Announcement

Collapse
No announcement yet.

Swirl Flap Actuator mechanically Faulty (Lever Broken)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7538
    • Jyväshyvä

    Swirl Flap Actuator mechanically Faulty (Lever Broken)

    Parissa reilummin ajetussa autossa on ko. vikakoodi tullut vastaan
    ja tehot ovat tippuneet. 535xdta 2015 ja X3 3.5d 2016

    Molemmissa Istan läppien testiajot menivät OK kun ensin kuittais vikakoodit ajaessa (jolloin ei tee lennosta "testiä" läpille)...
    Jos koodit pyyhkii paikallaan niin virrat käy pois päältä ja tekee tässä yhteydessä testin läpille ja siitä aiheutuu vikakoodi -> läpät poistuvat käytöstä ja tehot tippuu murto-osaan.

    Aikani pähkäiltyäni päätin ottaa härkää sarvista ja ratkaista ongelman,
    tilanne johtuu siitä että läppien akselit taittuu aavistuksen tai ne linkut millä läppiä käännetään väljistyy -> servomoottorin jousi pääsee kääntämään vipua läppien aukiasennon yli josta kyseinen vikakoodi aiheutuu.

    Sattui olemaan pari noita aktuaattoreja jouten joten ei muuta kuin kokeilemaan, kuvassa ongelman ratkaisu jossa ruuvilla rajoitetaan servon liikettä siten että ei pääse kääntymään nolla kohdan yli:



    Ruuvi on siis ruuvattu syvennyksen koloon tarkoituksella vähän viistoon. Ruuvi ei siis suoraan ota kiinni vipuvarteen vaan rajoitaa akselin liikettä servon sisällä.
    Last edited by MajorDrake; 11-06-2019, 09:50.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    #2
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Aikani pähkäiltyäni päätin ottaa härkää sarvista ja ratkaista ongelman,
    tilanne johtuu siitä että läppien akselit taittuu aavistuksen tai ne linkut millä läppiä käännetään väljistyy -> servomoottorin jousi pääsee kääntämään vipua läppien aukiasennon yli josta kyseinen vikakoodi aiheutuu.
    Et tainnut kurkata imusarjan sisään näyttikö se sille tyypilliselle? Mietin vain että kumpaa korjasit, syytä vai seurausta? :think Vai onko syy tuossa ja seuraus väljistynyt mekanismi?


    Onko näistäkin mennyt läppiä tai osia niistä koneesta läpi? Onko kukaan kuullut?
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7538
      • Jyväshyvä

      #3
      Originally posted by fraatti View Post
      Et tainnut kurkata imusarjan sisään näyttikö se sille tyypilliselle? Mietin vain että kumpaa korjasit, syytä vai seurausta? :think Vai onko syy tuossa ja seuraus väljistynyt mekanismi?


      Onko näistäkin mennyt läppiä tai osia niistä koneesta läpi? Onko kukaan kuullut?
      Imusarjan käytettiin toisesta irti ja putsattiin kun ensin ajattelin vian olevan läppien karstoittumisessa. Läpissä ei ollut silmämääräisesti mitään vahinkoa, eikä myöskään vivustossa.

      Sitten kun ajatuksen kanssa luki sitä vikakoodin kuvasta läpi tilanne selvisi. Imusarjan ei ollut lähellekkään noin likainen kuin likkaamassasi kuvassa, toki karstaa oli mutta ei mitään hälyttävää määrää...

      Jos vaihtoehtona on uuden imusarjan osto vs. yhden ruuvin uhraus niin suosittelen jälkimmäistä...

      Sinänsä mielenkiintoista että Ista käskee ko. vian iskiessä päälle vaihtamana imusarjan läpät vaikka niitä ei taida saada erikseen :think

      Läpät ei taida näissä mahtua imukanaviin jollei ne pääse ensin imusarjana pyörimään irtalleen?
      Last edited by MajorDrake; 12-06-2019, 10:22.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        #4
        Nuo läpät saa myös ohjelmasta toimettomaksi jos ei halua sen enempää veivata imusarjaa pois tai vaihtaa uutta.
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #5
          Originally posted by VolvoTDi View Post
          Nuo läpät saa myös ohjelmasta toimettomaksi jos ei halua sen enempää veivata imusarjaa pois tai vaihtaa uutta.
          Sekö on aina ratkaisu vikoihin että poistetaan käytöstä? Taitaa olla parempi putsata paskat pois imusarjasta ja korjata vika oikeasti.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4629
            • Tampere

            #6
            Originally posted by MajorDrake View Post
            Läpät ei taida näissä mahtua imukanaviin jollei ne pääse ensin imusarjana pyörimään irtalleen?
            Jahas, kuva oli tullut näkyville. Kaikki on näköjään mahdollista. Liekö sitten jotain pikkupaloja mennyt myös koneen läpi. Patana tosin N47 mutta eikös läppäsysteemi ole aivan samanlainen myös N57:ssa vai onko noissa mekaanista eroa? N57:ssa tuo läpät sisältävä pala ei taida lähteä irti mutta N47:ssa sen taitaa saada varaosana.



