Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11/10 pakoputken joustokappale

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • atcc
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2014
    • 373
    • Joensuu

    F11/10 pakoputken joustokappale

    ihmettelin joitakin kuukausia takaperin kun DPF polton ollessa aktiivisena pakoääni oli aika selkeä ja moreä liikkeelle lähtiessä. Nyt sain aikaiseksi käyttää auton nosturilla ja tutkin tuota pakoputkea niin joustokappale DPF pöntön jälkeen oli pehmentynyt päätylaippojen liitoskohdista. Ei ollut vielä täysin rikki mutta halkeamia oli molemmissa päissä.

    Näyttää saavan alkuperäisenä varaosana joten kaipa niitä rikki menee. On kahdella eri koodilla olemassa, mutta onkohan noissa käytännössä mitään eroa?
    Decoupling element

    Onkohan miten yleinen ongelma tai onko jollakin jo kokemusta vaihdosta?
    F15 X5 M50d -15
    Ex:
    F11 530dA xDrive -11
    E61 530xdA M-sport LCI -07
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 2000
    • Tampere/kainuu

    #2
    Kyllähän nuita vaihellaan.
    Last edited by zakspeed; 14-11-2019, 05:48.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • atcc
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2014
      • 373
      • Joensuu

      #3
      Originally posted by zakspeed View Post
      Kyllähän nuita vaihellaan.
      Missä hintaluokassa vaihto pyörii?

      Osaatko sanoa onko noilla osilla mitään eroa kun on eri koodit?
      F15 X5 M50d -15
      Ex:
      F11 530dA xDrive -11
      E61 530xdA M-sport LCI -07

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4630
        • Tampere

        #4
        Originally posted by atcc View Post
        Nyt sain aikaiseksi käyttää auton nosturilla ja tutkin tuota pakoputkea niin joustokappale DPF pöntön jälkeen oli pehmentynyt päätylaippojen liitoskohdista.
        Tuohan voisi selittää pöntönjälkeisin lambdan heikon reagoinnin. Oliko tuossa ympärillä esim mustaa ympärillä? Taitaa kylläkin noki jäädä jo pönttöön... :think Et sattunut ottaamaan tuosta kuvaa? Näkeekö tuonne hyvin jos ottaa pohjasta suojan tuolta kohdalta pois? Ruosteko tuon oli hapertanut?

        Mitäs autolla on ajettu tuossa kohtaa?
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • atcc
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2014
          • 373
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by fraatti View Post
          Tuohan voisi selittää pöntönjälkeisin lambdan heikon reagoinnin. Oliko tuossa ympärillä esim mustaa ympärillä? Taitaa kylläkin noki jäädä jo pönttöön... :think Et sattunut ottaamaan tuosta kuvaa? Näkeekö tuonne hyvin jos ottaa pohjasta suojan tuolta kohdalta pois? Ruosteko tuon oli hapertanut?

          Mitäs autolla on ajettu tuossa kohtaa?
          Eipä siinä sitä nokea ole enää tuossa vaiheessa. Kaikessa viisaudessa en siten tajunnut kuvaa ottaa Kyllä sitä ihan kohtuudella pääsee tiirailemaan jos ottaa peilin avuksi. Ei tavitse ottaa kuin se pieni pohjasuoja pois pakoputken kohdalta.

          Ruoste sen oli minulta syönyt, kun taitaa olla nuo päätylaipat ihan tavan peltiä mistä se hitsataan kiinni. Keskeltä jousto oli vielä ihan terveen näköinen. Muutenkin pakoputki oli tosi hyvässä kunnossa, pois lukien putken kiinitysklemmarin pultti. Se oli sen näköinen että ei ole lähdössä enää mihinkään avaimella Autolla ajettu nyt 164tkm.
          F15 X5 M50d -15
          Ex:
          F11 530dA xDrive -11
          E61 530xdA M-sport LCI -07

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4630
            • Tampere

            #6
            Originally posted by atcc View Post
            Eipä siinä sitä nokea ole enää tuossa vaiheessa. Kaikessa viisaudessa en siten tajunnut kuvaa ottaa Kyllä sitä ihan kohtuudella pääsee tiirailemaan jos ottaa peilin avuksi. Ei tavitse ottaa kuin se pieni pohjasuoja pois pakoputken kohdalta.

