Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 webasto ei lähde päälle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • iso kissa
    BTCF Member
    • Feb 2017
    • 29
    • Tampere

    F10 webasto ei lähde päälle

    Hei! Ostin reilu kuukausi sitten autoliikkeestä F10 520d bemarin jossa on webasto, havahduin nytten, ettei se lähde päälle ollenkaan, ei siis mitään elon merkkejä, Konetilassa olevat 3sulaketta näytti olevan ok. Löpöä on ja akku on hyvä.
    Kaukosäädin näytti aluksi fail, jolloinka vaihdoin siihen patterin, kapula oli siis ilman patteria 24h josse jotain vaikuttaa, ja uudella patterilla itse kapula tuntuisi toimivan ok, mutta webasto ei.

    Tähän suoranaisesti varmaan ei osaa kukaan sanoo mitään, niin sattuisko joku ryhmäläisistä omaavan tietoa webastoista ja mahdollisesti myös vikakoodinlukulaitteita Tampereen seudulla joka viitsisi auttaa asian kanssa?

    Kyseessä siis webasto t100 htm

    noin 40pv kulunut auton ostosta autoliikkeestä. niin turha varmaan sinnekkään enää soitella..?
    E34 M5 S38B38
    Ex.
    E36 M3 S50B30
    E92 N54B30 M DKG
    F10LCI M550D N57S
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1119
    • Espoo

    #2
    Originally posted by iso kissa View Post
    Hei! Ostin reilu kuukausi sitten autoliikkeestä F10 520d bemarin jossa on webasto, havahduin nytten, ettei se lähde päälle ollenkaan, ei siis mitään elon merkkejä, Konetilassa olevat 3sulaketta näytti olevan ok. Löpöä on ja akku on hyvä.
    Kaukosäädin näytti aluksi fail, jolloinka vaihdoin siihen patterin, kapula oli siis ilman patteria 24h josse jotain vaikuttaa, ja uudella patterilla itse kapula tuntuisi toimivan ok, mutta webasto ei.

    Tähän suoranaisesti varmaan ei osaa kukaan sanoo mitään, niin sattuisko joku ryhmäläisistä omaavan tietoa webastoista ja mahdollisesti myös vikakoodinlukulaitteita Tampereen seudulla joka viitsisi auttaa asian kanssa?

    Kyseessä siis webasto t100 htm

    noin 40pv kulunut auton ostosta autoliikkeestä. niin turha varmaan sinnekkään enää soitella..?
    Webastosta muuten en tiedä mitään, mutta lähtökohtaisesti myyjäliike on varmaan myynyt auton ehjällä Webastolla ja puolen vuoden ajan kaupanteosta katsotaan vikojen olleen autossa jo ostohetkellä. Tässä vastaanotto riippuu aika pitkälti myyjäliikkeestä eli onko esim merkkiliike vai häkkipaja.

    Toki sitten kannattaa tosiaan odottaa täältä jonkun vastaus, jos saisi itse jollain pikkuhommalla kuntoon, mikä lienee helpoin ja vaivattomin. Tosin patterin olet jo vaihtanut.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • Ceeray
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1400
      • Kuopio

      #3
      Voi olla lukkotilassa mihin menee esim. Kolmen epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen. Testerillä saa auki. Mutta jotain feelua siinä on silti.
      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2761
        • Tampere

        #4
        Tämä on selvittelyn alla. Jälkiasenteinen laite kyseessä eli ei auton järjestelmässä ja pitää katsoa Webaston omalla testerillä. Lähetinyksikkö vaikuttaa toimivan oikein. Autolle tuli tehtyä jo vähän muutakin, mutta Webaston ihmettely jäi kesken kun kävi vanhanaikaiset eli läppärini akku simahti ennen kliimaksia. Ihmettely jatkuu.
        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • iso kissa
          BTCF Member
          • Feb 2017
          • 29
          • Tampere

          #5
          Originally posted by PNM2 View Post
          Webastosta muuten en tiedä mitään, mutta lähtökohtaisesti myyjäliike on varmaan myynyt auton ehjällä Webastolla ja puolen vuoden ajan kaupanteosta katsotaan vikojen olleen autossa jo ostohetkellä. Tässä vastaanotto riippuu aika pitkälti myyjäliikkeestä eli onko esim merkkiliike vai häkkipaja.

          Toki sitten kannattaa tosiaan odottaa täältä jonkun vastaus, jos saisi itse jollain pikkuhommalla kuntoon, mikä lienee helpoin ja vaivattomin. Tosin patterin olet jo vaihtanut.
          Joo kyllä vaan oli ihan ykkös juttu tuo toimiva webasto auton mukana ja liike oli ylläripylläri kamux, voisin sinne pirauttaa huomenna ja huvikseen kuunnella mitä sanovat.
          E34 M5 S38B38
          Ex.
          E36 M3 S50B30
          E92 N54B30 M DKG
          F10LCI M550D N57S

          Comment

          • Peksu
            Bimmer Fanatic
            • May 2014
            • 273
            • Lähellä Tre

