Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 530dA lämmöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pexodus
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2009
    • 1577
    • Leppävirta/Oravikoski

    #16
    Sportilla ajellessa että kierrokset siellä 1500-2000 nousee öljyt ainakin mulla tuossa loppuunajetussa 3litran työkoneessa tuonne lähelle tavoitetta, nesteitä en ole seurannut koska salavalikko ei aukea vin viidellä viimeisellä jostain syystä.

    D:llä ajaessa painuu öljyt sinne 70-75asteen pintaan näillä keleillä, kierrosten ollessa siellä 1200-1500.

    Webasto pöhisee oletettavasti kokoajan, ainakin silloin kun ei väitä akun olevan loppu.
    BMW F11 LCI 530da x-drive
    Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

    Comment

    • HV530XD
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2015
      • 399
      • Lappeenranta

      #17
      Nyt illansuussa suunnilleen sama matka toisin päin kuin aamulla, eli aamulla -30 astetta ja lämmöt jäi 50-55 asteeseen. Paluumatkalla hitaammalla maantieosuudella -26 pakkasta ja lämmöt oli noin 75astetta. Lyhyt pysähdys kaupan pihaan ja tyhjäkäyntiä ja lämmöt tippui 65:een ennenkuin sammutin koneen. Eikä ollut webasto päällä ku ei jälkijäähdyttänyt. Sitten taas pysähdyksen jälkeen uusi startti ja liikkeelle, lyhyt pätkä ajoa, ja pysähdys, ja webasto oli päällä. Loppumatka motarilla, pakkanen -22 ja öljyn lämmöt nousi yli 90:n, kunnes taajamassa taas vähän tippui. Taitaa termari falskata jonkun verran. Mutta jos tuossa parinkympin pakkasen tienoilla lämmöt suunnilleen nousee maantiellä lähelle normaalia, ni en taida tehdä asialle mitään. Sitä kyllä ihmettelen että miten toi webasto toimii? Muistelen että se avustaa kunnes jäähdytysneste on noussut 75 asteeseen ja sammuu sitten. Mutta luulisi että se taas käynnistyy jos lämmöt laskee ajon aikana riittävän alas? Minulla ei tänään ainakaan käynnistynyt kun lämmöt lähti tippumaan ajon aikana.
      Jos nyt kuitenkin termarin vaihtoon lähtisin, niin onko tietoa kustannuksista?

      Comment

      • Peksu
        Bimmer Fanatic
        • May 2014
        • 272
        • Lähellä Tre

        #18
        Originally posted by HV530XD View Post
        Nyt illansuussa suunnilleen sama matka toisin päin kuin aamulla, eli aamulla -30 astetta ja lämmöt jäi 50-55 asteeseen. Paluumatkalla hitaammalla maantieosuudella -26 pakkasta ja lämmöt oli noin 75astetta. Lyhyt pysähdys kaupan pihaan ja tyhjäkäyntiä ja lämmöt tippui 65:een ennenkuin sammutin koneen. Eikä ollut webasto päällä ku ei jälkijäähdyttänyt. Sitten taas pysähdyksen jälkeen uusi startti ja liikkeelle, lyhyt pätkä ajoa, ja pysähdys, ja webasto oli päällä. Loppumatka motarilla, pakkanen -22 ja öljyn lämmöt nousi yli 90:n, kunnes taajamassa taas vähän tippui. Taitaa termari falskata jonkun verran. Mutta jos tuossa parinkympin pakkasen tienoilla lämmöt suunnilleen nousee maantiellä lähelle normaalia, ni en taida tehdä asialle mitään. Sitä kyllä ihmettelen että miten toi webasto toimii? Muistelen että se avustaa kunnes jäähdytysneste on noussut 75 asteeseen ja sammuu sitten. Mutta luulisi että se taas käynnistyy jos lämmöt laskee ajon aikana riittävän alas? Minulla ei tänään ainakaan käynnistynyt kun lämmöt lähti tippumaan ajon aikana.
        Jos nyt kuitenkin termarin vaihtoon lähtisin, niin onko tietoa kustannuksista?
        Webasto toimii (ainakin muistini mukaan ) näin. Auto käyntiin ja webasto lähtee päälle jos moottori kylmä. Webasto lämmittää nesteen +70 asteeseen jolloin menee osateholle, jos lämpö edelleen nousee +75 sammuu webasto eikä käynnisty uudelleen vaikka lämmöt tippuu alas. Jos taas neste ei lämpiä +75 vaan alkaa kylmeneen siirtyy webasto takaisin täysteholle +50 tai +55 asteessa. Näillä arvoilla toimii tavallinen webasto (tarvike) mutta tuntuu että myös tämä "merkki" webastokin noudattaa samoja arvoja.

