Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jousen valintaa jousitaulukoista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4628
    • Tampere

    Jousen valintaa jousitaulukoista

    Jees eli gynther oli keksinyt ruuvata autoon madaltavat jouset. Nyt niistä sitten pitäisi päästä eroon koska auto on omaan makuun karvan liian matala. Vanhuus ei tule yksin...

    Jokatapauksessa BMW käyttää spring tablea jousien määrittämiseen. Jousien valinnassa painaa myös moottorin yms lisäksi auton varusteet. Nyt olisi siis tarkoitus saada valittua autoon jouset jolla päästään jotakuinkin vakio M-sportin korkeudelle xDrivessa tai ehkä hiukan matalemmaksi. Ei kuitenkaan niin alas mitä Ac Schnitzerin paketti tuota pudotti.

    Tässä kuitenkin malli jousitaulusta.


    Roiskin tuohon bemarin etk:n eri automalleja ja sain niiden pohjalta tehtyä seuraavanlaisen taulukon. Tässä on siis ensin varaosanumero ja perässä jousen paino sekä missä autossa jousta käytetään. Mitä alempana jousi on niin se "järeämpi" se on(eli autossa enemmän varusteita). Toinen taulukko perässä on vielä sen takia siinä on vastaavat jouset m-sport valinnalla varustettuna. Vain preLCI-malleihin pystyy jousitaulukossa laittamaan m-sport valinnan päälle. x:llä merkattu on se jousi minkä softa antaa itsekseen. Jos sen tilaisi niin siitä pääsisi alaspäin madaltavilla jousilautasilla sen 10-15mm. Siinä ei kuitenkaan taida olla mitään järkeä jos sopivan jousen voi valita jo valmiiksi.

    Siksi myös alemmassa m-sport kohdassa on merkattuna x:llä kohta joka vastaa kuormaltaan tuota samaa jousta. Jos tuosta ottaisi varmuuden vuoksi yhden pykälän kesymmän jousen niin tuolla luulisi pääsevän haluttuun korkeuteen? Tässätapauksessa ehkä 31 33 6 796 788 ?

    osa nro paino mallit
    31 33 6 796 761 1.95 520xd
    31 33 6 796 762 2.117 520xd
    31 33 6 796 763 2.203 520xd 525xd 535d
    31 33 6 796 764 2.238 525xd 530xd 535dXpre 535d
    31 33 6 796 765 2.319 525xd 530xd 535xd 535dXpre 535d *
    31 33 6 796 766x 2.407 530xd 535xd 535dXpre **
    31 33 6 796 767 2.498 535xd 535dXpre ***

    msport valinta (vain preLCI)
    31 33 6 796 786 2.017 535d
    31 33 6 796 787 2.046 525xd 535d
    31 33 6 796 788 2.116 525xd 535d 535dXpre *
    31 33 6 796 789x 2.165 525xd 530xd 535d 535dXpre **
    31 33 6 796 790 2.207 530xd 535dXpre ***

    Vielä kun katsoo tuon jousivalmistajan speksejä niin siinä sanotaan että jousi on lineaarinen eikä progressiivinen. Samoin tuota vieteriä näytetään tekevän hiukan eri vahvuisesta langasta/eri pituisena. Tuossakaan ei siis kaiken järjen mukaan pitäisi olla mitään estettä onnistumiselle?

    Kaiken järjen mukaan mitään ongelmaa ei pitäisi olla jos vain valitsee oikeanlaisen jousen? Tietääkö joku onko m-sportin ja normaalin jousen välillä muuta eroa kuin ajokorkeus vai onko m-sportin jousi myös jäykempi?
    Last edited by fraatti; 14-03-2019, 06:01.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4628
    • Tampere

    #2
    Tässä siis vakiokorkeudet sekä tilanne nyt AC S. 310 jousisarjalla. Näiden mukaan auto on laskenut -25mm edestä ja -15mm takaa. Sais edes sentin keulasta korkeammalle niin ei tarvisi ajaa työmatkan hidasteita kieli keskellä suuta. Nyt etupuskuri meinaa raapaista joka kerta hidasteeseen.
    Last edited by fraatti; 14-03-2019, 06:39.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • TON-III
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2018
      • 480
      • Turku

      #3
      Vähän saman ongelman kanssa pyörin joskin erisuunnasta ( F13 korinen M-Sport nelari adaptive drive:llä). Oma tuntuisi hieman keulivan näillä vakiojousilla ( siis M-Sportissakin on vakiojouset koska nelari) sillä kaarimitat ovat 394 mm. etu/ 380 mm. taka siinä missä F13 takatuuppari-M-Sportin arvot ovat nanon yli 380 mm. even ( eli samat). Etupään asento korjautuisi niillä 10-20 mm. madalluskupeilla mutta alustan fletkuus jäisi käsiin.

