Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perushifin parannusta ja keskikaiutinasennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vatku
    Bimmer Rookie
    • Sep 2015
    • 46
    • Pirkanmaa

    Perushifin parannusta ja keskikaiutinasennus

    Moi,

    Tilasin Axton A480DSP vahvistimen Amazonista, joka on plug and play suoraan perussoittimen perään, ottaa signaalin kaiutinlähdöistä ja antaa 4x75 w pihalle. Eteen ruuvaan bemariin tarkoitetun Match 3-tiekaiuttimet.





    Muutama kysymys noihin liittyen.

    Jos tuo on tehty alkuperäisille kajareille tuo taajuuskäyrä ja nyt tulee EQ ja toiset kaiuttimet, niin voiko tuon perussoittimen taajuuskäyrän laittaa mahdollisimman flatiksi ohjelmoimalla, jotta DSP:llä pääsee parempaan tulokseen?

    Jos tuo Axton tukee siltaavaa asennusta, niin olisiko kuviteltavissa, että voisin sillata keskelle eteen kaiutinpiuhat joko edestä tai takaa? Tuo vahvistin tulee todennäköisesti hanskalokeroon.

    Ja jos haluan myöhemmin vaihtaa F11 takakaiuttimet oviin, niin missä noiden takakaiuttimienpiuhat menee verhoilussa?

    Koska sama signaali menee etubassoille ja oviin, niin hyödyttääkö mua asentaa erillinen alipäästösuodin lattiakaiuttimille? Esim Rainbow 250 hz 12 dB.
    Last edited by vatku; 29-10-2017, 10:54.
  • Kimmo-R
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 400
    • Tampere

    #2
    Originally posted by vatku View Post
    Moi,

    Tilasin Axton A480DSP vahvistimen Amazonista, joka on plug and play suoraan perussoittimen perään, ottaa signaalin kaiutinlähdöistä ja antaa 4x75 w pihalle. Eteen ruuvaan bemariin tarkoitetun Match 3-tiekaiuttimet.
    Löytykö tuohon oikein bemarin adapteri ei osunut silmään?
    Käyttöliittymä luurilla vaikuttaa näppärältä.






    Muutama kysymys noihin liittyen.

    Jos tuo on tehty alkuperäisille kajareille tuo taajuuskäyrä ja nyt tulee EQ ja toiset kaiuttimet, niin voiko tuon perussoittimen taajuuskäyrän laittaa mahdollisimman flatiksi ohjelmoimalla, jotta DSP:llä pääsee parempaan tulokseen?
    En oo kuullu et vois. Yleensä noi kompensoidaan vahvarilla. Kuhan säätelet eka miltä kuullostaa.

    Jos tuo Axton tukee siltaavaa asennusta, niin olisiko kuviteltavissa, että voisin sillata keskelle eteen kaiutinpiuhat joko edestä tai takaa? Tuo vahvistin tulee todennäköisesti hanskalokeroon.
    Perusaudiossa ei tainnu olla centeriä, ritilä vaan. Mut eikös toi tri-mode kytkentä anna eniten paukkuja monolle ja yleensä subbareita varten.

    Ja jos haluan myöhemmin vaihtaa F11 takakaiuttimet oviin, niin missä noiden takakaiuttimienpiuhat menee verhoilussa?
    Eikös nää kynnyskoteloissa yleensä mene. Muovit irti ja mattoa raottaa niin jostain ne löytyy.

    Koska sama signaali menee etubassoille ja oviin, niin hyödyttääkö mua asentaa erillinen alipäästösuodin lattiakaiuttimille? Esim Rainbow 250 hz 12 dB.
    Kannattaa eka testata ilman.
    Viisaammat jatkakoon.
    Last edited by Kimmo-R; 02-11-2017, 00:24.
    Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
    --Audiokit.fi--
    BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
    BMW i4 M50 Supercharged -23
    BMW i3 60Ah -14

    Comment

    • vatku
      Bimmer Rookie
      • Sep 2015
      • 46
      • Pirkanmaa

      #3
      Nyt on palikat saapunut.

