F07 jyristää kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • röllykkä
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 131
    • Mäntsälälä

    #1

    F07 jyristää kiihdyttäessä

    Alla itselle tuore, mutta jo jonkin verran kilometrejä nähnyt, 190tkm ajeltu -09 takavetoinen 530 GT.

    Jyrinästä löytyy topicceja jos jonkinmoisia, mutta omaan silmään ei sattunut juuri näitä oireita.

    Muutamaan päivään en itse kiinnittänyt huomiota erikoiseen jyrinään.
    Nyt vasta parin päivän tutustumisen jälkeen huomasin, että aivan miedolla kiihdytyksellä, ja suht rivakalla kiihdytyksellä auto kuullostaa normaalilta.
    Mutta jos kiihdytän siltä väliltä, esimerkiksi leppoisa ohituskiihdytys, niin kumma jyrinä kuuluu jostakin, jota en pysty paikallistamaan..
    Jos painan kaasua lisää, jyrinä loppuu, tai jos höllään, jyrinä loppuu.
    Kulkine on siis takatuuppari, niin jakolaatikko ei varmaan ole kyseessä..

    EDIT: Lisätään vielä sen verran, että nopeudella ei ole vaikutusta asiaan. Tekee taajamassa ja motarilla.

    Kaupat on sen verran tuoreet, että liike ottanee vastuun, mutta mitä tässä alkaisi metsästämään..?
    Last edited by röllykkä; 29-04-2019, 22:59. Reason: Lisätietoja
    ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
    F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶
  • >Jon1<
    BTCF Member
    • Oct 2007
    • 1054
    • Kuopio

    #2
    Takakelkan tai perän puslat villi veikkaus
    ex:F11 535xd M-Sport
    ex:e61 530D M-Sport
    ex:e38 740i mafia
    ex:e36 328
    ex:e36 320
    ex:e30 320->325

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 2004
      • Tampere

      #3
      Tarkasta renkaiden kiristysmomentti ja keskitys napaan.

      Comment

      • JP-76
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 1067
        • Kanta-Häme

        #4
        Tuskin kyse on tästä, mutta kirjoitanpahan kuitenkin:

        Itsellä tuntui vastaavissa tilanteissa pientä tärinää/jurinaa m550d:ssä.

        Syylliseksi osoittautui takakardaanin kiinnitys jakolaatikkoon, ilmeisesti jakolaatikon vaihdon yhteydessä jäänyt yksi pultti löysälle ja ravistanut itsensä irti.

        Autolla oli ajettu tuolloin ~ 200 000km ja uuden pultin asennuksen jälkeen ravistus hävisi...

        Toki takavedossa ei ole jakolaatikkoa mutta kardaani kuitenkin
        Kalusto:
        BMW 550i xDrive -14
        BMW S1000R -17
        Toyota Proace -15

        Comment

        • röllykkä
          Bimmer Rookie
          • Feb 2008
          • 131
          • Mäntsälälä

          #5
          Kiitoksia ideoista!

          Renkaat ei ravista, eli kyse on kiihdytyksen aiheuttamasta kummasta "jurinasta".

          Mutta kardaanin pultti ja puslat pitää tsekata ensin.

          Pahasti kyllä vaikuttaa samalta kun tämän topikin kaverilla:


          Eli vaihdelaatikkoon päässyt jäähdytinnesteet.
          ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
          F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4657
            • Tampere

            #6
            Originally posted by röllykkä View Post
            Kiitoksia ideoista!
            Pahasti kyllä vaikuttaa samalta kun tämän topikin kaverilla:


            Eli vaihdelaatikkoon päässyt jäähdytinnesteet.
            Topickissa on kyseessä aivan eri aikakauden auto. Jostainsyystä kyllä epäilen tätä... :think
            Tuo vaatisi laatikkoöljyjen lämmönvaihtimen rikkoontumista, vesi vs öljyn paineet suhteessa toisiinsa vaikuttavat varmaan siihen suuntaan mihin neste kulkee mutta toisaalta voisi kuvitella että jossain tapauksessa myös paineet olisivat sellaiset että öljyä kulkeentuisi myös jäähdytinnesteen sekaan.

