Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d epätasainen käynti esilämmitetyssä koneessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KevinCo
    Newbiemmer
    • Dec 2017
    • 8
    • Seinäjoki

    530d epätasainen käynti esilämmitetyssä koneessa

    Potilaana 530d F11 180kW versio, jossa tehtaan asentama Webasto ja muutettu niin, että moottorikin lämpenee esilämmitystä käytettäessä.

    Moottori lähtee tosi hienosti käyntiin vaikka -20°C pakkasesta, jos pistää suoraan kylmänä käyntiin. Mutta jos moottoria lämmittää Webastolla vaikka 20 min, käy kone tosi rumasti ensimmäiset sekunnit. Sitten kyllä tasaantuu. Toisaalta jos moottori on valmiiksi ajon jäljiltä puolilämmin, lähtee kyllä hyvin käyntiin.

    Ostin jo uudet hehkut ja ohjainlaitteen (Bosch, Beru), mutta en tiedä onko niitä järkeä edes vaihtaa, kun kerran -20 lähtee noinkin hienosti käyntiin.

    Linkissä video, missä molemmat olosuhteet:


    Voisiko tuo Webasto lämmittää moottorin jotenkin epätasaisesti, että osa kannesta on kylmänä ja osa lämpimänä? Pitäis varmaan joutessaan ottaa moottorista lämpökameralla kuva, ennen käynnistystä. Ehkä viikonloppuna kerkäisi...
    Last edited by KevinCo; 01-12-2021, 09:39.
  • peLoGo?
    BTCF Member
    • Jul 2012
    • 380
    • Vaasa

    #2
    Originally posted by KevinCo View Post
    Potilaana 530d F11 180kW versio, jossa tehtaan asentama Webasto ja muutettu niin, että moottorikin lämpenee esilämmitystä käytettäessä.

    Moottori lähtee tosi hienosti käyntiin vaikka -20°C pakkasesta, jos pistää suoraan kylmänä käyntiin. Mutta jos moottoria lämmittää Webastolla vaikka 20 min, käy kone tosi rumasti ensimmäiset sekunnit. Sitten kyllä tasaantuu. Toisaalta jos moottori on valmiiksi ajon jäljiltä puolilämmin, lähtee kyllä hyvin käyntiin.

    Ostin jo uudet hehkut ja ohjainlaitteen (Bosch, Beru), mutta en tiedä onko niitä järkeä edes vaihtaa, kun kerran -20 lähtee noinkin hienosti käyntiin.

    Linkissä video, missä molemmat olosuhteet:


    Voisiko tuo Webasto lämmittää moottorin jotenkin epätasaisesti, että osa on kylmänä ja osa lämpimänä? Pitäis varmaan joutessaan ottaa lämpökameralla kuva, ennen käynnistystä. Ehkä viikonloppuna kerkiäisi...
    Mulla edellinen oli 180kW versio ja teki ihan tehdas säädöllä tuon saman efektin mutta pahempana, silloin jos auto oli esimerkiksi katoksen nurkassa niin että siihen ei juuri päässyt viima kuljettamaan lämpimiä pakokaasuja pois auton ympäriltä. Mun tulkinta oli että Webaston pakokaasujen lämpö olis sekoittanut moottorin lämpöanturit jotenkin.

    Sitten taas kun webastoa käytti esim avoimella ulkoparkkipaikalla niin ongelmaa ei esiintynyt ikinä.
    BMW G31 540iA xDrive B58 -18
    BMW F31 320iA xDrive LCI -19
    Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
    Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
    Ex. BMW F10 530dA -10
    Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
    Ex. BMW E34 518i M43 Touring
    Ex. BMW E60 525i -04

    BimmerCode & BimmerLink + MHD + ENET

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5273
      • Pirkkala

      #3
      Kato vikakoodit, jos hehkuja on pimeänä, voi johtua ihan siitäkin
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • KevinCo
        Newbiemmer
        • Dec 2017
        • 8
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Kato vikakoodit, jos hehkuja on pimeänä, voi johtua ihan siitäkin
        Carlyllä oon katsonut, eikä moottorilta löydy vikakoodeja.

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4630
          • Tampere

          #5
          Tutulla oli joskus softattu auto ja siinä oli tyhjäkäynti aivan sekaisin. Vika oli lopulta softassa. Onko tuo auto softan puolesta vakio?

          Vanhemmissa autoissa on myös ollut tapuksia että joku softavelho on poistanut softan yhteydessä myös hehkujen vikakoodit.

