Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 ajovalojen uusiminen, mistä osat ja kuka vaihtaa ettei kauhean kallista?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DiesBenz
    Newbiemmer
    • Dec 2020
    • 5
    • Finland

    F11 ajovalojen uusiminen, mistä osat ja kuka vaihtaa ettei kauhean kallista?

    Hei, osaatteko neuvoa oikeille urille pk-seudulla?

    Vm. 2011 530xda:n ajovalot ovat molemmat tyypilliseen tapaan halki ja sisällä kosteutta ettei kohta tietä näe. Pari kertaa hetkellisesti tullut toiseen vilkkuhäiriö, mutta taas toimii.

    Korjaustarjous on melkein kolme tonnia siten, että kummankin puolen umpiot uusitaan ja varauduttu myös ohjainten vaihtoon jos nekin rikki. Aika kallista.

    Onko järkevää ja toimivaa hommata jostain 300-400 eurolla/kpl bi-ksenon umpiot ja saada joku fiksu henkilö tai paikka vaihtamaan ne ja mihin vielä pitää varautua onnistuneen fyysisen vaihdon jälkeen? Jotain koodauksia? Ohjaimiakin taitaa löytyä alle satasella ja eikös sellaisen voi sitten vaihtaa myöhemmin jos ehjä umpio temppuilee? Ja jos tilaa tuollaiset umpiot niin onko niissä jotain sudenkuoppia että asennus ei etenekään eli puuttuu joku oleellinen palikka tai piuha?

    Ajatus olis saada homma hoidettua siis karkeasti tonnilla eikä kolmella tonnilla.

    Kiitos neuvoista jo etukäteen.
    Last edited by DiesBenz; 07-12-2020, 20:39.
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2717
    • Tampere

    #2
    Tarvikevalmistajan umpioita (esim. Hella) saa noin 600-700 eur/kpl, mikäli ei ole kyse adaptiivisista valoista (nk. mutkavalot, varustekoodi SA524). Adaptiiviset umpiot ovat noin 200-300 eur/kpl kalliimmat. Valojen ohjainlaitteet ja xenonpolttimot voi siirtää nykyisistä umpioista, olettaen että ovat ehjät. Ei vaadi koodausta.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2220
      • Vantaa

      #3
      Irroitus melko simppeliä, paitsi että vaatii puskurin irroituksen, joka on tuhannella ruuvilla kiinni. Adaptiiviset hellan umpiot saa hieman alta 600€/kpl. Ilman adaptiivisuutta reipas 400€.
      Last edited by VilleP; 08-12-2020, 01:11.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • DiesBenz
        Newbiemmer
        • Dec 2020
        • 5
        • Finland

        #4
        Vähän jo alkaa kiinnostaa, olisiko tämä siis homma jonka jonkun näppärän kaverin kanssa saisi tehtyä kotipihalla? YouTube-videoita pari katsottu, jokunen hankalasti yllettävä ruuvi mutta muuten ei ihan mahdottomalta näytä. Homma voi toki tyssätä sopivan työkalun puuttumiseen, videoissa oli pitkiä jatkopaloja räikkään että yltää. Niitähän saa tarvikekaupoista edullisesti.

        Comment

        • DiesBenz
          Newbiemmer
          • Dec 2020
          • 5
          • Finland

          #5
          Nyt on umpiot tilattu ja varalta kans ohjainyksiköt. Jos laitan uusiin umpioihin uudet ohjainyksiköt, niin tuleekohan siinä kohtaa sitä koodaustarvetta? Vanhoillako ei tulis? Vai ei kummallakaan?

          Nyt on sitten TI-hallin haku ja varmistus että löytyy sopivat ruuvarit jne. Menisköhän parissa tunnissa? Jollakin videoijalla oli mennyt 4,5 tuntia, mutta taisi kertoa ettei ollut ihan selvillä etukäteen mitä piti tehdä.

          Comment

          • poke
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 3102

            #6
            Originally posted by DiesBenz View Post
            Nyt on umpiot tilattu ja varalta kans ohjainyksiköt. Jos laitan uusiin umpioihin uudet ohjainyksiköt, niin tuleekohan siinä kohtaa sitä koodaustarvetta? Vanhoillako ei tulis? Vai ei kummallakaan?

            Nyt on sitten TI-hallin haku ja varmistus että löytyy sopivat ruuvarit jne. Menisköhän parissa tunnissa? Jollakin videoijalla oli mennyt 4,5 tuntia, mutta taisi kertoa ettei ollut ihan selvillä etukäteen mitä piti tehdä.
            varmaan vois mennä parissa tunnissa jos tietää mitä tekee eikä menen miettimiseen aika. Liittimet osaa joskus olla jumissa myös.

