Originally posted by HannuE60
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F11 X-Drive - välys/naksunta ohjauksessa
Collapse
X
-
Originally posted by Juspa View PostTämä korjasi tuon naputusongelman:
https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=710
On sitä jo tuossa kuunneltu, ei vaikuta mihinkään eikä ole ajansaatossa pahentunutkaan.
Mutta jos noin helpolla korjaantuu, niin vaihdetaan.
-Hannu-[SIGPIC]
BMW 535d M-sport
Comment
-
-
Nakutusongelma selätetty
Eli yksi solenoidi 32106893339 ja siihen lisäaine 83290434684 vaihdettu.
Samalla vaihdatin rattiakselin 32306788156, kun kerran niissä on väljyyksiä ollu.
Auto siis 535d F10, takaveto.
Ohjauksen naputus hävisi, ja ehkä ohjauskin tuli akselin myötä tarkemmaksi.
Olin sitä tuossa jo muutaman vuoden kuunnellu, vaikka ei se ajansaatossa kyllä pahentunutkaan, kiitos kaikille vinkeistä ja neuvoista.
Forumin parasta antia nämä vinkkien saannit
-Hannu-[SIGPIC]
BMW 535d M-sport
Comment
-
-
Originally posted by Juspa View PostTämä korjasi tuon naputusongelman:
https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...&postcount=710
Eivät sitten tehneet mitään, kuin totesivat, että kokeilivat vastaavanlaista, niin siinäkin sama ääni. Mitään vikaa ei kuulemma ole?????
Eli minkälainen ääni teiltä tulee? Minulla siis takavetoinen -16 ja esimerkiksi paikallaan, kun vääntää rattia, niin kuuluu vaimea *naks* keskialueelta hieman vasemmalle. Onko sama vika vai ei? Takuuta on vielä 5tkm verran jäljellä, mutta vikaa ei kuulemma ole :thinkMiks sä sytytit Bemarin palaa?
En löydä enää sun luo
Teitkö sä tän tahallaan?
Nyt kaikki palaa.
Comment
-
-
Originally posted by arpuC View PostMulla oli autokeskuksella ja piti ilmeisesti tulla tuo Puma-korjaus. Ei sitten tullutkaan tuota korjausta koska ei ole aktiiviohjauksella omani.
Eivät sitten tehneet mitään, kuin totesivat, että kokeilivat vastaavanlaista, niin siinäkin sama ääni. Mitään vikaa ei kuulemma ole?????
Eli minkälainen ääni teiltä tulee? Minulla siis takavetoinen -16 ja esimerkiksi paikallaan, kun vääntää rattia, niin kuuluu vaimea *naks* keskialueelta hieman vasemmalle. Onko sama vika vai ei? Takuuta on vielä 5tkm verran jäljellä, mutta vikaa ei kuulemma ole :think
Se naputus tuntuu ja kuuluu ihan selvästi, kun esim. Tulet liikennevaloihin ja hiljennät ihan kävelyvauhtiin tai vieläkin hitaammaksi.
Naputus kestää 5-10 sek. ja saattaa hiljentyä, kunnes taas liikutat autoa.
Mielestäni tuo kuvailema naksaus ei ole tätä samaa oireilua.
-Hannu-[SIGPIC]
BMW 535d M-sport
Comment
-
-
Originally posted by HannuE60 View PostSe naputus tuntuu ja kuuluu ihan selvästi, kun esim. Tulet liikennevaloihin ja hiljennät ihan kävelyvauhtiin tai vieläkin hitaammaksi.
Naputus kestää 5-10 sek. ja saattaa hiljentyä, kunnes taas liikutat autoa.
Mielestäni tuo kuvailema naksaus ei ole tätä samaa oireilua.
-Hannu-Miks sä sytytit Bemarin palaa?
En löydä enää sun luo
Teitkö sä tän tahallaan?
Nyt kaikki palaa.
Comment
-
-
Originally posted by HannuE60 View PostNakutusongelma selätetty
Eli yksi solenoidi 32106893339 ja siihen lisäaine 83290434684 vaihdettu.
Samalla vaihdatin rattiakselin 32306788156, kun kerran niissä on väljyyksiä ollu.
Auto siis 535d F10, takaveto.
Ohjauksen naputus hävisi, ja ehkä ohjauskin tuli akselin myötä tarkemmaksi.
