Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tärinä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aavikkohiiri
    Newbiemmer
    • Aug 2019
    • 2
    • Suomi

    Tärinä?

    Auto tärisee ja pelkääjän penkki painottamana heiluu/tärisee edestakaisin 90-110km/h vauhdissa. Tuntuu myös kuskin alla. Nostettaessa vauhti 130+ niin tärinä katoaa/on olematon. Autoon vaihdettu kaikkiin kulmiin levyt ja palat 6tkm sisällä, etulevyt olivat kierot, taka kuluneet. Pyörät tasapainotettu viime viikolla. Tärinä ei tunnu suoranaisesti ratissa, enemmänkin hyvin pienenä heijastuksena. Ei voimista/laannu jarruttessa. Vinkkejä mistä lähtisi tutkimaan? :think

    F10 530 xd m-sport -14 ajettu 100tkm
  • takur
    Bimmer Rookie
    • Jun 2013
    • 97
    • Oulu

    #2
    Laitappa googleen "f10 vibration" ja varaa aikaa lukemiseen. Ikinä tuo ei ainakaan omassa f10:ssä ole selvinnyt kokonaan. Osia vaihtamalla pikkaisen aina muuttui ja vaimeni mutta ei hävinnyt kokonaan. Ja tieurista kun pikkaisen ajaa sivuun niin tärinä häviää. ...
    F10 525 -01 80tkm - 215tkm

    Originally posted by Aavikkohiiri View Post
    Auto tärisee ja pelkääjän penkki painottamana heiluu/tärisee edestakaisin 90-110km/h vauhdissa. Tuntuu myös kuskin alla. Nostettaessa vauhti 130+ niin tärinä katoaa/on olematon. Autoon vaihdettu kaikkiin kulmiin levyt ja palat 6tkm sisällä, etulevyt olivat kierot, taka kuluneet. Pyörät tasapainotettu viime viikolla. Tärinä ei tunnu suoranaisesti ratissa, enemmänkin hyvin pienenä heijastuksena. Ei voimista/laannu jarruttessa. Vinkkejä mistä lähtisi tutkimaan? :think

    F10 530 xd m-sport -14 ajettu 100tkm

    Comment

    • atcc
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2014
      • 373
      • Joensuu

      #3
      Originally posted by Aavikkohiiri View Post
      Auto tärisee ja pelkääjän penkki painottamana heiluu/tärisee edestakaisin 90-110km/h vauhdissa. Tuntuu myös kuskin alla. Nostettaessa vauhti 130+ niin tärinä katoaa/on olematon. Autoon vaihdettu kaikkiin kulmiin levyt ja palat 6tkm sisällä, etulevyt olivat kierot, taka kuluneet. Pyörät tasapainotettu viime viikolla. Tärinä ei tunnu suoranaisesti ratissa, enemmänkin hyvin pienenä heijastuksena. Ei voimista/laannu jarruttessa. Vinkkejä mistä lähtisi tutkimaan? :think

      F10 530 xd m-sport -14 ajettu 100tkm
      Onko samat oireet myös talvirenkailla? Millainen rengastus muutenkin alla kun tärinää ilmenee?

      Minulla oli edellisessä autossa täysin samanlaiset oireet kesärenkailla ja tärinät poistui kun vaihtoi renkaat uusiin. Renkaita ja vanteita tutkittiin mutta niistä ei löytynyt mitään erikoista, mutta jotain vikaa niissä oli.
      F15 X5 M50d -15
      Ex:
      F11 530dA xDrive -11
      E61 530xdA M-sport LCI -07

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4630
        • Tampere

        #4
        Kohdistaisin katseen ensimmäisenä renkaisiin ja vanteisiin.

        Vanteista heitot on helppo mitata ja todeta onko niissä vikaa. Myös BMW antaa näille rajat paljonko heitot saavat olla.

        Renkaiden epätasapaino on myös helppo mitata ja todeta.

        Samoin rengas-vannepaketin heitto on helppo mitata.

