Announcement

Collapse
No announcement yet.

35d xDrive jyristää/ täristää uutena vaivana kolahdus moottori jarrutuksessa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1263
    • Kainuu

    35d xDrive jyristää/ täristää uutena vaivana kolahdus moottori jarrutuksessa.

    Ajoittain jos kierrokset sattuu kohdille jyrrää melko lailla. Pahin on kun nousee esim pysäköintihallin ramppia matelu vauhtia ja kierrokset on noin 700-800. Nuo ovat pahimmat kierrokset ja alle tai yli noiden kierrosten jyrinä lakkaa. Myös tasamaan ajossa saa jyrräämään mutta selkeästi vaimeammin. Isommissa vauhdeissa tuntuu olevan tietyt kierrokset missä jyrinää tulee mutta hyvin vaimeana. Esimerkiksi kun hiukan vedättää maantie nopeuksissa hiukan jyrrää ja loppuu jos sitten löysää ja tässäkin eroa missä kohden kierrosaluetta ollaan. reippaammassa kiihdytyksessä ei jyrrää.
    Tuo pikku kierrosten jyrinä tuntuu hyvin selvästi kuljettajan istuimessa ja isompien kierrosten myös ohjaus pyörässä. Asia pikku hiljaa pahentunut tässä muutaman kuukauden kuluessa. Mistä kannattaisi lähtä tutkimaan?
    Last edited by makebm5; 24-05-2019, 15:36.
    BMW i5 M60, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50
  • kailinds
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2015
    • 230
    • Vantaa

    #2
    Mulla teki samaa kun oli eriparirenkaat eli edessä ja takana oli eri vierintäkehät & halkaisijat. Kun vaihdoin renkaat samoihin spekseihin, niin en ole huomannut jyristämistä enää.
    Tesla Model X Performance Ludicrous Mode

    ex showroomit:
    BMW F11 535dA xDrive
    BMW F10 520dA ///M-Sport
    BMW E92 335dA

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1263
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by kailinds View Post
      Mulla teki samaa kun oli eriparirenkaat eli edessä ja takana oli eri vierintäkehät & halkaisijat. Kun vaihdoin renkaat samoihin spekseihin, niin en ole huomannut jyristämistä enää.
      Eri pari renkaat on mutta vierintä kehähän on sama? Eikö eri pari renkaat aiheuttaneet se että neliveto jyristi kiihdyttäessä vähänkään reippaammin?
      BMW i5 M60, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

      Comment

      • makebm5
        Bimmer Enthusiast
        • May 2009
        • 1263
        • Kainuu

        #4
        Tämä loppui imusarjan puhdistuksella.
        BMW i5 M60, BMW E89 35is
        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

        Comment

        • atcc
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2014
          • 373
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by makebm5 View Post
          Tämä loppui imusarjan puhdistuksella.
          Tainnut olla jo aika tukossa, tai kanavat jo hyvin eri kokoisia :think
          F15 X5 M50d -15
          Ex:
          F11 530dA xDrive -11
          E61 530xdA M-sport LCI -07

          Comment

          • makebm5
            Bimmer Enthusiast
            • May 2009
            • 1263
            • Kainuu

            #6
            Jyristäminen palasi ja nyt saa jyrisemaan ihan tasamaallakin pienellä kierroksilla. Kylmänä jyristää selvemmin kuin lämpimänä


            Lisäksi tuntuu kevyesti jyristävän sekä kuuluu matalaa murinaa maantiellä 100-110 vauhdeissa. Asian huomaa helposti kun ajaa vakkarilla ja tulee ylämäki jyrinä ja ääni lisääntyy ja alamäessä ei jyrise/murise. Kardaani tunnelin kohdilta ei tunnu tärinä eli ei voimansiirrosta vaikuttaisi tulevan.

            Jyrinä tuntuu ratissa, polkimien ja tuli pellin kohdilla. (Melko hankalia asioita kuvailla)
            Mietin että vaihtaakko moottorin ja vaihteiston tukikumit?
            kilometrejä on n 160 000.
            Last edited by makebm5; 24-05-2019, 15:23.
            BMW i5 M60, BMW E89 35is
            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

            Comment

            • makebm5
              Bimmer Enthusiast
              • May 2009
              • 1263
              • Kainuu

              #7
              Aiemmin kerrottujen oireiden lisäksi uutena tuli nyt sellainen muljahdus/kolahdu. Vaiva esiintyy 10-20 vauhdissa kun nostaa kaasua ja auto menee moottorijarrutuksen puolelle niin tuntuu ja tuntuu muljahdus sekä kuulu kolahdus vaimeasti. Homma on toistettavissa. Esiintyy tosiaan vain 10-20 vauhdeissa ei muulloin. Mikä lie nyt porsimassa?
              BMW i5 M60, BMW E89 35is
              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

              Comment

              • Eemeli
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 1605
                • pk-seutu

                #8
                Jakovaihteisto? Voi antaa kummallisia satunnaisia oireita..

