Ei tahdo kone lämmetä kunnolla. En löytänyt threadia F-sarjalaiselle vielä, joten laitanpa omat havainnot tänne.
Korjaamon mukaan tässä koneessa ei ole enää EGR termostaattia, eli yksi palikka vähemmän vaihtaa mikäli lämpöongelmaa on. Tosin se taisi olla se helpoin ja halvin vaihtaa.
Ongelma: Suunnilleen normaaliin lämpöön (87 astetta) kone pääsee vain moottoritiellä kunnon vauhdilla. Autossa ei Webastoa.
Omaani vaihdettiin tässä se "päätermostaatti" ja kotimatkalla moottoritiellä (110km/h) nesteen lämpö nousi hämmästyttävästi jopa 95-97 lukemiin aikaisemman maksimi 87 asteen sijaan. Ajattelin, että tekee varmaan polttoa ja seuraavalla moottoritieajolla se pysähtyikin sitten 92 lukemaan jota pidin oikeana. Molemmilla ajoilla ulkona oli -16 pakkasta.
Heti seuraavana päivänä sitten työmatka-ajossa (vauhti 40-70 km/h + muutama pysäytys) lämmöt jää reiluun 70 asteeseen (18 km / 25 min / pakkasta -18). Lukemia parilta aamulta:
start: vesi 11 astetta, ulkona 13 astetta pakkasta
5min / 3200m: vesi 40 astetta
10min / 7200m: vesi 52 astetta
15min / 10500m: vesi 62 astetta
20min / 14500m: vesi 70 astetta
25min / 18000m: vesi 76 astetta
start: vesi 11 astetta, ulkona 17 astetta pakkasta
5min / 2800m: vesi 46 astetta
10min / 7000m: vesi 54 astetta
15min / 10000m: vesi 60 astetta
20min / 14500m: vesi 68 astetta
25min / 18000m: vesi 74 astetta
Ja sen voin sanoa, että vaikka olisi ajanut Oulusta Hankoon 55km/h niin ei olisi noussut tuosta 74 asteesta yhtään. Ei kai se näin voi olla? Jatkoin sitten testiä moottoritielle tuosta 74 asteesta ja kun säädin vauhdin vajaaseen 90 km/h niin lämmöt nousi 78:aan ja siihen jämähti. Vastasessa saattoi asteen nousta mutta laski takaisin kun tie tasoittui. Sitten takaisinpäin nostin vauhdin vajaaseen 110 km/h ja sain lämmöt 88 asteeseen aikanopeastikin kun kiihdytin moottoritielle.
Ei kai voi olla normaalia, että pitää talviolosuteissa ajaa 110km/h että auto lämpenee?? Ja nyt sitten en päässyt niihin samoihin lukemiin kuin heti termostaatin vaihdon jälkeen (88 vs 92 astetta, ulkona asteen enemmän pakkasta). Harmittaa kun en ajanut sitä kaupunkiajoa heti sen vaihdon jälkeen niin olisi nähnyt vaikuttiko se uusi termari mitään siihen ajoon. Nyt siis termari vaihdettu, rahaa palanut, ja mikään ei muuttunut.
Jäljelle jää siis laatikon lämmönvaihdin. Täällä on puhuttu siitä letkun kuristamisesta jolloin näkisi onko vaihdin viallinen. Eli siis jos lämmöt kuristamisella nousisi kunnolla niin tarkoittaisi että rikki on. Yritinpä tuossa tähyillä konepellin alle, mutta sen verran tukittu tuo on ettei sinne juuri mitään näe. Itseasiassa edes syylärin reunaa en nähnyt, joku suoja kai siinä on edessä, mutta suojan läpi näin menevän ylä- ja alavesiletkut, jotka molemmat olivat lämpimiä (80 astetta oli lämpö kun auton parkkeerasin ja jätin käyntiin). Sitten mielestäni olin näkevinäni että sieltä lähtee syyläristä ylävesiletkun alapuolelta, kuskin puolelta, ohuempi letku (ehkä 2cm halkaisija) ja päättelin että se menisi lämmönvaihtimelle vaikken kyllä nähnyt minne se meni. Mielestäni moottorin kylkeä pitkin kuitenkin jonnekin. Sormella sain siihen kosketettua eikä se lämmin kyllä ollut. Tarkoittaisiko sitä, että vaihdin on kunnossa kuitenkin??
Tässä vaiheessa luovutin ja sammutin auton ja huomasin lämpöjen laskeneen 65 asteeseen tyhjäkäynnillä (10 min). Jotenkin epäilyttää tuo vaihdettu termostaattikin: miksi se alkuun lämpeni noin kovasti ja nyt ei sitten mitään eroa alkuperäiseen?