        Neljäs hankalampi asia onkin renkaan sisäiset voimavaihtelut. Renkaassa on sisällä eri materiaalien saumoja jotka aiheuttavat renkaaseen eri jäykkyyksisiä kohtia. Nämä kohdat joustavat auton alla eri tavalla ja tämä saattaaa aiheuttaa tärinää.

        Tässä kuvassa yksi renkaan sisältä näkyvä sauma.


        Rengasta valmistettaessa laadunvarmistuksessa mitataan nämä voimavaihtelut(aina) sekä mahdollisesti epätasapaino(ei välttämättä kaikista). Voimavaihtelut ovat näistä oleellisimmat koska niitä ei saa korjattua renkaita tasapainottomalla. Jälkiasennus sekä OE-renkaissa on eri rajat millä niitä testataan. Ostamalla BMW (*) tähti symbolilla varustetut renkaat saat luultavasti autoosi tiukemmilla rajoilla testatut renkaat. Silti silti aftermarket rengaskin voi olla aivan yhtä hyvä kuin OE-rengaskin.

        Kirjottelin joskus samasta aiheesta tänne: https://www.btcf.fi/forum/showthread...00#post4070600

        Tuollainen on BMW:lle speksattu rengas:
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • takur
          Bimmer Rookie
          • Jun 2013
          • 97
          • Oulu

          #5
          Omassa kokeiltiin kolmea eri vanne+rengas settiä ( ja omille vanteille 3 eri rengas sarjaa). Viimeinen kokeiltava setti otettiin uuden f10:n alta. Ei auttanut bemmi speksattu settikään..... Ton perusteella uskallan jopa juputtaa että toi tärinä ei 100% varmuudella johtu mun autossa renkaista eikä vanteista. Eikä myöskään jarruista, vetoakseleista, kardaanista, kontrollitukivarsista, narinapuslista, etupyörän laakereista, jarrusylintereistä, etukolmio tukivarsista. Olikohan tossa jo kaikki....

          Originally posted by fraatti View Post
          Kohdistaisin katseen ensimmäisenä renkaisiin ja vanteisiin.

          Vanteista heitot on helppo mitata ja todeta onko niissä vikaa. Myös BMW antaa näille rajat paljonko heitot saavat olla.

          Renkaiden epätasapaino on myös helppo mitata ja todeta.

          Samoin rengas-vannepaketin heitto on helppo mitata.

          Neljäs hankalampi asia onkin renkaan sisäiset voimavaihtelut. Renkaassa on sisällä eri materiaalien saumoja jotka aiheuttavat renkaaseen eri jäykkyyksisiä kohtia. Nämä kohdat joustavat auton alla eri tavalla ja tämä saattaaa aiheuttaa tärinää.

          Tässä kuvassa yksi renkaan sisältä näkyvä sauma.


          Rengasta valmistettaessa laadunvarmistuksessa mitataan nämä voimavaihtelut(aina) sekä mahdollisesti epätasapaino(ei välttämättä kaikista). Voimavaihtelut ovat näistä oleellisimmat koska niitä ei saa korjattua renkaita tasapainottomalla. Jälkiasennus sekä OE-renkaissa on eri rajat millä niitä testataan. Ostamalla BMW (*) tähti symbolilla varustetut renkaat saat luultavasti autoosi tiukemmilla rajoilla testatut renkaat. Silti silti aftermarket rengaskin voi olla aivan yhtä hyvä kuin OE-rengaskin.

          Kirjottelin joskus samasta aiheesta tänne: https://www.btcf.fi/forum/showthread...00#post4070600

          Tuollainen on BMW:lle speksattu rengas:

