Announcement

Collapse
No announcement yet.

Etupään reaktiotankojen vaihto F11

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kahimooni
    Bimmer Rookie
    • Apr 2017
    • 122
    • Espoo

    Etupään reaktiotankojen vaihto F11

    Sattuuko joltain löytymään step-by-step -ohjetta? N57-malli vm 2010. Netistä löytyy jotain sekavaa ja Bogdaniltakaan (!) ohjetta ei löytynyt.

    Jotain ohjeita löytyi aiemman mallin kiinnityspulttien kiristykseen, koko paino alhaalla ei täyteen kireyteen kannata laittaa. Tällaiset seikathan jäävät huomiotta, jollei tiedä. Lemförderit käväisen hakemassa huomenna.

    Kaikki vinkit ovat tervetulleita!

    Kiitoksin

    -K
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2278
    • Vantaa

    #2
    Sisäpään pultin kiristys renkaat maassa, niin jää oikeaan asentoon. Jos nelikko niin pyörännavan pultin voi joutua avaamaan ja vetria hieman siirtämään, jotta saa pallonivelen nousemaan ylös.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • janilind
      Bimmer Rookie
      • Nov 2017
      • 166
      • Pirkanmaa

      #3
      Semmonen vinkki tähän et jos pallonivel on ok niin paljon halvemmaksi tulee vaihtaa pelkkä pusla. Lemförderinä löytyy ja maksaa about pari-kolme kymppiä.
      2011 530d x-drive
      2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

      Comment

      • mirrinmurkina
        Bimmer Rookie
        • Jul 2012
        • 161
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by janilind View Post
        Semmonen vinkki tähän et jos pallonivel on ok niin paljon halvemmaksi tulee vaihtaa pelkkä pusla. Lemförderinä löytyy ja maksaa about pari-kolme kymppiä.

        Itselläkin olisi tämä homma edessä ja pelkkä pusla riittäisi. Olisiko neuvoa mistä saisi sopivan ulosvetäjän? Puslan halkaisija on varaosatietojen perusteella 70mm halkaisijaltaan.
        Last edited by mirrinmurkina; 30-06-2023, 16:52.
        f10 535xi vm2011
        ---
        ex:
        e92 335i vm2007
        e90 320i vm2005
        e46 328CiA vm1999

        Comment

        • VilleP
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2278
          • Vantaa

          #5
          Tarviit prässin ja siihen sopivat palikat. Helppoimalla selviää kun vaihtaa koko tangon.
          F11 530xd LCI
          S2 Avant

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14490
            • Oulu

            #6
            Itse piikkasin vaan kuumalla puukolla pusla osan pois ja rautasahalla katkasin sen puslan metallikehän. Ei tarvinnut prässiä. Toki tilalle meni powerflexin mustaa, niin ei tarvinnut asennuksessakaan.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA (2.8l) '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • janilind
              Bimmer Rookie
              • Nov 2017
              • 166
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by mirrinmurkina View Post
              Itselläkin olisi tämä homma edessä ja pelkkä pusla riittäisi. Olisiko neuvoa mistä saisi sopivan ulosvetäjän? Puslan halkaisija on varaosatietojen perusteella 70mm halkaisijaltaan.
              Mulla on tämmönen setti, makso aikanaan kyllä selkeesti vähemmän, oisko ollu satkun luokkaa. No noi tukivarret on silti verrattain kalliita niin aikas nopsaan kyllä maksaa ittensä takas. Ja väitän et on nelikossa paljon helpompi vaan vaihtaa pusla auton alla ku että vaihtas koko varren.

              Mekaaninen helojen irroitus- ja asennussarja Mekaaninen puslien irroitus- ja asennussarja DIY-mekaanikoille. Monipuolisella sarjalla saadaan helposti irroitettua ja asennettua alustan osia, kute...
              2011 530d x-drive
              2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

              Comment

              • kakkoskuski
                Bimmer Rookie
                • Oct 2015
                • 84
                • Rauma

                #8
                Mun F11 vaihdettiin uudet Lemförder reaktiotangot vajaa kolme vuotta ja n.90tkm sitten. Nyt kosla on alkanu täristää jarruttaessa. Mietin vaan että meneekö nuo tosiaan noin nopeasti, kun Lemförderin pitäisi kai olla ihan kärkipään laatuosa?

                Toinen mahdollinen vikapaikka on vajaa 2v ja n.70tkm ajetut Brembon jarrulevyt, ei kai sentään.

                Onko jollain muita ideoita mistä etsiä jarrutärinän aiheuttajaa? Pitänee viedä auto taas tutkittavaksi johonkin pajalle.

                Comment

                • janilind
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2017
                  • 166
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by kakkoskuski View Post
                  Mun F11 vaihdettiin uudet Lemförder reaktiotangot vajaa kolme vuotta ja n.90tkm sitten. Nyt kosla on alkanu täristää jarruttaessa. Mietin vaan että meneekö nuo tosiaan noin nopeasti, kun Lemförderin pitäisi kai olla ihan kärkipään laatuosa?

