Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erilaiset softat N57 koneeseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4630
    • Tampere

    Erilaiset softat N57 koneeseen

    Tästä pohjaksi muutaman motin vakio teho & vääntö bemarin dokkareista.

    M57D30TÜ2 170 kW (231 PS) @ 4000 rpm, 520 Nm (384 lbft) @ 2000–2750 rpm 2005
    N57D30O0 245 PS (180 kW; 242 hp) @ 4000 540 Nm (398 lbft) @ 1750-3000 2008


    N57D30O0 245 PS (180 kW; 242 hp) @ 4000 540 Nm (398 lbft) @ 1750-3000 2008
    N57D30O1 258 PS (190 kW; 254 hp) @ 4000 560 Nm (413 lbft) @ 1500-3000 5400 2011


    M57D30TÜ2 210 kW (286 PS) @ 4400 rpm 580 Nm (428 lbft) @ 2000–2250 rpm 2006
    N57D30T0 306 PS (225 kW; 302 hp) @ 4400 600 Nm (443 lbft) @ 1500-2500 2009


    Alpina D5 Bi-turbo 257 kW (345 hp) 4000rpm – 4200rpm and 700 N⋅m (516 lb⋅ft)

    Bemarin tarjoamat M performance paketit joka löytyy 530d pataan, mukana tulee toinen cooleri.
    vakio N57D30O1 258 PS (190 kW; 254 hp) @ 4000 560 Nm (413 lbft) @ 1500-3000 5400 2011


    Millaisia käppyröitä täällä löytyy porukalta ja mistä softa on kotoisin? Ja onko muuta, esim DPF-poistettu?
    Last edited by fraatti; 29-09-2019, 21:37.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4630
    • Tampere

    #2
    Celticin sivuilta uudempi 35d 407hp/776Nm

    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4630
      • Tampere

      #4
      Lähinnä tässä siis mietin itsekseni että mitä tuo pannun alakerta mahtaa tykätä noista ronskeista alaväännöistä? Viimeiset kaksi laakerivikaan losahtanutta konetta oli käsittääkseni tälläisiä "all in" softia. Toinen celticiltä.
      Näiden softattujen osaltahan on muutenkin mainittu erilaisista epämääräisistä voimasiirron värinöistä.
      Last edited by fraatti; 29-09-2019, 21:43.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • 314da
        Bimmer Fanatic
        • May 2015
        • 297
        • J

        #5
        Ainakin osa softaajista rajoittaa kyllä noita alakierrosvääntöjä, tuossa esimerkkinä joku turbotecin käyrä -11 530d:stä.
        Attached Files
        Last edited by 314da; 01-10-2019, 09:03.

        Comment

        • TON-III
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2018
          • 480
          • Turku

          #6
          Originally posted by fraatti View Post
          Lähinnä tässä siis mietin itsekseni että mitä tuo pannun alakerta mahtaa tykätä noista ronskeista alaväännöistä?
          Onhan oheisessa kuvassa koko vääntökäyrä korkeammalla mutta isoimmat muutokset ovat 2000-3000 rpm:än välillä, tämä on jo jotain muuta kuin alavääntöä ?
          F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            #7
            Originally posted by fraatti View Post
            Näiden softattujen osaltahan on muutenkin mainittu erilaisista epämääräisistä voimasiirron värinöistä.
            Kuten vakioistakin mainittu samoja juttuja.

            Itsellä tuli ihan vähän värinöitä kun väännöt oli 1000nm luokkaa, vaikka takapään puslat ja kardaanin rättinivelet ovat ihan pykineitä.
            Niistähän nuo värinät ovat vakio autoissa johtuneet.

            Mutta kyllä, aina liiallinen vääntö aiheuttaa värinöitä voimansiirrossa vaikka kaikki olisi kunnossa, se on jossain pisteessä vain hyväksyttävä tai pudotettava tehoja/vääntöä.

            Oma tavoitteeni on tällä hetkellä että otetaan kaikki mahdollinen irti ja korjataan/vahvistetaan sen jälkeen jos jokin ei kestä.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • Atom
              BTCF Member
              • Dec 2014
              • 102
              • Mäntsälä

              #8
              Itsellä ollut 330d n57xdrive ja nyt 530d xdrive 190kw. Molemmilla ajanut noin 100tkm softalla ilman teknisiä ongelmia poislukien vitosen etuvetarit. Kolmosesta meni pönttö 300tkm ja hävitin sen silloin. Egrrät on olleet tulpattuja.
              G21 330e xDrive M-sport


              Ex:F11 530d xDrive M-sport, E91 LCI 330d xDrive, e39 520d

              Uudenmaan Moottorioptimointi
              +358407496923

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4630
                • Tampere

                #9
                Originally posted by Atom View Post
                Itsellä ollut 330d n57xdrive ja nyt 530d xdrive 190kw. Molemmilla ajanut noin 100tkm softalla ilman teknisiä ongelmia poislukien vitosen etuvetarit. Kolmosesta meni pönttö 300tkm ja hävitin sen silloin. Egrrät on olleet tulpattuja.
                Uskoisin että softattu menee aivan samalla tavalla kuin alkuperäinen jos ajotapa on rauhallinen. Jatkuvasti nilkka oikoisena ajaessa kyllähän tuollainen softattu koneen päälle käy enemmän. Vähän itsellä sellainen tunne että noille korkanneille on kyllä happeakin annettu reilusti...
                Last edited by fraatti; 01-10-2019, 21:59.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4630
                  • Tampere

                  #10
                  Originally posted by makkis View Post
                  Kuten vakioistakin mainittu samoja juttuja.

