Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 535xd nykii kiihdytyksessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gartney
    Newbiemmer
    • Jan 2017
    • 16
    • Tampere

    F11 535xd nykii kiihdytyksessä

    Onko tietoa mistä voisi johtua kun kiihdytyksessä n. 60km/h nopeudesta alkaen auto nykii? Mitään vikailmoituksia ei anna ja huollossa eivät löytäneet mitään selkeää vikaa, mutta auto tuntuu tietyissä olosuhteissa nykivän kun veto on päällä. Sain ekan kerran vian esille reippaassa kiihdytyksessä 60km/h vauhista (nykiminen jatkuu kiihdytyksessä 60km/h eteenpäin ilman, että loppuisi tietyn nopeuden jälkeen) ja olen koittanut kaivella millä kaikilla tapaa nykimisen saa esille. Se ei aina tunnu tekevän nykimistä kiihdytyksissä, varsinkaan kylmällä koneella mutta kun lämmöt nousee niin tuntuu, että voisi helpommin saada vian päälle. Joskus sen saa päälle helpoiten kaarteessa kiihdytettäessä (voi olla, että pelkkäö normaalikin kiihdytys olisi tuonut vian esille) ja joskus kun kiihdyttelee kevyellä kaasulla 60km/h vauhdista. Välillä tuntuisi kuin mäessä kiihdytettäessä nykimisen saa esille paremmin. Se ei tunnu liittyvän kierroslukualueeseen eikä erityisemmin mihinkään tiettyyn vaihteeseen omien koeajojen perusteella.

    Käytin huollossa kahteen kertaan ja ekalla kerralla eivät saaneet vikaa esille ollenkaan, toisella kerralla onnistui. Vaihtoivat jakolaatikon öljyt ja luulin hetkeksi, että vika korjaantui mutta nyt varsinkin vaatii lämpimän koneen, että sen saa kunnolla esille. Eivät tainneet huollossa live-mittauksia tehdä mutta olisiko kellään kokemuksia mitä kannattaisi tutkia / mittailla?

    Kiitti!
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7538
    • Jyväshyvä

    #2
    Vaihdata ne jakolaatikon öljy toiseen kertaan...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • gartney
      Newbiemmer
      • Jan 2017
      • 16
      • Tampere

      #3
      Tuosta luinkin, että öljyt pitäisi vaihtaa kahteen kertaan. (Huollossa olivat sitä mieltä, että ei tarvitsisi vaihtaa uudestaan). Tässä mallissa ei ole tyhjennysproppua ja eivät irrottaneet lootaa vaan imemällä tyhjensivät. Tällä metodilla kun tyhjentää niin ei näe onko siellä seassa metallimujua. Mutta onko tietoa mistä se muju tulisi sekaan jos sellaista siellä on?

      Jostain löysin vastaavanlaisen kirjoituksen, että auto nykii kun kiihdytti kovaa 60-80km/h nopeudesta ja siellä vika oli korjaantunut jakolaatikon vaihdolla. Jollain oli hävinnyt kun jakolootan öljyt ja turbiini oli vaihdettu. Mikä linkki jakolaatikon öljyjen vaihdolla on turbiiniin?

      Itsellä hämää tuo koneen lämpötilan vaikutus, kylmällä ei tuntuisi saavan vikaa päälle mutta kun lämmöt nousee niin silloin tulee paremmin esille...

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2328
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by gartney View Post
        Mikä linkki jakolaatikon öljyjen vaihdolla on turbiiniin?
        Ei ole kyllä juuri mitään linkkiä. Turbiini (=momentinmuunnin) on vaihteistossa, ja siellä vaikuttaa vaihteistoöljyt. Jakolaatikon öljyt vaikuttaa vain jakolaatikon toimintaan.

        Tänään vaihdoin erääseen todella pahasti nykivään F11 x-driveen jakolaatikon öljyt. Tein sen tapani mukaisesti kahteen kertaan. Ja välissä ajoin autoa nosturilla eteen- ja taaksepäin.

        Vaihdon jälkeen autolla 10km ja pelkästään jo sillä matkalla nykiminen väheni aivan olemattomiin. Tämän tapauksen nykiminen esiintyi pahimmillaan 0-60km/h alueella kiihdytettäessä.

        Ensimmäisellä vaihdolla ulos pudotettu öljy haisi todella pahasti palaneelle. Siis todella! Tällä autolla oli ajettu n.120.000km.
        BMW G30 545e M-Sport

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • gartney
          Newbiemmer
          • Jan 2017
          • 16
          • Tampere

          #5
          Kiitoksia kommenteista!

          Omalla on ajettu 150tkm. Olen nyt rullaillut n 500km jakolaatikon öljyjen vaihdon jälkeen. Ilmeisesti kannattaa viedä vielä toisen kerran. Harmin paikka kun eivät saa mitään tietoa missä kunnossa öljyt on olleet.

          Oliko tuossa mainitsemassasi 0-60km/h kiihdytyksessä korrelaatiota moottorin lämpötilaan? Omassa nykiminen on kohtuu vaimeaa mutta havaittavissa. Ajattelin vielä kertaalleen vaihdattaa öljyt ja jos ei parane niin kaipa se on marmorille vietävä vianselvitykseen. Täyttä varmuutta ei vielä ole, että vika tulisi nimenomaan jakolaatikosta. Jos se tulisi jakolaatikosta niin onko arviota heittää kuinka pitkän matkaa pääsee öljyjen vaihdoilla vai onko se jakolaatiikoremppa edessä muutaman tuhannen kilsan sisällä?

