Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 huolto-ohjelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NakkiMakki
    Bimmer Rookie
    • Nov 2015
    • 38
    • Seinäjoki

    F10 huolto-ohjelma

    Millanen huolto-ohjelma näissä on, huoltokirjasta ei suoranaisesti selviä mitä pitää tehdä ja milloin. Ilmoittaako auto itse kun haluaa jotain huollettavan vai tuleeko huollot tiettyjen kilometrien välein?

    Öljyt vaihdatin heti kun auton ostin, ja nyt olisi vuosittainen öljynvaihto taas edessä, lisäksi idrive näyttää takajarrupalojen olevan vaihtoa vailla.

    Takapaloille arvio elämää vielä 1600km ja etupaloille 2000km, kannattaako ne vaihtaa molemmat kerralla vai onko tuo niin suuntaa antavaa tietoa että kiirettä ei vielä ole? Viimeisen 12tkm aikana on etujarrujen "range" pudonnut vasta 800km.
  • kmr
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 175
    • Turku / Kotka

    #2
    Originally posted by NakkiMakki View Post
    Millanen huolto-ohjelma näissä on, huoltokirjasta ei suoranaisesti selviä mitä pitää tehdä ja milloin. Ilmoittaako auto itse kun haluaa jotain huollettavan vai tuleeko huollot tiettyjen kilometrien välein?

    Öljyt vaihdatin heti kun auton ostin, ja nyt olisi vuosittainen öljynvaihto taas edessä, lisäksi idrive näyttää takajarrupalojen olevan vaihtoa vailla.

    Takapaloille arvio elämää vielä 1600km ja etupaloille 2000km, kannattaako ne vaihtaa molemmat kerralla vai onko tuo niin suuntaa antavaa tietoa että kiirettä ei vielä ole? Viimeisen 12tkm aikana on etujarrujen "range" pudonnut vasta 800km.

    http://www.btcf.fi/forum/showthread....18#post3955318 #159

    Noissa on sen verran vähän kilsoja jäljellä, että kannattaa ainakin tarkastaa miltä ne palat näyttää. Varmasti toimii hyvin siihenkin asti, että hälyttää. Sinänsä ei ole väliä vaihtaako niitä eri aikaan etu- ja taka-akseleilla.
    F11 530Xd M-sport
    ex. E92 325d -07
    ex. E30 320tic -87

    Comment

    • HV530XD
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2015
      • 399
      • Lappeenranta

      #3
      Originally posted by NakkiMakki View Post

      Takapaloille arvio elämää vielä 1600km ja etupaloille 2000km, kannattaako ne vaihtaa molemmat kerralla vai onko tuo niin suuntaa antavaa tietoa että kiirettä ei vielä ole? Viimeisen 12tkm aikana on etujarrujen "range" pudonnut vasta 800km.
      Tyypillisesti kulumistunnistimet toimivat niin, että kilsat menevät lähelle nollaa aika nopeasti loppuvaiheessa, mutta varsinkin jos on paljon pelkkää maantieajoa, niin siihen viimeiseen napsuun voi mennä useita tuhansia kilometrejä. Näin on käynyt minun kärryssä sekä etu- että takajarrujen kohdalla. Etujarruissa meni kulumistunnistimen viimeisen viiden tuhannen km ilmoituksen jälkeen 23000km ennen kuin meni nollaan. Nyt on takajarruille ilmoitellut 7000km jo vaikka kuinka kauan, mutta veikkaan että ihan vähään aikaan ei ole vaihto vielä käsillä, kun tuo 7000km on ollut taulussa jo varmaan ainakin 10000km eikä ole muuttunut miksikään. Ajotapa vaikuttaa paljon. Jos ajaa pitkää maantiesiivua niin ei ne jarrut paljon kulu ja tunnistimien mukaan voi huoleti odotella vaihtoajankohtaa.

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7518
        • Jyväshyvä

        #4
        Nuo jarrupalojen kulumisanturit on vehkeestä.
        Nimittäin ne ei ala kulumaan ennenkuin pala on n. puolessa välissä,
        siihen asti se ennuste on saattaa olla pahasti pielessä jos vaikka
        auto on tuotu tuossa välissä Saksasta jossa palojen kuluminen on paljon joutuisampaa isompien nopeuksien takia.