        Itselläni lämpes tai ei lämminnyt tämä vajaamukinen samoin kuin omasi ja lämmöt tippu alle +50 kun webasto sammui vaikka ajoin 100km/h ja ulkona n.-30 pakkasta -termari vissiin romu.

        Pihassa koitin, kun ölpän lämmöt n.+75, niin jäähdytin oli lämmin ylhäältä ajon jälkeen
        G08 LCI iX3 M Sport

        Comment

        • jjamsa
          Bimmer Rookie
          • Feb 2010
          • 82
          • Tampere

          #19
          Mikä on N57 530d moottorin normaali lämpötila ja kuinka nopeasti sen pitäisi nousta sinne näillä keleillä? (+5C)

          Koeajon eilen 530xd vm2011, ja kesti n.15 minuuttia ennen kuin lämmöt nousi mittarin mukaan n. asteeseen.
          Yritin kyllä googlata ja tonkia forumin läpi, ilman löytämäti vastausta.
          F11 530xd -11
          ___
          E61 545i -05, E61 530xd -07, E30 325e -87
          + 2xAudi A4, Volvo S40 T4

          Comment

          • jjamsa
            Bimmer Rookie
            • Feb 2010
            • 82
            • Tampere

            #20
            Näköjään automaattinen tekstinkorjaus poisti asteen. Eli reiluun 90 asteeseen nousivat lämmöt reilussa vartissa.
            F11 530xd -11
            ___
            E61 545i -05, E61 530xd -07, E30 325e -87
            + 2xAudi A4, Volvo S40 T4

            Comment

            • Raimo Miettinen
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 320

              #21
              (kyse allekirjoituksen kulkineesta)

              Mulla ongelmana liian korkeat lämmöt. Syyläri vaihdettiin juuri ja eilen huomasin flektin pyörivän, kun ajoin kaupan pihaan. Salavalikosta katselin eilen lämmöt huiteli jäähdytysveden kohdalla 100-110c ja öljynlämmöt 100-105c. Kotipihaan ajaessa flekti(t) huusi lujempaa ja auton sammutettua jäi pienemmällä teholla pyörimään. Ei kuulu pihinää. Paisarissa yli maximin jäähdytinnestettä. Tänään lämmöt maantieajossa nousivat aluksi veden osalta 108c ja tippuivat hiljalleen alle 100c. Öljynlämpötila koko ajan 100c. Mitään varoitusilmoituksia ei ole tullut!

              Voiko jäähdytinjärjestelmässä olla ilmaa ja osaako se ilmata itsensä? Auto menee kyllä korjaamolle takaisin jos lämmöt ei asetu alemmas, mutta kunhan kyselen.
              Last edited by Raimo Miettinen; 04-11-2016, 10:46.
              BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t

              Comment

              • Raimo Miettinen
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 320

                #22
                Näyttäisi munuaisten takana olevat kaihtimet kiinni mitä parkissa huomasin kurkistaa. Voisiko siitä kiikastaa? Miten nuo ylipäätänsä toimivat lämpötilojen suhteen?
                BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t

                Comment

                • Nettipepe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1341
                  • Kajaani

                  #23
                  Originally posted by Raimo Miettinen View Post
                  Näyttäisi munuaisten takana olevat kaihtimet kiinni mitä parkissa huomasin kurkistaa. Voisiko siitä kiikastaa? Miten nuo ylipäätänsä toimivat lämpötilojen suhteen?
                  Kaihtimet kiinni aina jos flekti ei pyöri.
                  Paitsi kesällä jos ilmastointi sattuu tarvitsemaan kylmää ilmaa.
                  F30 320xia
                  Ex E90 325da
                  Ex E90 320da
                  Ex E46 330D

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7527
                    • Jyväshyvä

                    #24
                    Ainakin M550d:tä käyvät todella kuumana,
                    esim. kesällä aina flekti huutaa kun tulet parkkiin,
                    ja jäähdytysnesteen lämmöt nousee sinne 110 asteeseen josta ne tippuu lähelle sataa
                    ja seilaa sillä väillä.
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Raimo Miettinen
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 320

                      #25
                      Ok. Tänään lämmöt pysyneet edelleen 100c kieppeillä. E91:n M47-koneella lämmöt huiteli maksimissaan 92c hiukkaspolton aikana, joten tähän vertaamalla nuo +110c lämmöt talvella tuntuivat huimilta.
                      BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7527
                        • Jyväshyvä

                        #26
                        Originally posted by Raimo Miettinen View Post
                        Ok. Tänään lämmöt pysyneet edelleen 100c kieppeillä. E91:n M47-koneella lämmöt huiteli maksimissaan 92c hiukkaspolton aikana, joten tähän vertaamalla nuo +110c lämmöt talvella tuntuivat huimilta.
                        Huolestuttava raja on jotain 115 asteen tienoilla...
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • john_anthony
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2008
                          • 55
                          • Kuopio

