Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW F11 535 xDrive etuperä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shamalainen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2021
    • 68
    • Vantaa

    BMW F11 535 xDrive etuperä

    Auton etuosasta kuuluu epämääräistä ääntä. Aluksi luulin sen olevan kuskinpuoleinen etulaakeri, mutta se on mukamas kunnossa. Selviskin, että vetareiden suojakumit oli rikki ja itse vetarit myös kuluneet niin vaihdettiin ne. Noh, ääni muuttui toisenlaiseksi lievemmäksi, mutta kuitenkin ääntelee. Ja ainoastaan kun veto on päällä.

    Epämääräisen äänen kuulee parhaiten kun radio mykkänä ja lähtee liikkeelle, muuten sitä ei oikein kuule jos ei tosi tarkkaan sitä hae.
    Käytin auton Schmiedmannilla ja sieltä sanottiin, että etuperässä vika ja nyt selvittelee kuinka paljon kustantaisi kunnostettu etuperä.

    Vaihdatin joulukuussa öljyt etu- ja takaperään ja silloin oli hyvänlaatuiset.

    Onko jollain ollut samanlaisia oireita? Onko yleinen ongelma (autolla ihan just 170tkm ajettu)? Kuinka kusessa ollaan ?

    EDIT: Kustannusarvio saapui. Kunnostettu etuperä töineen 3 284,45 e. Huhhuh.
    Last edited by shamalainen; 22-02-2024, 09:18.
    F11 535d xDrive -15

    IG: @shamalaiinen
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 640
    • Espoon haja-asutus

    #2
    Onhan tuossa työtäkin, kun etuperän vaihto vaatii aika paljon purkamista. Mutta kunnostettuja saa tuohon tonnin hintaan Saksan eBaysta (esim. AL Autoteile). Itselle tullut yksi (E91:sen) myös Itävallasta (autocenter Kirchheim).

    Itsellä meni yksi etuperä (E-sarjalaisessa) korjaamon tyrittyä pinionin stefan vaihdon (ai, eikö sitä mutteria vedetä kiinni pulttipyssyllä...) mutta siinä tuli ihan kunnolla hilettä öljyistä. Toisessa vastaavilla oireilla (äänteli vedolla) ääni tulikin jakolaatikosta. Näitä ei ole hirveän helppo diagnosoida.

    E


    Comment

    • shamalainen
      Bimmer Rookie
      • Sep 2021
      • 68
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by ErkkiE View Post
      Onhan tuossa työtäkin, kun etuperän vaihto vaatii aika paljon purkamista. Mutta kunnostettuja saa tuohon tonnin hintaan Saksan eBaysta (esim. AL Autoteile). Itselle tullut yksi (E91:sen) myös Itävallasta (autocenter Kirchheim).

      Itsellä meni yksi etuperä (E-sarjalaisessa) korjaamon tyrittyä pinionin stefan vaihdon (ai, eikö sitä mutteria vedetä kiinni pulttipyssyllä...) mutta siinä tuli ihan kunnolla hilettä öljyistä. Toisessa vastaavilla oireilla (äänteli vedolla) ääni tulikin jakolaatikosta. Näitä ei ole hirveän helppo diagnosoida.

      E

      Okei. Sanoivat, että etuperän öljyissä ei ainakaan ollut mitään isompaa metallimäärää. Ei kuulosta kivalta, jos tuo ääni ei olekaan toi etuperä ja sitä turhaan vaihdetaan.. ja sit pitäis katsoa tota jakolaatikkoa. Siinä on varmaan oma hintansa..
      F11 535d xDrive -15

      IG: @shamalaiinen

      Comment

      • ErkkiE
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 640
        • Espoon haja-asutus

        #4
        Jakolaatikon vaikutusta ääntelyyn voi yrittää zoomailla ottamalla sieltä sulaketta irti ja/tai johtoa aktuaattorilta (en tiedä, miten just F-sarjassa pitää tehdä, kun omat autot vanhempia). Toki tuokaan ei ole aukoton testi, kun sitten sieltä ei mene vetoa eteen ja noitten äänien paikallistaminen ei ole ajossa helppoa. Mutta kyllä noita etuperiäkin joskus hajoilee - sehän ei ole mitään erityisen järeää tekoa, vaan aika kompakti paketti. Pyöränlaakerilta tuo ei oikein kuulosta, kun ne ennemmin rupeaa jyrisemään vauhdissa eikä liikkeellelähdössä.

        Voisihan sinne etuperään kokeilla myös laittaa paksummat öljyt (75W-140 sen 75W-90 sijaan) ja kuulostella, vaikuttaako mitään.