      Kiikarissa olisi sarja alk.p. M-Sport-jousia jotka tekisi mieli laitatuttaa alle.
      Last edited by TON-III; 14-03-2019, 12:14.
      F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4628
        • Tampere

        #4
        Njoo.. otin riskin ja tilasin m-sportin jouset mallia 31 33 6 796 789, haaveena että auto laskisi hiukan vakioon nähden mutta olisi kuitenkin korkeampi kuin madallusjousilla. Saas nähdä mitä tuossa sitten todellisuudessa käy. Vieterille tuli alennuksineen merkkarilta 130€/kpl hintaa(ohv 148€).

        Tuollaiset madaltavat jousilautaset sitten löytyy jo valmiiks varuiks jos homma menee vituiks. Huomiona noista sellainen juttu että omaan silmään osan maalauksen taso vaikuttaa vastaavalle kuin mitä on totuttu näkemään joissain tarvikelokareissa tms pohjamaalina. Kaverin osat kävi ottamassa vielä lisäksi normaalin maalin niskaansa.

        Madaltavien jousilautasten kanssa tuli sellainen erikoisuus vastaan että jostain syystä kaverin auto laski niiden asennuksen myötä alkuperäisestä noin 25mm. Itse en keksi moiselle käytökselle oikein muuta syytä kuin sen että tukivarret on joskus kiristetty niin paikoilleen että ne ovat olleet sellaisessa asennossa että auton paino ei ole päällä. Tällöinhän tukivarsi voi olla sellaisessa asennossa että se kampeaa autoa ylöspäin. :think
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          #5
          Originally posted by TON-III View Post
          Vähän saman ongelman kanssa pyörin joskin erisuunnasta ( F13 korinen M-Sport nelari adaptive drive:llä). Oma tuntuisi hieman keulivan näillä vakiojousilla ( siis M-Sportissakin on vakiojouset koska nelari) sillä kaarimitat ovat 394 mm. etu/ 380 mm. taka siinä missä F13 takatuuppari-M-Sportin arvot ovat nanon yli 380 mm. even ( eli samat). Etupään asento korjautuisi niillä 10-20 mm. madalluskupeilla mutta alustan fletkuus jäisi käsiin.

          Kiikarissa olisi sarja alk.p. M-Sport-jousia jotka tekisi mieli laitatuttaa alle.
          Jos oma homma menee hyvin niin sitten vain samalla tavalla riskillä uudet jouset tilauseen mututuntuman perusteella tai sitten vain tyytyy madaltaviin lautasiin.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            #6
            Originally posted by fraatti View Post
            Madaltavien jousilautasten kanssa tuli sellainen erikoisuus vastaan että jostain syystä kaverin auto laski niiden asennuksen myötä alkuperäisestä noin 25mm. Itse en keksi moiselle käytökselle oikein muuta syytä kuin sen että tukivarret on joskus kiristetty niin paikoilleen että ne ovat olleet sellaisessa asennossa että auton paino ei ole päällä. Tällöinhän tukivarsi voi olla sellaisessa asennossa että se kampeaa autoa ylöspäin. :think
            Tai jousi/iskaripaketti on "kierteellä" ylä ja ala kiinnityspisteidensä suhteen?
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              #7
              Originally posted by zakspeed View Post
              Tai jousi/iskaripaketti on "kierteellä" ylä ja ala kiinnityspisteidensä suhteen?
              Kyllä nuo samaan linjaan tuli mitä olivat aikaisemminkin.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                #8
                Originally posted by fraatti View Post
                Kyllä nuo samaan linjaan tuli mitä olivat aikaisemminkin.
                Se millä sen silmämääräisesti toteaa on eriasia. Taisi olla vm12 kahtiajako mihin ylälautanen suunnataan.

                Ja sen yläpäön asemointi koriin kiristäessä (oikea äärilaita)
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  #9
                  Sellanen siitä tuli vakioon nähden ETK:n m-sport jouset valitsemalla(n 10-15mm vakiota matalempi), persausta pitää pudottaa vielä noin 10mm alemmaksi. Kun autoa piti kuitenkin nostaa niin tämä osui aika lailla siihen mitä haettiinkin.

                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