                  Itsellä tuli ihan vähän värinöitä kun väännöt oli 1000nm luokkaa, vaikka takapään puslat ja kardaanin rättinivelet ovat ihan pykineitä.
                  Niistähän nuo värinät ovat vakio autoissa johtuneet.

                  Mutta kyllä, aina liiallinen vääntö aiheuttaa värinöitä voimansiirrossa vaikka kaikki olisi kunnossa, se on jossain pisteessä vain hyväksyttävä tai pudotettava tehoja/vääntöä.

                  Oma tavoitteeni on tällä hetkellä että otetaan kaikki mahdollinen irti ja korjataan/vahvistetaan sen jälkeen jos jokin ei kestä.
                  Ainakin mitä tuossa tuota vanhempaa softa threadia selailin läpi niin siellä oli tuollaisia mainintoja melko paljonkin. Tosin aiheuttajaa epäitiin aina laatikosta lähtien koska tuota ei saatu aina poistumaan ollenkaan vaikka kilsoja olisi vähän tai remonttia olisi tehtykin.
                  Itse veikkaan että mikäli tuollaista esiintyy niin kyllä sitten saa varautua ennenaikaiseen remonttiin.... :think
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4630
                    • Tampere

                    #11
                    Originally posted by TON-III View Post
                    Onhan oheisessa kuvassa koko vääntökäyrä korkeammalla mutta isoimmat muutokset ovat 2000-3000 rpm:än välillä, tämä on jo jotain muuta kuin alavääntöä ?
                    Kyllähän tuo hiukan korkeammilla kierroksilla on kuin mitä oikeastaan tarkoitan.

                    Kuitenkin jos katsoo noita vakio kippuroita niin vääntö lähtee jo alhaisemmilta kierroksilta. Onko näissä softatuissa joku mittaustekninen juttu miksi teho lähtee vasta suuremmilta kierroksilta nousemaan ja vääntöä on todellisuudessa enemmän myös tuolla alarekisterissä? Vai mittaus vain suoritetaan vasta ylemmiltä kierroksilta?

                    Tosin tuo kuvassa näkyvä kierrosalue saattaa olla sellainen mikä saavutetaan vielä jotenkin normaalissa ajossakin? Muuten sitten kierrokset ovat korkeammalla kun tehoa halutaan ja kaasua painetaan reilummin?

                    Last edited by fraatti; 01-10-2019, 22:17.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • Atom
                      BTCF Member
                      • Dec 2014
                      • 102
                      • Mäntsälä

                      #12
                      Aika harva softa muuttaa alarekisterissä merkittävästi mitään niin "turha" mitata edes ihan alhaalta.

                      Originally posted by fraatti View Post
                      Kyllähän tuo hiukan korkeammilla kierroksilla on kuin mitä oikeastaan tarkoitan.

                      Kuitenkin jos katsoo noita vakio kippuroita niin vääntö lähtee jo alhaisemmilta kierroksilta. Onko näissä softatuissa joku mittaustekninen juttu miksi teho lähtee vasta suuremmilta kierroksilta nousemaan ja vääntöä on todellisuudessa enemmän myös tuolla alarekisterissä? Vai mittaus vain suoritetaan vasta ylemmiltä kierroksilta?

                      Tosin tuo kuvassa näkyvä kierrosalue saattaa olla sellainen mikä saavutetaan vielä jotenkin normaalissa ajossakin? Muuten sitten kierrokset ovat korkeammalla kun tehoa halutaan ja kaasua painetaan reilummin?

                      G21 330e xDrive M-sport


                      Ex:F11 530d xDrive M-sport, E91 LCI 330d xDrive, e39 520d

                      Uudenmaan Moottorioptimointi
                      +358407496923

                      Comment

                      • makkis
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 5152
                        • Kouvola, Savisto

                        #13
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Ainakin mitä tuossa tuota vanhempaa softa threadia selailin läpi niin siellä oli tuollaisia mainintoja melko paljonkin. Tosin aiheuttajaa epäitiin aina laatikosta lähtien koska tuota ei saatu aina poistumaan ollenkaan vaikka kilsoja olisi vähän tai remonttia olisi tehtykin.
                        Itse veikkaan että mikäli tuollaista esiintyy niin kyllä sitten saa varautua ennenaikaiseen remonttiin.... :think
                        Varmasti aiheuttaa ennenaikaista remonttia.
                        Mutta itsellä erään auton kanssa teki sitä jo ostaessa ja 3v sillä ajelin eikä muuttunut miksikään joten henkilökohtaisesti en pelkää tuota värinää, vittumaista se toki on.