            Ruoste sen oli minulta syönyt, kun taitaa olla nuo päätylaipat ihan tavan peltiä mistä se hitsataan kiinni. Keskeltä jousto oli vielä ihan terveen näköinen. Muutenkin pakoputki oli tosi hyvässä kunnossa, pois lukien putken kiinitysklemmarin pultti. Se oli sen näköinen että ei ole lähdössä enää mihinkään avaimella Autolla ajettu nyt 164tkm.
            Katopa. Tonnin tarkkuudella samat kilsat kun mulla. Autokin jäpittää vielä tuossa nosturin päällä. Taidankin käydä pukkaamassa sinne alle vielä tassut ja nostaa koslan ylös kiikarointia varten. Tiedä sitten paljonkohan tuo scr-järjestelmä mahtaa haitata näkyvyyttä....
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • atcc
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2014
              • 373
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by fraatti View Post
              Katopa. Tonnin tarkkuudella samat kilsat kun mulla. Autokin jäpittää vielä tuossa nosturin päällä. Taidankin käydä pukkaamassa sinne alle vielä tassut ja nostaa koslan ylös kiikarointia varten. Tiedä sitten paljonkohan tuo scr-järjestelmä mahtaa haitata näkyvyyttä....
              Oliko sinulla missä kunnossa joustokappale?
              F15 X5 M50d -15
              Ex:
              F11 530dA xDrive -11
              E61 530xdA M-sport LCI -07

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4630
                • Tampere

                #8
                Originally posted by atcc View Post
                Oliko sinulla missä kunnossa joustokappale?
                En jaksanut käydä eilen tutkimassa asiaa mutta raottelin sen sijaan tänään noita pohjan muoveja sen verran että sain tutkittua tuon kunnon. Kunto näytti moitteettomalle silmämääräisesti. Toki oma auto on facelift SCR:llä joten tuo kappale lienee myös erilainen. Tähän on myös saatavilla varaosa mutta vaihtoehtoja on miljoona. Ja niin... nyt jälkikäteen tuli mieleen että olihan osa hajalla tuon jousto-osan ulkopuolelta vai oliko se retkahtanut tuolta metalliverkon välistä? Sinne ei tullut kovin tarkasti vahdattua...



                Yläpää






                Alapää & SCR suutin, nox- & lambda-anturi


                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • atcc
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2014
                  • 373
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by fraatti View Post
                  En jaksanut käydä eilen tutkimassa asiaa mutta raottelin sen sijaan tänään noita pohjan muoveja sen verran että sain tutkittua tuon kunnon. Kunto näytti moitteettomalle silmämääräisesti. Toki oma auto on facelift SCR:llä joten tuo kappale lienee myös erilainen. Tähän on myös saatavilla varaosa mutta vaihtoehtoja on miljoona. Ja niin... nyt jälkikäteen tuli mieleen että olihan osa hajalla tuon jousto-osan ulkopuolelta vai oliko se retkahtanut tuolta metalliverkon välistä?
                  Mulla oli metalliverkko irronnut noista päistä
                  F15 X5 M50d -15
                  Ex:
                  F11 530dA xDrive -11
                  E61 530xdA M-sport LCI -07

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4630
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by atcc View Post
                    Mulla oli metalliverkko irronnut noista päistä
                    Ok. Tuo oli siis retkahtanut kunnolla. :think

                    Tässä joku korjausvinkki tuohon, muuta en löytänyt tuosta nettitissistä. Lähinnä siis ajatellen että mikä osa mahtaa kuulua mihinkin...
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 2000
                      • Tampere/kainuu

                      #11
                      Omia havaintoja tehnyt nuista taaemmista happitunnistimista, että niihin valuu suoraan sulamis ym vedet poistokouruilta jostain kohtaa. Tuossakin näkyy valumajälkiä anturin alapuolelta. Tiedä pääseekö vesi sisään mistään tai vaikuttaako ylipäänsä mitään.

                      Täytyy tehdä yhteenvetoa kunhan taas nuita sattuu kohdalle.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4630
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Omia havaintoja tehnyt nuista taaemmista happitunnistimista, että niihin valuu suoraan sulamis ym vedet poistokouruilta jostain kohtaa. Tuossakin näkyy valumajälkiä anturin alapuolelta. Tiedä pääseekö vesi sisään mistään tai vaikuttaako ylipäänsä mitään.

                        Täytyy tehdä yhteenvetoa kunhan taas nuita sattuu kohdalle.
                        Tuo on itseasiassa NOX-anturi missä nuo jäljet näkyvät. Tuota itsekin funtsin että periaatteessa tuo saattaisi häiritä anturin toimintaa koska itse anturi on tarkka oikeasta toimintalämpötilasta. Mulla tosin häikkää oli antanut tuo ylempi anturi. Tuo nesteen kulkeutumisreitti tuonne jäi vielä itselle epäselväksi. Putkeapitkin se ei ainakaan voi valua alaspäin koska tuossa on tuollainen kaulus.

                        Tässä hiukan parempi kuva mistä saa selvää myös mitenpäin mikäkin on.... Mielestäni anturin johto kulki niin että sitä pitkin tuohon ei voi valua mitään vaan se on peräisin jostain muualta.



                        Tästä näkee että valumajälki tulee ainakin tuolta kierteeltä saakka.
                        Samalla osui silmiin tuo halkeaman näköinen railo. Mikähän tuokin oikein mahtaa olla.... :think
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