Announcement

Collapse
No announcement yet.

520d '12 herjaa ilmamäärämittaria

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jorma1
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 77

    520d '12 herjaa ilmamäärämittaria

    Herjat alkoi viime viikolla, Carlylla kuittasin ja moottorivalo syttyi taas tänään ja sama herja. Pitäskö vaihtaa vai voiko yrittää puhdistaa. 205tkm ajettu.
    Carly herjaa lisäksi "vakavaa" vikaa kun hiukkaspönttö alkaa teoreettisesti täyttymään. Pitäskö vain kuitata vaihdetuksi? Voiko E-sys:llä kuitata?
  • Jorma1
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 77

    #2
    Originally posted by Jorma1 View Post
    Herjat alkoi viime viikolla, Carlylla kuittasin ja moottorivalo syttyi taas tänään ja sama herja. Pitäskö vaihtaa vai voiko yrittää puhdistaa. 205tkm ajettu.
    Carly herjaa lisäksi "vakavaa" vikaa kun hiukkaspönttö alkaa teoreettisesti täyttymään. Pitäskö vain kuitata vaihdetuksi? Voiko E-sys:llä kuitata?
    Itse itselleni vastaan. Putsasin tuon MAF'in CRC:n pesuspray'llä ja nyt on toiminut muutaman päivän ilman herjoja. Vaihdan uuden anturin jos vielä kiukuttelee.
    Hiukkaspönttöherjasta pääsin eroon kun ensin tarkistin, ettei ole oikeasti tukossa (tyhjäkäynnillä 1.97 mbar (raja 35), 2000 rpm 15.97mbar (raja 75) ja 4000 rpm 51.96mbar (raja 200) ja rekisteröin uuden pöntön. Nyt on laskennallinen 250.000 km matka edessä.

    Comment

    • Jorma1
      Bimmer Rookie
      • Apr 2005
      • 77

      #3
      Originally posted by Jorma1 View Post
      Itse itselleni vastaan. Putsasin tuon MAF'in CRC:n pesuspray'llä ja nyt on toiminut muutaman päivän ilman herjoja. Vaihdan uuden anturin jos vielä kiukuttelee.
      Hiukkaspönttöherjasta pääsin eroon kun ensin tarkistin, ettei ole oikeasti tukossa (tyhjäkäynnillä 1.97 mbar (raja 35), 2000 rpm 15.97mbar (raja 75) ja 4000 rpm 51.96mbar (raja 200) ja rekisteröin uuden pöntön. Nyt on laskennallinen 250.000 km matka edessä.
      Tilasin uuden maf anturin, herja ilmestyi taas. Melkoisia hintaeroja eri kauppojen välillä. Boschin anturi, autodocissa 112€, mm KL 198,50€

      Comment

      • Jorma1
        Bimmer Rookie
        • Apr 2005
        • 77

        #4
        Originally posted by Jorma1 View Post
        Tilasin uuden maf anturin, herja ilmestyi taas. Melkoisia hintaeroja eri kauppojen välillä. Boschin anturi, autodocissa 112€, mm KL 198,50€
        Nyt olis uusi anturi paikoillaan. Resetoin adaptioarvot ISTA-D:llä. Auto oli resetin jälkeen "levossa" eli ovet lukossa noin puoli tuntia. Nyt kun ajaa MAF testin, lopputuloksena on että anturi näyttää enemmän kuin oletetaan. Tyhjäkäynnillä mitatut arvot 70kg kun rated on 52kg. Johtuuko siitä, että EGR on pois pelistä? Olen käynyt ajamassa lyhyen pätkän eri nopeuksilla (noin 10km). Mitään vikakoodeja ei tule.