            Veikkaan että ongelma on välissä vaihdelaatikko - rengas. Esiintyykö ongelma vain matalilla kierroksilla vedättäessä? Eli jos käyttää hiukan korkeampia kierroksia(manuaali/sport) niin ääntä ei tule?

            Aikaisempia manuaaleja oli mahdollista (esim 330d E90) oli mahdollista "ajaa" nosturilla vaikka satasta. Automaatilla kuitenkaan ei saa valittua 1 tai 2 suurempaa vaihdetta ainakaan F11 tai E70 tapauksessa. Samoin ainakin E70 alkaa kytkemään jakolaatikkoa pois/päälle jatkuvasti jos 2. vaihteella "ajaa" nopeampaa kuin ehkä noin 40km/h. DSC:n poiskytkeminen ei muuttanut tilannetta mitenkään. Tietääkö kukaan onko näitä mahdollista "ajaa" nosturilla nopeampaa? Esim E90 tapauksessa peränlaakerivika oli helppo paikallistaa kun autolla ajoi tiettyä vauhtia nosturilla.
            Last edited by fraatti; 01-05-2019, 12:06.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • röllykkä
              Bimmer Rookie
              • Feb 2008
              • 131
              • Mäntsälälä

              #7
              Originally posted by fraatti View Post
              Topickissa on kyseessä aivan eri aikakauden auto. Jostainsyystä kyllä epäilen tätä... :think
              Juu, sitäpä itsekin lukiessa mietin, mutta oireet ovat aivan tismalleen samat.
              Kylmänä ei kuulu mitään, mutta lämpöisenä, joskus, ei aina, jyristää puolivedätyksessä..

              No, loppuviikolla auto nosturille, ja pitää tsekata puslaa ja kardaania.
              ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
              F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

              Comment

              • röllykkä
                Bimmer Rookie
                • Feb 2008
                • 131
                • Mäntsälälä

                #8
                No, nyt on vaihdettu perän tai kelkan puslat, ja tämäkin ääni vain on ja pysyy.

                Kuuluu ja tuntuu parhaiten mm. motarilla, kun 100km/h kiihdyttää puolikaasulla 120km/h.
                Toki muulloinkin saa äänen kivasti esille, 60->80kmh, 80-100km/h ym.
                Mutta ei kuulu, jos aivan rauhassa kiihdyttää, tai talla pohjassa.
                ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4657
                  • Tampere

                  #9
                  Olihan molemmat kardaanin kuminivelet tarkastettu/vaihdettu?
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • röllykkä
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2008
                    • 131
                    • Mäntsälälä

                    #10
                    Originally posted by fraatti View Post
                    Olihan molemmat kardaanin kuminivelet tarkastettu/vaihdettu?
                    ....Tjaa, niistä ei ole ollut mitään puhetta pajoilla. Voi hyvin olla vaihtamatta.
                    Hyvä vinkki, kiitoksia!
                    ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                    F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                    Comment

                    • luikas
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 644
                      • Oulu area

                      #11
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Olihan molemmat kardaanin kuminivelet tarkastettu/vaihdettu?
                      Näistä tais olla jopa maahantuojan kampanja, omaankin on vaihettu ainakin toinen jos ei molemmat...
                      Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                      Past:
                      F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                      F31 318d xdrive -14
                      F07 530d GT-11
                      E90 330xda LCI -09
                      E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                      E39 530d M-Sport -03
                      E39 530iA M-Sport -02
                      E39 528i -97
                      E30 320i -88

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4657
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by luikas View Post
                        Näistä tais olla jopa maahantuojan kampanja, omaankin on vaihettu ainakin toinen jos ei molemmat...
                        Joo, se taisi olla autoihin missä tuo kardaanin etummainen limppu oli metallia ja jotain tiettyä varaosa- & indeksinumeroa.


