Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 530D xd F11 -11 akku

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pepper1976
    Bimmer Rookie
    • Oct 2014
    • 144
    • Forssa

    BMW 530D xd F11 -11 akku

    Elikkäs tuollaseen dieselbimmeriin jossa webasto hyvää akkua tiedustelen. Sellainen missä sitten puhti varmasti riittää kovimmillakin pakkasilla ja mielellään kokemuksesta todettu myös pitkäikäiseksi. Hinta ei ole nyt ensimmäinen kriteeri vaan potku joka riittää talven pakkasjaksolla myös webaston käyttöön ja ei ala huutelemaan latauksen tarvetta ensimmäisen kunnon pakkaspäivän jälkeen.
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Originally posted by Pepper1976 View Post
    Elikkäs tuollaseen dieselbimmeriin jossa webasto hyvää akkua tiedustelen. Sellainen missä sitten puhti varmasti riittää kovimmillakin pakkasilla ja mielellään kokemuksesta todettu myös pitkäikäiseksi. Hinta ei ole nyt ensimmäinen kriteeri vaan potku joka riittää talven pakkasjaksolla myös webaston käyttöön ja ei ala huutelemaan latauksen tarvetta ensimmäisen kunnon pakkaspäivän jälkeen.
    Alkuperäinen AGM. >90ah
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • böntti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2011
      • 2857
      • Tampere

      #3
      AGM 105 Ah + jarrutusenergian talteenoto poiskoodaus -> akku latautuu täyteen eikä jää 80% tilaan. Alkuperäisvalmistajia mm. Varta ja Banner, itse olen asentanut näiden valmustajien akkuja. BMW:n leima samassa akussa kustantaa pari sataa euroa..
      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

      Comment

      • pyyn0
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 1053
        • Fin

        #4
        Originally posted by böntti View Post
        AGM 105 Ah + jarrutusenergian talteenoto poiskoodaus -> akku latautuu täyteen eikä jää 80% tilaan. Alkuperäisvalmistajia mm. Varta ja Banner, itse olen asentanut näiden valmustajien akkuja. BMW:n leima samassa akussa kustantaa pari sataa euroa..
        Tämähän se, tällä reseptillä pärjää vallan hyvin, eikä muita virityksiä tarvitse.
        -BMW F11 530xd -12
        -BMW E60 530dA -04
        -BMW E23 735iA -85
        Ex
        -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
        -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
        -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
        -BMW E39 528i 96

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Tuo jarruenergiantalteenotto kannattaa koodata pois kuten tuossa edellä todettiin. Varsinkin webastokäytössä huono tuo jarruenergiantalteenotto. Lyijyakut kun pitäisi mahdollisimman täynnä pitää jos niiden iän haluaa maksimoida.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 510
            • Pohjois-Savo

            #6
            F11 xdrive (530d). Perjantaina akku lämpimässä tallissa (auto ja akku myös lämpimät) täyteen c-tekillä ja tunnin ajo maalle. Viikonlopun seisonta pakkasessa. Tänään käyntiin (3 h lämmitettynä säteilylämmittimellä), pitkään tyhjäkäyntiä (tankissa osittain välilaadun dieseliä ja yöllä -27 astetta) ja tunnin maantieajo, jonka päätteeksi auto ilmoittaa "battery charge very low".

            Auto totesi joku aikaisempi talvi akun huonoksi ja alkoi ladata sitä jatkuvasti (latausjännite aina 14.5 V luokkaa), joten nyt ei ole kyse siitä liian "älykkäästä" latauksesta, joka tavallisesti aiheuttaa ongelmia.

            Ihmettelen vain, että miten näillä pärjää talvella, jos autoa joutuu ajoittain tai jopa aina seisottamaan pakkasessa? Meinasin ajella tällä, kun X1:ssä tulee vilu, mutta jos akku pitää aina saada yöksi lämpimään latautumaan, niin ei onnistu. Ideoita?
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              #7
              Originally posted by bittivirhe View Post
              F11 xdrive (530d). Perjantaina akku lämpimässä tallissa (auto ja akku myös lämpimät) täyteen c-tekillä ja tunnin ajo maalle. Viikonlopun seisonta pakkasessa. Tänään käyntiin (3 h lämmitettynä säteilylämmittimellä), pitkään tyhjäkäyntiä (tankissa osittain välilaadun dieseliä ja yöllä -27 astetta) ja tunnin maantieajo, jonka päätteeksi auto ilmoittaa "battery charge very low".