            #6
            Originally posted by iso kissa View Post
            Joo kyllä vaan oli ihan ykkös juttu tuo toimiva webasto auton mukana ja liike oli ylläripylläri kamux, voisin sinne pirauttaa huomenna ja huvikseen kuunnella mitä sanovat.
            Olikohan noissa lisälämppäreissä (webasto ymv.) et kun ottaa sulakkeet irti (siis ne 3) niin sen saa taas toimimaan. Ite niitä asennellu aikoinaan muutaman. 1 sulake niistä webaston kellolle, 1 webastolle ja 1 auton lämppärin puhaltimelle eli se webaston sulake pois mut jos eii tiiä mikä niin ottaa kaikki. Kellolla tais olla pienin 6A ja puhaltimella suurin 25A et oisko se 10A sit weban ku kaikkkee jaksa muistaa. Mut jos irrotat merkkaa järjestys koska ovat siis eri virtapiirien. Kellon tiettty joutuu laittaan aikaan ennen ku saa toimiin jos kellon sulakkeen irrottaapi

            Mut ota se 10A irti vähäks aikaa ja laita takas ja koita
            G08 LCI iX3 M Sport

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6768
              • PK-seutu

              #7
              Sakalla ainakin sanovat käytettyjen kohdalla ihan suoraan, että "Ei me lähdetä niitä webastoja korjailemaan. Ei aleta entisöimään autoja". Tuo taitaa olla siellä ihan kauppakirjoissa asti. Veikkaan, että Kamuxilla sama. Mutta tämä vain mutua.
              S65, S85, H1, N63TU, IB1

              Comment

              • Shatter
                BTCF Member
                • Mar 2013
                • 940
                • Oulu

                #8
                Originally posted by pyroz View Post
                Sakalla ainakin sanovat käytettyjen kohdalla ihan suoraan, että "Ei me lähdetä niitä webastoja korjailemaan. Ei aleta entisöimään autoja". Tuo taitaa olla siellä ihan kauppakirjoissa asti. Veikkaan, että Kamuxilla sama. Mutta tämä vain mutua.

                Eipä ole tullut sen kummemmin seurailtua että yleisesti jos autossa on lisälämmitin joka ei toimi niin mainostavatko sitä vai jättävätkö mainitsematta kokonaan myynti-ilmossa?

                Vähemmän autoista ymmärtävälle tutulle sattui taannoin T5 portterin kanssa pieni episodi kun teki kaupat ja jälkikäteen paljastui että hävittää jäähdytinnestettä haljenneen webaston palopesän takia.. Myyjäliikkeen kommentti oli "aijaa? onko siinä semmonenkin, ei kyllä meidän myymässä ole ollut lisälämmitintä." Aika puusilmä saa olla kun tehdasasennusvehje ajastinpaneleineen.. Eikä alkaneet millekään tässäkään tarinassa, omasta pussista meni viulut vaikka ostosta oli kulunut vain viikkoja. Parasta oli se että vielä ennen kauppojen tekoa myyjä oli kertonut itse ajaneensa autolla useamman viikon ja todennut oikein hyväksi eli varmasti oli vuoto tiedossa, nimittäin sen verran terhakasti hörppi säiliön täyttökuntoon.
                Last edited by Shatter; 31-10-2018, 20:50.
                Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
                Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                MB W108 250S '67
                MZ RT 125/3 '62

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2761
                  • Tampere

                  #9
                  Pieni päivitys tähän väliin, kun tapauksen selvittelyyn olen osallistunut:

                  Edellisellä kerralla kun tarkoitus oli Webaston tilannetta tarkastella, niin syntyi jotekin kummallinen tilanne kun en lämmittimen liittimen kautta päässyt pienen yrityksen jälkeen tekemään diagnostiikkaa. Lämmittimen ulkomuoto (mitä nyt ahtaista lokarinaukoista silmämääräisesti pääsi kurkkimaan) ja diagnostiikkaa varten esille ongittu liittimen mallikin vaikutti jotenkin vieraalta, kun Webastoja olen muutamia ennekin roplannut. Keltainen johto sieltä kuitenkin löytyi, joten en sitten pohtinut asiaa enempää.

                  No siinä sitten vielä kun kaiken lisäksi läppärikin simahti, niin en ihmetellyt enempää, vaan sovittiin jatkettavan tämän parissa uudelleen.

                  Pyysin kuitenkin ketjun aloittajaa käymään auton mukana tulleet paperit läpi Webaston mallin selvittämiseksi, jotta voin asian varmistaa myös diagnostiikkaohjelman avulla. Papereiden tutkimisen perusteella autoon onkin asennettu Eberin lämmitin, joten ymmärrettävästi en Webaston ohjelmalla päässyt laitteeseen sisälle. Samoin ymmärrän nyt paremmin miksi liittimet ja laitteen muoto ei ihan vastannut odottamaani.

                  Ymmärrän että kun autossa on Webaston kauko-ohjain, niin tilanne on hämmentävä. Kuitenkin Telestart T100 HTM:ssä on jänniteohjaus, jolla kyseinen Eberin lämmitin (D5WSC) käynnistyy. Pientä rakentelua vaatii, mutta tehtävissä - ja tehtykin tapauksen autoon.

