Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 egr error %

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janilind
    Bimmer Rookie
    • Nov 2017
    • 166
    • Pirkanmaa

    N57 egr error %

    Tehdääs tästäkin oma aihe.. Eli tossa meitin bemussa tuli talvella egr vikakoodi, no se lähti kuittaamalla ja ei ole palannut - kait aikas normaalia näissä. Nyt kuitenkin seuraillu torque nimisellä softalla ja carlyn bt adapterilla ajossa tuota egr käytöstä ja mikä pistää silmään on, että egr error% niminen parametri pyörii about koko ajan 30-80% nurkilla. Viittaako tuo sit johonkin vikaan on kysymys.
    Voisi olla periaatteessa imuvuotoa, ilmamäärämittari ongelmaa, imusarjan karstoittumista tai sit se ilmiselvä eli egr jumittelua. Egr (asento) sinänsä näyttäs torquen perusteella toimivan ihan loogisesti, kiihdytyksessä kiinni ja sit ajossa tasakaasulla pyörii 25-70% huitteilla. Egr asento parametrista en tiedä onko se pyynti vai mitattu asento egr venalta. Tasakaasulla ajellessa joskus huomattavissa pientä nyppäilyä vedossa.. Kyseessä n57 koneinen auto 180tkm mittarissa. Kellään kokemusta ton egr:n toiminnasta?
    2011 530d x-drive
    2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    #2
    Oudosti on kyllä suomennettu kun virheestä mainitaan, siitä kuitenkaan ei ole kysymys. Torquen näyttämään kannattaa kuitenkin luottaa enemmän. Sinuna miettisin hyvin vakavasti EGR:n uusimista tai poistoa jos siitä on jo ollut koodia. Noita on nimittäin lukuisia palanut kun jää EGR jumiin auki ja vaikka DPF polton aikaan se ajaa lähes 1000c pakokaasut muoviseen imusarjaan jolloin se syttyy tuleen. Usein näkee jo hälyttiviä merkkkejä imusarjassa kun ohjelmoinnissa noita käy, lähellä on ollut tosi monella.
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • janilind
      Bimmer Rookie
      • Nov 2017
      • 166
      • Pirkanmaa

      #3
      En tiedä olinko epäselvä. Torgue siis näyttää viisareilla kaksi parametria, joissa tuo egr esiintyy, toinen käsittääkseni venttiilin avauma ja toinen sit toi egr error%. Itse olen antanut itseni ymmärtää, että error voisi olla muiden antureiden mukaan lasketun arvon ja odotetun(egr avauman perusteella) ero - se ainaskin olis mielestäni loogista.

      Harkinnassa on juu joko egr uusiminen tai softaus..

      Ohessa vielä vaihteisto säikeeseenkin postaamani kuva torquelta tyhjäkäynnillä. Kuvassa viisarit myös ilmamäärästä, air-to-fuel ratio ja kierrokset ainakin..
      Attached Files
      Last edited by janilind; 22-04-2018, 20:14.
      2011 530d x-drive
      2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

      Comment

      • janilind
        Bimmer Rookie
        • Nov 2017
        • 166
        • Pirkanmaa

        #4
        Tänään kikkailin egr mekanismin suojakuoren veke hetkeksi ja hypistelin liikkuvia osia. Ei kyllä minkäänlaista jumimista käsin liikutellessa havaittavissa. Luulenpa et vena on hiljan vaihdettua ja error tulee nyt jostain muualta tai on normaalia ko. Koneelle jopa?
        2011 530d x-drive
        2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

        Comment

        • janilind
          Bimmer Rookie
          • Nov 2017
          • 166
          • Pirkanmaa

          #5
          Vaihteiden nykivän vaihdon takia innostuin vaihtamaan mapin, maffin ja egr:n, millään näistä ei vaikutusta tuohon egr error%:iin. Putsaan vielä imusarjan kunhan saan aikaiseksi.. tulee hintoihinsa kun vaihtaa ehjiä osia uusiin
          2011 530d x-drive
          2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

          Comment

          • Kahimooni
            Bimmer Rookie
            • Apr 2017
            • 122
            • Espoo

            #6
            Juuri putsailin imusarjan ja egr:n. Jälkimmäinen ei ollut juuri edes likainen. Lauhduttimesta tuli kyllä skeidaa paljon. 300 tkm ajettu 525.

            Imusarjassa ei ollut merkkejä sulamisista/palamisista vaikka oli läpät lähes tukossa.

            /K

            Comment

            • Shatter
              BTCF Member
              • Mar 2013
              • 926
              • Oulu

              #7
              En ainakaan itse ymmärrä minkä takia tuo EGR:n virheprosentti pitää edes olla livedatassa kun ei sitä suoranaisesti mihinkään tarvi.
              Laskukaavio virheprosentille oli (pyydetty - toteunut) ÷ pyydetty. Eli toisinsanoen nyt kun Torque näyttää pyöreästi ~30% virhettä niin se voi tulla laskennallisesti jo niinkin pienestä kun pyydetään venttiiliä esimerkiksi 10% lisää auki, mutta toteutunut onkin vain 7%. Siitä en sen enempää tiedä kuinka laajat rajat em. arvolle on ennen vikakoodia vai onko vain puhtaasti mitattua tietoa.