        Monesti jarrupalat voi nollata ja testerillä asettaa oletusmatkat jos on jostain syystä matka lyhentynyt, olen nähnyt uusilla paloilla 14 tkm matkankin,
        oletus takapaloille taisi olla 40 tkm ja etupaloille 50 tkm.

        Ärsyttävintä on jos palat on jo ehtineet kulua esim. joonkin 4.5 milliin ja matka on ollut kohtuu lyhyt, sitten kun tuot auton Suomeen niin se rupee hetimmiten huutamaan vaihtoa vaikka palojen puoleta Suomen olosuhteissa voisi vielä hyvinkin ajaa 10-20 tkm...

        Minkähän verran näihin tehtään "turhaa" jarruhuoltoa? Vaihdellaan puolikuntoisia paloja uuteen...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • HV530XD
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2015
          • 399
          • Lappeenranta

          #5
          Originally posted by MajorDrake View Post

          oletus takapaloille taisi olla 40 tkm ja etupaloille 50 tkm.
          Mulla meni etulevyjen ja palojen vaihdon jälkeen laskuri 70tkm:iin.

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7518
            • Jyväshyvä

            #6
            Originally posted by HV530XD View Post
            Mulla meni etulevyjen ja palojen vaihdon jälkeen laskuri 70tkm:iin.
            Juu mutta kyse olikin oletuksesta, sulla on oppinut pidemmälle vaihdolle, olen nähnyt 170 tkm laskureitakin...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • PNM2
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2015
              • 1070
              • Espoo

              #7
              Mulla on vaihdettu kertaalleen molemmat päät ja molemmilla kerroilla laitettiin myös levyt. Tämä siis kannattaa huomata kustannuksessa, koska levyt toki oletuksena kalliimmat kuin palat plus lisempää vaihtotyötä, jos ei itse vaihda.
              i4 M50
              ex: G30 530e xDrive M-Sport
              ex: F11 525d xDrive
              ex: F11 520d
              ex: E91 318i

              Comment

              • HV530XD
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2015
                • 399
                • Lappeenranta

                #8
                Originally posted by PNM2 View Post
                Mulla on vaihdettu kertaalleen molemmat päät ja molemmilla kerroilla laitettiin myös levyt. Tämä siis kannattaa huomata kustannuksessa, koska levyt toki oletuksena kalliimmat kuin palat plus lisempää vaihtotyötä, jos ei itse vaihda.
                Ei noiden levyjenkään kanssa kannata höntyillä. Merkkiliike halusi vaihtaa takalevyt kun mittarissa oli 103tkm, en antanut lupaa kun omien mittausteni mukaan ei oltu vielä minimissä ja levyt olivat siistissä kunnossa muutenkin. Palat vaihdettiin mutta ei levyjä. Nyt mittarissa 201tkm. Takapalojen vaihdon jälkeen auto käynyt kaksi kertaa katsastuksessa ja molemilla kerroilla olen pyytänyt katsastusinssin mielipiteen takalevyistä. Ekalla kerralla kaveri sanoi että ne on ihan ok, ja tokalla kerralla pyysin mittaamaan paksuuden. Silloin kilsoja oli 189tkm. Inssi totesi mittauksen jälkeen, että kato levyt seuraavan kerran kun vaihdat palat. Nyt mulla on hommattu takalevyt ja palat ennakoivasti, mutta kuten aiemmin kirjoitin, niin tuo takajarrujen kulmisilmaisin on jo pitkään pysynyt 7000km:ssa ja veikkaan että pysyy vielä pitkään... Minusta tuo on aika pätevä saavutus kun alkuperäiset takalevyt ovat nyt kestäneet jo yli 200tkm, ja ekoilla takapaloilla mentiin se 103tkm, ja toiset ovat kohta olleet sen 100tkm. Pääsääntöisesti ajelen pitkää maantiesiivua, niin hyvin tuntuu jarrut kestävän. Auto on siis softattu 535xd. Luistonesto ei kuitenkaan nelikossa taida niin paljon jarrutella takajarruilla että sulaisi jarrut alle, vaikka tuossa kärryssä potkua pisaa ja tehoja tulee myös tarvittaessa käyettyä...