                  Sovittiin että auton omistaja on ennen lisäselvityksiä yms. yhteydessä myyjäliikkeeseen, koska auto oli myyty hänelle Webaston lämmittimellä ja tämä tieto on myyjältä saatu. Ostajan tulee voida luottaa myyjän antamaan tietoon ja mikäli näin ei ole, niin myyjä on vastuussa sanomisistaan. Ehdotin neuvottelemaan että myyjäliike saisi virheen myönnettyään hoitaa lämmittimen toimintakuntoiseksi. Laitehan voi yksinkertaisimmillaan olla "vain" lukitustilassa, jolloin lukituksen poisto palautaa toimintakyvyn. Paikallaan on toki selvittää miksi on lukittunut, ettei laite jää vikaantuneeksi.

                  Jää nähtäväksi kuinka tässä käy. Aloittaja päivittänee tilannetta niin halutessaan.

                  Jos vähän aiheen ohi sopii autoakin kommentoida, niin varsin asiallinen paketti. Väri todella nätti omaan silmään myös sedanissa (Sophisto) M Sport puskurilla, jakopää hiljattain tehty, kova aski ja vähän muutakin ei niin tavallista lisävarustetta, sekä huollot säntillisesti merkkihuollossa.
                  Last edited by JaniLap; 01-11-2018, 09:08. Reason: Autosta kehut
                  IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                  Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2761
                    • Tampere

                    #10
                    Lyhyt jatkokertomus tapahtuneeseen.

                    Valmistajan (Eber) diagnostiikkaohjelmalla saatiin viimein selvyyttä lämmittimen tilanteeseen. Vikakoodeja tallentuneena vain yhdenlaista (031) ja se viittaa paloilmanpuhaltimen katkonaiseen toimintaan. Tämä vikakoodi on kyseisissä lämmittimissä verrattain yleinen ja ei suoranalsesti tarkoita, että puhallinmoottori olisi itsessään viallinen.

                    Eberin korjausoppaassa on mainittu seuraavat toimepiteet kyseisen vikakoodin kohdalla:

                    1) Tarkasta puhallinmoottorin kaapeli: tarkista pistoke B2 – reikä 13 (kaapeli musta) ja reikä 14 (kaapeli ruskea) läpisyötön, oikosulun ja vaurion varalta.
                    2) Suorita puhallinmoottorin kierrosluvun mittaus maks. 8,2 V:lla (+ 0,2 V)
                    -mikäli mitattu kierrosluku alle 10 000 kier./min, paloilmapuhallin uusittava.
                    –mikäli mitattu kierrosluku yli 10 000 kier./min, lämmittimen ohjainlaite uusittava.

                    Käytännössä laite on siis irroitettava ja mitattava puhallinmoottorin toiminta irrallaan. Samalla on paikallaan tarkistaa puhallinyksikön ja ohjainlaitteen juotosten tilanne mikäli syynä olisi esim. irronnut juotos. Osaavan huoltoliikkeen tms. tarkastuksen perusteella voi sitten arvioida, onko tarvetta lähteä vaihtamaan komponenteja.
                    Last edited by JaniLap; 02-11-2018, 23:10.
                    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • JiiVee92
                      BTCF Member
                      • Mar 2017
                      • 938
                      • Kouvola/Myllykoski

                      #11
                      Ja noissa ebereissä aika iso osa paloilmapuhaltimen vikakoodia antavista on oikeasti automatiikkavikaisia.
                      EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                      NYT: E61 530xd -08 käyttis
                      Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                      Comment

                      • jtk70
                        Newbiemmer
                        • Aug 2015
                        • 15
                        • Kokkola

                        #12
                        Originally posted by JiiVee92 View Post
                        Ja noissa ebereissä aika iso osa paloilmapuhaltimen vikakoodia antavista on oikeasti automatiikkavikaisia.
                        Juuri näin, diesel Saabeissa (Suomessa uutena myydyt) on vakiona eber ja tyypillinen vika on kun jumittava paloilmapuhallin rikkoo ohjausyksikön.

                        Comment

                        • jardahl
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2005
                          • 176
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by jtk70 View Post
                          Juuri näin, diesel Saabeissa (Suomessa uutena myydyt) on vakiona eber ja tyypillinen vika on kun jumittava paloilmapuhallin rikkoo ohjausyksikön.
                          Tuo rikkoontuminen tarkoittaa maafolion kärähtämistä piirilevyltä. Ohjauskortti on valettu jonkinlaiseen hartsiin/epoksiin ja on melko haastava alkaa purkamaan, menee varmasti rikki jotain. Easystart R+ kauko-ohjaimeen antoi juurikin sen 031 vikakoodin. Oman D5WSC-lämmittimen korjasin netistä löytyneellä vinkillä eli laitoin puhaltimen maadoituksen hehkun maajohtoon, tarkistin vielä ohjauskortin liittimistä että ovat samaa piiriä. Hienosti on lämmitin pelannut sen jälkeen.
                          Model S

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