              Auto totesi joku aikaisempi talvi akun huonoksi ja alkoi ladata sitä jatkuvasti (latausjännite aina 14.5 V luokkaa), joten nyt ei ole kyse siitä liian "älykkäästä" latauksesta, joka tavallisesti aiheuttaa ongelmia.

              Ihmettelen vain, että miten näillä pärjää talvella, jos autoa joutuu ajoittain tai jopa aina seisottamaan pakkasessa? Meinasin ajella tällä, kun X1:ssä tulee vilu, mutta jos akku pitää aina saada yöksi lämpimään latautumaan, niin ei onnistu. Ideoita?
              Vikahan siinä autossa tuolloin on. Joko purkaa kuitenkin vähän tai ei lataa kaikenaikaa kunnolla. Kurkkaappa altapäin päävirtakaapelin läpivientiliitos alustasta tavaratilaan.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • kallek77
                Bimmer Rookie
                • Oct 2018
                • 66
                • Turku

                #8
                Originally posted by bittivirhe View Post
                F11 xdrive (530d). Perjantaina akku lämpimässä tallissa (auto ja akku myös lämpimät) täyteen c-tekillä ja tunnin ajo maalle. Viikonlopun seisonta pakkasessa. Tänään käyntiin (3 h lämmitettynä säteilylämmittimellä), pitkään tyhjäkäyntiä (tankissa osittain välilaadun dieseliä ja yöllä -27 astetta) ja tunnin maantieajo, jonka päätteeksi auto ilmoittaa "battery charge very low".

                Auto totesi joku aikaisempi talvi akun huonoksi ja alkoi ladata sitä jatkuvasti (latausjännite aina 14.5 V luokkaa), joten nyt ei ole kyse siitä liian "älykkäästä" latauksesta, joka tavallisesti aiheuttaa ongelmia.

                Ihmettelen vain, että miten näillä pärjää talvella, jos autoa joutuu ajoittain tai jopa aina seisottamaan pakkasessa? Meinasin ajella tällä, kun X1:ssä tulee vilu, mutta jos akku pitää aina saada yöksi lämpimään latautumaan, niin ei onnistu. Ideoita?

                Voihan latausjännite olla hyvä vaikka akkuun ei mene tarpeeksi amppeereita. Joko IBS vika, akku ladattu täyteen suoraan akusta tai akku ei vaan ota vastaan latausta tarpeeksi, vikoja voi olla monia.

                Comment

                • bittivirhe
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2012
                  • 510
                  • Pohjois-Savo

                  #9
                  Originally posted by kallek77 View Post
                  Voihan latausjännite olla hyvä vaikka akkuun ei mene tarpeeksi amppeereita. Joko IBS vika, akku ladattu täyteen suoraan akusta tai akku ei vaan ota vastaan latausta tarpeeksi, vikoja voi olla monia.
                  Ei kai IBS pysty latausta säätelemään muuten kuin latausjännitteen kautta? Akkua on aina ladattu konehuoneen apuvirtaliitännöistä, joten IBS on tietoinen asiasta. Varaustahan -25-asteinen akku ei varmastikaan ota vastaan, etenkään kun auto ei osaa nostaa latausjännitettä riittävän korkealle kylmällä säällä. AGM-akku kun vaatisi kylmässä vielä korkeamman latausjännitteen kuin tavallinen.
                  G05 45e
                  ex: F11 530d xDrive
                  ex: E84 X1 xDrive 25d