Olin sitä tuossa jo muutaman vuoden kuunnellu, vaikka ei se ajansaatossa kyllä pahentunutkaan, kiitos kaikille vinkeistä ja neuvoista.
Forumin parasta antia nämä vinkkien saannit
-Hannu-E70 M-Sport AlpinWeiß 3
Ex.
F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
E90 320d -05 Schwartz 2
E36 328i touring -97 Diamantschwartz
E36 352i -91 Diamantschwartz
Comment
-
-
Originally posted by Whitebe View PostOnko F07 myös sama akseli? Epäilin aluksi raidetangon väljyydeksi mutta, niistä ei väljää löytynyt. Auto on aika levoton ajettava.
Enpä yhtään ihmettele että ohjaus tuntui vähän mutterimaiselta. Vanha nivel oli ihan pirun jäykkä ja kääntyi nytkähtelevästi.F07 535d GT Xdrive
Comment
-
-
Merkkarilla tarkistettiin ohjaus, kun olen huomannut pienen kolahduksen ja tahmausta. Tuomio oli uusi ohjausvaihde, korjaussarja ei kuulemma auta kun on päittäisvälystä. Hinta vaihdettuna 3400e. Taitaa olla kallein osa koko autossa, mallina tosin f25. Ja lisäyksenä että ratista saa pidellä tosissaan kiinni jos ei halua että auto yllättää poistumalla tieltä. Onko tähän saatavilla korjaussarjaa kun on msport ja vm -11?Last edited by XV70D; 05-05-2019, 13:31.EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport
Comment
-
-
Originally posted by XV70D View PostMerkkarilla tarkistettiin ohjaus, kun olen huomannut pienen kolahduksen ja tahmausta. Tuomio oli uusi ohjausvaihde, korjaussarja ei kuulemma auta kun on päittäisvälystä. Hinta vaihdettuna 3400e. Taitaa olla kallein osa koko autossa, mallina tosin f25.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Mullakin auto kävi merkkarilla kun auto vaelteli ja veteli miten sattui. Muuta väljää eivät löytäneet kuin hiukan väljän ohjausakselin ja etupäässä aurauskulmat rajoilla.
Tilasin itsekin purkaamolta ohjausakselin. Myös uudet iskarit ja jouset tilattuna. Kunhan saan vaihdettua nämä niin meinasin käyttää laakkosella aurauskulmien säädössä. Miettinyt että kannattaisiko samalla asennuttaa ohjausvaihteen korjaussarja :think Mulla autona on siis f31 x-drive. Ei kyllä vakuuta tämä bmw laatu kun ongelmia ollut jakolaatikossa ja vaihdelaatikossa. 120tkm ajettuna yksi huolto yli vedettynä ei goodwilliä herunut. Onneksi ei tarvinnut käyttää merkkiliikkeen palveluita jakolaatikkoon eikä vaihdelaatikkoon
Comment
-
-
Originally posted by ThePura View PostMullakin auto kävi merkkarilla kun auto vaelteli ja veteli miten sattui. Muuta väljää eivät löytäneet kuin hiukan väljän ohjausakselin ja etupäässä aurauskulmat rajoilla.
Tilasin itsekin purkaamolta ohjausakselin. Myös uudet iskarit ja jouset tilattuna. Kunhan saan vaihdettua nämä niin meinasin käyttää laakkosella aurauskulmien säädössä. Miettinyt että kannattaisiko samalla asennuttaa ohjausvaihteen korjaussarja :think Mulla autona on siis f31 x-drive. Ei kyllä vakuuta tämä bmw laatu kun ongelmia ollut jakolaatikossa ja vaihdelaatikossa. 120tkm ajettuna yksi huolto yli vedettynä ei goodwilliä herunut. Onneksi ei tarvinnut käyttää merkkiliikkeen palveluita jakolaatikkoon eikä vaihdelaatikkoon
Kaveri valitteli aikoinaan oman e60 vetelyä ja vaeltelua niin istutin omani rattiin. Minulla auto ei vetele minnekkään. Kaverilla oli alla 19” kiinatinat joissa et poikkesi puoli metriä alkuperäisestä etu/taka niin ei ollut ihme että haki kuin ajokoira. Laitettiin kokeeksi minun auton rengastus hänen autoonsa ja meni kuin sotanorsu suoraan.