                          #27
                          Itse painiskelin samojen lämpö ongelmien kanssa viikon verran. Auto tuntui käyvän todella viileenä. 12 asteen pakkasella matka-ajossa lämmöt max 70c. Huomasin että lämpöpuhaltimen lämpötila-asetus vaikuttaa suuresti moottorin nesteiden lämpötilaan. Pudotin lämpötila asetuksen 28 asteesta 20 asteeseen, ja nesteen lämmöt nousi melkein heti 83 asteeseen. Näinollen autossa ei siis mitään vikaa.
                          Soittelin tuosta Bmw huoltoonkin ja sanoivat että 75 asteen lämpötila on jäähdytin nesteelle vielä normaalia. Kuulemma ei F sarjalaisista juuri ole termostaatteja edes hajonnut. Sanoi vielä että jos autossa on ohjelmallisesti nostettu tehoja niin aiheuttaa tuon vajaalämpöisyyden.
                          E34 520i -90 Bronzitbeige metallic

                          Se on heikko mikä ei kestä! Mut miks se viimenen mutteri on aina jumissa?:think

                          Comment

                          • Whispi
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2009
                            • 131
                            • Tampere

                            #28
                            Originally posted by john_anthony View Post
                            Itse painiskelin samojen lämpö ongelmien kanssa viikon verran. Auto tuntui käyvän todella viileenä. 12 asteen pakkasella matka-ajossa lämmöt max 70c. Huomasin että lämpöpuhaltimen lämpötila-asetus vaikuttaa suuresti moottorin nesteiden lämpötilaan. Pudotin lämpötila asetuksen 28 asteesta 20 asteeseen, ja nesteen lämmöt nousi melkein heti 83 asteeseen. Näinollen autossa ei siis mitään vikaa.
                            Soittelin tuosta Bmw huoltoonkin ja sanoivat että 75 asteen lämpötila on jäähdytin nesteelle vielä normaalia. Kuulemma ei F sarjalaisista juuri ole termostaatteja edes hajonnut. Sanoi vielä että jos autossa on ohjelmallisesti nostettu tehoja niin aiheuttaa tuon vajaalämpöisyyden.
                            No kuinka ihmeessä se tehonlisäys voisi lämmöntuottoa pienentää kun syöttöä lisätään?

                            Omassa nesteen lämmöt pyörii 98-100 asteessa ajon aikana.
                            -12 E70 40d

                            Ex:
                            -11 Porsche 958
                            -11 F11 535dA
                            -09 E90 330dA
                            -09 E61 530dA
                            -09 E60 530xdA
                            -04 E60 530dA

                            +10 muuta kakkoskolmos värkkiä

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2324
                              • Uusimaa

                              #29
                              Originally posted by Whispi View Post
                              No kuinka ihmeessä se tehonlisäys voisi lämmöntuottoa pienentää kun syöttöä lisätään?
                              Joskus vuosia sitten Turbotecillä minulle kerrottiin että EGR:n ohjelmallinen (tai mekaaninen) tulppaaminen saattaa vaikuttaa auton lämpenemiseen hidastavasti. Ja aika monesti ilmeisesti tehonnoston yhteydessä rajoitetaan enemmän tai vähemmän EGR:n toimintaa?

                              Tämän yllämäinitun kuullun voi tietysti korjata jos jollain dieselien virittämistä harjoittavalla on asiasta parempaa tietoa...
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              • Whispi
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2009
                                • 131
                                • Tampere

                                #30
                                Originally posted by JKK View Post
                                Joskus vuosia sitten Turbotecillä minulle kerrottiin että EGR:n ohjelmallinen (tai mekaaninen) tulppaaminen saattaa vaikuttaa auton lämpenemiseen hidastavasti. Ja aika monesti ilmeisesti tehonnoston yhteydessä rajoitetaan enemmän tai vähemmän EGR:n toimintaa?

                                Tämän yllämäinitun kuullun voi tietysti korjata jos jollain dieselien virittämistä harjoittavalla on asiasta parempaa tietoa...
                                Voipihan se olla että egr jotain vaikuttaa, itseä ihmetytti vain tuo john_anthonyn 70-80 astetta matka-ajossa. On varmasti jotain häiriötä termareissa.
                                -12 E70 40d

                                Ex:
                                -11 Porsche 958
                                -11 F11 535dA
                                -09 E90 330dA
                                -09 E61 530dA
                                -09 E60 530xdA
                                -04 E60 530dA

                                +10 muuta kakkoskolmos värkkiä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