530 F07 vm.2011 automaattilaatikko

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hareka
    Newbiemmer
    • Mar 2021
    • 7
    • Napapiirin pohjoispuoli

    #1

    530 F07 vm.2011 automaattilaatikko

    Hei.
    Tuommosella kulkineella alotettu reilu pari kuukautta sitten bemaritaival muutaman mersun jälkeen.
    Mukava auto ajella mutta ainahan näissä tämän vuosituhannen autoissa on kivoja halpoja ominaisuuksia. Onkohan jollakin vastaavanlaista ongelmaa automaattilaatikon kanssa?
    Kylmänä kun lähtee niin on kuin ajaisi 96 saabilla. Kaasun kun löysää niin kierroket tippuvat käytännössä tyhjäkäynnille. Hassua kun auton nopeus vaikka 80 niin auto tyhjäkäynnillä. Toimii niinkuin 96:n saabin vapaakytkin. Noin 1-3 kilometrin ajon jälkeen toimii normaalisti eikä luista.
    Kovilla pakkasilla piti ajaa ehkä vähän pitempään ennenkuin laatikko alkoi toimia normaalisti. Ajotilan valinnalla ei ole vaikutusta. Ei anna laatikolle mitään vikakoodia. Laatikon öljyt vaihdettiin näin, ensin ropun kautta tyhjäksi, sitten parinkymmenen kilometrin ajolenkki ja öljypohja pois ja uusi tilalle ja taas uudet ölpät sisään. Minun mielestä ongelma ilmeni öljynvaihdon jälkeen. Öljymäärä tarkistettu vielä jälkeen ja on oikein. Jos auto on parkissa vaikka 4 tuntia ongelmaa ei ilmene, vaatii pitempää paikallaan oloa. Tuon perusteella vian täytyy liittyä öljyn lämpöihin, toisaalta vaikka auto on aamulla laitettu roikan nokasta käyntiin ja käynyt tyhjäkäynnillä pihalla varttitunnin niin sama ongelma kuitenkin ilmenee. Autossa on webasto joten lämmöt on kyllä siinä vartissa kerenneet hyvin nousta. Kuinka äkkiä laatikon lämmöt nousee?
    Mutta muuten mukava auto, vielä kun saa takapäähän uudet hauskan halvat iskarit niin voi olla vielä mukavampi.
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7551
    • Jyväshyvä

    #2
    Kyllä luistaminen kylmänä kuuluu asiaan muttei sitä kohtuuttomasti saa olla, tekstisi perusteella nyt ei ihan tarkalleen pysty päättelemään onko se normaalia vai epänormaalia... Luiston ideana on lämmittää ne öljyt nopeammin.

    Esilämmittäminen ei laatikkoöljyihin mitenkaan vaikuta.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2379
      • Vantaa

      #3
      Liekkö riippuu laatikossa olevasta softasta? Oma 2012 uusimmilla softilla ei tuota luistoa tehnyt, mutta esim saman aikakauden Audit 8hp laatikolla kyllä. Muilla vastaavilla bemareilla ei ole tullut ajettua.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • Hareka
        Newbiemmer
        • Mar 2021
        • 7
        • Napapiirin pohjoispuoli

        #4
        Kiitoksia vastauksista. Onko siis normaalia kun lähden tuosta kotipihalta ja kiihdyttelen normaalisti tuonne 80:iin niin kierrokset on 2700, sitten kun nostan kaasupolkimen kierrokset putoavat jonnekki noin 800:aan ja auto ikäänkuin rullaa vapaalla jos ei kaasuun koske. Sitten parin kolmen kilometrin jälkeen kun laatikko alkaa pelata normaalisti niin kun kaasun löysää niin kierrokset putoaa vain sen 500 jos vaihtaa isommalle ja jos ei vaihda niin kierrokset ei putoa ollenkaan.
        Kävin myös tuossa vaihteistokorjaajan juttusilla ja piti kyllä erikoisena tuota käyttäytymistä, arveli että turbiinilukko ei jostain syystä lukitu kun lähtee kylmänä ajamaan. Voisiko vika olla joku softaongelma? Sen jälkeen kun laatikko alkaa toimia "normaalisti" niin minun mielestä ei kyllä luista ollenkaan.
        Autolla siis ajettu 220000. Tuo öljynvaihto oli ensimmäinen tuolle autolle.
        Öljyt oli likaiset mutta ei siellä muuten mitään ihmeellistä näkynyt.