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4630
            • Tampere

            #6
            Originally posted by takur View Post
            Omassa kokeiltiin kolmea eri vanne+rengas settiä ( ja omille vanteille 3 eri rengas sarjaa). Viimeinen kokeiltava setti otettiin uuden f10:n alta. Ei auttanut bemmi speksattu settikään..... Ton perusteella uskallan jopa juputtaa että toi tärinä ei 100% varmuudella johtu mun autossa renkaista eikä vanteista. Eikä myöskään jarruista, vetoakseleista, kardaanista, kontrollitukivarsista, narinapuslista, etupyörän laakereista, jarrusylintereistä, etukolmio tukivarsista. Olikohan tossa jo kaikki....
            Nää osaa välillä olla aika viheliäitä ja tiettyjen osien resonanssit saattavat vielä voimistaa toisiaan kun nopeudet ovat sopivat. Osa ihmisistä on kaikille värinöille ja tärinöille allergisempia kuin toiset. Edellisessä autossa tappelin myös tärinöiden/värinöiden kanssa ja sain siitä melko hyvän matchaamällä vanteet ja renkaat toisiinsa Hunterilla sekä naputtelemalla vanteista heittoja pois. Heitottomaan vanteeseenhan tuo Hunter ei auta mitään. Mulla homma oli tuossa autossa vanne/rengas yhdistelmästä kiinni. Itseasiassa pyöreää rengastakaan ei ole olemassakaan...

            Ettei syynä voisi olla iskarit?
            Last edited by fraatti; 07-08-2019, 22:17.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • Basillicus
              Bimmer Rookie
              • Feb 2010
              • 153
              • Turku

              #7
              Jännä kuulla että F10:ssäkin on näitä. Jos joku ominaisuus näissä E60:ssä on ärsyttänyt, on nuo ratkaisemattomat tärinät, eikä asia näemmä korjaannu uudempaan vaihtamalla. Jotenkin perseestä että melkein mikä tahansa muun merkkinen loppuun ajettu romu kulkee tasaisemmin kuin nämä vehkeet.
              BMW E60 530iA LCI -07 Monacoblau
              ex: BMW E60 520i -04 Silvergrau

              Comment

              • takur
                Bimmer Rookie
                • Jun 2013
                • 97
                • Oulu

                #8
                Iskarit unohtu, vaimeni mutta ei poistunut kokonaan. Myös hunteri tuli kokeiltua, sillä löyty yks viallinen kumi. Mutta toi tärinä pysyy ja voi hyvin.

                Originally posted by fraatti View Post
                Nää osaa välillä olla aika viheliäitä ja tiettyjen osien resonanssit saattavat vielä voimistaa toisiaan kun nopeudet ovat sopivat. Osa ihmisistä on kaikille värinöille ja tärinöille allergisempia kuin toiset. Edellisessä autossa tappelin myös tärinöiden/värinöiden kanssa ja sain siitä melko hyvän matchaamällä vanteet ja renkaat toisiinsa Hunterilla sekä naputtelemalla vanteista heittoja pois. Heitottomaan vanteeseenhan tuo Hunter ei auta mitään. Mulla homma oli tuossa autossa vanne/rengas yhdistelmästä kiinni. Itseasiassa pyöreää rengastakaan ei ole olemassakaan...

                Ettei syynä voisi olla iskarit?

                Comment

                • >Jon1<
                  BTCF Member
                  • Oct 2007
                  • 1054
                  • Kuopio

                  #9
                  Itsellä vaikuttaa ainakin renkaat.. 19" runflateillä ei mitään tärinää. 20" ei runflateillä tärisee.. ei oikeastaan huomaa muusta kun vänkärin selkänojasta.. rattiin ei tule mitään värinöitä. Ja kylmillä renkailla tärisee enemmän kun lämpimillä ja nopeus kun menee yli 110km/h niin vänkärin selkänoja ei enää vipata. Kokeilla seuraavaks jotain toisen merkkisiä renkaita kuhan nuo on loppuun ajettu
                  ex:F11 535xd M-Sport
                  ex:e61 530D M-Sport
                  ex:e38 740i mafia
                  ex:e36 328
                  ex:e36 320
                  ex:e30 320->325

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4630
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by >Jon1< View Post
                    Itsellä vaikuttaa ainakin renkaat.. 19" runflateillä ei mitään tärinää. 20" ei runflateillä tärisee.. ei oikeastaan huomaa muusta kun vänkärin selkänojasta.. rattiin ei tule mitään värinöitä. Ja kylmillä renkailla tärisee enemmän kun lämpimillä ja nopeus kun menee yli 110km/h niin vänkärin selkänoja ei enää vipata. Kokeilla seuraavaks jotain toisen merkkisiä renkaita kuhan nuo on loppuun ajettu
                    Aina tietysti kun mennään matalampiprofiilisiin renkaisiin niin rengas/vanne yhdistelmistä aiheutuvat värinät/tärinät kantautuvat herkemmin sisälle.

