Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tehottomuus startin jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Patomursu
    Bimmer Rookie
    • Apr 2019
    • 34
    • Vantaa

    Tehottomuus startin jälkeen

    Ongelma ilmeni reilu viikko sitten, paikoiltaan lähtiessä auto ei tuntunu ottavan kierroksia tyhjäkäynnistä enempää vaikka kaasua painoi kevyesti. Keltainen moottorin valo myös syttyi mittaristoon. Hetken kuluttua kaikki kuitenkin toimi normaalisti. Ajattelin että egr jumittaa ja saman totesi merkkiin erikoistunut huolto espoossa.

    Muutaman päivän kuluttua poistatin egr:n ohjelmallisesti ja lisättiin tehoja myös. Samat vikakoodit ja tehottomuus heti käynnistyksen jälkeen vaivasi kun töistä yritti hyvin loivaan mäkeen parkkeerattua autoa saada liikkeelle. Pienen odottelun jälkeen auto jaksoi pintakaasulla lähteä, eikä sama vika toistunut enää missaan pysähdyksessä saman matkan aikana.

    Eilen lähti pois egr ja sen jäähdytin. Huollon pihasta halliin ajanut huoltajakin sanoi että auto tuntui vähän hengettömältä. Egr poiston jälkeen samat vikakoodit esiin ja eilen töistä lähtiessä ei meinannut taaskaan päästä loivasta mäestä peruuttamaan pois parkkipaikalta. Laitoin vaihteen P asentoon ja 10 sekunnin tyhjäkäynnin jälkeen auto lähti normaalisti pintakaasulla peruuttamaan eikä samaa vikaa enää tullut eilisen aikana, samat vikakoodit taas tuli kun olin laittanut auton käymään.

    Tänään aamulla kotoa lähtiessä ei huomannut hengettömyyttä, tosin tasainen parkkipaikka ja pakittaessa jaksaa tyhjäkäynnillä lähteä liikkeelle ruudusta, peruuttaen tapahtui tämäkin lähtö.

    Mikähän mahtaa olla vialla? Egr se ei ainakaan ole kun se on jo poistettu. Vikakoodit tulee käynnistyksen jälkeen eikä enää sytytä moottorin vikavaloa (keltainen) koodien poiston jälkeen ajossa. Uudelleen käynnistäessa tulee taas valo tauluun. Ohjelmointia en heti epäile syyksi, kun vika alkoi jo ennen sitä, mutta pitäisi olla hyvä ohjelma.

    Vikakoodit mitä carly antaa ovat:
    - 24CF00 air mass meter: ratio measured to calculated air mass too small
    - 290B00 air system, air to egr mass flow blausibility: measured air mass compared to the calculated air mass too low

    Ajatus mennä istalla lukasemaan koodit mahdollisesti huomenna, mutta jos joku anturi/mittari rikki ja jollain ollu samaa niin pääsisi pienemmällä vaivalla.
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #2
    Originally posted by Patomursu View Post
    Ongelma ilmeni reilu viikko sitten, paikoiltaan lähtiessä auto ei tuntunu ottavan kierroksia tyhjäkäynnistä enempää vaikka kaasua painoi kevyesti. Keltainen moottorin valo myös syttyi mittaristoon. Hetken kuluttua kaikki kuitenkin toimi normaalisti. Ajattelin että egr jumittaa ja saman totesi merkkiin erikoistunut huolto espoossa.

    Muutaman päivän kuluttua poistatin egr:n ohjelmallisesti ja lisättiin tehoja myös. Samat vikakoodit ja tehottomuus heti käynnistyksen jälkeen vaivasi kun töistä yritti hyvin loivaan mäkeen parkkeerattua autoa saada liikkeelle. Pienen odottelun jälkeen auto jaksoi pintakaasulla lähteä, eikä sama vika toistunut enää missaan pysähdyksessä saman matkan aikana.

    Eilen lähti pois egr ja sen jäähdytin. Huollon pihasta halliin ajanut huoltajakin sanoi että auto tuntui vähän hengettömältä. Egr poiston jälkeen samat vikakoodit esiin ja eilen töistä lähtiessä ei meinannut taaskaan päästä loivasta mäestä peruuttamaan pois parkkipaikalta. Laitoin vaihteen P asentoon ja 10 sekunnin tyhjäkäynnin jälkeen auto lähti normaalisti pintakaasulla peruuttamaan eikä samaa vikaa enää tullut eilisen aikana, samat vikakoodit taas tuli kun olin laittanut auton käymään.

    Tänään aamulla kotoa lähtiessä ei huomannut hengettömyyttä, tosin tasainen parkkipaikka ja pakittaessa jaksaa tyhjäkäynnillä lähteä liikkeelle ruudusta, peruuttaen tapahtui tämäkin lähtö.

    Mikähän mahtaa olla vialla? Egr se ei ainakaan ole kun se on jo poistettu. Vikakoodit tulee käynnistyksen jälkeen eikä enää sytytä moottorin vikavaloa (keltainen) koodien poiston jälkeen ajossa. Uudelleen käynnistäessa tulee taas valo tauluun. Ohjelmointia en heti epäile syyksi, kun vika alkoi jo ennen sitä, mutta pitäisi olla hyvä ohjelma.