              (10% - 7%) ÷ 10% = 0.3 = Virheprosentti 30%.
              Last edited by Shatter; 31-07-2018, 12:24.
              Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

              E91 330dA xDrive M-Sport '09
              VW Golf mk4 1.6 '03
              Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
              MB W108 250S '67 x2

              Comment

              • janilind
                Bimmer Rookie
                • Nov 2017
                • 166
                • Pirkanmaa

                #8
                Egr error% lisäksi tuossa torquessa minulla näkyvissä myös moottorin kuormitusaste parametri. Se on tyhjäkäynnilläkin 45% ja ajossa helposti 70% jo pintakaasulla. Tuon epäilen jotenkin aiheuttavan noita kulmikkaita vaihtoja kun loota luulee, että kuormitetaan enempi kuin oikeasti. Epäilyäni voimistaa seikka että ilmamassamittari irti vaihtaa kyllä nätimmin, jolloin myös tuo moottorin kuormitusaste parametri on selkeästi alhaisempi.
                Nyt vaan en käsitä, mikä se on joka saa tuon laskennallisen parametrin menemään vikaan - sama vika aiheuttanee tuon egr error%:n. Mitattu ilmamassa on persiillään ilmeisesti, mutta miksi?
                Vnt Ahdin jumittaa? Ahtovuoto? Mitäs muuta vois olla?
                2011 530d x-drive
                2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                Comment

                • suppari
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4049
                  • Turku

                  #9
                  Torque on lähtökohtaisesti aivan väärä työkalu etsiä näistä vikoja.
                  sigpic
                  P:0409699000

                  JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                  tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                  huollot/korjaukset!

                  BMW E&F sarjaan.
                  Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                  8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                  AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                  Comment

                  • janilind
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2017
                    • 166
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by suppari View Post
                    Torque on lähtökohtaisesti aivan väärä työkalu etsiä näistä vikoja.
                    Toki, on mulla Carly luurissa ja istakin läppäris - torquella vaan näkee noita antureita yms ajossa aikas näppärästi joten sillä tuota tykkään käyttää..
                    2011 530d x-drive
                    2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                    Comment

                    • janilind
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2017
                      • 166
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Nyt olis tommonen guruille ihmettelyyn.. onkos tossa jotakin josta vois päästä hajulle miksi ilmamassamittaus ja toi egr on kaukana laskennallisesta/asetusarvosta?
                      Attached Files
                      2011 530d x-drive
                      2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                      Comment

                      • janilind
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2017
                        • 166
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Tänään pikaseen koitettiin työkaverin bemarilla ja tuo egr error% hänellä pyörii +/-7% nurkilla. Minulla siis 20-80% plussalla aina. Adaptaatioita kokeillu monta kertaa ja aina se vaan kalibroituu tonne reippaasti plussalle.

                        Pakopaineanturi tuli itellä mieleen et voisko olla syypää, mutta vikaantuisiko se tolleen sivuun - mitä netistä katselin niin oli ihan kuolleita ja egr error 100% sillon..

                        Hyvät ideat tervetulleita tän taklaamiseksi..
                        2011 530d x-drive
                        2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4628
                          • Tampere

                          #13
                          Vian ratkaisu voisi löytyä tällä reseptillä: https://www.bimmerfest.com/forums/sh...d.php?t=863007
                          "VAC hoses and pressure converters replaced. All is well again!"
                          Last edited by fraatti; 12-12-2018, 07:44.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4628
                            • Tampere

                            #14
                            Funtsin vielä mitä nuo alipaineletkujen vuodot voivat aiheuttaa... (samoin vuotava huohottimen letkun liitos) Syykin löytyi jo ja selitys bemarin papruista eli vuotavat alipaineletkut tai muut kampikammioon menevät tiivisteet yms voivat aiheuttaa sen että alipainepumppu lutkuttaa vuotojen kautta ylimääristä ilmaa jatkuvasti koneeseen joka menee ohi ilmamassamittarin huohotusilman mukana. Tämä voi sitten näky myös ahtimella saakka öljyisyytenä. Tämä on loppujenlopuksi varsin loogistakin. Tämä sitten voi näkyä varmaan pyydetyn sekä toteutuneen ilmamäärän eronakin. :think



                            Tuossa on taas alipainejärjestelmän kaavio. Alipaine näyttää löytyvän jarrutehostajasta, moottorin tukikumeista ja egr-coolerin ohitusläppää ohjaavasta kellosta.

                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • zakspeed
                              BTCF Member
                              • Nov 2003
                              • 1996
                              • Tampere/kainuu

                              #15
                              Älkää korjatko ehjää sanottakoon tässäkin tapauksessa. Nuo arvot ovat kuten kuuluukin. Imetyn ilman ohje-arvo ei tuossa ota huomioon egr.n kautta kulkevaa ilmaa. Egr aukiolo ja pyydetty myös linjassaan.
                              -M5- '00
                              -i3 94 rex '19
                              -Ascona B 4.0 '80
                              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