        E


        Last edited by ErkkiE; 27-02-2024, 10:11.

        Comment

        • shamalainen
          Bimmer Rookie
          • Sep 2021
          • 68
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by ErkkiE View Post
          Jakolaatikon vaikutusta ääntelyyn voi yrittää zoomailla ottamalla sieltä sulaketta irti ja/tai johtoa aktuaattorilta (en tiedä, miten just F-sarjassa pitää tehdä, kun omat autot vanhempia). Toki tuokaan ei ole aukoton testi, kun sitten sieltä ei mene vetoa eteen ja noitten äänien paikallistaminen ei ole ajossa helppoa. Mutta kyllä noita etuperiäkin joskus hajoilee - sehän ei ole mitään erityisen järeää tekoa, vaan aika kompakti paketti. Pyöränlaakerilta tuo ei oikein kuulosta, kun ne ennemmin rupeaa jyrisemään vauhdissa eikä liikkeellelähdössä.

          Voisihan sinne etuperään kokeilla myös laittaa paksummat öljyt (75W-140 sen 75W-90 sijaan) ja kuulostella, vaikuttaako mitään.

          E

          Kiitos ideasta. Laitetaan testiin etuperän vaihdoin jälkeen jos ongelmia vielä löytynee.
          F11 535d xDrive -15

          IG: @shamalaiinen

          Comment

          • shamalainen
            Bimmer Rookie
            • Sep 2021
            • 68
            • Vantaa

            #6
            Autoon on nyt vaihdettu kunnostettu etuperä. En muistanutkaan kuinka hiljainen ja mukava ajaa tätä oli. Nyt kaikki taas kunnossa.
            F11 535d xDrive -15

            IG: @shamalaiinen

            Comment

            • Jussi78
              BTCF Member
              • Dec 2005
              • 914
              • Ruukki

              #7
              Mistä hommasit etuperän ? Itelläkin pitäs vaihtaa 525seen.
              Käyttis 530d


              Ex: e21 6kpl - e36 7kpl - e30 5kpl - e28 4kpl - e3 1kpl - e24-3kpl e34-3kpl -1kpl E31 e39-1kpl

              Comment

              • shamalainen
                Bimmer Rookie
                • Sep 2021
                • 68
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by Jussi78 View Post
                Mistä hommasit etuperän ? Itelläkin pitäs vaihtaa 525seen.
                Työt teki Schmiedmann. Ne tilas sen jostain, taisko olla ruotsista. Enempää en tiedä.
                F11 535d xDrive -15

                IG: @shamalaiinen

                Comment

                • VilleP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2336
                  • Vantaa

                  #9
                  Etuperän vaihto itselläni tässä edessä. Vasemman puolen vetarin laakeri väljä ja tuloksena jyrinä ja vapina +100kmh nopeuksissa. Ruotsista tilasin purkuosan(80tkm ajettu) 620e toimitettuna, ravenolin öljyt 27e ja sitten proppu ja tiivisteitä jonkun kympin. Laitoin autojerryyn kyselyn työn hinnasta. Tarjoukset oli 400-500 epämääräisiltä pajoilta, yksi tarjosi 1000e hintaan työtä. Taidan tehdä itse, onhan tuossa hommaa kun pitää moottorin kannake ottaa edestä, mutta kait tuo lauantain ratoksi menee tallissa pukkien päällä.
                  F11 530xd LCI
                  S2 Avant

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2336
                    • Vantaa

                    #10
                    Noniin. 8h tuli vietettyä tallilla. Melko savotta pukkien päällä tehdä. Oireet katosi 50%. Mutta edelleen +120 vauhdissa matala jylinä/resonanssi. Ei kellään olisi tässä PK seudulla f1x korin kesärengas settiä mitä voisi kokeilla alla? Ei viitsisi enää summa mutikassa ostella osia. Ei oikein ole enää muuta uusittavaa kuin renkaat/vanteet tai taka kardaani.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • Kajakki2
                      Newbiemmer
                      • Mar 2018
                      • 21
                      • Helsinki

                      #11
                      ^ Löytyikö tähän tärinään syytä? meidän 11/2012 525D Xdrive tekee ihan samaa, eli jossain +110-130km/h nopeudella tulee sellainen jyristävä ääni joka on pahimmillaan jus 130km/h, ja jossain 140km/h ei sitä oikein enää kuuluu. Sellainnen jurrrn jurrrn jurrrn.