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4628
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by bittivirhe View Post
                    Auto totesi joku aikaisempi talvi akun huonoksi ja alkoi ladata sitä jatkuvasti (latausjännite aina 14.5 V luokkaa), joten nyt ei ole kyse siitä liian "älykkäästä" latauksesta, joka tavallisesti aiheuttaa ongelmia.
                    Oliko tämä tosiaan niin että jos vikakoodi heikosta akusta löytyy järjestelmästä niin tällöin igr putoaa pois automaattisesti? Aivan kuin olisin nähnyt sen toiminnassa siitä huolimatta...(kun akku oli täynnä) prkl kun ei muista... :think

                    Kiinnostaisi lähinnä tietää että miten auto reagoi ylipäätään kylmään ilmaan/kylmään akkuun. Putoaako igr pois myös niiden takia? Tämä tietysti kyllä selviäisi niin että lataisi akun aivan täyteen ja veisi sitten pihalle paleltumaan. Itselläkin on vikakoodi heikosta akusta joten testaaminen ei onnistu enää.

                    Onko kenelläkään faktaa millaisia akun varastasoja on ollut sellaisissa autoissa missä igr on koodattu pois? Lähinnä tässä sitä mietin että mahtaako varaustaso ylipäätään pysyä yli 80% oli igr käytössä tai ei vai käykö siinä niin että varastaso repsahtaa aina alle 80% ja pysyy siinä. Laturilla ladattaessa kylmää akkua sehän ei ota ladattaessa 80-100% väliä vastaan kuin korkeintaan muutaman amppeerin virtaa. Tuskin se tilanne siitä sitten mihinkään muuttuu, oli laturina sitten auton oma vai c-tekki tms... :think
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 1996
                      • Tampere/kainuu

                      #11
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Oliko tämä tosiaan niin että jos vikakoodi heikosta akusta löytyy järjestelmästä niin tällöin igr putoaa pois automaattisesti? Aivan kuin olisin nähnyt sen toiminnassa siitä huolimatta...(kun akku oli täynnä) prkl kun ei muista... :think

                      Kiinnostaisi lähinnä tietää että miten auto reagoi ylipäätään kylmään ilmaan/kylmään akkuun. Putoaako igr pois myös niiden takia? Tämä tietysti kyllä selviäisi niin että lataisi akun aivan täyteen ja veisi sitten pihalle paleltumaan. Itselläkin on vikakoodi heikosta akusta joten testaaminen ei onnistu enää.

                      Onko kenelläkään faktaa millaisia akun varastasoja on ollut sellaisissa autoissa missä igr on koodattu pois? Lähinnä tässä sitä mietin että mahtaako varaustaso ylipäätään pysyä yli 80% oli igr käytössä tai ei vai käykö siinä niin että varastaso repsahtaa aina alle 80% ja pysyy siinä. Laturilla ladattaessa kylmää akkua sehän ei ota ladattaessa 80-100% väliä vastaan kuin korkeintaan muutaman amppeerin virtaa. Tuskin se tilanne siitä sitten mihinkään muuttuu, oli laturina sitten auton oma vai c-tekki tms... :think
                      Näin talvikeleillä jos akun lämpötila pakkasella niin tuuppaa lähes aina, kun auto käynnissä ~14.8 - 15V
                      Jos akun ikääntyneisyys koodi niin sama juttu. Eli ei systeemin pois ohjelmoinnista ole mielestäni suurta apua talvikeleissä.

                      Tässä näinä päivinä tullut akku jumppaa sen verran autoihin, että ollut hyvä seurailla mitä vaan on ehtinyt.

                      Jos ajan kanssa voisi leikkiä näillä niin olisi mielenkiintoinen todistaa tuo akun lämpötilan vaikutus siten että kylmällä akulla mikä vielä toimintakuntoinen ajaisi testiajoa ja kävisi vaihtamassa ja rekisteröimässä lämpimästä otetun vastaavan akun kutakuinkin vastaavalla varausasteella.

                      Selvä muutos ainakin herjaa heittävän kylmän akun ja uuden lämpimästä otetun rekisteröidyn akun latauslogiikassa luonnollisesti on.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • janilind
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2017
                        • 166
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Itellä kans nyt parina päivänä valitellut auto akusta. Lienee alkuperänen akku eli aikakin jo uusia. Eka charge battery viesti tuli 150km motariajon jälkeen sammuttaessa, joka kyllä tuntu aikas omituiselta. Sitten tulikin discharge while stationary viestiä..