Olisipa mukava saada vertailuarvoja muilta vastaavan koneen käyttäjiltä.
Korjaamon mukaan tässä koneessa ei ole enää EGR termostaattia, eli yksi palikka vähemmän vaihtaa mikäli lämpöongelmaa on. Tosin se taisi olla se helpoin ja halvin vaihtaa.
Ongelma: Suunnilleen normaaliin lämpöön (87 astetta) kone pääsee vain moottoritiellä kunnon vauhdilla. Autossa ei Webastoa.
Omaani vaihdettiin tässä se "päätermostaatti" ja kotimatkalla moottoritiellä (110km/h) nesteen lämpö nousi hämmästyttävästi jopa 95-97 lukemiin aikaisemman maksimi 87 asteen sijaan. Ajattelin, että tekee varmaan polttoa ja seuraavalla moottoritieajolla se pysähtyikin sitten 92 lukemaan jota pidin oikeana. Molemmilla ajoilla ulkona oli -16 pakkasta.
Heti seuraavana päivänä sitten työmatka-ajossa (vauhti 40-70 km/h + muutama pysäytys) lämmöt jää reiluun 70 asteeseen (18 km / 25 min / pakkasta -18). Lukemia parilta aamulta:
start: vesi 11 astetta, ulkona 13 astetta pakkasta
5min / 3200m: vesi 40 astetta
10min / 7200m: vesi 52 astetta
15min / 10500m: vesi 62 astetta
20min / 14500m: vesi 70 astetta
25min / 18000m: vesi 76 astetta
start: vesi 11 astetta, ulkona 17 astetta pakkasta
5min / 2800m: vesi 46 astetta
10min / 7000m: vesi 54 astetta
15min / 10000m: vesi 60 astetta
20min / 14500m: vesi 68 astetta
25min / 18000m: vesi 74 astetta
Ja sen voin sanoa, että vaikka olisi ajanut Oulusta Hankoon 55km/h niin ei olisi noussut tuosta 74 asteesta yhtään. Ei kai se näin voi olla? Jatkoin sitten testiä moottoritielle tuosta 74 asteesta ja kun säädin vauhdin vajaaseen 90 km/h niin lämmöt nousi 78:aan ja siihen jämähti. Vastasessa saattoi asteen nousta mutta laski takaisin kun tie tasoittui. Sitten takaisinpäin nostin vauhdin vajaaseen 110 km/h ja sain lämmöt 88 asteeseen aikanopeastikin kun kiihdytin moottoritielle.
Ei kai voi olla normaalia, että pitää talviolosuteissa ajaa 110km/h että auto lämpenee?? Ja nyt sitten en päässyt niihin samoihin lukemiin kuin heti termostaatin vaihdon jälkeen (88 vs 92 astetta, ulkona asteen enemmän pakkasta). Harmittaa kun en ajanut sitä kaupunkiajoa heti sen vaihdon jälkeen niin olisi nähnyt vaikuttiko se uusi termari mitään siihen ajoon. Nyt siis termari vaihdettu, rahaa palanut, ja mikään ei muuttunut.
Jäljelle jää siis laatikon lämmönvaihdin. Täällä on puhuttu siitä letkun kuristamisesta jolloin näkisi onko vaihdin viallinen. Eli siis jos lämmöt kuristamisella nousisi kunnolla niin tarkoittaisi että rikki on. Yritinpä tuossa tähyillä konepellin alle, mutta sen verran tukittu tuo on ettei sinne juuri mitään näe. Itseasiassa edes syylärin reunaa en nähnyt, joku suoja kai siinä on edessä, mutta suojan läpi näin menevän ylä- ja alavesiletkut, jotka molemmat olivat lämpimiä (80 astetta oli lämpö kun auton parkkeerasin ja jätin käyntiin). Sitten mielestäni olin näkevinäni että sieltä lähtee syyläristä ylävesiletkun alapuolelta, kuskin puolelta, ohuempi letku (ehkä 2cm halkaisija) ja päättelin että se menisi lämmönvaihtimelle vaikken kyllä nähnyt minne se meni. Mielestäni moottorin kylkeä pitkin kuitenkin jonnekin. Sormella sain siihen kosketettua eikä se lämmin kyllä ollut. Tarkoittaisiko sitä, että vaihdin on kunnossa kuitenkin??
Tässä vaiheessa luovutin ja sammutin auton ja huomasin lämpöjen laskeneen 65 asteeseen tyhjäkäynnillä (10 min). Jotenkin epäilyttää tuo vaihdettu termostaattikin: miksi se alkuun lämpeni noin kovasti ja nyt ei sitten mitään eroa alkuperäiseen?
Olisipa mukava saada vertailuarvoja muilta vastaavan koneen käyttäjiltä.
Comment