                      Olen vaihtanut:
                      - Kaikki pyörännavat
                      - Jarrut joka kulmaan
                      - etupäähän kaikki puslat (ja toinen reaktiovarsi tuli uusittua kun sen pallonivelessä oli jo vähän välystä)
                      - Etuperään uudet öljyt, vanhat olivat ihna puhtaan näköiset mutta sitä oli vain jotain 4dl.
                      - Jakolaatikkoon vaihtanut pumpulla imemällä öljyt 2x, varmaan voisi tehdä sen vielä kolmannenkin kerran jotta saisi sen "oil wear -herjan veke"
                      - Peräöljyt vaihdettu
                      - automaattilootan takapään kumituenta oli ehjä ja hiljattain vaihdetun näköinen
                      - Takaperän kolme ripustuspuslaa olivat ehjät ja hyväkuntoiset
                      - Kardaanin tukilaakeri oli hyvässä kunnossa, samoin kuin kardaanin molemmat "kumilimput"
                      - Ja vaihdoin molemmat moottorin hydrauliset kumityynytkin.
                      - Niin ja automaattiöljyt + suodatinpohjan olen vaihtanut nyt myöskin, ja öljyt toiseen kertaan, ihan puhdasta olivat ekatkin öljyt jotka vaihdoin.

                      Joka homman jälkeen oireet pienenivät muta jäi jäljelle vielä tuo kumma jyrinä isommilla nopeuksilla. Nyt on tilauksessa vasen etuvetoakseli SKF:n valmistamana, jossei sekään auta niin sitten toiselle puolella uusi vetari myös.

                      Osaakohan etuperä käyttäytyä niin että sen huonokuntoinen laakerointi oireilisi vasta jossain isommila nopeuksilla?




                      -

                      Comment

                      • Woimaa
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2020
                        • 52
                        • K

                        #12
                        Mulla on vähän vastaavat oireet omassa nelikossa. Eli jyristää n. 80kmh alkaen ja 100kmh ja sitä kovempaa ajaessa ns vaimenee tai hukkuu muuhun meluun.

                        Tuossa 80-100kmh nopeudessa se tuntuu ihan korissakin. Esim. 90kmh vakkari päällä ajaessa jyrinä resonoi ihan persuuksiin. Tähän mennessä käyty kummatkin kardaanit läpi tarkistaen, sekä takapyörän laakeria vaihdettu. Jakolaatikkoon myös vaihdettu öljyjä ja se ei oireile mitenkään.

                        Jyrinä/jurinaan ei ole vaikutusta vaihteella, eikä oikeastaan ainakaan huomattavasti vedättäessä. Vaan kyllä pistää jo turhauttamaan kun pitääkö tässä koko auto uusia alustan ja voimansiirron osalta että syyllinen löytyisi.

                        Comment

                        • Rattiukko
                          BTCF Member
                          • Nov 2022
                          • 712
                          • Uusimaa

                          #13
                          Olisko vanteet vaan soikeat?

                          Comment

                          • VilleP
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2336
                            • Vantaa

                            #14
                            Ei ole vielä selvinnyt. Epäilykseni on takakardaani, vaikka siinä ei käsin mitään tunnukkaan. Veljen X3:saa oli taannoin aivan samat oireet, jyrinä kuului 110-135 välillä. Uudella kardaanilla korjaantui, ristivelessä oli pieni välys ilmeisesti.

                            Hommaan Ruotsista vähän ajetun purkukardaanin, tai huollatan nykyisen tuossa lomien aikaan, niin katsotaan miten käy.
                            F11 530xd LCI
                            S2 Avant

                            Comment

                            • Kajakki2
                              Newbiemmer
                              • Mar 2018
                              • 21
                              • Helsinki

                              #15
                              Meidän potilaassa se jyrinä tuntuu vain veto päällä ja nopeudesta 110km/h >, heti kun kaasua höllää niin ääni loppuu, eli ei voine johtua vanteistakaan, ja tärinä tuntuu rattiin ja aivan kuin tulisi vasemmalta puolelta edestä eli se etuvetari vaihtoon jahka se saapuu Aeromotorsilta.
                              Takapäästä kuului samantapainen jyrinä matalemmilla nopeuksilla ja se loppui kun vaihdoin sinne(kin) molemmat navat, toinen oli kyllä huonona jo eikä toisessakaan ollut kehumista, sama tilanne oli edessä eli toinen sökö ja toinen puolikuntoinen.
                              Ehkä sen takakardaanin taaemman kumilimpun voisi vaihtaa, etummainen on vaihdettu edellisen omistajan toimesta aika hiljattain, mutta tuo taaempi oli oudon pehmeäksi mennyt, vaikkakin vulkanoinnit näyttivät silmämääräisesti ehjiltä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