          Hehkujen käyttämistä pystyy myös logittamaan esim Bimmerlinkillä. Itse tein joskus lämpenemisestä jotain graafeja.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Kiimalainen
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 101
            • Kuvansi

            #6
            Mulla oli seiskassa samalla koneella vastaava oire kun käytti webastoa. Tyhjäkäynti seilasi mihin sattuu. Vika oli lastussa. Moottoriin uusin vakio ohjelma sisään niin kaikki käyntihäiriöt hävisi.
            F01 730d -09

            Comment

            • KevinCo
              Newbiemmer
              • Dec 2017
              • 8
              • Seinäjoki

              #7
              Originally posted by fraatti View Post
              Tutulla oli joskus softattu auto ja siinä oli tyhjäkäynti aivan sekaisin. Vika oli lopulta softassa. Onko tuo auto softan puolesta vakio?
              Tämä on hyvä vinkki. Softa on muuten vakio, mutta EGR on poistettu käytöstä. En tiedä onko siinä samalla ladattu joku kokonaan eri softa sisään, eikä olekaan muokattu alkuperäistä.

              Ei tuo alkuperäinen toki käytökseltään mikään paras ollutkaan. Risteyksestä lähdettäessä pitää olla kaasun kanssa tosi varovainen, taikka muuten vaihtaa pienemmälle ja ryntää oikein kunnolla. En tiedä toki onko vaihteiston vai moottorin softan ongelma tuo.

              Paljonkos maksaa keskimäärin, jos menee ihan merkkihuoltoon ja pyytää lataamaan uusimmat ohjelmistopäivitykset vaihteistoon ja moottoriin? Vai pystyykö viripajat lataamaan näitä päivityksiä?
              Last edited by KevinCo; 03-12-2021, 08:08. Reason: Merkistövirheet Ä ja Ö

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by KevinCo View Post
                Tämä on hyvä vinkki. Softa on muuten vakio, mutta EGR on poistettu käytöstä. En tiedä onko siinä samalla ladattu joku kokonaan eri softa sisään, eikä olekaan muokattu alkuperäistä.

                Ei tuo alkuperäinen toki käytökseltään mikään paras ollutkaan. Risteyksestä lähdettäessä pitää olla kaasun kanssa tosi varovainen, taikka muuten vaihtaa pienemmälle ja ryntää oikein kunnolla. En tiedä toki onko vaihteiston vai moottorin softan ongelma tuo.

                Paljonkos maksaa keskimäärin, jos menee ihan merkkihuoltoon ja pyytää lataamaan uusimmat ohjelmistopäivitykset vaihteistoon ja moottoriin? Vai pystyykö viripajat lataamaan näitä päivityksiä?
                Monilta foorumilaisiltakin löytyy laitteet näiden softapäivityksiin. Mitä nyt olen kuullut, niin ei ihan halpaa huvia ole merkillä päivittää.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 2000
                  • Tampere/kainuu

                  #9
                  Moottorinohjaus ei ymmärrä tilannetta jossa koneen lämpö jo kohonnut vrt ulkolämpötila.

                  Karkeasti ottaen näin. Ei kaikissa, mutta osassa dieseleitä. Ohjeena on olla esilämmittämättä.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #10
                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Moottorinohjaus ei ymmärrä tilannetta jossa koneen lämpö jo kohonnut vrt ulkolämpötila.

                    Karkeasti ottaen näin. Ei kaikissa, mutta osassa dieseleitä. Ohjeena on olla esilämmittämättä.
                    Minulle täysin ohjelmoinnista yms it asioista tietämättömälle kuulostaa täysin jo tehdaslähtöiselle ohjelmavirheelle, osaahan se auto käynnistyä sammutuksen jälkeen lämpimänäkin pakkasessa.

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4630
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Minulle täysin ohjelmoinnista yms it asioista tietämättömälle kuulostaa täysin jo tehdaslähtöiselle ohjelmavirheelle, osaahan se auto käynnistyä sammutuksen jälkeen lämpimänäkin pakkasessa.
                      Kyllä tuo potentiaalinen ongelma on. Osa antureista voi kertoa ties millaisia virheellisiä lämpötiloja ja materiaalinen lämpötilat ovat todellisuudessa jotain aivan muuta.

                      Itsellä webaston käyttö ei ole ole vaikuttanut vikakoodin lisäksi muuten auton toimintaan millään tavalla vaikka se lämmittääkin moottoria. Tosin en pidä sitä 30min päällä juurikaan koskaan koska työmatka on niin lyhyt että ennenpitkää ilman erillistä akun lataamista akku tyhjenee.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Minulle täysin ohjelmoinnista yms it asioista tietämättömälle kuulostaa täysin jo tehdaslähtöiselle ohjelmavirheelle, osaahan se auto käynnistyä sammutuksen jälkeen lämpimänäkin pakkasessa.
                        Ecu tietää milloin moottori on viimeksi ollut käynnissä ja säätää käynnistystä tämän mukaisesti. Näin siis ollut jo E39:ssä. Uudemmissa on sitten kaikenlaisia anturi tarkistuksia ym. ja joissakin voi mennä ecu ns. sekaisin esilämmityksestä, eli ei tajua oikeanlaista rikastusta käynnistykseen. Tämän takia läheskään kaikkiin uusiin autoihin ei saa esim. webastoa tehtaalta lämmittämään moottoria.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #13
                          Originally posted by fraatti View Post
                          Kyllä tuo potentiaalinen ongelma on. Osa antureista voi kertoa ties millaisia virheellisiä lämpötiloja ja materiaalinen lämpötilat ovat todellisuudessa jotain aivan muuta.

