Ääni kuuluu apukuskin puolelta edestä, on kova ja kuulostaa ihan vanhan hetekan narinalta. Ilmenee kääntäessä rattia ja pahiten loivissa töyssyissä. Koetin kuunnella ku emäntä käänteli rattia, ihan ku ääni tulis vanteesta mut varmaan vaan välittyy siihen jostain. Onko ideoita mistä vois kuulua?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F11 narisee kääntäessä.
Collapse
X
-
-BMW F11 530xd -12
-BMW E60 530dA -04
-BMW E23 735iA -85
Ex
-BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
-BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
-BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
-BMW E39 528i 96
Comment
-
-
E70:ssä alatukivarren tai reaktiotangon palloniven piti kuvailemaasi narisevaa ääntä.Mercedes-Benz V250cdi Bluetec W447 -15
Ex:
Toyota Land Cruiser J150, Executive 7p. -10
BMW 530d xDrive A F11 -11
BMW X5 M-Sport individual E70 -08
Mercedes-Benz E270cdi S211 -03
BMW 530dA touring E39 -02
BMW 525 tdsa Touring E34 -94
Toyota avensis 2.0TD wagon -99
Audi 100 2.8 V6 -91
Nissan micra 1.0 -86
Comment
-
-
Originally posted by john_anthony View PostÄäni kuuluu apukuskin puolelta edestä, on kova ja kuulostaa ihan vanhan hetekan narinalta. Ilmenee kääntäessä rattia ja pahiten loivissa töyssyissä. Koetin kuunnella ku emäntä käänteli rattia, ihan ku ääni tulis vanteesta mut varmaan vaan välittyy siihen jostain. Onko ideoita mistä vois kuulua?
Sen jälkeen käytin yläpallonivelestä navan irti, jotta pääsin kunnolla kokeilemaan onko väljyyttä, mutta sekä yläpallo, alapallo ja raidetangon pallonivel olivat täysin timmejä, ei väljyyttä missään. Sen jälkeen päädyin laittamaan rasvanipat kaikkiin palloniveliin ja laitoin rasvaprässillä muutaman painalluksen (niin että huomasi ja tunsi suojakumista että rasva meni "läpi" toiselle puolelle palloa) ja jo loppui naukumiset
Tuon pystyy tekemään suhteellisen helposti kun yläpallo on irti, sen jälkeen pääsee poraamaan alapallonivelen taustapuolelle reiän, ensin pienempi alkureikä vaikka popniittiterällä, sitten 7mm terällä. Kannattaa ottaa imuri kaveriksi ja laittaa suutin aivan poranterään kiinni, jotta se imee lastut, eikä niitä mene pallonivelen sisään. Sitten M8x1.0 kierretapilla kierteet ja M8x1.0 lyhyt rasvanippa kierteisiin ja prässillä kohtuudella rasvaa.
Sopivan määrän voi tunnustella/nähdä suojakumista, sitä ei missään nimessä kannata pumpata tiineeksi sammakoksi tai suojakumi voi mennä rikki!
Normaalisti rasvanipalla varustetuissa nivelissä on pieni "juorureikä", josta ylimääräinen pääsee puristumaan ulos, mutta minun mielestä sitä ei näihin kannata alkaa tekemään, kunhan malttaa mielensä sen rasvaprässin kanssa.
Poikittaistukivarren pallonivelen taustapuolella on reilusti tilaa tehdä kierteet ja asentaa nippa, se kun on paksua kevytvalua. Mutta myös muissa nivelissä, joissa on peltinen taustalevy, mahtuu M8 matala nippa ilman ongelmia. Testasin ensin vanhalla tukivarrella ja pallonivelellä ja mittasin että nipan juuren ja pallon väliin jää vielä pari milliä vapaata tilaa, vaikka nipan ruuvaa aivan pohjaan.
Epäilenpä että noita niveliä ei tarvitse enää koskaan vaihtaa, jos kerran vuoteen vaikka kesärenkaita vaihtaessa painaa prässillä 1 painalluksen per nivel
PS. Joskus olen uudesta (laadukkaasta) raidetangon pallonivelestä käyttänyt suojakumin pois, se rasvan määrä siellä on täysin naurettava, sellainen pieni köntsä heitetty sinne, eikä se ole edes liukupintojen välissä vaan siellä suojakumissa...
Uskallan väittää että tuollaiset pallonivelet kestäisi normikäytössä auton eliniän, jos niissä olisi riittävästi rasvaa tai rasvanippa, jotta sitä voisi pukata lisää silloin tällöin.--
Sassi
- F10 530d
- KTM 690 Enduro
Ex. E90 330d, E46 330d
Comment
-
-
Ääni kuuluu näköjään vaimeana myös kun autoa heiluttaa käsin paikallaan. Narina kuuluu auton heilumisen tahtiin. Kuskin puolella vastaavaa ei kuulu. Päälleppäin kaikki nivelten kumit yms näyttää tosi hyväkuntoisilta, lienee vaan kuivana joku kuitenkin. Täytyy nostaa viikonloppuna tuo tunkille ja heilutella ilman rengasta.