                Comment

                • makebm5
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2009
                  • 1263
                  • Kainuu

                  #9
                  Originally posted by Eemeli View Post
                  Jakovaihteisto? Voi antaa kummallisia satunnaisia oireita..
                  Tuo ei ole satunnainen vaan tulee tulee aina samanlaisessa tilanteessa.
                  BMW i5 M60, BMW E89 35is
                  Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                  Comment

                  • >Jon1<
                    BTCF Member
                    • Oct 2007
                    • 1054
                    • Kuopio

                    #10
                    Ootko kahtonu missä kunnossa etuvetarit on? Ettei murrokset väljänä
                    ex:F11 535xd M-Sport
                    ex:e61 530D M-Sport
                    ex:e38 740i mafia
                    ex:e36 328
                    ex:e36 320
                    ex:e30 320->325

                    Comment

                    • makebm5
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2009
                      • 1263
                      • Kainuu

                      #11
                      Originally posted by >Jon1< View Post
                      Ootko kahtonu missä kunnossa etuvetarit on? Ettei murrokset väljänä
                      Marraskuussa 2018 vaihdettu vasen ja nyt 2 vkoa sitten oikea. Voihan tieten olla että oisko viallinen tuo uusi.
                      BMW i5 M60, BMW E89 35is
                      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                      Comment

                      • Eemeli
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 1605
                        • pk-seutu

                        #12
                        Ehkä hieman väärä sanavalinta tuo satunnainen, tarkoitan, että voi oireilla monella tavalla.

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4630
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Eemeli View Post
                          Ehkä hieman väärä sanavalinta tuo satunnainen, tarkoitan, että voi oireilla monella tavalla.
                          Etukardaanin voi tietysti käyttää pöydällä ja ajaa autolla sitten. En tiedä voisiko siitä selvitä jotain.

                          Oliko auto lastutettu? Eikös näissä ole joskus esiintynyt kaikenmoisia jyrinöitä. Varsinkin jos alhaalla vääntö on kasvanut reilusti.

                          Sen olen itsekin huomannut että moottorin kierroksien/vedon mukaan omassa autossa on myös selkeitä alueita milloin moottorin tärinä tuntuu koriin selvemmin. Varsinkin matka-ajossa jos tulee mäkiä ja aski ajattaa moottorialhaisilla kierroksilla. Mielestäni tuo on ihan normaalia.
                          Last edited by fraatti; 26-05-2019, 00:03.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Rale
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 1482
                            • Porvoo

                            #14
                            Veikkaan että oikean puolen viimeksi vaihdettu etu vetari on jäänyt kiristämättä kunnolla ja nyt päässyt löystymään.
                            Kannattaa kurkata tuo

                            Comment

                            • makebm5
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2009
                              • 1263
                              • Kainuu

                              #15
                              Originally posted by fraatti View Post
                              Etukardaanin voi tietysti käyttää pöydällä ja ajaa autolla sitten. En tiedä voisiko siitä selvitä jotain.

                              Oliko auto lastutettu? Eikös näissä ole joskus esiintynyt kaikenmoisia jyrinöitä. Varsinkin jos alhaalla vääntö on kasvanut reilusti.

                              Sen olen itsekin huomannut että moottorin kierroksien/vedon mukaan omassa autossa on myös selkeitä alueita milloin moottorin tärinä tuntuu koriin selvemmin. Varsinkin matka-ajossa jos tulee mäkiä ja aski ajattaa moottorialhaisilla kierroksilla. Mielestäni tuo on ihan normaalia.
                              On siinä ohjelma mutta käsittäkseni menee niin että kaasupolkimessa moottorin väännäön pyynti on noin puoleen pedaliin asentoon vakio ja siitä eteenpäin muutettu joten ei kait sen pitäisi vaikuttaa varsinkaan vakkarilla ajaesssa. Nyt tuli ajettua vähän pitempi lenkki ja tullessa takaisin samaa reittiä jyrinää oli selvästi vähemmän. Paluu matkaa edelsi sellainen homma että oli mahdollisuus ajaa seisova maili ja kävi niin että vedot katosi n 240 vauhdeissa. Vikavalo ei syttynyt mutta vikakoodinlukijalla katsottuna herjasi katkonaista signaalia pakolämpöanturista. Sammuttamisen jälkeen toimi normaalisti. Onko sitten niin että tasa maantieajo karstoittaa konetta ja aiheuttaa jyristämistä,
                              BMW i5 M60, BMW E89 35is
                              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