Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11:n lämmityslaite tehoton

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bittivirhe
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 461
    • Pohjois-Savo

    F11:n lämmityslaite tehoton

    F11:n lämmityslaite on matkustajien mielestä tehoton eikä suuttimista kieltämättä tule juuri muuta kuin se edesmenneen lehmän henkäys. Kuskin puolella on toistaiseksi pärjännyt ilman karvahattua.

    Purnasin Laakkoselle, olivat ilmeisesti lukeneet vikakoodit ja niiden perusteella ilmoittivat, että kyllä se toimii. Joskus kuulemma lämmityslaitteen kenno voi olla mennyt osittain tukkoon ja aiheuttaa tuollaisia oireita.

    Onko muilla kokemusta, mistä vikaa etsisi? Jos sattuu talvi oikeasti tulemaan, niin olisi kiva, jos hyttiin saisi lämpöä..

    Kiitän.
    G05 45e
    ex: F11 530d xDrive
    ex: E84 X1 xDrive 25d
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #2
    Originally posted by bittivirhe View Post
    F11:n lämmityslaite on matkustajien mielestä tehoton eikä suuttimista kieltämättä tule juuri muuta kuin se edesmenneen lehmän henkäys. Kuskin puolella on toistaiseksi pärjännyt ilman karvahattua.

    Purnasin Laakkoselle, olivat ilmeisesti lukeneet vikakoodit ja niiden perusteella ilmoittivat, että kyllä se toimii. Joskus kuulemma lämmityslaitteen kenno voi olla mennyt osittain tukkoon ja aiheuttaa tuollaisia oireita.

    Onko muilla kokemusta, mistä vikaa etsisi? Jos sattuu talvi oikeasti tulemaan, niin olisi kiva, jos hyttiin saisi lämpöä..

    Kiitän.
    Tsekkaa alkuun että kennon kierto pelaa kunnolla molemmille puolille. Putkethan kennolle menevät venttiileiltä jotakuinkin näin.


    Tällöin kaabinista lämpötäysille ja mittaa vaikka ir-mittarille lämpöääkö molemmat putket yhtä paljon(voi olla että jotain näkee myös live-datasta, en ole kokeillut). Jos ei niin joku rajoittaa veden kiertoa. Ohjaus tai itse venttiili tai kenno.

    Tämä lisäksi pieni mahdoillisuus voisi olla että lisävesipumppu olisi kaput. Vesi kiertää ainakin joissain malleissa tämän kautta hyttiin. Pumppu löytyy sisälokarista ja lisälämmitin asennusketjusta löytyy kuvia siitä. Tosin sitten luulisi että lämpöä tulee molemmilta puolilta heikosti ja kierroksilla paremmin. Osa 15. Webaston kanssa luonnoillisesti osia on enemmän ja putkitusmonimutkaisempi...



    Sitten eroja alkaakin tulemaan enemmän riippuen siitä minkätasoinen lämmityslaite autossa on...

    Mielessä käy myös että eihän vika ole "raitisilmaläpässä"(sininen/punainen säätörulla)? Tuo ei tainnut vaikuttaa kuin keskisuuttimiin...
    Last edited by fraatti; 13-11-2019, 02:48.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Kimmo-R
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2010
      • 400
      • Tampere

      #3
      Originally posted by bittivirhe View Post
      F11:n lämmityslaite on matkustajien mielestä tehoton eikä suuttimista kieltämättä tule juuri muuta kuin se edesmenneen lehmän henkäys. Kuskin puolella on toistaiseksi pärjännyt ilman karvahattua.

      Purnasin Laakkoselle, olivat ilmeisesti lukeneet vikakoodit ja niiden perusteella ilmoittivat, että kyllä se toimii. Joskus kuulemma lämmityslaitteen kenno voi olla mennyt osittain tukkoon ja aiheuttaa tuollaisia oireita.

      Onko muilla kokemusta, mistä vikaa etsisi? Jos sattuu talvi oikeasti tulemaan, niin olisi kiva, jos hyttiin saisi lämpöä..

