Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lohko-, letku vai mikälämmitin N53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MazterI
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 312
    • Jyväskylä

    Lohko-, letku vai mikälämmitin N53

    Morjesta foorumille.

    Useampiakin topikkeja yleisellä tasosa asiasta, mutta kysyn kokemuksia tässä threadissa myös. Eli auto F10 523 (eli koneella N53B30).

    Tässä ei ole ollut lohkolämmitintä ja webaa ei ole. Tulevalle talvelle olisi tarve saada jotenkin mötkö lämpimäksi kun ei aina tallista pääse matkaan.

    Mikäs on raadin mielestä paras vaihtoehto? Aiemmassa E60:ssä samalla koneella oli Defan silitysrauta, mutta ei se kyllä konetta juuri lämmittänyt. Tärkein oli sisähaara että oli lämmin itselle lähteä

    Mutta minkäslaisia ratkaisuja on käytössä? Defaa ja tt thermoa? Vai onko joku hullutellut jotain muuta?

    t.Pekka
  • arpuC
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 1377

    #2
    Laita webasto.
    Miks sä sytytit Bemarin palaa?
    En löydä enää sun luo
    Teitkö sä tän tahallaan?
    Nyt kaikki palaa.

    Comment

    • PNM2
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2015
      • 1092
      • Espoo

      #3
      Niin, kai ns kannattava lämppäri riippuu myös auton arvosta (ikä ja kilsat) ja kuinka kauan sitä on tarkoitus pitää. Webasto kustantanee sen pari tonnia vähintään ja kyllä säteilylämppärin osatkin sen 400-500 euroa kustantavat (ainakin Defa dieseliin ).
      i4 M50
      ex: G30 530e xDrive M-Sport
      ex: F11 525d xDrive
      ex: F11 520d
      ex: E91 318i

      Comment

      • Tonton
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 9101
        • Raisio

        #4
        En tiedä saa jo näin uuteen mutta jos saa niin binar S5 kännykkä ohjauksella. 620€ + asennus
        sigpic
        M-B Vito -22
        Transit Custom -18
        Yamaha vx ho cruiser -22
        Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
        [email protected]

        Comment

        • Palomies
          Bimmer Rookie
          • Nov 2011
          • 192
          • Home

          #5
          Olisiko "paras" kompinaatio seuraavanlainen..


          Säteilylämmitin öljypohjaan, akkulaturi jolla saa akun ladattua kun auto piuhan päässä. Akun lämmitysvastus akun ympäri.


          Polttoainekäyttöinen lämmitin jolla lämmitetään moottorin vesi ja ohjaamo.


          Tällöin ei tyhjä akku yllätä, öljy plussan puolella. Webaston tms. ansiosta ei kylmäkäynnistyksiä missään.


          Akkulämmitin toimii myös ajon aikana eli lämmin akku ottaa paremmin virtaa vastaa jos lyhyttä ajoa. Lämmittimessä lämpö sekä jännitteen ohjaus.

          Comment

          • hydrophyte
            Bimmer Rookie
            • Feb 2011
            • 44
            • Klaukkala

            #6
            Itselläni on Defan säteily + akun lataus + Webasto ja on toiminut hienosti. Maksoi Laakkosella asennettuna 3300e reilu 3v sitten.

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6730
              • PK-seutu

              #7
              Originally posted by Palomies View Post
              Olisiko "paras" kompinaatio seuraavanlainen..


              Säteilylämmitin öljypohjaan, akkulaturi jolla saa akun ladattua kun auto piuhan päässä. Akun lämmitysvastus akun ympäri.


              Polttoainekäyttöinen lämmitin jolla lämmitetään moottorin vesi ja ohjaamo.


              Tällöin ei tyhjä akku yllätä, öljy plussan puolella. Webaston tms. ansiosta ei kylmäkäynnistyksiä missään.


              Akkulämmitin toimii myös ajon aikana eli lämmin akku ottaa paremmin virtaa vastaa jos lyhyttä ajoa. Lämmittimessä lämpö sekä jännitteen ohjaus.
              Webastolla lämpeää myös öljyt ihan tarpeeksi.
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • Wikke
                Bimmer Rookie
                • Jan 2005
                • 80
                • Fsdfg

                #8
                Mie asensin Defan säteilylämppärin just samanmoiseen autoon. En onnistunut löytämään tietoa miten tuollaiseen saisi letkulämppärin, joten päädyin varmasti sopivaan ratkaisuun. Itselläni on auto aina tallissa, mutta on tuo varmasti tyhjää parempi jos joskus joutuukin pakkasesta lähtemään.