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          #5
          Originally posted by Jorma1 View Post
          Nyt olis uusi anturi paikoillaan. Resetoin adaptioarvot ISTA-D:llä. Auto oli resetin jälkeen "levossa" eli ovet lukossa noin puoli tuntia. Nyt kun ajaa MAF testin, lopputuloksena on että anturi näyttää enemmän kuin oletetaan. Tyhjäkäynnillä mitatut arvot 70kg kun rated on 52kg. Johtuuko siitä, että EGR on pois pelistä? Olen käynyt ajamassa lyhyen pätkän eri nopeuksilla (noin 10km). Mitään vikakoodeja ei tule.
          Johtuu juuri EGR poistosta
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • Kimmo-R
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2010
            • 400
            • Tampere

            #6
            Omassa 535d heitti ajoittain moottorin merkkivaloa ja koodeja:
            Air system, air to EGR mass flow plausiblility: measured air mass compared to calculated air mass too high
            Air mass meter: ratio measured to calculated air mass too big

            Kaikki kuitenkin toimi ok ja välillä valo sammui.
            Vika kuitenkin löytyi hehkujen vaihdon yhteydessä, eli imuputken liitos oli alapuolelta halki ilmamassamittarin ja turbon välillä josta pääs haukkaamaan ilmaa. Nää on aika herkkiä haistamaan imuvuodot.
            Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
            --Audiokit.fi--
            BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
            BMW i4 M50 Supercharged -23
            BMW i3 60Ah -14

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              #7
              Airmass too high koodi kertoo vuodon olevan ahtimen jälkeen ja too low taas ennen ahdinta.

              Vuoto painepuolella yleensä ei ole "imuvuoto" koska moottorin imemä ilma ns N/A tilassa ei siitä jaksa läpi tulla vaan ylipaineen aikaan alkaa vuotaa ulospäin ja ahdin joutuu pumppamaan enemmän halutun ahtopaineen ylläpitämiseksi = kohonnut imetty ilmamassa ahtimeen päin massamittarin läpi.

              Airmass low taas nimensä puolesta massamittarin läpi menee liika vähän tavaraa = vuoto ahtimen imupuolella.

              Reilumpi vuoto tuolla painepuolella (jossa kone imee N/A tilassaan ilmaa sitä kautta) tulee koodiksi lisänä charge airhose fallen off tms. Joka tietysti hyvin lähellä ko. tilannetta.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • Jorma1
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 77

                #8
                Originally posted by zakspeed View Post
                Airmass too high koodi kertoo vuodon olevan ahtimen jälkeen ja too low taas ennen ahdinta.

                Vuoto painepuolella yleensä ei ole "imuvuoto" koska moottorin imemä ilma ns N/A tilassa ei siitä jaksa läpi tulla vaan ylipaineen aikaan alkaa vuotaa ulospäin ja ahdin joutuu pumppamaan enemmän halutun ahtopaineen ylläpitämiseksi = kohonnut imetty ilmamassa ahtimeen päin massamittarin läpi.

                Airmass low taas nimensä puolesta massamittarin läpi menee liika vähän tavaraa = vuoto ahtimen imupuolella.

                Reilumpi vuoto tuolla painepuolella (jossa kone imee N/A tilassaan ilmaa sitä kautta) tulee koodiksi lisänä charge airhose fallen off tms. Joka tietysti hyvin lähellä ko. tilannetta.
                No niin, coodi on 24CE00 Measured Air Mass is too high compared with the calculated air mass. Mitattu arvo Istan testillä oli kaikissa rpm luvuissa luokkaa 30% kun suurin sallittu on 12%.
                Yhden testin yhteydessä piti kuunnella korkeataajuista ääntä ja nuorempi minä eli poika sanoi, että saattaa jotain kuuluakin. Kone on siis N47 - 2.0d onko turbon jälkeen tulevat putket jostakin kohtaa erityisesti arkoja vuotamaan (lue jokin tiiviste esim.) ja onko hankalia vaihtaa/tutkia? Autohan toimii normaalisti, vika oli poissa reilut 2 viikkoa ja moottorivalo syttyi tänään. Minulla on erään toisen merkin kanssa ollut turbon putkien halkeamisia ja sen kyllä huomasi, massiivinen savu takana.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