      Tämmöinen kaapeli löytyy nyt. Kokeillaan miten toimii:


      Tuossa olikin RCA-ulostulot, joten monipuolistaa asennusmahdollisuutta kummasti ja jossain laatikon pohjalla lojuukin valmiina 5 m RCA. Lisäksi vahvari sopii hanskalokeron sisällä olevaan yläpuoliseen syvennykseen kuin hanska. Ei tarvitse tehdä muuta kuin läpivientireiät kaapeleille molemmin puolin ja sulaketaulukin on vieressä. Puuttuisi enää, että hanskalokeron katossa olisi jengat valmiina asennukseen.

      Voin räpsiä pari kuvaa asennuksesta.

      Mietin jopa, jos tekisi 40 hz ylipäästön kaikille kaiuttimille ja hommaisi 12 tuumaisen groundzero peruspaketin takaluukkuun, johon tekee 40 hz alipäästön. Sen voisi nostaa pois kun tarvitsee tilaa ja toisaalta bassokaiuttimien tehonpuute tulisi kompsensoitua tuolla.
      Tuommoisen:


      Musa on pääasiassa soul-jazz-rock linjaa mitä kuuntelee, mutta satunnaisesti myös Metallican Fuel pärähtää soimaan niin lujaa mitä vahvistimet antaa myöden. Toisaalta ehkä vaan kannattaisi keskittyä lisäämään potkua tarvittaessa lattiabassoille. Motonetin paketilla on onneksi palautusoikeus, jos ei tykkää.

      Comment

      • vatku
        Bimmer Rookie
        • Sep 2015
        • 46
        • Pirkanmaa

        #4
        Projekti menossa.

        Hanskalokero ja etusulaketaulu irroitettu ja plugeille jäi hyvin tilaa tuonne soittimen alle. Tuolla olisi tyhjä paikka 30A sulakkeiden seassa. Saatanpa ottaa sieltä virrat vahvarille.

        Tuosta ostamastani Quadlock-piuhasta puuttui Can-Bus piuha, mutta se lähtee helposti irti auton omasta johtosarjasta ja sen voi kytkeä tuohon liittimeen. Pitäisi vielä varmaan tarkistaa nuo karvat, että ne ovat oikeassa järjestyksessä, mutta eikös nuo quadlockin isot piuhat ole standardijärjestyksessä? Alemmat ohkaiset pinnit menee suoraan liittimestä toiseen eivätkä kierrä vahvistimen kautta. Pitänee vielä katsella karvat läpi tarkkaan, mutta ainakin jännite ja maa oli samoissa paikoissa.

        Tämän diagrammin mukaan jotain muutoksia noissa on on tapahtunut (tel in, CAN, I-BUS, remote), mutta nuo ei todennäköisesti kierrä vahvistimelle asti.

        Ja kun vertaa VAG:n vastaaviin niin tuossa pinnit 9,10,11, 13 ja 14 voivat olla eri funktiossa, joten täytyypä katsoa tarkkaan.


        Ja nyt tarkistettuani asian, kaapelisatsissa radiolta kiertää vahvistimen kautta ainoastaan kaiutinkaapelit ja +12V/maa, joten tuo piuhasatsi kelpaa, kuten varmaan muutkin quadlock-yhteensopivat kaapelit.


        Otin hanskalokeron yläosan pois ja porasin siihen kiinnitysreiät ja laitan vahvarin 4 mm pulteilla ja prikoilla kiinni siihen. taksikäytöstä hanskalokerossa oli joku katkaisin joka sattui juuri samalle paikalle, missä oli jänniteliitin vahvistimessa. Toiselle puolelle piti tehdä iso reikä kaapeleille, mutta vahvistin sopii paikalle millilleen.
        Last edited by vatku; 11-11-2017, 13:52.

        Comment

        • vatku
          Bimmer Rookie
          • Sep 2015
          • 46
          • Pirkanmaa

          #5
          Laitan erikseen tämän kysymyksen.

          Ohjeet käskee vetämään 10 mm2 kaapelin vahvistimelle, mutta tuo tuntuu vähän liioitellulta, jos vehkeessä on 20 A sulake. Ongelma on vaan se, että tuommoinen akkukaapeli ei sovi tuonne auton sulaketauluun. Kai tuonne voi vetää ohkaisemmankin piuhan, jos otan sen auton sulaketaululta ja laitan siihen 20 A sulakkeen?