                        Uusi Varta 105 AGM 250e tilattu - tolla sit mennee taas useamman vuoden.. Jostakin luin et 600e marmorilla akun uusiminen, aikas rapee hinta akusta..

                        On kyllä arvokas ylläpidettävä tämmönen bimmeri ku joka kuukausi saa ostaa jotakin palikkaa parilla huntilla about..
                        2011 530d x-drive
                        2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 1996
                          • Tampere/kainuu

                          #13
                          Originally posted by janilind View Post
                          Jostakin luin et 600e marmorilla akun uusiminen, aikas rapee hinta akusta..
                          Tänään parhaat f10/11 akut joita tuli uusittua olivat auton alkuperäis asennettuja ja ikää 8-9 vuotta.

                          Siitä jos jakaa vuotta kohti kuluja...
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4628
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by janilind View Post
                            Itellä kans nyt parina päivänä valitellut auto akusta. Lienee alkuperänen akku eli aikakin jo uusia. Eka charge battery viesti tuli 150km motariajon jälkeen sammuttaessa, joka kyllä tuntu aikas omituiselta. Sitten tulikin discharge while stationary viestiä..

                            Uusi Varta 105 AGM 250e tilattu - tolla sit mennee taas useamman vuoden.. Jostakin luin et 600e marmorilla akun uusiminen, aikas rapee hinta akusta..

                            On kyllä arvokas ylläpidettävä tämmönen bimmeri ku joka kuukausi saa ostaa jotakin palikkaa parilla huntilla about..
                            Kaverin auto herjas myös akusta jotain. Energiadiagnoosista tuli viestiä että jos matalasta varaustasosta tulee herjoja ilman syytä niin softat pitäs päivittää... Tämä koskee nimenomaan -10 asteen ulkolämpötilasta alaspäin. Mahtaako sitten näissä vanhoissa softissa olla jotain mätää... :think


                            Tuossa rivillä softa mitä uudempi ilevelin pitäisi olla.


                            Tälläinen jakauma oli tuossa akussa. Onko kenelläkään esittää vastaavaa autosta missä IGR on koodattu pois? Tämä on tosin auton alkuperäinen akku ja autolla on ajettu muualla kuin suomessa pääasiassa...
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4628
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by zakspeed View Post
                              Näin talvikeleillä jos akun lämpötila pakkasella niin tuuppaa lähes aina, kun auto käynnissä ~14.8 - 15V
                              Jos akun ikääntyneisyys koodi niin sama juttu. Eli ei systeemin pois ohjelmoinnista ole mielestäni suurta apua talvikeleissä.

                              Tässä näinä päivinä tullut akku jumppaa sen verran autoihin, että ollut hyvä seurailla mitä vaan on ehtinyt.

                              Jos ajan kanssa voisi leikkiä näillä niin olisi mielenkiintoinen todistaa tuo akun lämpötilan vaikutus siten että kylmällä akulla mikä vielä toimintakuntoinen ajaisi testiajoa ja kävisi vaihtamassa ja rekisteröimässä lämpimästä otetun vastaavan akun kutakuinkin vastaavalla varausasteella.

                              Selvä muutos ainakin herjaa heittävän kylmän akun ja uuden lämpimästä otetun rekisteröidyn akun latauslogiikassa luonnollisesti on.
                              Katsotaan jospa tuota jaksaisi testata huomenna. Ainakin sen osalta että tuleeko IGR takaisin käyttöön jos akun lataa täyteen ja lähtee ajamaan lämpöisestä tallista(lataustason vaikutus). Samoin tuohon perään voisi testata jättää auton täydellä akulla pihalle ja katsoa sama juttu(ulkolämpötilan/akunlämpötilan vaikutus). Tässä siis ilmoitus heikosta akusta, toki jos joku tietää varmaksi että IGR ei mene päälle niin sitten jätetään tämä testi tekemättä.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