Jees eli gynther oli keksinyt ruuvata autoon madaltavat jouset. Nyt niistä sitten pitäisi päästä eroon koska auto on omaan makuun karvan liian matala. Vanhuus ei tule yksin...
Jokatapauksessa BMW käyttää spring tablea jousien määrittämiseen. Jousien valinnassa painaa myös moottorin yms lisäksi auton varusteet. Nyt olisi siis tarkoitus saada valittua autoon jouset jolla päästään jotakuinkin vakio M-sportin korkeudelle xDrivessa tai ehkä hiukan matalemmaksi. Ei kuitenkaan niin alas mitä Ac Schnitzerin paketti tuota pudotti.
Tässä kuitenkin malli jousitaulusta.
Roiskin tuohon bemarin etk:n eri automalleja ja sain niiden pohjalta tehtyä seuraavanlaisen taulukon. Tässä on siis ensin varaosanumero ja perässä jousen paino sekä missä autossa jousta käytetään. Mitä alempana jousi on niin se "järeämpi" se on(eli autossa enemmän varusteita). Toinen taulukko perässä on vielä sen takia siinä on vastaavat jouset m-sport valinnalla varustettuna. Vain preLCI-malleihin pystyy jousitaulukossa laittamaan m-sport valinnan päälle. x:llä merkattu on se jousi minkä softa antaa itsekseen. Jos sen tilaisi niin siitä pääsisi alaspäin madaltavilla jousilautasilla sen 10-15mm. Siinä ei kuitenkaan taida olla mitään järkeä jos sopivan jousen voi valita jo valmiiksi.
Siksi myös alemmassa m-sport kohdassa on merkattuna x:llä kohta joka vastaa kuormaltaan tuota samaa jousta. Jos tuosta ottaisi varmuuden vuoksi yhden pykälän kesymmän jousen niin tuolla luulisi pääsevän haluttuun korkeuteen? Tässätapauksessa ehkä 31 33 6 796 788 ?
osa nro paino mallit
31 33 6 796 761 1.95 520xd
31 33 6 796 762 2.117 520xd
31 33 6 796 763 2.203 520xd 525xd 535d
31 33 6 796 764 2.238 525xd 530xd 535dXpre 535d
31 33 6 796 765 2.319 525xd 530xd 535xd 535dXpre 535d *
31 33 6 796 766x 2.407 530xd 535xd 535dXpre **
31 33 6 796 767 2.498 535xd 535dXpre ***
msport valinta (vain preLCI)
31 33 6 796 786 2.017 535d
31 33 6 796 787 2.046 525xd 535d
31 33 6 796 788 2.116 525xd 535d 535dXpre *
31 33 6 796 789x 2.165 525xd 530xd 535d 535dXpre **
31 33 6 796 790 2.207 530xd 535dXpre ***
Vielä kun katsoo tuon jousivalmistajan speksejä niin siinä sanotaan että jousi on lineaarinen eikä progressiivinen. Samoin tuota vieteriä näytetään tekevän hiukan eri vahvuisesta langasta/eri pituisena. Tuossakaan ei siis kaiken järjen mukaan pitäisi olla mitään estettä onnistumiselle?
Kaiken järjen mukaan mitään ongelmaa ei pitäisi olla jos vain valitsee oikeanlaisen jousen? Tietääkö joku onko m-sportin ja normaalin jousen välillä muuta eroa kuin ajokorkeus vai onko m-sportin jousi myös jäykempi?
Jokatapauksessa BMW käyttää spring tablea jousien määrittämiseen. Jousien valinnassa painaa myös moottorin yms lisäksi auton varusteet. Nyt olisi siis tarkoitus saada valittua autoon jouset jolla päästään jotakuinkin vakio M-sportin korkeudelle xDrivessa tai ehkä hiukan matalemmaksi. Ei kuitenkaan niin alas mitä Ac Schnitzerin paketti tuota pudotti.
Tässä kuitenkin malli jousitaulusta.
Roiskin tuohon bemarin etk:n eri automalleja ja sain niiden pohjalta tehtyä seuraavanlaisen taulukon. Tässä on siis ensin varaosanumero ja perässä jousen paino sekä missä autossa jousta käytetään. Mitä alempana jousi on niin se "järeämpi" se on(eli autossa enemmän varusteita). Toinen taulukko perässä on vielä sen takia siinä on vastaavat jouset m-sport valinnalla varustettuna. Vain preLCI-malleihin pystyy jousitaulukossa laittamaan m-sport valinnan päälle. x:llä merkattu on se jousi minkä softa antaa itsekseen. Jos sen tilaisi niin siitä pääsisi alaspäin madaltavilla jousilautasilla sen 10-15mm. Siinä ei kuitenkaan taida olla mitään järkeä jos sopivan jousen voi valita jo valmiiksi.
Siksi myös alemmassa m-sport kohdassa on merkattuna x:llä kohta joka vastaa kuormaltaan tuota samaa jousta. Jos tuosta ottaisi varmuuden vuoksi yhden pykälän kesymmän jousen niin tuolla luulisi pääsevän haluttuun korkeuteen? Tässätapauksessa ehkä 31 33 6 796 788 ?
osa nro paino mallit
31 33 6 796 761 1.95 520xd
31 33 6 796 762 2.117 520xd
31 33 6 796 763 2.203 520xd 525xd 535d
31 33 6 796 764 2.238 525xd 530xd 535dXpre 535d
31 33 6 796 765 2.319 525xd 530xd 535xd 535dXpre 535d *
31 33 6 796 766x 2.407 530xd 535xd 535dXpre **
31 33 6 796 767 2.498 535xd 535dXpre ***
msport valinta (vain preLCI)
31 33 6 796 786 2.017 535d
31 33 6 796 787 2.046 525xd 535d
31 33 6 796 788 2.116 525xd 535d 535dXpre *
31 33 6 796 789x 2.165 525xd 530xd 535d 535dXpre **
31 33 6 796 790 2.207 530xd 535dXpre ***
Vielä kun katsoo tuon jousivalmistajan speksejä niin siinä sanotaan että jousi on lineaarinen eikä progressiivinen. Samoin tuota vieteriä näytetään tekevän hiukan eri vahvuisesta langasta/eri pituisena. Tuossakaan ei siis kaiken järjen mukaan pitäisi olla mitään estettä onnistumiselle?
Kaiken järjen mukaan mitään ongelmaa ei pitäisi olla jos vain valitsee oikeanlaisen jousen? Tietääkö joku onko m-sportin ja normaalin jousen välillä muuta eroa kuin ajokorkeus vai onko m-sportin jousi myös jäykempi?
Comment