            Last edited by fraatti; 13-06-2019, 02:04.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 2000
              • Tampere/kainuu

              #7
              Nelimukisessa tuo läppä paketti on "imusarjan tiiviste"
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                #8
                Harmi, kun 6-pyttyiseen ei ole tehty tuota läppärakennetta erillisenä.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  #9
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Sekö on aina ratkaisu vikoihin että poistetaan käytöstä? Taitaa olla parempi putsata paskat pois imusarjasta ja korjata vika oikeasti.
                  Ei ole ratkaisu vikoihin, joilla on merkitystä, mutta osille millä ei ole mitään virkaa niin poisto on oikeinkin hyvä ratkaisu. EGR, DPF, imusarjan läpät jne. Ei ole järkeä noita uusia tai tietty kättä taskuun niin mikä ettei.
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4629
                    • Tampere

                    #10
                    Läpistä peräisin oleva biitti männänpäällä, mosa N47.

                    Last edited by fraatti; 04-07-2019, 13:00.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Harmi, kun 6-pyttyiseen ei ole tehty tuota läppärakennetta erillisenä.
                      Venäläiset ovat näemmä myös huomanneet että läppien toiminnassa olisi parannettavaa näissä N47:ssa. He ovat värkäneet tälläisen imusatsin.










                      Huonon rus - eng käännöksen perusteella tuossa lukee että päätyyn on laitettu laakeri, käytetty parempia materiaaleja sekä akselin "laakeroinnin" halkaisijaa on kasvatettu.
                      FIXED CONSTRUCTION
                      EXTENDED LIFE THANKS TO ADDITIONAL BEARING AT THE END OF OSI
                      A NEW AXIS OF CROSS CLIPS WITH INCREASED LENGTH
                      EXTENDED LIFE THANKS TO THE USE OF STRONGER MATERIALS: CARBON FIBER, STEEL, ANODIZED AIR ALUMINUM AND INCREASED BEARING DIAMETER


                      Joku on varmaan pyöritellyt sekä N57 että N47 läppiä käsissään. Onko läppien toteutus samanlainen molemmissa vain onko tuo tukevamman oloinen N57:ssa? Toki erona on se että N57:sta tuo himmeli ei lähde irti samanlaisena kokonaisuutena. Venäläiseltä sivulta ei löydy "upgradea" N57 imusatsiin.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        #12
                        Tämä se on. https://pmgtechnik.com/en/a/150-BMW20d/16/365

                        Valitettavasti niillä ei tosiaan vielä ole modattua versiota N57:aan. Täysin OEM spekseihin kunnostetun niiltä kyllä saa.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4629
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Tämä se on. https://pmgtechnik.com/en/a/150-BMW20d/16/365

                          Valitettavasti niillä ei tosiaan vielä ole modattua versiota N57:aan. Täysin OEM spekseihin kunnostetun niiltä kyllä saa.
                          Saattaapi olla ettei edes tarvitse, rakenne N57 läpissä näyttää olevan erilainen sekä tukevampi kuin N47:ssa.

                          Rungon matsku näköjään PA66 GF35 AC(?) liekö joukossa sitten jotain muutakin?

                          Rungon materiaali valmistajana näyttää olevan jossain vastaavassa mm BASF ja tuotenimi UltramidŽ.



                          Mikäli oikein tiukkapaikka tulee niin sopivaa varaosamateriaalia voi löytyä vaikka siitä Fiskarssin kirveestä....


                          Ja kun kolviin tiristetelee tuollaisia lämpöjä niin jo sulaa..


                          Tässä läpän rakenne molemmilta puolilta N47:ssa.


                          Tässä N57:sta.


                          Näyttäisi siis että BMWn insinööri on siunannut N57:n omistajat yhdeltä murheelta koska rakenne on aivan erilainen.

                          Innokkaimmille tulppareille iipeissä näyttää olevan tulppia myös myynnissä mutta mun mielestä nuo saa työntää sinne minne ei valo paista varsinkin kun N47:n tuon kikkareen saa irtonaisena uutena kaupasta.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by fraatti View Post
                            Rungon matsku näköjään PA66 GF35 AC(?) liekö joukossa sitten jotain muutakin?
                            ACM = alkyl acrylate copolymer = synteettinen kumi
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2763
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              ACM = alkyl acrylate copolymer = synteettinen kumi
                              Tai jonkinlainen termoplastinen kopolymeeri, kun tuo kyseinen materiaali on polyamidin ja lasikuidun seos.
                              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