäähdytinnesteet...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • jms1601
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 338
        • P-Pohjanmaa

        #4
        Originally posted by Fremen View Post
        Hei!

        530dA -2011 on mulla autona. Pakkasella harvoin nousee mittarin viiksi pystysuoraan. Motarilla nousee lähes pystyyn ja hiljemmissa vaihdeissa jää sinne arviolta 80-85 asteeseen. Auto tuotu Saksasta. Plussakeleillä nousee mittari keskelle.
        Sama laitos täällä ja käyttäytyy samalla lailla. Tänään 24 aamulla pakkasta ja matkaa 22km jä öljyn lämmöt 75-78. Pitempi matka niin nousee 80-90 ja normi pakkasilla 95.
        530e G30 M-Sport -21
        ***********************
        Ex Audi A6 allroad -17
        Ex X5 xd30 M-Sport -14
        Ex 530dA F11 M-Sport -11
        Ex E61 530xD M-Sport -08
        Ex 530DAT E61
        Ex E39 M-Sport

        Comment

        • alttu
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 519
          • Nummela

          #5
          Omassa 89-92 välillä pyöri kun joululomareissulla 2tkm ainana tarkkailin. Tuotu myös Saksasta. Oikein hämmästyin noita lukemia kun ensimmäisen kerran avasin salavalikon kautta lämmöt esille, kaikissa aikaisemmissa on lämmöt aina ollut 70c hujakoilla ja termari jumpat edessä! Jospa nyt säästyisi...
          F15 30d ///M-SPORT
          Ex.
          F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

          Comment

          • Kike
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 97
            • Seinäjoki

            #6
            530

            Sama laite ja ei hirveen korkeeksi öljynlämmöt nouse! Webasto kyllä löytyy myös mutta sehän ei koneen lämpöön vaikuta koska en sitä muutosta ole vielä tehnyt!? Kertokaapa miten pääsen sinne salavalikkoin kattoon ne todelliset lämpölukemat?

            Ohessa kuva vielä "normilämmöistä"
            Last edited by Kike; 28-07-2021, 17:43.
            F15 M50D
            F20 Msport


            EX: 2*G30, 3*E70, 4*E90, 2*E93, 2*E61, F15, F16, 2*F10, F11, F01, kasa E46,E36,E30,E39

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7527
              • Jyväshyvä

              #7
              Vaikuttaa se webasto ajon aikana koneen lämpöihin...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Kike
                Bimmer Rookie
                • Jan 2006
                • 97
                • Seinäjoki

                #8
                No sit mielestäni käy aika viileenä..:think
                F15 M50D
                F20 Msport


                EX: 2*G30, 3*E70, 4*E90, 2*E93, 2*E61, F15, F16, 2*F10, F11, F01, kasa E46,E36,E30,E39

                Comment

                • MKV
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2012
                  • 116
                  • Kainuu

                  #9
                  Originally posted by Kike View Post
                  Kertokaapa miten pääsen sinne salavalikkoin kattoon ne todelliset lämpölukemat?
                  Auton ollessa käynnissä painat trippimittarin nollausnappia yhtäjaksoisesti pohjassa niin kauan(reilut 10s), että ilmestyy se salavalikko ruutuun. Menet samalla napilla lyhyin painalluksin kohtaan unlock. Valitset sen pitkällä painalluksella. Seuraavaksi lyhyin painalluksin näpyttelet 2-numeroisen koodin, jonka saat kun lasket VIN-numeron 5 viimeistä numeroa yhteen. Hyväksyt sen taas pitkällä painalluksella. Loput salavalikosta aukeaa. Seuraavaksi menet kohtaan temperature ja sieltä löytyy ulkolämpötila, jäähdytysnesteen sekä moottoriöljyn lämpötilat.

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7527
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    Jep, ja näissä uudemmissa lämmöt löytyy menun 8 takaa
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Kike
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2006
                      • 97
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Kiitos näistä! Menen testaamaan!
                      F15 M50D
                      F20 Msport


                      EX: 2*G30, 3*E70, 4*E90, 2*E93, 2*E61, F15, F16, 2*F10, F11, F01, kasa E46,E36,E30,E39

                      Comment

                      • mobility
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2009
                        • 84
                        • Oulu

                        #12
                        Vaikuttaako siis normaalilta nuo 75 lämmöt kaupunkialueella kun pakkasta pari kymmentä, varsinkin ilman webastoa?