                Comment

                • Fabsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1754

                  #9
                  Mistä ootte hommannu jarruosia näihin? Mitä kannattaa laittaa, vai vaan pelkästään orkkista? Eteen pitäisi jossain kohtaa vaihtaa levyt ja palat.
                  AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                  ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                  e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                  e30 318i -88

                  Comment

                  • Pile jr
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2011
                    • 186
                    • Savonlinna

                    #10
                    Päätin itekki nyt varata autolle huollon, vaikka ei ole ajankohtainen. Eli öljyt+suodatin, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja polttoainesuodatin. Vähän ennakoivas huoltoa. Kattelin eile et tälle mallille on 24kk/30000km öljynvaihto väli, minusta on aika pitkä aika vetää samoilla litkuilla.

                    Comment

                    • HV530XD
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2015
                      • 399
                      • Lappeenranta

                      #11
                      Originally posted by Fabsu View Post
                      Mistä ootte hommannu jarruosia näihin? Mitä kannattaa laittaa, vai vaan pelkästään orkkista? Eteen pitäisi jossain kohtaa vaihtaa levyt ja palat.
                      Zimmermannia laitoin eteen, levyt ja palat, eikä valittamista. Joillakin ollut etujarruissa levyjen kieroitumista, tärinää yms. Zimmermanneilla, mutta on niitä ollut orkkiksillakin... Itse tein huolellisen asennuksen, eli napojen puhdistus on tärkeetä, ja lisäksi Zimmermannin levyjen mukana tulee sisäänajo-ohjeet, joita kannattaa ehdottomasti noudattaa. Mulla mennyt nyt etupaloilla ja levyillä 86tkm, eikä mitään ongelmia noiden Zimmermannien kanssa. Niinpä hommasin sitten taaksekin koko setin Zimmermannia. ebay:sta löytyy runsaasti valikoimaa osien ja toimittajien suhteen...

                      Comment

                      • Makro86
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2013
                        • 146
                        • Eurajoki

                        #12
                        Originally posted by Pile jr View Post
                        Päätin itekki nyt varata autolle huollon, vaikka ei ole ajankohtainen. Eli öljyt+suodatin, ilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja polttoainesuodatin. Vähän ennakoivas huoltoa. Kattelin eile et tälle mallille on 24kk/30000km öljynvaihto väli, minusta on aika pitkä aika vetää samoilla litkuilla.
                        Itse varasin viime viikolle myös tommosta ennakoivaa huoltoa mutta nuo 3 suodatinta olivatkin lähes uudet vaikka liikkeestä mistä auton ostin, ei ollut mainintaa näistä. Sen tiesin että öljyt+ösuodatin oli vaihdettu. Hyvä niin ja eipähän tarvinnut tehä muuta kuin vehicle check ja jarru nesteiden uusiminen. Tuo vehicle check ja se typerä katsastus check otettiin kokonaan idrivestä pois. Vehicle check periaatteessa vain jotain tuulilasinnesteen lisäystä ja katsastus check pakollinen Kiinalaisille =)

                        Tohon öljy hommaan päätettiin tehä niin että iDrive näyttää että pääsen sen 24tkm mutta n 15tkm päästä vaihdetaan öljyt+ösuodatin ja ei kuitata mitään. Sitten ajetaan seuraavaksi loput ja sitten vasta kuitataan ja päästään ns rytmiin. Ennemmin tuoreilla öljyillä ajelee kun ei se ole kallista =) Myös vaihdelaatikon huollon huuhtelulla ja peräöljyjen vaihto seuraavalla kerralla. Nyt siis mittarissa 149tkm

                        E1: Ei tota VC:tä otettukkaan pois mutta tuo toinen kyllä
                        Last edited by Makro86; 21-01-2018, 19:37.
                        **Myynnissä F11 korisarja halvalla**

                        Nykyinen: Bmw 225xe vm. -16 f45
                        Ex: Bmw 530D vm. -11 f11
                        Ex: Bmw 530i vm. -07 lci e61
                        Ex: Bmw 530Da vm. -99 e39.

