Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vetokoukun sähköt puuttuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • P.T.
    Bimmer Rookie
    • May 2019
    • 67
    • Oulu

    Vetokoukun sähköt puuttuu

    Auto 2011 F07 3.0dx, jossa edellisen omistajan toimesta jälkiasennettu koukku. Auto on ollut minulla vasta pari kuukautta ja huomasin nyt, että vetokoukun sähköissä on vikaa. Auton valojen palaessa kärryissä palaa vain vasen takavalo ja vain vasen vilkku toimii.

    Pistoke on 7 napainen ja mittasin pistoketta yleismittarilla ja näyttäisi olevan tosiaan niin, että vain noihin kahteen napaan tulee jännite oikein. Muissa navoissa jännite näyttäisi olevan koko ajan luokkaa 0,3V...

    Onko autossa normisulakerasioissa sulakkeita kärryn pistoketta varten vai onko se jossain johtosarjan syövereissä? Auto tunnistaa kärryn tai ainakin deaktivoi peruutustutkan kärryn ollessa kytkettynä, eli ilmeiseisesti CAN väyläinen johtosarja on käytössä.

    Mistä vikaa kannattaisi lähteä metsästämään?
    --
    F07 530D GT xDrive
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4628
    • Tampere

    #2
    Originally posted by P.T. View Post
    Auto 2011 F07 3.0dx, jossa edellisen omistajan toimesta jälkiasennettu koukku. Auto on ollut minulla vasta pari kuukautta ja huomasin nyt, että vetokoukun sähköissä on vikaa. Auton valojen palaessa kärryissä palaa vain vasen takavalo ja vain vasen vilkku toimii.

    Pistoke on 7 napainen ja mittasin pistoketta yleismittarilla ja näyttäisi olevan tosiaan niin, että vain noihin kahteen napaan tulee jännite oikein. Muissa navoissa jännite näyttäisi olevan koko ajan luokkaa 0,3V...

    Onko autossa normisulakerasioissa sulakkeita kärryn pistoketta varten vai onko se jossain johtosarjan syövereissä? Auto tunnistaa kärryn tai ainakin deaktivoi peruutustutkan kärryn ollessa kytkettynä, eli ilmeiseisesti CAN väyläinen johtosarja on käytössä.

    Mistä vikaa kannattaisi lähteä metsästämään?
    Muistaakseni kaksi sulaketta tuossa tarvikejohtosarjasssa. Luultavasti löydät ne jostain siitä akun plusnavan tietämiltä. Luultavasti niiden päällä on kirkas muovi ja nuo sulakkeet ovat erillisinä johdon välissä.

    Jos sulakkeet ehjät niin sitten vaan mittaamaan ohjausboksille johtoja pistokkeelta. Boksi lienee kooltaan joku 8x8x3cm ja sivussa lienee yksi liitin mihin kaikki johdot tulevat. Tälläisiä siis nuo mitä itse olen hipelöinyt ovat olleet. Boksin kyljestä selvinneekin johtosarjan malli millä löytää kytkentäkaavion että minne muut johdot menevät.

    Todennäköisesti niitä ei ole kuin yksi oikealle takavalolle. 2kpl väylänjohtoja sekä akulle tulevat plussat 2kpl/1kpl ja yksi maa.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • MakeH
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1170
      • Vantaa

      #3
      No kun tuo kuitenkin on väyläboksi, niin väylä ja virrat toimii, kun kerran muutama valo toimii.

      Vika on joko boksissa, tai ihan pistokkeessa, on voinut saada fyysisen iskun ja piuhat oikosessa.

      Comment

      • P.T.
        Bimmer Rookie
        • May 2019
        • 67
        • Oulu

        #4
        Kiitokset. En eilen tuota vielä ehtinyt vilkaista, mutta sen verran katsoin, että ainakin pistokkeen kannen mukaan tuo olisi Hak-System / Auto-Hak sarja.

        Tuotekataloogin mukaan tuohon sopisi sarja 12020523 ja sillä numerolla netistä löytyy kyllä asennusohje, mutta siinä ei kyllä auto-hakia mainita, eikä tosin muutakaan merkkiä:


        Tuon mukaan olisi tosiaan kahdella sulakkeella, pitää nuo vilkaista ensin.

        Auto tosiaan tunnistaa kärryn ja deaktivoi peruutustutkan ja herjaa "Trailer Indicator Failure" tai jotain vastaavaa.

        Pitää tänään katsoa vähän tarkemmin.
        --
        F07 530D GT xDrive

        Comment

        • jtk70
          Newbiemmer
          • Aug 2015
          • 15
          • Kokkola

          #5
          Täällä oli yksi johto hapettunut poikki ...



          Motonetista muutaman euron pistorasia ja vaihdoin tuon pelkän sisäosan, niin säilyi alkuperäiset BMW-kuoret pistokkeessa

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7527
            • Jyväshyvä

            #6
            Originally posted by MakeH View Post
            No kun tuo kuitenkin on väyläboksi, niin väylä ja virrat toimii, kun kerran muutama valo toimii.

            Vika on joko boksissa, tai ihan pistokkeessa, on voinut saada fyysisen iskun ja piuhat oikosessa.
            Ei välttämättä, kyllä oem koukustakin osa valoista häviää kun sulake on palanut.
            Ei siis kaikista.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • MakeH
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1170
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by MajorDrake View Post
              Ei välttämättä, kyllä oem koukustakin osa valoista häviää kun sulake on palanut.
              Ei siis kaikista.
              Ok, itse pelannut vaan noiden tarvikeboksien kanssa. Yksi sulake boksille, toinen jatkuvalle virralle, jos oikein muistan.

              Comment

              • P.T.
                Bimmer Rookie
                • May 2019
                • 67
                • Oulu

                #8
                Juu, kaksi sulaketta löytyi akun takaa ja toinen palanut. Nyt toimii normaalisti. Jännä tosiaan, että rasiaan tulee osaan navoista jännite vaikka sulake palanut...
                --
                F07 530D GT xDrive

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