                          Itsellä webaston käyttö ei ole ole vaikuttanut vikakoodin lisäksi muuten auton toimintaan millään tavalla vaikka se lämmittääkin moottoria. Tosin en pidä sitä 30min päällä juurikaan koskaan koska työmatka on niin lyhyt että ennenpitkää ilman erillistä akun lataamista akku tyhjenee.
                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Ecu tietää milloin moottori on viimeksi ollut käynnissä ja säätää käynnistystä tämän mukaisesti. Näin siis ollut jo E39:ssä. Uudemmissa on sitten kaikenlaisia anturi tarkistuksia ym. ja joissakin voi mennä ecu ns. sekaisin esilämmityksestä, eli ei tajua oikeanlaista rikastusta käynnistykseen. Tämän takia läheskään kaikkiin uusiin autoihin ei saa esim. webastoa tehtaalta lämmittämään moottoria.
                          Minulle kyllä jää kuva että ecun ohjelmisto on jäänyt puutteelliseksi tehtaalla, tai sitä ei säästösyistä ole haluttu tehdä kunnolla. Onhan antureita ja ecuja ollut jo iätajat autoissa muillakin merkeillä ja niitä on ja voidaan esilämmittää moottoriohjaimen sekoamatta. Toki on myös malleja joita ei voi mutta näissä taitaa olla samat ecuvajavaisuudet sitten.

                          Tätä voisi karrikoiden soveltaa näin:
                          Pysäytät auton ja käännät jakoa hampaan pieleen, moottori muistaa edellisen startin ja antaa luvan käynnistyä, poks. Luulen kuitenkin että moottori käy jokaisen startin yhteydessä asentotunnistimet läpi, kylmänä ja kuumana. Saattoi olla huono vertaus.

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5273
                            • Pirkkala

                            #14
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Minulle kyllä jää kuva että ecun ohjelmisto on jäänyt puutteelliseksi tehtaalla, tai sitä ei säästösyistä ole haluttu tehdä kunnolla. Onhan antureita ja ecuja ollut jo iätajat autoissa muillakin merkeillä ja niitä on ja voidaan esilämmittää moottoriohjaimen sekoamatta. Toki on myös malleja joita ei voi mutta näissä taitaa olla samat ecuvajavaisuudet sitten.

                            Tätä voisi karrikoiden soveltaa näin:
                            Pysäytät auton ja käännät jakoa hampaan pieleen, moottori muistaa edellisen startin ja antaa luvan käynnistyä, poks. Luulen kuitenkin että moottori käy jokaisen startin yhteydessä asentotunnistimet läpi, kylmänä ja kuumana. Saattoi olla huono vertaus.

                            Euro 5 ja euro 6 dieselit alkaa olla päästöjen osalta viety niin äärimmäisyyksiin että lähes mikä tahansa häiriötekijä saa kylmällä aikaan sen, että joka kerta ei syty. Tähän riittää esimerkiksi karstainen imupuoli.

                            Nykydiesel on erittäin pitkälle viety tekninen vempele, se ei vaan normaalille käyttäjälle välttämättä ole selvää
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Minulle kyllä jää kuva että ecun ohjelmisto on jäänyt puutteelliseksi tehtaalla, tai sitä ei säästösyistä ole haluttu tehdä kunnolla. Onhan antureita ja ecuja ollut jo iätajat autoissa muillakin merkeillä ja niitä on ja voidaan esilämmittää moottoriohjaimen sekoamatta. Toki on myös malleja joita ei voi mutta näissä taitaa olla samat ecuvajavaisuudet sitten.

                              Tätä voisi karrikoiden soveltaa näin:
                              Pysäytät auton ja käännät jakoa hampaan pieleen, moottori muistaa edellisen startin ja antaa luvan käynnistyä, poks. Luulen kuitenkin että moottori käy jokaisen startin yhteydessä asentotunnistimet läpi, kylmänä ja kuumana. Saattoi olla huono vertaus.
                              Kuten tuossa jo sanottiin, niin nämä uudet euro 5 & 6 vaatimukset muuttivat melkoisen monimutkaiseksi asiat. Moottorin esilämmittäminen on aika marginaalinen juttu valmistajan näkökulmasta, joten ei välttämättä ole valmistajalla intressiä alkaa hieromaan, varsinkaan kun valmistaja ei itse edes moista tarjoa. Moniin uusiin autoihin ei saa enää webastoa/eberiä tehtaalta. Defan ym. lämmittimet on aina olleetkin aftermarkettia, joten niiden toimimattomuus tuskin hirveästi valmistajaa kiinnostaa.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