                        Ja onhan se ollut hankalaa saada poistumaan niissä joissain vakio autoissakin missä sitä on ilmennyt.
                        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                        Comment

                        • makkis
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 5152
                          • Kouvola, Savisto

                          #14
                          Originally posted by fraatti View Post
                          Kyllähän tuo hiukan korkeammilla kierroksilla on kuin mitä oikeastaan tarkoitan.

                          Kuitenkin jos katsoo noita vakio kippuroita niin vääntö lähtee jo alhaisemmilta kierroksilta. Onko näissä softatuissa joku mittaustekninen juttu miksi teho lähtee vasta suuremmilta kierroksilta nousemaan ja vääntöä on todellisuudessa enemmän myös tuolla alarekisterissä? Vai mittaus vain suoritetaan vasta ylemmiltä kierroksilta?

                          Tosin tuo kuvassa näkyvä kierrosalue saattaa olla sellainen mikä saavutetaan vielä jotenkin normaalissa ajossakin? Muuten sitten kierrokset ovat korkeammalla kun tehoa halutaan ja kaasua painetaan reilummin?

                          Kun autoa rullataan penkissä ja siihen haetaan vaihde millä mittaus suoritetaan niin kierroksia ei saa mitenkään sinne 1000rpm, se vaihtaa väkisin vaihdetta tms.

                          Tehoa yleensä lähdetään nostamaan 1500rpm ylöspäin ja kaasupolkimen asento 50% ylöspäin.

                          Myös tuo vääntöpiikki on pikkusen ehkä mekaaninen ongelma, kun ahdin herää ja lähtee ampuamaan ylös se helposti kerkeää tekemään tuollaisen piikin ennenkuin ahtopaineensäädin kerkeää mukaan säätämään sitä halutulle tasolle.

                          Nuo Bmw:n omat käyrät vaikuttavat hieman moottoripenkissä ajetuilta ja ehkäpä hieman silotelluilta versioilta, joten sinällään niillä ei ole kauheasti arvoa, vaikka suuntaa antavatkin.
                          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4630
                            • Tampere

                            #15
                            Originally posted by makkis View Post
                            Kun autoa rullataan penkissä ja siihen haetaan vaihde millä mittaus suoritetaan niin kierroksia ei saa mitenkään sinne 1000rpm, se vaihtaa väkisin vaihdetta tms.

                            Tehoa yleensä lähdetään nostamaan 1500rpm ylöspäin ja kaasupolkimen asento 50% ylöspäin.

                            Myös tuo vääntöpiikki on pikkusen ehkä mekaaninen ongelma, kun ahdin herää ja lähtee ampuamaan ylös se helposti kerkeää tekemään tuollaisen piikin ennenkuin ahtopaineensäädin kerkeää mukaan säätämään sitä halutulle tasolle.

                            Nuo Bmw:n omat käyrät vaikuttavat hieman moottoripenkissä ajetuilta ja ehkäpä hieman silotelluilta versioilta, joten sinällään niillä ei ole kauheasti arvoa, vaikka suuntaa antavatkin.
                            Itse olen tavannut eräässä M57:lla ryyditetyssä autossa tuollaisen muulinpotkuohjelman jossa softa on tehty niin että jo pieniltä kierroksilta lähtiessä heti ahtimen herättyä persuuseen tulee tuollainen muulinpotku. Mielestäni tuollaisella ohjelmalla käytös oli aivan järjetöntä. Luultavasti myös kaasupolkimen karttaa oli rukattu koska kaasua ei tarvinnut painaa juuri mitään että auto alkoi hyökkäämään. Sinällään uskoisin että myös N57:n kanssa saa tehtyä samanmoisen softan.

                            Näistä väännöistä taisi olla puhetta tuolla aikaisemmassa tehotopickissa ja esim motorbitin kaveri mainitsi että hän leikkaa tuolta alarekisteristä vääntöä pois koska siitä ei ole mitään käytännön hyötyä. Näin ainakin käsitin hänen viesteistään. Kuinkahan öljynpaine käyttäytyy kierroksilla?

                            Lähinnä oma mielenkiinto kohdistuu siihen että miksi moni mossahtanut auto on näitä tuplaturbo versioita. Johtuuko se siitä että koneesta saadaan kahden ahtimen avulla teho jo matalemmilta kierroksilta pihalle vai mistä. Vai siitä että olemassa olevaa tehoa käytetään herkemmin? Vai vaikuttaako kahden ahtimen voitelu jollain tapaa laakereille tulevaan voiteluuun? Toki sotkussa on monta muutakin tekijää kuten auton aikaisempi historia.

                            Myös muutamat mossahtaneet mistä olen kuullut ovat olleet näillä "kaikki pihalle" softilla varustettuja.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