                Comment

                • MazterI
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 312
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Paljonko tuli defalle hintaa? Useampi satku taitaa tulla sisähaaroineen vaikka itse pusaisikin.

                  Mites tollainen kiertovesipumpullinen letkulämppäri? Defa ei ainakaan ko. mottiin tarjoa, mutta onko tämmöisen asentamiseen jotain estettä?

                  Päivitetääns nyt tätä: päädyin sitten hankkimaan TT-Thermon 1500W mallin. Kyseessä oli se KLD-2, joka ilmeisesti uudempi malli ja hiukan pienempi sekä letkuliitännät "kulmittain". Smalla ostin sisähaaran ja defan töpselin ynnä muut tarvittavat rekkulat. Viikonloppuna tuota pääsee sitten ahtamaan paikalleen...
                  Last edited by MazterI; 06-11-2018, 19:20.

                  Comment

                  • Wikke
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2005
                    • 80
                    • Fsdfg

                    #10
                    162e ja risat, itse asennettuna. En laittanut sisähaaraa ollenkaan.

                    Kerrohan sitten miten tuollainen TT-thermo pelittää ja miten sen sait asennettua.

                    Pistokkeen laitoin vänkärin puolen sumuvalon viereen, irroitettavaan peitelevyyn. Tuli todella siisti ja huomaamaton, eikä tarvinnut porailla ruuveja puskuriin. Maadoitusjohdolle löytyi paikka syylärin alta vänkärin puolelta, siinä oli kaksi valmista kierteillä varustettua paikkaa. Tarkistin vielä mittaamalla että ne on yhteydessä auton runkoon. Ei tarvinnut laittaa poraruuvilla peltiin.

                    Comment

                    • MazterI
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 312
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Mulle toi sisähaara oli vähän niinkuin se must, mietin jo pelkän sisäpistokkeen laittoa, mutta ajattelin sitten nyt kokeilla tuota letkulämppäriä. Mulla oli aiemmassa N53 koneisessea (e60) toi Defan säteilijä - se lämmitti oikein hyvin lepposilla pakkasilla ja kylmässä tallissa jne. mutta sitten -25 pakkasissa sai kyllä aika pitkään pitää päällä... siinä tietty jäähtymistä tulee niin huolella muutenkin. Jännä nähdä kyllä onko tuo letkulämppäri yhtään tehokkaampi. Kuhan tulee kovia pakkasia ja kunhan saan koko murkulan paikalleen.

                      Ja kiitos hyvästä vinkistä pistokkeen paikalle. Taidan apinoida.

                      Comment

                      • atcc
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2014
                        • 373
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by MazterI View Post
                        Mulle toi sisähaara oli vähän niinkuin se must, mietin jo pelkän sisäpistokkeen laittoa, mutta ajattelin sitten nyt kokeilla tuota letkulämppäriä. Mulla oli aiemmassa N53 koneisessea (e60) toi Defan säteilijä - se lämmitti oikein hyvin lepposilla pakkasilla ja kylmässä tallissa jne. mutta sitten -25 pakkasissa sai kyllä aika pitkään pitää päällä... siinä tietty jäähtymistä tulee niin huolella muutenkin. Jännä nähdä kyllä onko tuo letkulämppäri yhtään tehokkaampi. Kuhan tulee kovia pakkasia ja kunhan saan koko murkulan paikalleen.

                        Ja kiitos hyvästä vinkistä pistokkeen paikalle. Taidan apinoida.
                        Todellakin on tuo tt-thermo tehokkaampi kuin defan säteilylämmitin. Säteilylämmitin on luokkaa 300w ja tuossa 1500w, eli sen viisi kertaa tehokkaampi. Itsellä n57 motissa viime talven oli 1000w ja sillä oli aina reilusti plussan puolella kone kovillakin pakkasilla.
                        F15 X5 M50d -15
                        Ex:
                        F11 530dA xDrive -11
                        E61 530xdA M-sport LCI -07

                        Comment

                        • Anzafin
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 3747
                          • Kajaani

                          #13
                          Asensin viikonloppuna pumpullisen 2000W letkulämmittimen autooni. Moottorina N63. Autossa on myös aiemmin asentamani 500W säteilylämmitin öljypohjassa. Nyt on helppo vertailla lämmitystehoja .

                          Näin ensihavaintojen perusteella letkulämppäri vaikuttaa varsin hyvältä kamppeelta. Uskoin jo aiemmin kyllä sen ihan täysin, että nesteet sillä lämpeää hyvin, mutta olin vähän epäileväinen öljyjen lämpeämisen suhteen. Mutta täytyy myöntää, että tuntuu nekin kyllä lämpiävän ihan hyvin. Pitää vertailla.

                          - Antti -

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