Comment
-
-
Kyllä siinä ihan alkuperäiset vanteet 18" koossa on. Talvella 16 tuumaisilla kitkoilla samanlaista vaeltelua mutta nyt kesävalseilla ihan karmeaa vetelyä. Renkaita en menisi nyt syyttämään :think kun auto ei ole käynnissä ja rattia heiluttaa niin kolinahan sieltä kuuluu mutta tämä huollon mukaan kuuluu asiaan.
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostNyt en kysele mitään vaan kerron suoraan ongelman ja ratkaisun. Toivottavasti tästä on joskus jollekin apua:
Kerkesin hetken aikaa päätäni vaivaamaan kun tuossa muutaman kuukauden ikäisessä tuttavuudessa, F11 530xd oli ohjauksen keskialueella selkeä välys (muutaman millin tyhjä alue rattia heiluteltaessa). Tämä tuntui ja kuului hyvin selvästi kun rattia vemputti sentin liikerataa edestakaisin. Alkuun olin täysin vakuuttunut, että kyse oli hammastangon väljyydestä. Melkein tilasin jo uuden hammastangon. Päätin kuitenkin tutkailla rauhassa ohjausakselia useaan kertaan konehuoneen puolelta ja tätä välystä (naksumista) oli todella vaikea paikallistaa. Sitten jenkkien bemufoorumilta paljastui että tämän samaisen naksumisen johdosta on siellä vaihdeltu jopa takuuseen uusia hammastankoja. Silti eivät ole päässeet naksumisesta eroon.
Niinpä aloin tutkia tarkalla seulalla tätä ongelmaa, ja havaitsin että napsuminen ja tämä pieni väljyys tuleekin ohjausakselin alemmasta murrosnivelstä. Lopulta kun oikein osasi katsoa, niin sen väljyyden näki jopa silmällä katsomalla siinä murrosnivelessä (osa nro.5).
Kyseistä osaa (32306778136) käytetään kaikissa F10/F11 -xDrive-malleissa. Ja on poistettu tuotannosta syksyllä 2012. Tilalle on tuotu korvaava paranneltu osanumero (32306859833). Mikäli auto on alle viisi vuotta vanha, kannattaa varmaan kokeilla goodwill-vastaantuloa, koska akselin ensimmäinen versio on selvästikin todettu huonolaatuiseksi. Itse löysin kotimaiselta purkaamolta täysin uuden ja ajamattoman, 2016-mallisesta x-drivesta puretun ohjausakselin. Hintaa oli 90 euroa, joten en edes jaksanut alkaa käymään mitään goodwill-taistoa.... Vaihtotyö on helppo eikä vaadi korjaamo-olosuhteita. Vaihto tehdään yläkautta ja ottaa aikaa puolisen tuntia. Vaihdon myötä väljyys/naksunta katosi 100% ja ohjaus tuntuu nyt ajossakin selvästi tarkemmalta - aivan kuin uudessa autossa. Vanhalla viallisella ohjausakselilla ratissa oli n. puolen sentin liikealue, jossa heiluttelemalla renkaissa ei nähnyt juuri minkäänlaista liikettä. Nyt renkaat reagoivat tarkasti vaikka vemputtaisi yhden millin liikerataa.
Eli jos joku kärsii tuosta samasta naksumisesta, kannattaa aivan ensimmäisenä tarkistaa ohj.akselin varresta osanumero ja laittaa suorilta nivel vaihtoon jos on vanha versio. Uudemman mallisia ohj.akseleita näyttää olevan ainakin ruotsin purkaamoilla tarjolla jatkuvasti n.100€ hintaan. Huom! takavetoisissa on eri osanumerot enkä tiedä koskeeko tämä ongelma niitä.
https://www.bildelsbasen.se/
Haluan korostaa vielä että osien paikallaan ollessa naksumisen/välyksen lähdettä saattaa olla alkuun vaikea paikallistaa tuohon murrokseen, kunnes saa oikeanlaisen otteen naksuvasta murroksesta.
Comment
-
-
Originally posted by XV70D View PostMerkkarilla tarkistettiin ohjaus, kun olen huomannut pienen kolahduksen ja tahmausta. Tuomio oli uusi ohjausvaihde, korjaussarja ei kuulemma auta kun on päittäisvälystä. Hinta vaihdettuna 3400e. Taitaa olla kallein osa koko autossa, mallina tosin f25. Ja lisäyksenä että ratista saa pidellä tosissaan kiinni jos ei halua että auto yllättää poistumalla tieltä. Onko tähän saatavilla korjaussarjaa kun on msport ja vm -11?EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport
Comment
-
Comment