        Comment

        • Petsku333
          BTCF Member
          • Jun 2014
          • 349
          • Kerava

          #5
          Originally posted by Hareka View Post
          Laatikon öljyt vaihdettiin näin, ensin ropun kautta tyhjäksi, sitten parinkymmenen kilometrin ajolenkki ja öljypohja pois ja uusi tilalle ja taas uudet ölpät sisään.
          Siis ymmärsinkö nyt oikein että ajettiin erittäin vajaalla öljyntasolla lenkkiä?
          Seat Cupra 290

          Ex. F20 118i MHD Stage 2
          E60 2006 525i

          Comment

          • Hareka
            Newbiemmer
            • Mar 2021
            • 7
            • Napapiirin pohjoispuoli

            #6
            Siis ensityhjennyksen jälkeen lisättiin öljyä senverran että tarkistusaukosta alkoi valumaan yli ja sitten käytiin ajamassa lenkki. Öljyt vaihdettiin siis kahteen kertaan, mutta vain jälkimmäisellä kertaa vaihdettiin öljypohja suodattimineen.
            Last edited by Hareka; 04-03-2021, 19:11.

            Comment

            • Petsku333
              BTCF Member
              • Jun 2014
              • 349
              • Kerava

              #7
              Niin vähän ajattelinkin. Kyllä sen lootan pitäisi sen alkuluistatuksien jälkeen pitää kierrokset siellä missä ne kuuluu olla tietyllä vaihteella tietyssä vauhdissa , eikä tyhjäkäynnillä tai sen alapuolella. Jos ongelmat alkoivat öljyjen vaihdon jälkeen niin onko öljyn taso nyt varmasti kohdillaan?
              Seat Cupra 290

              Ex. F20 118i MHD Stage 2
              E60 2006 525i

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4657
                • Tampere

                #8
                Faceliftissä on tullut sellainen ominaisuus lotaan että ecoprolla moottori "kytkeytyy irti" vaihdelaatikosta ja auto rullaa tyhjäkäynnillä eteenpäin. Aikaisemmissa ei moista pitäisi tapahtua. En ole tarkemmin tutkinut että mitä muutoksia laatikossa pitää moiseen olla vai onko tuo puhdas softajuttu.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Hareka
                  Newbiemmer
                  • Mar 2021
                  • 7
                  • Napapiirin pohjoispuoli

                  #9
                  Minun autossa käytös on sama oli mikä ajotila hyvänsä valittuna.
                  Mikä sen turbiinin loppupeleissä lukitsee, onko se jonkun venttiilin takana vai ohjelmiston vai molempien? Voiko siellä laatikossa mennä joku paikka tukkoon öljynvaihdon jälkeen kun"paskat lähtee liikkeelle"?

                  Comment

                  • Palehti
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2005
                    • 149
                    • Klaukkala

                    #10
                    Originally posted by Hareka View Post
                    Siis ensityhjennyksen jälkeen lisättiin öljyä senverran että tarkistusaukosta alkoi valumaan yli ja sitten käytiin ajamassa lenkki. Öljyt vaihdettiin siis kahteen kertaan, mutta vain jälkimmäisellä kertaa vaihdettiin öljypohja suodattimineen.
                    Siis lisättiinkö öljyt sinne ilman että auto oli käynnissä?
                    Jos tehtiin niin, niin testilenkki suoritettiin noin 1,5 litran vajauksella. Tuo tuskinpa mitään vielä vaikuttaa/rikkoo.
                    Mutta tehtiinhän se öljypohjan vaihdon jälkeinen lisäys/tsekkaus oikeassa lämpötilassa ja auton käydessä?
                    Omassa 2011 525:ssa moottorijarrutus on huomattava kaikissa tilanteissa. Mulla ei ole koodattu pois sitä efficient dynamicsia, eli jarruttaa osaksi laturillakin.

                    Omassa autossani tein öljynvaihdon samalla logiikalla, paitsi sillä erotuksella että ajoin ekan läträyksen (jolloin käytin myös alkup. öljypohjankin pois kun halusin mahd. paljon öljyä pois) jälkeisillä öljyillä noin tuhat km.
                    i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
                    ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

                    Comment

                    • makebm5
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2009
                      • 1312
                      • Kainuu