            Hanki akkuruuvinväännin ja siihen 8mm hylsy, niin nopeuttaa hommaa. Niitä sisälokarin ja pohjamuovien ruuveja on paljon. joku tuontyylinen on näppärä: https://www.puuilo.fi/bosch-ixo-v-ak...iABEgIJF_D_BwE
            Kulkineet/projektit:

            640D F06
            530iA E39
            635 CSi E24
            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2220
              • Vantaa

              #7
              Ja sitten torx kärkisarja. Oisko t30 tms millä puskin on päältä kiinni.
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • DiesBenz
                Newbiemmer
                • Dec 2020
                • 5
                • Finland

                #8
                Nikkaroinnin hankintalistalla on videoista katsotun perusteella ainakin

                - neppareiden irroittamiseen haarukkamainen verhoilun irroitustyökalu
                - T30 Torx-kärki puskurin yläosan ja umpion ruuveille
                - 8 mm hylsy puskurin alaosan ruuveille
                - T20 Torx-kärki lamppujen irroitukseen umpiosta, pitää olla myös kapea kärki joka mahtuu lampun metalliritilöiden väliin, hylsysarja ei välttämättä mahdu

                Akkukäyttöinen ruuvinväännin on. Erilaisia ruuvarikärkiä löytyy, jos onkin vielä jotain muita kokoja mm. Torxeissa.

                Kun umpio on sitten irti, niin mikä on vaara saada vielä sitten Xenonista iskua? Ja jos ohjainlaitteet eli ne piirikortit pitää samalla vaihtaa, niin onko sitten löydettävä pikaisesti joku koodaamaan ne tajuamaan vanha auto ja uudet umpiot? Kuka osaisi pk-seudulla?

                Comment

                • DiesBenz
                  Newbiemmer
                  • Dec 2020
                  • 5
                  • Finland

                  #9
                  Työ tehty. Videot katsottu etukäteen, mutta silti meni sama 4,5 tuntia kuten jollakin tubettajalla. Ainoat merkittävät hidasteet olivat umpion sisänurkkien pahassa paikassa olevat yhdet Torxit ja yksi katkennut vanha liitin. Muuten aikaa meni vain sopivien kärkien etsimiseen kun näppärällä alkoivat päätyä yhdeksi kasaksi... Ja päätin etukäteen tehdä kiirehtimättä.

                  Puskurin irroitus ei ollut hankalaa (nepparityökalu, 8 mm hylsy ja T30-kärki).

                  Pyöräkotelon raotus onnistui, 8 mm hylsy ja sisäpuolen kahteen ruuviin hylsylle 20 cm jatkopala.

                  Umpion ensimmäiset kolme T30-ruuvia helpot, viimeinen sisänurkan ruuvi todella vaikeassa paikassa etenkin vasemmalla, jossa pyöräkotelon lampunvaihtoluukun avaaminen (joku ristipää) helpotti välillä, jotain putkia silti tiellä. Piti käyttää 5-10-20 cm jatkopaloja ja nivelsovitinta ja silti vaikeaa, erillinen T30-avain (L-muotoinen) auttoi hyvin oikealla puolella ja kiristys meni ok sillä ja pienellä räikkävääntimellä ja 5 tai 10 cm jatkopaloilla.

                  Lamput siirsin uusiin umpioihin, samoin ballastin. Yksi valkoinen liitin napsahti poisvetäessä poikki ja jäi vanhan lampun liittimen sisään, sain kammettua kärjestä painaen vielä pois, siinä vaiheessa meinas urakka kaatua. Vanha ohjainlaite oli siistin näköinen, mutta vilkut valittivat silti joten uudet ohjainlaitteet tilalle. Takaisinlaitossa vain sisimmät T30-ruuvit karmean vaikeat, niistä oikea helpompi. Vasen tekisi mieli tarkistuttaa jollain jolla paremmat välineet tai joku kikka.

                  Valot syttyivät ja myös vilkut toimivat normaalisti. Toistaiseksi kaikki siis melko hyvin.

                  Suuntaus pitäneet tarkistuttaa? Korkeus menee kai jollakin automatiikalla, mutta entä sivusuunnat? Tämän vaiheen saatan jättää ammattilaiselle. Ei liene iso urakka. Eli siis kallis...
                  Last edited by DiesBenz; 28-12-2020, 14:50.

                  Comment

                  • ekaBMW
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 441
                    • Oulu

                    #10
                    Ei se korkeuskaan mitenkään automaattisesti mene kohdilleen jos korkeuden säätöruuviin on koskettu. Kyllä se lähtökohta pitää manuaalisesti laittaa kohdilleen. Automatiikka hoitaa korkeudensäädön vain kompensoidakseen auton perän korkeuden muutokset..
                    F11 530d xDrive 09/16
                    Ex E60 530d xDrive A 10/08
                    Ex E60 520dA 09/08 liisari
                    Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                    Ex Opel Kadett 1.6 -89

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4628
                      • Tampere

                      #11
                      Joku on hipostellut oikein viimesenpäälle DIY ohjeet valojen säätöön. Jotain tuonnepäin noilla ohjeilla kun laittaa itse niin ei ainakaan sokaise vastaantulijoita.



                      1% on oikea säätö korkeudelle eli jos menee tasaiselle alustalle ja pimeään mittailemaan niin valon pitäisi laskea 10m matkalla 10cm. Valokytkin pitäisi vääntää lyhyille pois automaattiasennosta.

                      Itseasissa kun kynsiitakaraivoa niin asiasta oli joskus puhetta täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread...37#post4076437
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