                    Jokainen rengas on "yksilö" renkaan sisäisten voimavaihteluiden osalta. Tämä tarkoittaa sitä että jos ostat vaikka 4kpl GY eagle F1 renkaita niin 3 kpl voi olla renkaiden sisäisten voimavaihteluiden osalta parempia kuin tämä yksi selvästi huonompi yksilö. Jokaisella valmistajalla on omat rajansa millaiset heitot renkaassa voi olla. Näistä voimavaihteluista oli jossain saksalaisessa lehdessä(autobild tms) joskus joku testi eri valmistajien kesken mutta sekään ei kerro koko totuutta koska jokainen rengas on "yksilö". Saattaa olla että OE valmistuksessa toleranssit eri asioiden suhteen ovat tarkemmat kuin aftermarket renkailla. Tätä ei tiedä kuin itse valmistaja.

                    Tässä kuvassa on kuitenkin periaate miten homma menee. Jokaisesta renkaasta valmistaja testaa sen sisäiset voimavaihtelut. Piirsin kuvaan nuolen kohdalle kaksi eri rajaa mitkä kuvaavat mahdollista tilannetta OE ja AM renkaan kohdalla. Rajan ylittävää rengasta ei päästetä myyntiin.



                    Tässä video mitä asia voi käytännössä tarkoittaa valmistajan näkökulmasta.


                    Yksi asia missä homman voi ryssiä vielä on itse renkaan asennus. Rengas voi jäädä nousematta kunnolla vanteelle jolloin tärinä on taattu... Jos asentaja huomaa että tasapainottaessa vanne rengasyhdistelmä vaatii painoja poikkeuksellisen paljon ja vanne on suora niin tässä kohtaa hänellä pitäisi kellot soida että nyt hommassa saattaa olla jotain mätää. Asennuksessa on tärkeää että vanne ja rengas rasvataan molemmat kunnolla ennen asennusta. Samoin että renkaan vanteelle nousussa käytetään riittävää painetta ja myös se että vanteelle nousun jälkeen ennen täyttöä paineen annetaan laskea alle barin paineeseen.


                    Tässä hyvä Hunterin video missä näitä asioita on käyty läpi.
                    Auf YouTube findest du die angesagtesten
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • Driver22
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 2098
                      • *

                      #11
                      Itse ostin aikanaan Japan Racingin vanteet uutena, ja vatkaus oli melkoinen. Lopulta selvisi että vanteen keskiosa ei ollut oikeastaan vanteen keskellä suhteessa ulkokehään. Huolellisella tasapainotuksella ongelmaa sai lievemmäksi, mutta ei koskaan kokonaan pois.

                      Ylipäätää itse on ihmetyttänyt kuinka vaikeaa renkaan tasapainottaminen voi olla isoillekkin ammattimaisena pidetyille puljuille. Kaveri tekee noita harrasteena ja osaa homman, monia kertoja liikkeiden mokia minun autoista korjannut ja niillä päästy tärinöistä eroon.
                      F31 330D Xdrive M-Sport

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4630
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Driver22 View Post
                        Itse ostin aikanaan Japan Racingin vanteet uutena, ja vatkaus oli melkoinen. Lopulta selvisi että vanteen keskiosa ei ollut oikeastaan vanteen keskellä suhteessa ulkokehään. Huolellisella tasapainotuksella ongelmaa sai lievemmäksi, mutta ei koskaan kokonaan pois.