                        Comment

                        • Kimmo-R
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2010
                          • 400
                          • Tampere

                          #13
                          Kyllä vehicle checkille on merkkiliikkeessä pitkä kuponki tarkastuskohteista ja mm. puhkiruostumattomuustakuu pysyy tämän tekemällä voimassa. Katsastuscheck on taas hyvä muistutus milloin pitää auto leimata.
                          Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                          --Audiokit.fi--
                          BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                          BMW i4 M50 Supercharged -23
                          BMW i3 60Ah -14

                          Comment

                          • kuisma
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2011
                            • 48
                            • Helsinki

                            #14
                            Ostamassa

                            Olen tekemässä kauppaa -14 mallin 530d:stä ja sain sähköisen huoltokirjan tiedot autosta. Autoon tullut reilusti kilsoja vuosittain, heti ensimmäisenä vuonna n. 60tkm. Pari kohtaa ihmetytti: takajarrut oli tehty jo kahteen kertaan 0-157tkm huoltohistorian aikana ja etujarrut kertaalleen. Myös ensimmäinen öljynvaihto oli vasta 57tkm, jota ennen takajarrut oli jo kertaalleen tehty 48tkm kohdalla, joka oli myös ensimmäinen merkintä.

                            Onko mainittu jarrujen huoltoväli normaalisti noin tiheä vai onkohan jarruja vain etupainoisesti huollettu? Ilmeisesti idriven ilmoittamat vaihtovälit jarruille ovat erittäin tapauskohtaista. Auto on huollettu viimeisen kerran noin vuosi sitten Saksassa, jolloin tehty laajempi huolto, jonka jälkeen syksyllä uitettu Suomeen. Kilometrejä tullut viimeisen Saksan huollon jälkeen vain n. 17tkm, liekkö seissyt liikkeessä pidempään.

                            Eikö ensimmäinen öljynvaihto olisi pitänyt olla jo huomattavasti aiemmin? Ensimmäisen vaihdon jälkeen välit olleet n. 20-30tkm

                            Näkeekö mistään tarkemmin tehtyjen huoltojen sisältöjä, esimerkiksi jarrujen kohdalla onko vaihdettu pelkät palat vai myös levyt?
                            Last edited by kuisma; 24-01-2018, 17:43.
                            G31 540d Xdrive -17
                            Ex: F11 530dA -14
                            Ex: E61 530dA -04
                            Ex: E36 320ci -92

                            Comment

                            • Heksunaattori
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2012
                              • 60
                              • Tuusula

                              #15
                              Originally posted by kuisma View Post
                              Olen tekemässä kauppaa -14 mallin 530d:stä ja sain sähköisen huoltokirjan tiedot autosta. Autoon tullut reilusti kilsoja vuosittain, heti ensimmäisenä vuonna n. 60tkm. Pari kohtaa ihmetytti: takajarrut oli tehty jo kahteen kertaan 0-157tkm huoltohistorian aikana ja etujarrut kertaalleen. Myös ensimmäinen öljynvaihto oli vasta 57tkm, jota ennen takajarrut oli jo kertaalleen tehty 48tkm kohdalla, joka oli myös ensimmäinen merkintä.

                              Onko mainittu jarrujen huoltoväli normaalisti noin tiheä vai onkohan jarruja vain etupainoisesti huollettu? Ilmeisesti idriven ilmoittamat vaihtovälit jarruille ovat erittäin tapauskohtaista. Auto on huollettu viimeisen kerran noin vuosi sitten Saksassa, jolloin tehty laajempi huolto, jonka jälkeen syksyllä uitettu Suomeen. Kilometrejä tullut viimeisen Saksan huollon jälkeen vain n. 17tkm, liekkö seissyt liikkeessä pidempään.

                              Eikö ensimmäinen öljynvaihto olisi pitänyt olla jo huomattavasti aiemmin? Ensimmäisen vaihdon jälkeen välit olleet n. 20-30tkm

                              Näkeekö mistään tarkemmin tehtyjen huoltojen sisältöjä, esimerkiksi jarrujen kohdalla onko vaihdettu pelkät palat vai myös levyt?
                              Aika hurjalta kuulostaa tuo ensimmäinen öljynvaihto, huoltovälin mukainen vaihtoväli taitaa olla 30tkm, joka sekin turhan pitkä (omasta mielestä n. 20tkm kohtalainen öljynvaihtoväli, jonka mukaan itse menen)

                              ...mutta kokemuksesta noihin takapaloihin, toin oman F10 46tkm ajettuna ja takajarrupalat olivat silloin jo vaihtoa vaille valmiit ja vaihdoin ne samantien eli sitä voinee pitää normaalina. En tiedä pitääkö sähköinen käsijarru paloja niin lähellä levyä kokoajan, että ikäänkuin laahaavat vai mistä johtunee...
                              F10 525dA -10
                              E90 320dA -09
                              E36 320i -95
                              E60 525dA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