                        Tossoli joku jenkkitiedote siitä.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • röllykkä
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2008
                          • 131
                          • Mäntsälälä

                          #13
                          Originally posted by fraatti View Post
                          Joo, se taisi olla autoihin missä tuo kardaanin etummainen limppu oli metallia ja jotain tiettyä varaosa- & indeksinumeroa.


                          Tossoli joku jenkkitiedote siitä.
                          https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/201...7V067-9870.pdf
                          Tuosta ei selkeämmin asia voi käydä ilmi, kiitoksia neuvoista!
                          Pitää könytä auton alle kurkkaamaan, miltä noi limput vaikuttaa.
                          Tai oikeastaan, tilailla pikapuoliin uudet nivelet, niin on poissuljettu sekin.
                          ̶E̶6̶0̶ ̶2̶0̶0̶5̶,̶ ̶5̶2̶5̶
                          F̶0̶7̶,̶ ̶2̶0̶0̶9̶,̶ ̶5̶3̶0̶

                          Comment

                          • bmw323it
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1880
                            • N/A

                            #14
                            Lainataanpa tätä ketjua. Huomasin, että takavetoinen F07 530d jurisee selkeästi hitaasta nopeudesta reippaasti kiihdyttäessä. Kovemmissa nopeuksissa kiihdyttäessä toimii aivan normaalisti, samoin ns sivistyneesti ajaessa. Manuaaliasennossa jurinan saa esiin ykkös- ja kakkosvaihteella yli 2500 rpm kierroksilla kaasu pohjassa, mutta ei muilla vaihteilla.

                            Auton alle en ole vielä ehtinyt, kun vasta huomasin koko ilmiön, mutta mitähän siellä kannattaisi tutkia?

                            Autoa ei ole ohjelmoitu, ja vika on ilmaantunut jokseenkin yhtäkkiä.
                            Last edited by bmw323it; 09-10-2020, 19:43.
                            Nyt:
                            BMW X3 xDrive30e (g01)
                            BMW 335i (e90)
                            BMW 323iC (e36)
                            BMW 850i (e31)
                            BMW 320i (e30)
                            Golf GTE
                            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                            Comment

                            • bmw323it
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1880
                              • N/A

                              #15
                              Originally posted by bmw323it View Post
                              Lainataanpa tätä ketjua. Huomasin, että takavetoinen F07 530d jurisee selkeästi hitaasta nopeudesta reippaasti kiihdyttäessä. Kovemmissa nopeuksissa kiihdyttäessä toimii aivan normaalisti, samoin ns sivistyneesti ajaessa. Manuaaliasennossa jurinan saa esiin ykkös- ja kakkosvaihteella yli 2500 rpm kierroksilla kaasu pohjassa, mutta ei muilla vaihteilla.

                              Auton alle en ole vielä ehtinyt, kun vasta huomasin koko ilmiön, mutta mitähän siellä kannattaisi tutkia?

                              Autoa ei ole ohjelmoitu, ja vika on ilmaantunut jokseenkin yhtäkkiä.
                              Käytin auton nosturilla. Takakelkan puslista en nähnyt mitään ja kardaanin kumilimput näyttivät aivan hyväkuntoisilta. Sen sijaan molemmissa perän etummaisissa kannatinpuslissa oli selvä halkeama, joka perää rangasraudalla liikuttaessa aukesi suuremmaksi.

                              Riittäisikö tuo selitykseksi jyrinään? Jotenkin itsestä tuntuisi loogiselta lähteeltä, kun pienillä vaihteillahan takapyörille välittyvä momentti on suurimmillaan.

                              Nyt kun newtis.info on suljettu, niin täytyy kysyä neuvoa myös puolien vaihtoon: onko toivoakaan saada noita vaihdettua ilman koko takakelkan pudottamista?
                              Attached Files
                              Nyt:
                              BMW X3 xDrive30e (g01)
                              BMW 335i (e90)
                              BMW 323iC (e36)
                              BMW 850i (e31)
                              BMW 320i (e30)
                              Golf GTE
                              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                              Comment

                              Working...
                              X