Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw 530 gt käsijarru jumissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arnes
    Newbiemmer
    • Aug 2019
    • 7
    • Ylöjärvi

    bmw 530 gt käsijarru jumissa

    Moro!
    Niin kävi että sähköinen käsijarru jumahti päälle eikä aukee millään. Sulakkeet on ehjät ja manuaalinen vapautus takakontista ei aukaise jarruja. Onneksi jäi kotipihaan. Oireillut välillä aiemmin ettei käsijarru ole mennyt päälle mutta renkkaamalla eestaas on aina lähtenyt toimimaan, aina on kuitenkin ennemmin poispäältä lähtenyt. Se sähköyksikkö on uusittu takasillan päälle 2 vuotta sitten mutta siinä se vika ilmeisemmin on, kokeilin myös sähköpistoketta sieltä käyttää irti ilman vaikutusta. Olisiko ideoita mitä vois vielä yrittää? Sais ny ensalkuun jarrut auki, että sais sen korjaamolle.
    Ajatus paalauksesta on jo käynyt mielessä, joten sitä ei tarvi enää ehdotella

    Edit: Otin yöksi sähköyksiköstä tepselin pois ja ajattelin vielä kokeilla ennen voimapihtien käyttöä vaijereihin, tepseli kiinni, auto käyntiin ja kas kumma käsijarrukahva nyt toimikin ja jarru vapautui. Jarrun toimivuutta en enää uskaltanut kokeilla, nyt kumminkin sen saa ajamalla huoltoon. Muuten vaijereita myydään noihin erikseen. Voihan olla että koko paskan joutuu vielä uusimaan ja 2 vuoden takuukin meni sopivasti parilla kuukaudella yli tuosta yksiköstä.
    Last edited by Arnes; 30-05-2022, 17:43.
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5140
    • Pirkkala

    #2
    Katkaise ne käsijarrun vaijerit. Mutta huomioi että vaijerit ovat kiinteä osa käsijarrun moottoria/ohjainta joten siitä tulee entinen.

    Moottori/ohjainlaiteosan voi yleensä myös korjauttaa autoelektroniikkaa korjaavissa firmoissa. Vaijerit tulis varmaan kumminki olla ehjänä.

    Jarrurumpu tuskin lähtee tappelutta irti, kun moottori on vetänyt vaijerit tiukalle.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • ErkkiE
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 531
      • Espoon haja-asutus

      #3
      Tosiaan, kuten aloittajakin jo totesi, niin vaijerit on ihan vaihdettavissa. Designihan on käytännössä ihan samanlainen kuin E70 X5:ssa. Vaihtaminen on vain puuduttavaa purkamista ja kokoamista, mutta muuten ei mitään suuria ihmeitä.

      Joskus vastaavassa tilanteessa vapautukseen saattaa auttaa myös se, että menee sinne auton alle ja repii siitä vapautuksesta ihan käsin siellä auton alla.

      E

      Comment

      • Arnes
        Newbiemmer
        • Aug 2019
        • 7
        • Ylöjärvi

        #4
        Originally posted by ErkkiE View Post
        Tosiaan, kuten aloittajakin jo totesi, niin vaijerit on ihan vaihdettavissa. Designihan on käytännössä ihan samanlainen kuin E70 X5:ssa. Vaihtaminen on vain puuduttavaa purkamista ja kokoamista, mutta muuten ei mitään suuria ihmeitä.

        Joskus vastaavassa tilanteessa vapautukseen saattaa auttaa myös se, että menee sinne auton alle ja repii siitä vapautuksesta ihan käsin siellä auton alla.

        E
        Ajattelin ottaa tuon actuatorin vaijereineen irti, itse actuator näyttäisi olevan avattavaa mallia, uusi on aika kallis ja jossain oli että näitä korjataankin, osaisiko joku kertoa firmaa joka näitä korjauksia tekisi.

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 531
          • Espoon haja-asutus

          #5
          Käytännössä sen joutuu ottamaan irti jo vaijerien vaihdoin takia.

          Oulussa muistaakseni elehuolto ainakin korjaa. Selvittelin aikanaan, kun veljen X5:een noita jumppasin, mutta se auto tuli ainakin kuntoon vaijerien ja käsijarrukatkaisimen vaihdolla ja toimi sen vuoden, mitä auto oli hänellä. (siinä siis tuli enemmän herjoja liian suuresta voimantarpeesta vaijereilla yms.)

          E

          Comment

          • Jarger
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 3301
            • Finnland

            #6
            Ei mitään kokemusta noista, mutta ihmettelen miksi se on pitänyt toteuttaa noin typerästi, jos se halutaan sähköiseksi. Joskus kun sisareni Passatista käsijarrua korjasin, totesin että miksi se on sähköiseksi pitänyt tehdä, mutta lopen se ei niin huono idea olekaan kun se on itse satulassa se moottori, ja yllättävän edukas ja korjattavissa oleva juttu. Toki paras on ihan perinteinen vaijeri kuten omassa E53.

            Nyt kun koko taka-akselin purki kun autolla on 21 vuotta ikää, niin vaijerit oli kyllä ehyet ja liikkui hyvin, mutta oli nekin paikoilleen jumineet kuoresta, eli sai jo uusia, 418tkm kohdalla varalta

            Mielestäni tuo sähköinen käsijarru on hiukan epäonnistunut tekele BMW:ltä, mitä siitä kuulee juttuja, ja hintoja. Kerrankin VAG teki jotain paremmin
            Negatiiviset kauppakokemukset:
            Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

            Comment

            • JiiVee92
              BTCF Member
              • Mar 2017
              • 895
              • Kouvola/Myllykoski

              #7
              f10/11 on känkkä suoraan satulassa, niin minkähän takia f07 on pitänyt sitten tuollainen vituke väsätä? :think
              EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
              NYT: E61 530xd -08 käyttis
              Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

              Comment

              • rikuh1
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2009
                • 503
                • Hämeenlinna

                #8
                Originally posted by JiiVee92 View Post
                f10/11 on känkkä suoraan satulassa, niin minkähän takia f07 on pitänyt sitten tuollainen vituke väsätä? :think
                F07 5gt perustuu kuitenkin f01 seiskaan alustaltaan, Juontaa siis sieltä juurensa kun seiskassa vastaava järjestelmä.
                E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
                Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
                RikunAutofix.fi

                Comment

                • ErkkiE
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 531
                  • Espoon haja-asutus

                  #9
                  Tuo on sellainen välimallin systeemi. Tavallaan perinteinen käsijarrukahva on korvattu tuolla häkkyrällä ja voitu käyttää muuten aivan samoja osia. Uudemman designin autoissa tuo sitten vaihtuukin sinne satuloille.

                  E

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10923
                    • Joensuu

                    #10
                    Seiskoissa on aina ne ensimmäisen sukupolven systeemit BMW:llä, niin eivät välttämättä ole se paras toteutus (kuten edellä todettiin, niin F07 perustuu F01). Ihan kuten E65 se i-drive, E60 paljon parempi jne.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5140
                      • Pirkkala

                      #11
                      Ainaki Elehuollolla purkin korjaus onnistuu. Heillä on nykyään toinen toimipiste Tampereella
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2856
                        • Tampere

                        #12
                        Meillä onnistuu näiden käsijarrujen korjaus Tampereella avaimet käteen -periaatteella, näissä kun monesti pitää korjata muutakin kuin pelkkä ohjausyksikkö. Toki irtoyksikön korjaaminen onnistuu myös.
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