Announcement

Collapse
No announcement yet.

535d käynnistys vaikeudet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stake
    Newbiemmer
    • Nov 2012
    • 26
    • Loviisa

    535d käynnistys vaikeudet

    Eli seuraavanlaista ongelmaa:

    Auto toimi aivan moitteetta, pysäköin ja koitin tunnin päästä käyntiin niin pyöritti hyvin mutta ei suostunut käynnistymään.
    Näyttöön ilmestyi herja ”fuel supply, full performance not available...”

    Auto seisoi muutaman päivän ja monien vaiheiden jälkeen menin tänään täyteen ladattu akku mukana tutkimaan tilannetta ja kuinka ollakaan auto lähti heti käyntiin. Ajoin noin 30km ilman ongelmia kotiin. Laitoin Carlyn kiinni ja käynnistin auton n.tunnin seisonnan jälkeen ja taas olikin aika pitkä startti ennenkuin lähti käymään. Kävi kuitenkin hyvin heti kun vaan käynnistyi.

    Carly antoi mm. seuraavat vikakoodit:
    Fuel pump: 481B04 ”Motor power is missing”
    Engine: 249300 ”Rail pressure monitoring at engine start: rail pressure too low at engine start”

    Sammutin auton tämän jälkeen ja koitin heti n.minuutin päästä uudelleen käyntiin jolloin auto käynnistyi heti hyvin.
    Mistähän nämä oireet voisivat johtua?
  • kinkkelaade
    Bimmer Rookie
    • Mar 2014
    • 35
    • Rovaniemi

    #2
    Villillä veikkauksella ja vikakoodin avulla veikkaisin polttoainepumppua, joka olisi syyllinen myös tuohon toiseen koodiin. :think


    Originally posted by Stake View Post
    Eli seuraavanlaista ongelmaa:

    Auto toimi aivan moitteetta, pysäköin ja koitin tunnin päästä käyntiin niin pyöritti hyvin mutta ei suostunut käynnistymään.
    Näyttöön ilmestyi herja ”fuel supply, full performance not available...”

    Auto seisoi muutaman päivän ja monien vaiheiden jälkeen menin tänään täyteen ladattu akku mukana tutkimaan tilannetta ja kuinka ollakaan auto lähti heti käyntiin. Ajoin noin 30km ilman ongelmia kotiin. Laitoin Carlyn kiinni ja käynnistin auton n.tunnin seisonnan jälkeen ja taas olikin aika pitkä startti ennenkuin lähti käymään. Kävi kuitenkin hyvin heti kun vaan käynnistyi.

    Carly antoi mm. seuraavat vikakoodit:
    Fuel pump: 481B04 ”Motor power is missing”
    Engine: 249300 ”Rail pressure monitoring at engine start: rail pressure too low at engine start”

    Sammutin auton tämän jälkeen ja koitin heti n.minuutin päästä uudelleen käyntiin jolloin auto käynnistyi heti hyvin.
    Mistähän nämä oireet voisivat johtua?
    BMW 530Xd F10

    Comment

    • Stake
      Newbiemmer
      • Nov 2012
      • 26
      • Loviisa

      #3
      Originally posted by kinkkelaade View Post
      Villillä veikkauksella ja vikakoodin avulla veikkaisin polttoainepumppua, joka olisi syyllinen myös tuohon toiseen koodiin. :think
      Tämä tuli myös itsellä ensimmäisenä mieleen, mutta lisäksi heräsi ajatus että voisiko tuo Fuel pump: 481B04 ”Motor power is missing” koodi viitata esim. pumpun ohjausyksikköön? Käsittääkseni siellä myös sellainen on?

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #4
        Kipinöintiä pa siirtopumpun liittimellä tankkivarusteen pistokkeella.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          #5
          Tänne oli noista potilaista siunaantunut jotain kuviakin.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Stake
            Newbiemmer
            • Nov 2012
            • 26
            • Loviisa

            #6
            Originally posted by zakspeed View Post
            Kipinöintiä pa siirtopumpun liittimellä tankkivarusteen pistokkeella.
            Kävin eilen liittimet läpi ja pumpun liittimen toisessa pinnissä oli hyvin vähän hapettumaa. Jälkiä ylimääräisestä lämmöstä ei ollut. Kaikki kuitenkin toimii nyt eikä vikakoodejakaan ole enää näkynyt.

            Comment

            • Stake
              Newbiemmer
              • Nov 2012
              • 26
              • Loviisa

              #7
              Nostetaas taas tätäkin ylöspäin. Autoon vaihdettiin viimeksi uudet akut (olivat alkuperäiset n.10v vanhat ) jonka jälkeen toimi moitteetta pitkän aikaa.

              Sitten taas ilmeni sama oire n. kuukausi sitten. Töistä lähtiessä käynnistyi mutta sammui heti parin sekunnin jälkeen eikä enää luvannut ja auto hinurilla korjaamolle. Siellä avaimesta käyntiin eikä testerillä mitään poikkeavaa havaittu poislukien vikakoodit. Tällöin oli tankki suht tyhjä joten epäiltiin että olisi haukannut ilmaa.