                  Toinen mahdollinen vikapaikka on vajaa 2v ja n.70tkm ajetut Brembon jarrulevyt, ei kai sentään.

                  Onko jollain muita ideoita mistä etsiä jarrutärinän aiheuttajaa? Pitänee viedä auto taas tutkittavaksi johonkin pajalle.
                  Toiset sanoo et satkun välein saa tehdä jumppaa reaktiotankojen parissa eli voi olla jo väsähtäneet. Toinen tärinää aiheuttava on sit ne levyt. Ite vaihoin ATEn levyt ku vanhat täristi, meni jonkun aikaa ja sit taas tärräs. Tesmaamaan ja oli sit ne ATEtkin menny kieroksi. No tutkimaan satuloita ja olihan siellä ruoste jumittanut muistaakseni sisemmät palat. Kunnon puhdistus, rasvaus ja uusista paloista hieman pituudesta pois, että herkästi liikkuivat ja levyt sorvattiin suoriksi paikallaan Nokialla. Nyt menny vuoden verran ilman tärinöitä.
                  2011 530d x-drive
                  2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                  Comment

                  • alpine3
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2010
                    • 1273
                    • Kajjjaani

                    #10
                    Originally posted by kakkoskuski View Post
                    Mun F11 vaihdettiin uudet Lemförder reaktiotangot vajaa kolme vuotta ja n.90tkm sitten. Nyt kosla on alkanu täristää jarruttaessa. Mietin vaan että meneekö nuo tosiaan noin nopeasti, kun Lemförderin pitäisi kai olla ihan kärkipään laatuosa?
                    Helposti. Itse vaihdoin tuohon takavetoon alkuperäisiin tankoihin lemförderin puslat ja eivät kestäneet vuottakaan eikä kilometrejä kerennyt tulla muutamaa tuhatta enempää. Ainut oire oli juurikin tärinänä jarrutuksessa, kun taas ennen vaihtoa ilmeisesti alkuperäiset löysäksi menneet puslat teki autosta uraohjuksen mutteivät aiheuttaneet mitään tärinöitä jarrutuksessa. Nyt on paikoillaan powerflexit ja voin suositella. Ohjauksesta tuli entistä terävämpi eikä mielestäni mukavuus ole vähentynyt tai melu lisääntynyt.

                    Edit. ja kyllä, puslat kiristettiin auton paino päällä.
                    Last edited by alpine3; 09-09-2023, 20:30.
                    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17537
                      • Turku

                      #11
                      Myös jarrusatulat (männät) voivat jumittaa, jos tapahtuu jarrutuksessa tuo tärinä.
                      Näillä mennään:
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • kakkoskuski
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2015
                        • 84
                        • Rauma

                        #12
                        Reaktiotankojen puslat näytti silmämääräsesti tarkasteltuna olevan finaalissa. Nuukuus iski ja tilasin pelkät Lemförderin puslat. Ajattelin koittaa vaihtaa ne itse omassa tallissa turaten auton alla, irroittamatta pallonivelen päätä.

                        Onko jollain lisävinkkejä työkalujen tai tekniikoiden puolesta tähän hommaan? Perus työkalut löytyy, mitään erityisiä puslanvaihtovehkeitä tai ulosvetäjiä ei. Ajattelin että Motonetistä voisi ainakin jonkun yleismallin ulosvetäjän hakea avuksi tuohon.

                        Comment

                        • VilleP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2278
                          • Vantaa

                          #13
                          Unohda ulosvetäjät. Siihen on ihan omat työkalut jos meinaa paikallaan vaihtaa.
                          F11 530xd LCI
                          S2 Avant

                          Comment

                          • kakkoskuski
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2015
                            • 84
                            • Rauma

                            #14
                            Tarkoittanet Ville tämän tyyppistä sarjaa jonka janilind linkkasi jo aiemmin tähän keskusteluun? https://www.virtasenkauppa.fi/heloje...xl-tools-33711

                            Varmaan hyvä setti jos näitä enemmän harrastaa. Itelle ehkä turha parin sadan euron hankinta kun ei tiedä tuleeko toista kertaa käyttöä. Jos jostain saisi hommattua yksittäisen sopivan työkalun huomattavasti edullisemmin niin olisi hyvä. Pitää varmaan väsätä joku oma kierretanko-mutteri-holkki-viritys.

                            Comment

                            • alpine3
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2010
                              • 1273
                              • Kajjjaani

                              #15
                              Voi olla melkoinen työmaa vaihtaa tukivarsi paikoillaan se pusla, on varmasti aika tiukassa tuommoselle ulosvetosarjallekin. Takavedossa sen varren saa helposti irti sieltä kynkänkin päästä, vain yksi mutteri irti, nelivedossa joutuu sitten vetoakselin aukaisemaan kynkän päästä että saa varren nostettua kokonaan kynkästä irti. Irtovarrella sen puslan vaihto prässissä on taas lastenleikkiä, eikä vie paljoakaan aikaa.
                              BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                              BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