    Vikakoodit mitä carly antaa ovat:
    - 24CF00 air mass meter: ratio measured to calculated air mass too small
    - 290B00 air system, air to egr mass flow blausibility: measured air mass compared to the calculated air mass too low

    Ajatus mennä istalla lukasemaan koodit mahdollisesti huomenna, mutta jos joku anturi/mittari rikki ja jollain ollu samaa niin pääsisi pienemmällä vaivalla.
    Taisi "hoito" kohdistua nyt väärään paikkaan....

    Tässä ei ole mainittu että mistä moottorista on kyse. Foorumilla on jossain muuallakin juttua autoista jotka eivät jaksa liikkua pakilla mihinkään. Löytynee haulla lisää asiasta. Oliko tässä kyse ainostaan pakista?
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Patomursu
      Bimmer Rookie
      • Apr 2019
      • 34
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by fraatti View Post
      Taisi "hoito" kohdistua nyt väärään paikkaan....

      Tässä ei ole mainittu että mistä moottorista on kyse. Foorumilla on jossain muuallakin juttua autoista jotka eivät jaksa liikkua pakilla mihinkään. Löytynee haulla lisää asiasta. Oliko tässä kyse ainostaan pakista?
      Hei

      N47 kyseessä, 520 d vuodelta 2011.
      Oli muistaakseni ekalla kerralla myös eteen päin mentäessä tehottomuutta.
      Töiden jälkeen aina peruuttamalla tulee lähdettyä parkkiselta ja kotoa myös, kotona aamuisin ei ole ollut ongelmaa. Erona työmaapysäköinnissä kaltevuus ja lämpötila kun töistä lähtee, eli päivän on aurinko lämmittänyt autoa, kotona katos ja aamun viileys sekä tasainen, ehkä jopa pieni alamäki parkkiksella.

      Koitankin ettiä tietoa tosta pakilla liikkumisesta. Tässä tapauksessa jaksaa liikkua kun muutaman sekunnin odottelee ja koittaa uudelleen.

      Comment

      • Patomursu
        Bimmer Rookie
        • Apr 2019
        • 34
        • Vantaa

        #4
        Tänään töistä lähtiessä taas kone käyntiin ja heti pakki päälle, kaasua kevyesti, ei tapahtunu mitään, ei ottanu kierroksia. Kaasua koko ajan enemmän lisää painaen ei tapahtunu mitään, kunnes n. 5-7 sekunnin päästä alkoi hiljalleen auto pakilla liikkua. Kaasua pystyi jo vähän löysätä ja kun auton mitan verran oli autoa liikuttanu niin d päälle ja eteen normaalisti.

        Jokin nyt liittyy tohon lämpötilaan tai sitten pysäköintipaikan tasaisuuteen, koska yön yli auto seisoo pidempää kuin töissä. Mystistä.

        Comment

        • Patomursu
          Bimmer Rookie
          • Apr 2019
          • 34
          • Vantaa

          #5
          Äsken ruutuun peruuttaessa alkoi auto hytkymään, sen verran että sen huomasi istuessa. Hytkyminen jatkui myös tyhjäkäynnillä paikoillaan ollessa. Tätä teki siis nyt ensimmäisen kerran.

          Comment

          • Patomursu
            Bimmer Rookie
            • Apr 2019
            • 34
            • Vantaa

            #6
            Ilmamassamittari oli likainen, puhaltelemalla sitä poistui vikakoodit ja auto tuntui toimivat paremmin. Pitää laittaa joku pv uusi mittari tilaukseen.

            Bemarihuollolle espooseen terveisiä että eivät osaa näköjään diagnosoida vikaa kun sanoivat että egr jumittaa. Tämän takia laitoin turhaa rahaa kiinni sen poistoon ja ohjelmointiin. Ongelma ei ollut egr venttiilissä, se oli täysin karstaton kun sen avasin pöydällä. Ja jos joku siinä firmassa pahoitti mielensä niin ei mahda mitään.

            No sai rahalle sentään vastinetta tehon muodossa ja paloriski pieneni. 750€ olisin käyttänyt kuitenkin toisin.

            Comment

            • nappe74
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 2845
              • South Carelia

              #7
              Originally posted by Patomursu View Post
              Ilmamassamittari oli likainen, puhaltelemalla sitä poistui vikakoodit ja auto tuntui toimivat paremmin. Pitää laittaa joku pv uusi mittari tilaukseen.

              Bemarihuollolle espooseen terveisiä että eivät osaa näköjään diagnosoida vikaa kun sanoivat että egr jumittaa. Tämän takia laitoin turhaa rahaa kiinni sen poistoon ja ohjelmointiin. Ongelma ei ollut egr venttiilissä, se oli täysin karstaton kun sen avasin pöydällä. Ja jos joku siinä firmassa pahoitti mielensä niin ei mahda mitään.

              No sai rahalle sentään vastinetta tehon muodossa ja paloriski pieneni. 750€ olisin käyttänyt kuitenkin toisin.
              Omassa sigun F10:ssä saman tyylisiä oireita tossa alkukeväästä... drivetrain ilmoitus, keltainen moottorinvalo, ei vastannut kaasuun, pudotti tehoja...

              Vika löytyi osasta nro 14
              G30 530e xDrive A M-Sport -20

              ex-Bimmerit:
              F10 525dA xDrive M-Sport -13
              E21 316 -80
              E91 330xdA M-Sport -06
              E53 X5 3.0iA Sport -04
              E91 335xiA M-Sport -08
              E60 530iA M-Sport -06
              E36 320i Cabriolet M-Sport -96
              E91 320d -06
              E39 530iAT M-Sport -01
              E36 328iA -96
              E39 528iA -96
              E36 325i -92

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