              Taas toimi toissapäivään saakka moitteetta jolloin ensin ei meinannut aamulla lähteä käyntiin. Useamman starttauksen jälkeen käynnistyi yhtäkkiä ja kävi hienosti. Ajoin autolla n. 100km ja tämän jälkeen sammutin auton. 5 min stopin jälkeen koitin käynnistää eikä taas suostunut käynnistymään useamman pitkän starttauksenkaan jälkeen.
              Taas hinausauto paikalle ja auto korjaamolle. Kolmen tunnin päästä jälleen iloinen puhelu korjaamolta että auto oli käynnistynyt laakista korjaamon pihassa eikä testerillä taaskaan mitään poikkeavaa vikakoodien lisäksi.

              Voisikohan tämä oire kuitenkin olla pumpun ohjainyksikköön liittyvä koska vika on tullut useimmiten kun auton on sammuttanut ja lyhyen stopin jälkeen koittanut käyntiin? Minkäänlaista rötäämistä ei ole ajossa ollut havaittavissa ja käynnistettäessäkin on pyörittänyt mutta ei ole luvannut mitenkään. Kun taas on vian jälkeen käynnistynyt, on käynnistynyt heti hyvin.
              Alkaa pikku hiljaa koetella hermoa oikein tosissaan...

              Comment

              • ptikkala
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1571

                #8
                Ei kerrottu, että onko kyseessä F11. Jos on niin tarkista se päävirtakaapelin läpivienti sieltä kontista. On nyt joulukuun alusta tähän päivään tullut kaksi kappaletta löystyneitä liitoksia vastaan. Juurikin tuollaisilla oireilla...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4628
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by ptikkala View Post
                  Ei kerrottu, että onko kyseessä F11. Jos on niin tarkista se päävirtakaapelin läpivienti sieltä kontista. On nyt joulukuun alusta tähän päivään tullut kaksi kappaletta löystyneitä liitoksia vastaan. Juurikin tuollaisilla oireilla...
                  Miksi juuri F11 eikä F10?

                  Tarkoitatko löystymisellä sitä että korroosio on iskenyt kaapeliin tuhoten (https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=384259) sen vai että itse liitos (4) on oikeasti löysällä? Momentti näyttää olevan 15Nm
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Stake
                    Newbiemmer
                    • Nov 2012
                    • 26
                    • Loviisa

                    #10
                    Originally posted by ptikkala View Post
                    Ei kerrottu, että onko kyseessä F11. Jos on niin tarkista se päävirtakaapelin läpivienti sieltä kontista. On nyt joulukuun alusta tähän päivään tullut kaksi kappaletta löystyneitä liitoksia vastaan. Juurikin tuollaisilla oireilla...
                    F11 kyseessä. Täytyypä tuota ihmetellä sitten seuraavaksi.

                    Comment

                    • Spere
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2018
                      • 78
                      • Finland

                      #11
                      Tuo kaapeli jos on kokonaan poikki (tai liitin irti) niin startti ei kyllä pyöri ollenkaan.

                      Jos taas heikko kontakti kuten omalla kohdallani, ei antanut pyörittää starttia, heitti ajotietokoneeseen ignition faultin ja vikakoodeissa oli startin ylivirta.

                      Kai tämäkin voi sitten oireilla monella tapaa:think

                      Comment

                      • ptikkala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 1571

                        #12
                        Nämä kaksi lähti satunnaisesti käyntiin kuin palmun alta ilman mitään. Ja välillä ei edes startti napsahtanut.

                        Comment

                        • Spere
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2018
                          • 78
                          • Finland

                          #13
                          Originally posted by ptikkala View Post
                          Nämä kaksi lähti satunnaisesti käyntiin kuin palmun alta ilman mitään. Ja välillä ei edes startti napsahtanut.
                          Vian ilmaantuessa itse mittaisin jännitteen konehuoneen plus-navasta. Jos siellä jännite on jotain muuta kuin mitä akun jännite on, jää sähkö välille. Kaapeli taitaa tulla suoraan akulta siihen terminaaliin.

                          Joissain malleissa tainnut olla myös sellaista vikaa, että tuon konepellin alla olevan plus-terminaalin liitos on löystynyt ja aiheuttanut vastaavaa vikaa kuin hapettunut kaapeli. Tiedä sitten onko sama vaivannut näitä F-korisia

                          https://www.bimmerfest.com/threads/i...-fixed.887607/
                          Last edited by Spere; 11-01-2021, 04:11.

                          Comment

                          • Stake
                            Newbiemmer
                            • Nov 2012
                            • 26
                            • Loviisa

                            #14
                            No selvisihän se vika viimeinkin!

                            Syyllinen oli kuin olikin viallinen polttoainepumpun liitin. Tämäkin oli jo kertaalleen tarkastettu enkä silloin huomannut siinä mitään ihmeellistä mutta nyt oli selkeästi nähtävissä että liitin on lämmennyt reilusti jossain kohtaa.

                            Comment

                            • ptikkala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 1571

                              #15

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