Tuo rasvanippojen asennus kävi mullaki mielessä. Mut aika isotöinen homma tuo on ku ei oikein saa autoo mihkään talliin nosturille.E34 520i -90 Bronzitbeige metallic
Se on heikko mikä ei kestä! Mut miks se viimenen mutteri on aina jumissa?:think
Comment
-
-
Originally posted by john_anthony View PostÄäni kuuluu näköjään vaimeana myös kun autoa heiluttaa käsin paikallaan. Narina kuuluu auton heilumisen tahtiin. Kuskin puolella vastaavaa ei kuulu. Päälleppäin kaikki nivelten kumit yms näyttää tosi hyväkuntoisilta, lienee vaan kuivana joku kuitenkin. Täytyy nostaa viikonloppuna tuo tunkille ja heilutella ilman rengasta.
Tuo rasvanippojen asennus kävi mullaki mielessä. Mut aika isotöinen homma tuo on ku ei oikein saa autoo mihkään talliin nosturille.G08 LCI iX3 M Sport
Comment
-
-
Vaikuttaa siltä että se äänen aiheuttaja oli juurikin alapallonivel. Laitoin kokeeksi siihen ruiskulla öljyä kumin läpi. Sadan kilometrin matka-ajon jälkeen ääni hävisi täysin, eikä ole nyt pariin päivään narissut yhtäänE34 520i -90 Bronzitbeige metallic
Se on heikko mikä ei kestä! Mut miks se viimenen mutteri on aina jumissa?:think
Comment
-
-
Originally posted by john_anthony View PostTuo rasvanippojen asennus kävi mullaki mielessä. Mut aika isotöinen homma tuo on ku ei oikein saa autoo mihkään talliin nosturille.
Yläpallonivelen irroituksessa on hyvä käyttää ulosvedintä, mulla toinen puoli oli tiukassa, mutta pienellä 2-leukaisella ulosvetäjällä (riittävän pieni että mahtuu väliin) lähti kevyesti.--
Sassi
- F10 530d
- KTM 690 Enduro
Ex. E90 330d, E46 330d
Comment
-
-
Onko Sassi katsastanut autonsa rasvanippojen kanssa? Jos on oikein niuho suikkalakki, niin saattaa mainita asiasta, koska tuossa ollaan jo "harmaalla aluella". Ja onpa noista jälkiasenteisista nipoista joillekin huomautettukin.
Ilmeisesti liittyy tähän.
12 §
Ohjauslaitteiden muutokset
1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.
Joo, eihän tässä mitään järkeä ole... Nuo nipat on kyllä käynyt mielessä itsellänikin. Aikoinaan lättähattuiässä tuli ajettua luisua politbyroo-mallin ladalla, eli 1600 ässällä, jossa oli nipat ihan tehtaalta tulleessaan.
Mutta jos nyt sattuu suikkalakki asiaan puuttumaan, niin voihan sitä sanoa, että tarkoituksella ostin tuollaiset nivelet, joissa on nipat... Tai jotain vastaavaa.Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.
Comment
-
-
Originally posted by OVi View PostOnko Sassi katsastanut autonsa rasvanippojen kanssa? Jos on oikein niuho suikkalakki, niin saattaa mainita asiasta, koska tuossa ollaan jo "harmaalla aluella". Ja onpa noista jälkiasenteisista nipoista joillekin huomautettukin.
Ilmeisesti liittyy tähän.
12 §
Ohjauslaitteiden muutokset
1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.
Joo, eihän tässä mitään järkeä ole... Nuo nipat on kyllä käynyt mielessä itsellänikin. Aikoinaan lättähattuiässä tuli ajettua luisua politbyroo-mallin ladalla, eli 1600 ässällä, jossa oli nipat ihan tehtaalta tulleessaan.
Mutta jos nyt sattuu suikkalakki asiaan puuttumaan, niin voihan sitä sanoa, että tarkoituksella ostin tuollaiset nivelet, joissa on nipat... Tai jotain vastaavaa.
Jos katsuri alkaa tuosta natisemaan, niin onhan se jo vittuilua. Näkeehän sen sokeakin jo persesilmälläänkin, että nuo nipat ei kyllä vaikuta "lujuutta heikentävästi", kun nippa on siellä taustapuolen peltilätkässä, joka ei osallistu nivelen toimintaan muuten kuin olemalla tulppana.
(poikkeuksena kevytvalua oleva alapallonivelen tausta, mutta siinäkin on tasainen paikka ja "vahvennus" aivan kuin nipalle olisi jo tehty paikka valmiiksi...)
Minun vanhassa Mazdassakin oli vakiona nipat alapalloissa ja raidetangon päissä, ei muuten tarvinnut koskaan vaihtaa--
Sassi
- F10 530d
- KTM 690 Enduro
Ex. E90 330d, E46 330d
Comment
-
Comment