Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 sisätilan puhallinongelma / vikakoodi: 80120F

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jMeister
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 89
    • N/A

    F10 sisätilan puhallinongelma / vikakoodi: 80120F

    Moi! Auttakaahan miestä mäessä. Hyvinkin vastaavat probleemat kuin tässä: https://www.bimmerfest.com/threads/blower-quit.1411831/

    Yllättävän huoltovapaita kilometrejä ollut 265tkm asti, mutta nyt siis potilaana: 09/2010 F10 520d. Talvella IHKA lakkasi yhtäkkiä ajossa antamasta käskyjä sisätilan puhaltimelle. Puhallin toimi kyllä, mutta aivan miten sattuu. Puhallin ei sammunut edes vaikka auton sammutti ja ovet lukitsi. Ainoa lääke tähän oli pitää ovien lukitusnappulaa hetken pohjassa (toiminto joka sulkee samalla avonaiset ikkunat/kattoluukun). Virhekoodeina antoi oikeastaan kaiken mahdollisen siltä puolelta:

    E70C1E - Defrosting-flap motor: not responding
    E70C22 - Ventilation-flap motor: not responding
    E70C23 - Footwell-flap motor, front left: not responding
    E70C24 - Footwell-flap motor, front right: not responding
    E70C27 - Stratifying-flap motor, front left: not responding
    E70C2A - Stratifying-flap motor, front right: not responding
    E70C2B - Fresh-air-flap motor: not responding
    E70C2C - Recirculated-air-flap motor: not responding
    E70C2D - Fan output stage: not responding
    80120F - LIN bus AC_LIN1: No communication possible​

    Lääkkeenä lähdettiin vaihtamaan ohjainsiili. Alkuperäinen MAHLE/BEHR merkinnöillä:

    ​​

    Ko. KL-varaosan ostos oli sinänsä hieman erilainen, kun liitinpistokkeet olivat hiukan eri paikoissa. Sanoisin että tämän vaihtoprosessin jälkeen puhallin vastasi IHKA:n nopeussäätöön ehkä noin pari sekuntia kunnes jatkoi sekoilumoodissaan. Vikakoodit poistuivat, mutta jäljelle jäi: 80120F / LIN bus AC_LIN1: No communication possible.

    Seuraavana lääkkeenä vaihdoin Motonetin ainoana hyllyssä olleen kiinalaisvalmisteisen puhallinmoottorin, tämän jälkeen puhallinjärjestelmä lakkasi lopultakin toimimasta. Eli siis tuuletinräppänöistä ei tule pihahdustakaan.
    Näillä keleillä on pidemmät matkat siis pannassa, ellei halua samalla saunoa.
    Vikakoodi edelleen sama 80120F. Irroiteltu IHKAn takana olevat johdot, kytketty uudelleen, mutta ei apua. Tällä kikalla hiukan vastaava ongelma oli poistunut tässä threadissa: https://www.bimmerfest.com/posts/13553196/


    Mitä tulee sulakkeisiin, olen mielestäni katsonut kaikki mahdolliset sulakkeet läpi ja kaikki ok. Tuleeko jollakulla mieleen jokin eksakti sulake/onko tähän liittyen jotakin releitä olemassa, joita voisi koittaa vaihtaa? Aina myöskään tuo sulake ei välttämättä silmämääräisesti näytä palaneelta, vaikka voi olla kaput.

    Offtopicina toinen ongelma on PDC, joka ei toimi, tai ole toiminut takana olleen huonon anturin kontaktin vuoksi. Kolvattu johto uudelleen, mutta tällä kertaa antaa koodia: 803200 (Voltage supply ultrasonic sensors: short circuit between positive and negative).

    Sekä kolvauksen aikana, että 2x puhallinmoottorin/siilin vaihtojen aikana ainoastaan akun miinusnapa ollut pois kytkettynä. Liittyvätkö nämä nyt jotenkin toisiinsa vai ovatko edelleenkin kaksi täysin irrallista ongelmaa? Mietin josko jokin moduuli olisi ottanut siipeensä esim. kolvauksen aikana.

