Ongelma ilmeni reilu viikko sitten, paikoiltaan lähtiessä auto ei tuntunu ottavan kierroksia tyhjäkäynnistä enempää vaikka kaasua painoi kevyesti. Keltainen moottorin valo myös syttyi mittaristoon. Hetken kuluttua kaikki kuitenkin toimi normaalisti. Ajattelin että egr jumittaa ja saman totesi merkkiin erikoistunut huolto espoossa.
Muutaman päivän kuluttua poistatin egr:n ohjelmallisesti ja lisättiin tehoja myös. Samat vikakoodit ja tehottomuus heti käynnistyksen jälkeen vaivasi kun töistä yritti hyvin loivaan mäkeen parkkeerattua autoa saada liikkeelle. Pienen odottelun jälkeen auto jaksoi pintakaasulla lähteä, eikä sama vika toistunut enää missaan pysähdyksessä saman matkan aikana.
Eilen lähti pois egr ja sen jäähdytin. Huollon pihasta halliin ajanut huoltajakin sanoi että auto tuntui vähän hengettömältä. Egr poiston jälkeen samat vikakoodit esiin ja eilen töistä lähtiessä ei meinannut taaskaan päästä loivasta mäestä peruuttamaan pois parkkipaikalta. Laitoin vaihteen P asentoon ja 10 sekunnin tyhjäkäynnin jälkeen auto lähti normaalisti pintakaasulla peruuttamaan eikä samaa vikaa enää tullut eilisen aikana, samat vikakoodit taas tuli kun olin laittanut auton käymään.
Tänään aamulla kotoa lähtiessä ei huomannut hengettömyyttä, tosin tasainen parkkipaikka ja pakittaessa jaksaa tyhjäkäynnillä lähteä liikkeelle ruudusta, peruuttaen tapahtui tämäkin lähtö.
Mikähän mahtaa olla vialla? Egr se ei ainakaan ole kun se on jo poistettu. Vikakoodit tulee käynnistyksen jälkeen eikä enää sytytä moottorin vikavaloa (keltainen) koodien poiston jälkeen ajossa. Uudelleen käynnistäessa tulee taas valo tauluun. Ohjelmointia en heti epäile syyksi, kun vika alkoi jo ennen sitä, mutta pitäisi olla hyvä ohjelma.
Vikakoodit mitä carly antaa ovat:
- 24CF00 air mass meter: ratio measured to calculated air mass too small
- 290B00 air system, air to egr mass flow blausibility: measured air mass compared to the calculated air mass too low
Ajatus mennä istalla lukasemaan koodit mahdollisesti huomenna, mutta jos joku anturi/mittari rikki ja jollain ollu samaa niin pääsisi pienemmällä vaivalla.
Muutaman päivän kuluttua poistatin egr:n ohjelmallisesti ja lisättiin tehoja myös. Samat vikakoodit ja tehottomuus heti käynnistyksen jälkeen vaivasi kun töistä yritti hyvin loivaan mäkeen parkkeerattua autoa saada liikkeelle. Pienen odottelun jälkeen auto jaksoi pintakaasulla lähteä, eikä sama vika toistunut enää missaan pysähdyksessä saman matkan aikana.
Eilen lähti pois egr ja sen jäähdytin. Huollon pihasta halliin ajanut huoltajakin sanoi että auto tuntui vähän hengettömältä. Egr poiston jälkeen samat vikakoodit esiin ja eilen töistä lähtiessä ei meinannut taaskaan päästä loivasta mäestä peruuttamaan pois parkkipaikalta. Laitoin vaihteen P asentoon ja 10 sekunnin tyhjäkäynnin jälkeen auto lähti normaalisti pintakaasulla peruuttamaan eikä samaa vikaa enää tullut eilisen aikana, samat vikakoodit taas tuli kun olin laittanut auton käymään.
Tänään aamulla kotoa lähtiessä ei huomannut hengettömyyttä, tosin tasainen parkkipaikka ja pakittaessa jaksaa tyhjäkäynnillä lähteä liikkeelle ruudusta, peruuttaen tapahtui tämäkin lähtö.
Mikähän mahtaa olla vialla? Egr se ei ainakaan ole kun se on jo poistettu. Vikakoodit tulee käynnistyksen jälkeen eikä enää sytytä moottorin vikavaloa (keltainen) koodien poiston jälkeen ajossa. Uudelleen käynnistäessa tulee taas valo tauluun. Ohjelmointia en heti epäile syyksi, kun vika alkoi jo ennen sitä, mutta pitäisi olla hyvä ohjelma.
Vikakoodit mitä carly antaa ovat:
- 24CF00 air mass meter: ratio measured to calculated air mass too small
- 290B00 air system, air to egr mass flow blausibility: measured air mass compared to the calculated air mass too low
Ajatus mennä istalla lukasemaan koodit mahdollisesti huomenna, mutta jos joku anturi/mittari rikki ja jollain ollu samaa niin pääsisi pienemmällä vaivalla.
Comment