          Comment

          • suppari
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4048
            • Turku

            #6
            Jakovaihteiston öljyt uusiksi vaihtoon ja sitten voisi koittaa ottaa egr hatun pois ja katsoa että se on oikeasti kiinni ja nypätä siitä töpseli irti ja käydä koeajolla.
            sigpic
            P:0409699000

            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
            huollot/korjaukset!

            BMW E&F sarjaan.
            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

            Comment

            • gartney
              Newbiemmer
              • Jan 2017
              • 16
              • Tampere

              #7
              Nykimiseen liittyen vika paikallistettiin jakolaatikkoon. Käytin eri paikassa vianselvityksessä, vikakoodikin jakolaatikon öljyjen vaihdosta tupsahti esille tänään. Demottiin vielä, että nykiminen johtuu nelivedosta / jakolaatikosta --> Ajoin moottorin lämpimäksi (jolloin nykimisen saa aina päälle), laitettiin auto pelkästään takavetoiseski ja todettiin koelenkillä, että nykiminen hävisi kokonaan. Takaisin nelivedoksi ja nykiminen tuli takaisin.

              Aika varattu uuteen jakolaatikon öljyjen vaihtoon. Nyt teetätän sen vielä kahteen kertaan vaikka ne kertaalleen jo tehtiinkin reipas 500km sitten.

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7538
                • Jyväshyvä

                #8
                Myös renkaat vaikuttaa asiaan.
                Jos rengaskoot on oikeat ja edessä on ihan uudet ja takana liki loppuunajetut niin se voi aiheuttaa nykimistä...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • gartney
                  Newbiemmer
                  • Jan 2017
                  • 16
                  • Tampere

                  #9
                  Käytin öljyjen tuplahuollossa 5tkm sitten, kaikki oireet hävisi välittömästi tuplavaihdon perään ja nyt 5tkm ajettu ilman mitään ongelmia.

                  Comment

                  • Erik Bruce
                    Newbiemmer
                    • Mar 2016
                    • 11
                    • Kangasala

                    #10
                    Jos nykiminen poistuu jakolaatikon sulakkeen poistamisella, ja nykimisvika paikantuu näin jakolaatikkoon, niin voiko korjaukseen asti huoletta ajaa sulake irti takavetoisena? Esim 2000km matkan? Vai aiheutuuko jollekin osalle vahinkoa niin tehdessä?
                    I3 60Ah REX

                    Ex. BMW:t: E21 318i, E30 316i, E32 735i, E34 520i, E39 540ia, E46 316i&M3, E61 525d, F07 535xd GT.

                    Comment

                    • Kimmo-R
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 400
                      • Tampere

                      #11
                      Mittaristo on sit kun joulukuusi, drivetrain malfuction tärähtää päälle. Olikohan vielä ettei absit ja luistonestotkaan pelannu ja valot palaa mittaristossa. Muuten mekaanisesti ei pitäs olla ongelmaa yhteys etuperään ei vaan muodostu.
                      Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                      --Audiokit.fi--
                      BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                      BMW i4 M50 Supercharged -23
                      BMW i3 60Ah -14

                      Comment

                      • Erik Bruce
                        Newbiemmer
                        • Mar 2016
                        • 11
                        • Kangasala

                        #12
                        Ok, pitääpä unohtaa tuo mahdollisuus.
                        I3 60Ah REX

                        Ex. BMW:t: E21 318i, E30 316i, E32 735i, E34 520i, E39 540ia, E46 316i&M3, E61 525d, F07 535xd GT.

                        Comment

                        • HV530XD
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2015
                          • 399
                          • Lappeenranta

                          #13
                          Originally posted by Kimmo-R View Post
                          Mittaristo on sit kun joulukuusi, drivetrain malfuction tärähtää päälle. Olikohan vielä ettei absit ja luistonestotkaan pelannu ja valot palaa mittaristossa. Muuten mekaanisesti ei pitäs olla ongelmaa yhteys etuperään ei vaan muodostu.
                          Jaa, ei ainakaan mulla pistoke irti ajaessa syttynyt valoja. 535xd kyseessä, merkkikorjaamon mekaanikko irrotti pistokkeen ja huoltopäällikkö antoi hanaa, ja alla oli vaihtokuntoiset kesäkumit, niin luvan kanssa vielä ilman luistonestoa annettiin kumin palaa... Todettiin vain että vikakoodia jää muistiin mutta mittaristossa ei ollut hälyjä. Mutta en ota kantaa siihen kannattaako pitkiä matkoja ajaa pistoke irtikytkettynä.

                          Comment

                          • Kimmo-R
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2010
                            • 400
                            • Tampere

                            #14
                            Onko pistoke jossain jakolaatikon päällä auton alla? Sulakkeen 178 kontin oikeasta kyljestä irroittamalla ainakin tulee vika päälle.
                            Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                            --Audiokit.fi--
                            BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                            BMW i4 M50 Supercharged -23
                            BMW i3 60Ah -14

                            Comment

                            • HV530XD
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2015
                              • 399
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Originally posted by Kimmo-R View Post
                              Onko pistoke jossain jakolaatikon päällä auton alla? Sulakkeen 178 kontin oikeasta kyljestä irroittamalla ainakin tulee vika päälle.
                              En osaa vastata muuta kun että auto nostettiin nosturilla ylös ja mekaanikko nyppäs pistokkeen irti, mitään ei tarvinnut purkaa tieltä pois. Harvinaista kyllä, pääsin itse huoltohallin puolelle katsomaan operaation, mutta en ollut itse auton alla enkä nähnyt niin tarkkaan mistä se pistoke irrotettiin, mutta helposti se kävi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