          Ja taas googlaten:


          Kaapelin pituus näköjään vaikuttaa todella paljon tuohon halkaisijaan. Eli 20 A kaapeli riittää jopa 3 mm2, jos pituudet maa ja virta pysyy alle metrin. Eikös tuon auton oma piuha ole tarpeeksi järeä, että se kestää ylimääräisen 20 A vahvistimen tuolla taulussa?
          Last edited by vatku; 11-11-2017, 14:03.

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6730
            • PK-seutu

            #6
            Originally posted by vatku View Post
            Laitan erikseen tämän kysymyksen.

            Ohjeet käskee vetämään 10 mm2 kaapelin vahvistimelle, mutta tuo tuntuu vähän liioitellulta, jos vehkeessä on 20 A sulake. Ongelma on vaan se, että tuommoinen akkukaapeli ei sovi tuonne auton sulaketauluun. Kai tuonne voi vetää ohkaisemmankin piuhan, jos otan sen auton sulaketaululta ja laitan siihen 20 A sulakkeen?

            Ja taas googlaten:


            Kaapelin pituus näköjään vaikuttaa todella paljon tuohon halkaisijaan. Eli 20 A kaapeli riittää jopa 3 mm2, jos pituudet maa ja virta pysyy alle metrin. Eikös tuon auton oma piuha ole tarpeeksi järeä, että se kestää ylimääräisen 20 A vahvistimen tuolla taulussa?
            Vanhana autohifin harrastajana sanon, että kaikki alle 50mm2 on liian ohutta

            Mutta faktaa se toki on, että johdon pituudella on merkitystä. Ja muistetaan, että se sulakehan suojaa sitä johtoa, ei laitetta. Elikkä itse laittaisin riittävän kokoisen johdon ja vaikka sitten erillisen sulakepesän sille.

            3mm2 en laittaisi kuin kaiutinjohdoksi....
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • vatku
              Bimmer Rookie
              • Sep 2015
              • 46
              • Pirkanmaa

              #7
              joo 6 millistä harkitsin, sitä olisi tosiaan riittänyt n. puolen metrin pätkät. täytyypä katsoa mitä löytyy varaosaliikkeestä. ja onhan mulla yhdet ylimääräiset akkukaapelit, mutta kun se ei mahdu. ja tuo toimii kyllä alemmilla tehoilla pelkästään tuon liittimen kaapeleilla, eli eipä tuollakaan kiire ole, mutta mielellään pistäisi kerralla nippuun.

              Comment

              • vatku
                Bimmer Rookie
                • Sep 2015
                • 46
                • Pirkanmaa

                #8
                Noniin...

                Asennus suoritettu ja hyvin toimii. Bluetooth säädöt toimii tosi nopeasti, lähes reaaliajassa. Miinusta oli se, että ios:lle ei ole appsia olemassa Axtonilta. Mulla on Broditin ipad-telakka, jonka avulla pystyn käyttämään ipadia toimistona ja navigaattorina, sekä Carlyn softa. No, eipä noita säätöjä tarvitse tehdä kuitenkaan ajon aikana ja radion omat säädöt on kuitenkin käytettävissä.

                Virrat otin vahvariin suoraan kaapelista, koska taksimittarille virrat oli otettu suoraan kaapelista eristeet leikkaamalla, joten siitä sitten 2 x 40cm 6mm2 pätkillä. Sulake olikin vahvistimessa itsessään ja toimii noille kaapeleille. Tosin se hiukan hirvittää, että naparuuvit on paljaana hanskalokeron yläosassa ja eristeteippi jota virittelin liittimien ympäri ei ole kovin pätevä suoja joten täytynee lisätä toinen sulakerasia väliin, kun saa ostettua 6 neliön kaapelille sopivan rasian.

                Hanskalokeron kotelon vuorasin alumiiniteipillä, jos tuo vekotin nyt sattuisi lämpiämään. Jos vahvistin käy kuumana, niin täytynee seuraavaksi viritellä puhallin hanskalokeroon ja pitää siellä lähinnä huoltokirjaa.