      Kiitän.
      Mulla oli ex E91 sama juttu. Vuosi vuodelta vähemmän ja vähemmän tuli lämpöä apparin puolelta. Koitettiin liottaa merkkiliikkeessä yön yli myrkyillä ja painettiin vettä läpi, mutta ei auttanut juuri mitään. Ne kennon letkut tulee just vasemmalta puolelta ja kaikki sakka painuu oikeaan päätyyn. Homma ratkesi lopulta kennon vaihdolla. Osat makso alta 200e, mutta reilun päivän homma. Yllättäen merkkari tuli tarjouskierroksen jälkeen halvimmaksi, kun noudattavat bmw:n ohjeaikoja.
      Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
      --Audiokit.fi--
      BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
      BMW i4 M50 Supercharged -23
      BMW i3 60Ah -14

      Comment

      • bittivirhe
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2012
        • 461
        • Pohjois-Savo

        #4
        Kiitos vinkeistä. Täytyy ajaa laite lämpimäksi ja mittailla sisäsuuttimilta lämpötiloja ja katsoa, jos osaan paikantaa noita letkuja konehuoneesta.

        Melkoisen mutkikas systeemi, kun tuohon lisätään vielä anturit ja automatiikka.. Autossa on joku laajennettu ilmastointipaketti tms. ja 2 aluetta.
        G05 45e
        ex: F11 530d xDrive
        ex: E84 X1 xDrive 25d

        Comment

        • bittivirhe
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2012
          • 461
          • Pohjois-Savo

          #5
          Vähänpä venähti tämäkin asia. Ei ollut oikein otollinen talvi lämmityslaitteen testailuun, mutta Kilpisjärven lähellä oli pakkasta 30 asteen luokkaa ja taas huomasi, että matkustajan puolella ei hiki tullut, vaikka lämpötilapyynnin hilasi tappiin ja puhallinnopeus oli pienehkö (automatiikan säätämä).

          Sen sijaan kun (olosuhteiden pakosta) laitoin huurteenpoistotoiminnon päälle, alkoi kaikista kojelaudan suuttimista - myös matkustajan puolella - puhaltaa todella kuumaa ilmaa ja kuumuutta riitti niin kauan kuin huurteenpoiston piti päällä. Normaalitilaan palaamisen aiheutti tuloilman jäähtymisen ja uusi huurteenpoisto antoi taas kuumaa ilmaa.

          0-kelillä pihassa mittailin lämpötiloja suuttimista ja silloin sai kyllä matkustajan puoleltakin yli 50-asteista ilmaa sisään, mutta kunnon pakkasilla tosiaan vain huurteenpoistotolassa.

          Voiko tästä päätellä jotain lämmityslaitteen kennon kunnosta?

          Auto on menossa taas Laakkoselle, tällä kertaa (taas) EGR-venttiilin kampanjan takia. Voivat kuulemma satasella tutkia lämmityslaitteen ongelmaa, mutta eivät yo. kuvauksen perusteella osanneet arvailla, missä vika voisi olla.
          G05 45e
          ex: F11 530d xDrive
          ex: E84 X1 xDrive 25d

          Comment

          • bittivirhe
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 461
            • Pohjois-Savo

            #6
            Laakkosen tuomio oli, että kenno on tukossa ja remontti maksaa 600-700 e + kennon hinnan.

            Auto meni ajokieltoon EGR-ongelman takia, tulossa reikä jonnekin imupuolelle ja palovaara on suuri. Vaihtavat palikoita, kun saavat osat..
            G05 45e
            ex: F11 530d xDrive
            ex: E84 X1 xDrive 25d

            Comment

            • Yöpöllö
              Newbiemmer
              • Oct 2020
              • 13
              • Ilmajoki

              #7
              Lisävesipumppu defaultina pois?

              Laitoin INPAsta sen päälle, ja tuntuihan mötikässä sitten lievä tärinä, kun koski sitä.
              E60 520I 2004 Autom.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