                        Testiksi laitoin eilen mustaa teippiä avoimeen osaan alaritilää noin 75% umpeen. Auto oli kyllä valmiiksi vähän lämmin mutta nosti kyllä lämmöt kaupungissakin normaaliksi. Täytyy testailla ja säätää peittoa vielä lisää ja myös maantiellä, mutta jos osoittautuu hyväksi niin täytyy tehdä siistimpi ja helposti irroiteltava versio suojasta. Uskon että jätän ainakin pienemmän suojan siihen sillä hyvähän se on jokatapauksessa että nopeammin lämpenee.

                        Lisää kaipaisin lämpötilareferenssejä varsinkin ilman webastoa olevista koneista. Toki niitäkin kannattaa tänne kirjata mutta kuulemani perusteellä ne koneet lämpenevät ehjänä ollessaan nopeasti kaupunkiajossakin.

                        Comment

                        • lassiv
                          BTCF Member
                          • Nov 2015
                          • 312
                          • Lahti

                          #13
                          Onko porukalla kokemuksia onko tässä n57 koneessa nyt vaan tuo yksi päätermari vai montako termaria sieltä löytyy. Miettinyt vaan että selviääkö sen vaihdossa jos haluaa lämpöihin muutosta sisälle tulee kyllä kohtuu nopeasti lämmintä, mut pitäis salavalikon kautta seurailla enempi miten noi pakkasilla käyttäytyy.

                          Korina E90, mut tuolla E90 puolella kun puhutaan 99.5% m57 koneiden eri variaatioista niin ajattelin täältä puolelta lainata topicia. Käsittääkseni sama kone tässä F -korissa kun tuossa E90 LCI:ssä, ihan uusimpia lukuunottamatta ja onko sielläkin vaan softa muutoksia.

                          ex. E91 335i -07, f36 420d gc -15, e90 330d LCI -09, e46 cabriolet 330i -01, st205 gt-four -95

                          Comment

                          • HV530XD
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2015
                            • 399
                            • Lappeenranta

                            #14
                            535xd N57 kyseessä ja tänään oli todella kylmää kyytiä... Aluksi pakkasta -28 ja moottoritiellä 110km/h ja öljyn lämmöt nousi hiukan yli 75 asteen noin 1/2 tunnin ajossa. Sitten pienemmälle tielle, nopeus 75-85km/h (todellista ilman mitarivirhettä) ja pakkanen kiristyi lämpömittarin näyttäessä -29,5 - 31,5 astetta. Lämmöt tippui niin että sekä öljy ja jäähdytinneste olivat vain 50-55 asteen haarukassa, ajoa noin 40min. Ihmetystä aiheutti se, että ei tainnut Webasto ajon aikana lämmittää. Pysähdyin kerran kuulostelemaan sitä ulkopuolelta, ei tainnut pöhistä, ja kun parkkeerasin auton matkan päätteeksi, niin ei ainakaan lähtenyt jälkijäähdytys pöhisemään. Yleensä pakkaskelillä pätkäajon jälkeen huomaa että webasto on ollut ajossa päällä kun se alkaa jälkijäähdytyksen pöhinän. Nyt kun on pitkään ollut pakkasia, niin tuntuu että aina vaan vaikeammin lämpiää. Liekö termostaatti väsähtämässä? Millä nesteen lämmöilllä tuon Webaston pitäisi käynnistyä ajossa uudelleen jos lämpötila tippuu? Liekö vikaa termarissa ja/tai webaston asetuksissa, vai onko nuo kolmenkympin pakkaset vaan liikaa tuolle myllylle? Keulan kaihtimet mielestäni toimii ok, kun olen niitä seurannut.

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7527
                              • Jyväshyvä

                              #15
                              Ainakin 550d:ssä on lämmöt pysytteli 30 asteen pakkasessa 84-90 asteen pinnassa...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