                        Ylipäätää itse on ihmetyttänyt kuinka vaikeaa renkaan tasapainottaminen voi olla isoillekkin ammattimaisena pidetyille puljuille. Kaveri tekee noita harrasteena ja osaa homman, monia kertoja liikkeiden mokia minun autoista korjannut ja niillä päästy tärinöistä eroon.
                        Tuohon ei toki auta kun keskireijän sorvaaminen suuremmaksi soviterenkaille...

                        Tasapainottaminen on periaatteessa yksikertainen homma mutta aina sekään ei välttämättä mene kuin elokuvissa. Olen todennut tämän myös itse moneen kertaan pelleilemällä koneen kanssa ja kokeilemalla viskoa vanne miten sattuu tuohon tasapainotuskoneeseen.
                        Hunterin koneella ei ollut väliä että miten renkaan siihen laittoi vaan joka kerta laite näytti samoja painoja. Kaverilla taas on kotosalla muutaman tonnin(merkkiä en muista ulkoa mutta ei kuitenkaan kiinanrimpula) tasapainotuskone ja tuolla vanteen saa huonosti koneeseen varsin helposti. Muutama viikko sitten testasimme asiaa ja tuolla sai sellaisia 20g heittoja painojen määriin.

                        Yleisesti ottaen tämä on paras keino eli kartio eteen ja pulttien kartioista painetaan vanne koneeseen kiinni. Tosin Huntteri oli täysin immuuni kiinnitykselle ja sillä tulos oli aina sama riippumatta miten vanteen kiinnitti. Toki kartio taakse kuten kuuluukin....

                        Tässä jutussa itsellekin uutena asiana tulee pulteista keskittävät vanteet. Tekeekö joku tuollaisiakin? Eikai noita löydy kun jostain peltivanteista tms? (ja vähemmän yllättäen näköjään jenkeistä ja nissanista...)

                        1. Balancing mistake: Outside coning.

                        The use of outside cones can lead to wobbling and run-out, according to McCourt Industries' DeLoss.

                        He recommends placing a cone on the back of the assembly and then applying the correct-size plate by centering it on the lug holes.

                        The idea is to make sure you have mounted and centered the assembly in the same manner it will be mounted and balanced on the vehicle, explains Keefe.

                        "The cone provides centering, and a pin plate will exert clamping force on the lug holes on the wheel in the same manner in which the wheel will feel clamping force when it's back on the car."

                        Most aftermarket rims, on the other hand, are lug-centric, he notes. With lug-centric wheels, "you still use the cone and pin plate on the outside. Again, you have replicated the mounting condition it will see on the vehicle. This will solve 60% of vibration issues."
                        https://www.moderntiredealer.com/art...-to-avoid-them
                        Samassa on myös hiukan sivuttu hunterin periaatteen suuntaan...
                        "4. Balancing mistake: ineffectively reducing radial run-out.

                        "How round is that assembly?" asks Keefe. An out-of-round condition "will mimic static vibration."

                        He recommends re-positioning wheel weights to reduce run-out. "In some instances, a wheel with run-out can be re-mediated by putting the high spot of the tire over the low spot of the wheel."
                        Ja mutterimopottajille..
                        5. Balancing mistake: incorrect mounting after the assembly has been balanced.

                        "Once the assembly is off the balancer, you still have another major opportunity for error: putting the assembly back on the wheel," explains Keefe.
                        "It's absolutely imperative to torque the assembly to manufacturers' specs. Variance in lug nut torque is a major cause of vibration. If you use consistent torque, it eliminates one of the variables that can cause a comeback."
                        Last edited by fraatti; 14-08-2019, 23:09.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Aavikkohiiri
                          Newbiemmer
                          • Aug 2019
                          • 2
                          • Suomi

                          #13
                          Ratkaisu

                          Uudet kumit vanteille ja ongelma katosi kokonaan. Kiitos vinkeistä!

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4630
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Aavikkohiiri View Post
                            Uudet kumit vanteille ja ongelma katosi kokonaan. Kiitos vinkeistä!
                            Hyvä että selvisi. Oliko kyseessä vanhat vai uudet renkaat? Merkki vai kiinankumit?
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