                Ja jytinää tuli ihan riittävästi nyt. Unohdetaan ylimääräiset subbarit.

                Last edited by vatku; 12-11-2017, 17:58.

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6730
                  • PK-seutu

                  #9
                  Originally posted by vatku View Post
                  Noniin...

                  Asennus suoritettu ja hyvin toimii. Bluetooth säädöt toimii tosi nopeasti, lähes reaaliajassa. Miinusta oli se, että ios:lle ei ole appsia olemassa Axtonilta. Mulla on Broditin ipad-telakka, jonka avulla pystyn käyttämään ipadia toimistona ja navigaattorina, sekä Carlyn softa. No, eipä noita säätöjä tarvitse tehdä kuitenkaan ajon aikana ja radion omat säädöt on kuitenkin käytettävissä.

                  Virrat otin vahvariin suoraan kaapelista, koska taksimittarille virrat oli otettu suoraan kaapelista eristeet leikkaamalla, joten siitä sitten 2 x 40cm 6mm2 pätkillä. Sulake olikin vahvistimessa itsessään ja toimii noille kaapeleille. Tosin se hiukan hirvittää, että naparuuvit on paljaana hanskalokeron yläosassa ja eristeteippi jota virittelin liittimien ympäri ei ole kovin pätevä suoja joten täytynee lisätä toinen sulakerasia väliin, kun saa ostettua 6 neliön kaapelille sopivan rasian.

                  Hanskalokeron kotelon vuorasin alumiiniteipillä, jos tuo vekotin nyt sattuisi lämpiämään. Jos vahvistin käy kuumana, niin täytynee seuraavaksi viritellä puhallin hanskalokeroon ja pitää siellä lähinnä huoltokirjaa.

                  Ja jytinää tuli ihan riittävästi nyt. Unohdetaan ylimääräiset subbarit.

                  http://aijaa.com/6oYQfj
                  Kuten todettua. Laitteessa itsessään oleva sulake suojaa vain laitteen. Johtojen alkupäässä pitää olla sulake joka suojaa johdon. Jos auto palaa niin säästö ei ollut kauhean kannattava
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2978
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by pyroz View Post
                    Kuten todettua. Laitteessa itsessään oleva sulake suojaa vain laitteen. Johtojen alkupäässä pitää olla sulake joka suojaa johdon. Jos auto palaa niin säästö ei ollut kauhean kannattava
                    Fiksuintahan on ottaa virta sulaketaulusta suoraan. Siellä on kyllä vapaita paikkoja. Toki pitää varmistaa, onko kyseesä 30, 30f, 30g tai 15 kisko.
                    Tuolloin sulake suojaa niin johdon kuin laitteenkin samalla.
                    Liittimiehän sulakepohjaan löytyy lähes ilmaiseksi Laakkoselta.
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • vatku
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2015
                      • 46
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Ok. Kiitos vinkistä. joka tapauksessa sulakkeen laitan, mutta piti saada auto ajoon maanantaiksi, joten piuhat nippuun ja avataan ensi viikonloppuna uudestaan.

                      Comment

                      • Vartiomies
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2017
                        • 125
                        • Jyväskylä

                        #12
                        kerroppas miten toi mätänetin ämyrit soi. Tarkotus olis itsekkin vaihtaa parempaa sterkkaa
                        Wrapped e36 cabriolet

                        Comment

                        • vatku
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2015
                          • 46
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          ihan jees. bassoille meinaa tosiaan perusmankasta loppua teho, mutta ovikaiuttimet ovat ihan asialliset. Suurin parannus noissa on nuo diskanttikaiuttimet, mutta muuten eroavaisuuksia on vaikea eritellä.

