Kaveri, joka kehittänyt ja testannut työkonemoottoreita ja niiden softia vuosikausia tämän kuulin.
Samat lainalaisuudet autoakin koskee
Nox päästöhän lisääntyy, kun ruiskutuspaineita nostetaan. Nox päästö on tavallaan seuraus tehokkaasta palamisesta. Näin hän asiaa selitti.
Tehokkaalla egr:llä kuulemma saa ihan hyvän tuloksen aikaan, mutta jos järjestelmä on suunniteltu käyttämään ureaa, se on sitten sen varaan rakennettu isolta osin
Varmaan jossain noin onkin. Työkoneissa ei voida varmaan EGR:rrää kovin paljoa käyttää kun kone on kovalla kuormalla aikas usein? Tuossa omassa kotterossa EGR hoitaa homman osakaasulla ja ureaa annostellaan ainoastaan kuin koneelle annetaan sen verran happea että EGR on suljettava. esim 80 km/h vauhdissa tasakaasulla ureaa ei annostella ollenkaan.
Eikös LCI:ssä vain nelikossa oo urea? Liekö tuo neliveto sitten haraa sen verran vastaan että päästöjä ei saada jossain mittaussyklissä sitten pelkällä EGR:llä kuriin? Hyvä kysymys onkin sitten että miten tuo on onnistunut 550D:ssä
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Rauhallisessa normiajossa ei ainakaan oma vie ureaa juuri ollenkaan, varmaan luokkaa 5 l /20 000 km. Kun ajettiin Travemündesta Gardajärvelle ja takaisin, niin söi tuolla matkalla moottoriteillä varmaan saman verran ureaa, mitä on muutoin koko omistushistoriani aikana vienyt. Rajoittamattomien Autobahnien ajossa urean kulutus on ainakin 1 l / 1000 km.
Rauhallisessa normiajossa ei ainakaan oma vie ureaa juuri ollenkaan, varmaan luokkaa 5 l /20 000 km. Kun ajettiin Travemündesta Gardajärvelle ja takaisin, niin söi tuolla matkalla moottoriteillä varmaan saman verran ureaa, mitä on muutoin koko omistushistoriani aikana vienyt. Rajoittamattomien Autobahnien ajossa urean kulutus on ainakin 1 l / 1000 km.
Käytännössä siis kovalla kuormalla ureaa menee? Olen huomannut Transiteissa, että niitä menee litroja muutamalla tonnilla, vaikka ovat ihan ns. kevyellä käytöllä.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Käytännössä siis kovalla kuormalla ureaa menee? Olen huomannut Transiteissa, että niitä menee litroja muutamalla tonnilla, vaikka ovat ihan ns. kevyellä käytöllä.
Työautona 2016 Transit Custom 2.0 Ecoblue 170hp, katsastuksessa paino kamat sisällä 3500kg (normipaino tällä autolla). Adblue tankillisella on päässyt koko auton eliniän noin 16-17tkm, mittarissa nyt 260tkm. Onko se nyt vähän vai paljon?
Edit. Yhtään Adblue-laitteiston vikaa ei ole ollut. Tähän mennessä
Kun fossiilisen palaminen tapahtuu kuumassa, kasvaa typpipäästöjen määrä. Olisikohan jos lämmöt lähestyy 900 astetta.
Kylmällä moottorilla taisi olla sama homma.
Olikohan että näissä ihan uusimmissa bemareissa adblue vehkeitä ei enää ole? Itse en ole tarkistanut mutta näin minulle väitettiin.
Edit: Olisiko tuolla kevythybriditekniikalla ja (parannetulla?) egr:llä saatu päästöt vaatimusten mukaiseksi?
Muutin kaupunkiin asumaan, joten ajokilometrit vuodessa romahti 34 tkm tasolta jonnekin 10-15 tkm tasolle. Laitoin auton seisontaan, kun talviaikaan ajoa ei käytännössä tule. Auto on kuivassa hallissa kerrostalon alla seisonnassa.
Onko ureajärjestelmän viat riskinä, jos seisonnassa pitää esimerkiksi kuukauden? Urea on kuitenkin todella herkkä kiteytymään.
Mites näitä urea-autoja seisotetaan tulevaisuudessa vuosia ?
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Lähinnä hain, onko riskinä esim, että ureasuutin menee katissa epäkuntoon tai Nox-anturit alkaa temppuilemaan kiteytyneen urean vuoksi, mutta ehkä tämä oli vähän kaukaa haettua
Tulkitsen siis, että ei taida kovin yleistä olla, että järjestelmä alkaisi temppuilemaan pienen seisonnan jälkeen.
Mites näitä urea-autoja seisotetaan tulevaisuudessa vuosia ?
Kunhan näille tulee enemmän ikää, niin eiköhän näistä oteta nämä systeemit pois käytöstä ellei sitten katsastuksessa aleta näitä syynäämään. En usko, että moni on valmis näitä jatkuvasti korjaamaan jossain 15v autossa.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Kunhan näille tulee enemmän ikää, niin eiköhän näistä oteta nämä systeemit pois käytöstä ellei sitten katsastuksessa aleta näitä syynäämään. En usko, että moni on valmis näitä jatkuvasti korjaamaan jossain 15v autossa.
Ei välttämättä, koska saattavat mennä syyniini kuten nyt DPF/downpipet.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Ei välttämättä, koska saattavat mennä syyniini kuten nyt DPF/downpipet.
Näkyvät on helppo syynätä, mutta jos se adblue otetaan vaan pois softasta ja osat on paikallaan, niin ei olekkaan ihan yhtä helppo todeta järjestelmän toimintaa katsastuksessa. Eihän saastelaitteita ole aiemminkaan saanut poistaa ja downpipe on jo sen perusteella ollut laiton varmaan aina (kun se poistaa katin/dpf). Tuon myös huomaa kyllä heti kun sinne auton alle katsoo. Jos haluaisivat niin egr & dpf toimintakin olisi mahdollista tarkistaa katsastuksessa.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment