Kesällä vaihdatin eteen jarrupalat ja levyt. Kaikki toimi hienosti ja auto ilmoitti x0.000km palojen vaihtoon (en nyt muista tarkkaan oliko 40.000 vai 60.000 km). Kuukausi sitten auto oli huollossa jossa tehtiin myös se takaisin kutsun ohjelmistopäivitys. Papereiden mukaan palat olivat edelleen todella hyvät, olihan niillä ajettu vain 7.000 km. Viikko sitten auto yllättäen ilmoitti etupalojen vaihtoon 360km (edellisenä päivänä oli ollut vielä yli 30.000km). Nyt sitten putosi 330km ja tänään 300km. Mistähän tässä on kyse? Auto on 520d F10 vm 2015 ja ajettu 180 tkm
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrupalojen tunnistimen toiminta?
Collapse
X
-
Meneeköhän nyt sekaisin jarrupalojen tunnistimen ja huoltoilmaisimen toiminta.
Tunnistin kun "hälyttää", tulee vikavaloa ja -koodia. Huoltoilmaisin laskee ajomäärän ja ajotyylin, yms. mukaan palojen kuluneisuutta ja ilmoittelee yleensä vaihtotarpeen, ennen kuin tunnistin kuluu "poikki".Last edited by bemmeri; 02-01-2023, 22:32.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Originally posted by bemmeri View PostMeneeköhän nyt sekaisin jarrupalojen tunnistimen ja huoltoilmaisimen toiminta.
Tunnistin kun "hälyttää", tulee vikavaloa ja -koodia. Huoltoilmaisin laskee ajomäärän ja ajotyylin, yms. mukaan palojen kuluneisuutta ja ilmoittelee yleensä vaihtotarpeen, ennen kuin tunnistin kuluu "poikki".F31 320iA xdrive Msport -13
F10 520dA -15
Comment
-
-
Noin voi käydä jos laskuri ei ole ollut ihan kartalla ja palat kuluu sen verran että levy ottaa tunnistimeen kiinni. Se tunnistin on kaksi vaiheinen, ei siis pelkkä on/off tyylinen. Tuolla ajomäärällä taka paloissa pitäisi olla vielä käytännössä täydet pinnat, eli joko laskuri sekoilee tai palat laahaa ja sisempi pala jossa tunnistin on, on kulunut niin että tunnistin ottaa levyyn.
Kokeile nollata laskuri mittariston kautta.F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
-
Tuo laskurin nollaus ei mennyt läpi. Alkoi nollata kyllä mutta epäonnistui kerta toisensa jälkeen.
Sain auton liikkeeseen tutkittavaksi sattumalta nyt tänään. Vikakin sitten selvisi. Anturille menevä johto oli irronnut kiinnikkeestään (tai oli huonosti laitettu siihen) ja seurauksena hangannyt vanteeseen ja edelleen johdon muovieriste oli hankautunut puhki. Vaihtoivat uuden johdon ja nollasivat laskurin. Ja nyt kaikki näyttää olevan kunnossa.F31 320iA xdrive Msport -13
F10 520dA -15
Comment
-
-
Sama kävi itselle pari vuotta sitten. Mekaanikko (ei merkkiliikkeen) oli laittanu tunnistimen johdon vähän liian ulkonevalle lenkille kiinnikkeisiin, niin että hankautui vannetta vasten.
Hankautui kyllä vanteesta maalitkin sisäkehältä noin sentin leveydeltä. Jos olisi ollut merkkiliikkeestä kyse olisin vaatinut uuden vanteen tai vanhan uudelleen maalauksen. Oli tuttu asentaja ja halpa hinta niin asia jäi sikseen.
Comment
-
-
Originally posted by kakkoskuski View PostSama kävi itselle pari vuotta sitten. Mekaanikko (ei merkkiliikkeen) oli laittanu tunnistimen johdon vähän liian ulkonevalle lenkille kiinnikkeisiin, niin että hankautui vannetta vasten.
Hankautui kyllä vanteesta maalitkin sisäkehältä noin sentin leveydeltä. Jos olisi ollut merkkiliikkeestä kyse olisin vaatinut uuden vanteen tai vanhan uudelleen maalauksen. Oli tuttu asentaja ja halpa hinta niin asia jäi sikseen.
Comment
-
-
Se johto ei kyllä varsinaisesti kulje jarrusatulan ja vanteen välistä. Siinä se ei kestäisi kovinkan kauaa Suomen talvessa. Ihan alkuperäsestä BMW vanteesta kyse ja tosiaan tuo erittäin tiukka 17" koko mulla talvivanteissa. Ja ihan normaali orkkis tunnistimen johto, ilman mitään teräspunos suojaa.
Näissä aika yleistä että talvisin 17" vanteilla jo pelkkä kurapaska ja pikkukivet tms mitä siellä pyörii hieroo satulan ja vanteen välissä vanteen sisäpinnan maalipinnan rikki. Mullakin noissa talvivanteissa vähän sitä vikaa satuloiden kohdalla. Ja tämä tunnistinjohdon jättämä jälki oli lähempänä sisäreunaa ja oli ihan kuin sorvissa ajettu kiiltävä ura.
Comment
-
-
Oliks muuten jotain syytä, miksi se kulumisentunnistin pitäisi vaihtaa palojen yhteydessä, kun se tunnistin itse ei ole vielä kulunut poikki? Tunnistinhan ei kulu lisää ennen kuin uudet palat ovat kuluneet vanhojen paksuisiksi.
Se ei minua haittaa, jos idrive ei näytäkään laskennallista 100tkm elinikää jarruille vaan vaikka puolet siitä. Riittää, että tunnistimen virtapiiri katkeaa, kun jarrupala on oikeasti kulunut liki loppuun. Usein paloja tulee vaihdettua ennenaikaisesti joka tapauksessa esimerkiksi levyjen uusimisen yhteydessä ja paksuutta seurattua normaalien huoltotoimien ohella.
Comment
-
-
Ei tarvitse uusia anturia jos se ei ole yhtään kulunut...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
Comment