                          Vahvari söi akkua auton seistessä, joten piti repiä lisävirtapiuhat irti, jonka jälkeen vahvari ei toiminutkaan enää kaapelisarjalla, joten se on nyt otetu irti piuhoista kokonaan. Pitäisi kaivaa aikaa jostain että saisi asennettua releen ja sulakkeen. Mennyt aika säätäessä nyt xenonpolttimoiden vaihdossa, kun olen pari kertaa joutunut irroittamaan puskuria ja umpioita. ikinä kun ei mene kerralla putkeen nämä mun jutut. (ei mennyt polttimo oikeaan asentoon ekalla kerralla ja polttimoluukku on laitettu jollain typerillä torxeilla, että pakko ottaa koko umpio irti)

                          Comment

                          • Jombe96
                            Newbiemmer
                            • Sep 2014
                            • 1
                            • Kirkkonummi

                            #14
                            Itellekkin tuli tollanen -11 f10 peruskaiuttimilla. Heti kun lyö vähän volumea kovemmalle nii rupee särkemään ja noi penkkien alla olevat "bassot" vaikuttaa kyllä aika elottomilta. Lähteekö henkiin pelkillä kaiuttimien vaihdolla ja diskanttien lisäämisellä sekä vahvarilla?

                            Comment

                            • vatku
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2015
                              • 46
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Juu kyllä se paranee pelkkien kaiuttimien vaihdolla ja välttää ilman lisävahvistinta peruskuunteluun, mutta aika nopeasti potku loppuu siis kesken ilman lisävahvistinta. Tuo perusvahvistin taitaa olla 4 x 15 tai 4 x 25 W.

                              Vastailin jo kerran pitkästi, mutta foorumi loggasi mut pihalle ennen kuin lähetin viestin, niin ei tehnyt mieli satuilla padilla tarinaa uudestaan.

                              Eli oli tuossa omat vaikeutensa tuossa vahvarin asennuksessa, vaikka loppupeleissä loppuratkaisu oli aika simppeli.

                              Ensin siis paksusta kaapelista virrat otettaessa vahvistin tyhjäsi akkua, eli ei mennyt stand bylle. Kiskoin piuhat sitten irti ja huomasin, että koko vahvistin oli sitten myös pimeä. No, nyt kun rupesin joulun pyhinä miettimään virtoja uudestaan, niin huomasin, että johtosarjan 7,5 A sulake oli jostain syystä kärähtänyt. Olisiko vahvistin muuttanut virran sisäänottoa sen jälkeen, kun paksut piuhat oli kytketty, niin piuhojen irroitus vaati tuon piuhasarjan kautta sitten paksumpaa virtaa.

                              No, yritin releasennusta siten, että ottaisin näytön virroista herätteen relelle. Ei onnistunut ja piuhatkin jäi vähän lyhyeksi ja releen tunkeminen kojelaudan sisäänkin oli aika viritelmä. Eli taas piuhat irti.

                              Seuraavaksi tutkin hiukan etupuolen sulakkeita ja sulakepaikat 19 ja 20 muistaakseni oli tyhjiä vaikka siinä olikin 20 A sulakkeet valmiina. Toiseen tuli virrat sytytysvirtojen mukana ja ajattelin että tuohan on mainio paikka, mutta totesin sen hiukan huonoksi valinnaksi, koska vahvistin päästi kaiuttimiin poksauksen virtojen sammutuksen jälkeen ja lisäksi jos auton sammuttaisi kesken puhelun, niin puhelu olisi edelleen bluetoothissa mutta ilman kaiuttimia.

                              Joten seuraavaksi revin ainoan pinniliittimen, mikä mulla oli tuolta sulaketaululta irti ja lopulta onnistuin saamaan sen ehjänä seuraavaan paikkaan 19. Nyt virrat tulee siis päälle kun lukituksen avaa, vahvistin ei syö akkua yön aikana ja asennus on siisti.

                              Lopuksi maininta tuosta Axtonista. Eli ei ihan loppujen lopuksi täydellinen vahvistin. Lisäksi S7-puhelimeni herjaa, että Axtonin appissa olisi virus, jonka mcafee tunnistaa jonkinasteiseksi sms-spammeriksi. Axtonin tuen mukaan virusta ei ole ja se johtuu siitä, että appi on käännetty vanhasta käyttöjärjestelmästä nougaan. No, tuosta puhelimen tietoturvaherjasta ei siis pääse eroon ja appin käyttöoikeuksiakaan ei voi rajoittaa, sillä rajoitetuilla käyttöoikeuksilla appi ei löydä vahvistinta. Muuten sen käyttö on ihan mukiinmenevää.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