                      #11
                      Originally posted by fraatti View Post
                      Faceliftissä on tullut sellainen ominaisuus lotaan että ecoprolla moottori "kytkeytyy irti" vaihdelaatikosta ja auto rullaa tyhjäkäynnillä eteenpäin. Aikaisemmissa ei moista pitäisi tapahtua. En ole tarkemmin tutkinut että mitä muutoksia laatikossa pitää moiseen olla vai onko tuo puhdas softajuttu.
                      Ainakin tuossa 750:ssä saa tuon rullaus ominaisuuden valikosta pois päältä.
                      BMW i5 M60, BMW E89 35is
                      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                      Comment

                      • Hareka
                        Newbiemmer
                        • Mar 2021
                        • 7
                        • Napapiirin pohjoispuoli

                        #12
                        Auto oli käynnissä niin kuin asiaan kuului. Kierroksia pidettiin n.2000:ssa puolisen minuuttia että turbiini täyttyy ja käytiin vaihteet läpi R,N,D,1 ja 2.
                        Jälkeenpäin kävin vielä vaihteistokorjaajalla tarkistuttamassa öljytason ja luki samalla vikakoodit laatikosta. Öljytaso pitäisi olla oikea eikä laatikosta antanut mitään vikakoodia. Piti tosiaan hänkin erikoisena tuota kylmälähtö käytöstä. Auto on originaali tilassa eli ei ole ohjelmoitu tehoja lisää eikä mitään pois. Eilen aamulla otin videon tuosta toiminnasta, se kesti 3 kilometriä ja pysähdyin bussipysäkille, kun siitä lähdin kiihdyttämään laatikko pelasi taas normaalisti. En vain tiedä miten sen videon saisi tänne ihmeteltäväksi.
                        Monesti tosiaan laatikko on lähtenyt toimimaan normaalisti kun 1,5 km ajon jälkeen olen pysähtynyt jättämään lapset kyydistä ja siitä sitten kiihdyttänyt laatikko on toiminut normaalisti. Pari kertaa on suorassa ajossa laatikko palanut peliin siten että kaasupoljin ollut ylhäällä ja auto rullannut "ikäänkuin vapaalla" ja kierrokset n.800 niin kierrokset nousseet n1500:aan ja sen jälkeen taas toiminut normaalisti. Pitemmän ajon jälkeen kun laatikkoöljyt kuumenevat varmasti sinne minne ne nyt kuumenevatkaan auto saa seisoa monta tuntia ja kun lähtee ajamaan ei mitään ongelmia ole. Kun mersuissa on kyb-venttiili mikä saattoi aikaa myöten paskottua niin onko näissä vastaavaa venttiiliä/jotain sihtiä mikä voisi jumittaa tai tukkeutua ettei kylmillä öljyillä toimi oikein?

                        Comment

                        • Shatter
                          BTCF Member
                          • Mar 2013
                          • 934
                          • Oulu

                          #13
                          Omassa 15vm mallissa olen huomannut samanlaisen ominaisuuden kovilla pakkasilla liikkeelle lähtiessä. Parin ensimmäisen kilsan aikana jos löysää kokonaan kaasun kierrokset tippuvat käytännössä tyhjäkäynnille kuin rullaisi vapaalla, ei tarvitse pitkästi ajaa että lämpeää ja alkaa toimimaan normaalisti. Itse en ainakaan ole päätäni sen enempää vaivannut asialla laatikon muuten toimiessa moitteetta eikä tuota oiretta saa edes esille ellei oikein tarkoituksella kylmänä aja kaasua pilkkimällä. Samaa tekee myös emännän 14vm 2-sarjalainen. Pakkanen aiheuttaa kaikenlaista jännää.
                          Last edited by Shatter; 06-03-2021, 09:37.
                          Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                          BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
                          Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                          MB W108 250S '67
                          MZ RT 125/3 '62

                          Comment

                          • Petsku333
                            BTCF Member
                            • Jun 2014
                            • 349
                            • Kerava

                            #14
                            Eli nämä selitetyt "ongelmat" on nyt pelkkää kylmäkäyttäytymisen ihmettelyä. Lämpimänä ei siis ongelmaa?
                            Seat Cupra 290

                            Ex. F20 118i MHD Stage 2
                            E60 2006 525i

                            Comment

                            • Hareka
                              Newbiemmer
                              • Mar 2021
                              • 7
                              • Napapiirin pohjoispuoli

                              #15
                              Lämpöisenä ei ongelmia ole ainakaan toistaiseksi. Kylmänä kun lähtee silloin esiintyy edellä kuvatut "ongelmat" jos ne nyt sitten mitään ongelmia on.
                              On tosiaan ensmäinen bemari joten sen siulunelämä ei ole vielä tuttua.

                              Comment

                              Working...
                              X