    Toinen vaihtoehto on se että jokin bitti olisi vinossa. Käytössä tällä hetkellä oikeastaan vain Carly, joten kysynkin onko Pirkanmaalla asiantuntevaa koodaria, joka ymmärtää ko. vian päälle, tai mahdollisesti nähnyt vastaavaa ennenkin? Rheingoldia ilmeisesti nyt siis huutaisi, tai liekkö siitäkään apua..

    Kaiken otan vastaan, neuvot kun ovat hiukan vähissä.
    BMW f10 520D (Havanna)
    ex. BMW e83 x3 3.0D M-sport(Silber-grau) | BMW f11 530D (Titan silber) | BMW e60 530D (Olive grün) | BMW e46 325i (Schwarz II)
    BMW e39 530D M-Sport (Saphirschwartz) | BMW e60 530D (Saphirschwartz)
    BMW e39 528i M-Sport (Alpinweiss III) | BMW e39 530D M-Sport (Saphirschwartz) | ex.BMW e39 520i (Montrealblau)
    BMW e36 318iS (Cosmosschwarz) | BMW e36 320i (Bostongrün) | BMW e36 325i (Cosmosschwarz)
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Kaikki ilmastoinnin toiminnot toimivat LIN väylän kautta ja vikakoodikin kertoo että sen kautta ei pysty kommunikoimaan.


    Diagnosis on the local interconnect network bus

    Definition:
    The local interconnect network bus (LIN bus) is a serial, single-wire bus, standardised for the automotive industry (a single-wire bus has only one line). The data transfer rate of the local interconnect network bus ranges from 2.4 kBit/s to 19.2 kBit/s.

    Possible faults causes for the local interconnect network bus:
    • Incorrect voltage supply or faulty ground connection for the affected components on the local interconnect network bus
    • Faulty slave on the local interconnect network bus
    • Faulty master control unit
    • Short circuit to B+ or GND on the LIN bus line
    • Line disconnection or faulty plug connection


    Carry out a function check on the affected local interconnect network bus before starting troubleshooting.
    In line with the wiring diagram, carry out a function check between the bus users on the local interconnect network bus:
    • Conduct a status request
    • Activate the button

    If the status request or the activation is successful, it may be assumed that there are no problems with the communication on the local interconnect network bus. If this is the case, no further troubleshooting on the affected local interconnect network bus is required.

    Troubleshooting in the event of faulty communication on the local interconnect network bus (function check is faulty):
    • Check voltage supply and ground
      In line with the wiring diagram, check the voltage supply and ground connection of the affected components on the local interconnect network bus (master and slave).
    • Carry out an oscilloscope measurement according to the wiring diagram. Check (master control unit).
    Notice!
    A faulty slave cannot be found by the oscilloscope measurement.
    Example of an oscilloscope measurement in an intact system or with a faulty slave on the local interconnect network bus. Measurement of the LIN bus line to ground (faulty slave on the local interconnect network bus).
    Example of an oscilloscope measurement with no master control unit communication. Measurement of the LIN bus line to ground. (faulty master control unit on the local interconnect network bus).
    Notice!
    In the event of a faulty master control unit, a constant dominant signal can be seen on the local interconnect network bus.
    In this case, it may be assumed that there is a faulty master control unit.
    • Perform a line check according to the wiring diagram:
      • Check of the affected LIN bus line for short circuit to B+ and GND
      • Check of the affected LIN bus line for interrupt
      • Check of the affected plug connections


    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • jMeister
      Bimmer Rookie
      • Mar 2007
      • 89
      • N/A

      #3
      Kiitos viestistä peto2.
      PDC ongelma selätetty. Edelleen kuitenkin tuo puhallinongelma jatkuu, autosähköistä kun en ymmärrä juurikaan mitään. Tuo väylän vikakoodi johtuu siis rikkinäisestä IHKA paneelista tai rikkinäisestä junction boxista /tai onko vielä jokin sulake joka tarkastaa, liittyen kahteen edelliseen? Ilmeisesti on olemassa myös sulake nro.71, joka on 40A:na suoraan tuon puhallinmoottorin sulake:



      Linkin mukaan ei kuitenkaan vaihdettavissa, onko kukaan koskaan vaihtanut tätä?

      Tällä hetkellä tilanne siis edelleenkin se, että pihahdustakaan ei räppänöistä tule. Kun en millään jaksanut 100% uskoa Carlyn vikatesteriin (tuppaa välillä olemaan useampi muukin turha koodi), niin kokeilin kaikki kombinaatiot läpi:

      Vanha ohjainyksikkö & vanha moottori
      uusi ohjainyksikkö & uusi moottori
      Vanha ohjainyksikkö & uusi moottori

      Tällä hetkellä autossa on kiinni edellisin kombinaatio:

      uusi ohjainyksikkä & vanha moottori

      Tällä se edellisen kerran vielä puhkui yksinään, mutta uuden moottorin vaihdon jälkeen ei toimi enää mikään. Jotain on siis hajonnut tuon moottorin vaihdon yhteydessä, vaikkakin tein mielestäni kaiken oppikirjan mukaan?
      BMW f10 520D (Havanna)
      ex. BMW e83 x3 3.0D M-sport(Silber-grau) | BMW f11 530D (Titan silber) | BMW e60 530D (Olive grün) | BMW e46 325i (Schwarz II)
      BMW e39 530D M-Sport (Saphirschwartz) | BMW e60 530D (Saphirschwartz)
      BMW e39 528i M-Sport (Alpinweiss III) | BMW e39 530D M-Sport (Saphirschwartz) | ex.BMW e39 520i (Montrealblau)
      BMW e36 318iS (Cosmosschwarz) | BMW e36 320i (Bostongrün) | BMW e36 325i (Cosmosschwarz)

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by jMeister View Post
        Kiitos viestistä peto2.
        PDC ongelma selätetty. Edelleen kuitenkin tuo puhallinongelma jatkuu, autosähköistä kun en ymmärrä juurikaan mitään. Tuo väylän vikakoodi johtuu siis rikkinäisestä IHKA paneelista tai rikkinäisestä junction boxista /tai onko vielä jokin sulake joka tarkastaa, liittyen kahteen edelliseen? Ilmeisesti on olemassa myös sulake nro.71, joka on 40A:na suoraan tuon puhallinmoottorin sulake:



        Linkin mukaan ei kuitenkaan vaihdettavissa, onko kukaan koskaan vaihtanut tätä?

        Tällä hetkellä tilanne siis edelleenkin se, että pihahdustakaan ei räppänöistä tule. Kun en millään jaksanut 100% uskoa Carlyn vikatesteriin (tuppaa välillä olemaan useampi muukin turha koodi), niin kokeilin kaikki kombinaatiot läpi:

        Vanha ohjainyksikkö & vanha moottori
        uusi ohjainyksikkö & uusi moottori
        Vanha ohjainyksikkö & uusi moottori

        Tällä hetkellä autossa on kiinni edellisin kombinaatio:

        uusi ohjainyksikkä & vanha moottori

        Tällä se edellisen kerran vielä puhkui yksinään, mutta uuden moottorin vaihdon jälkeen ei toimi enää mikään. Jotain on siis hajonnut tuon moottorin vaihdon yhteydessä, vaikkakin tein mielestäni kaiken oppikirjan mukaan?
        Niin siis tuon LIN väylän voi vetää jumiin mikä tahansa siihen liitetty laite. mm. jokainen läppämoottori (n. 20kpl) eikä vialla ole välttämättä mitään tekoa puhaltimen kanssa.

        1 Locator lightingin the ventilation grille, B-pillar on the left 2 Controller (CON)
        3 Central gateway module (ZGM) 4 Dual heating valve
        5 Auxiliary coolant pump 6 Outside temperature sensor
        7 Refrigerant pressure sensor 8 Automatic air recirculation control sensor
        9 Junction Box Electronics (JBE) 10 Power distributor in junction box
        11 Central information display (CID) 12 Ioniser
        13 Blower output stage 14 Blower motor
        15 Ventilation temperature sensor, front right 16 Heat exchanger sensor, right
        17 Evaporator temperature sensor 18 Heat exchanger sensor, left
        19 Ventilation temperature sensor, front left 20 Electric auxiliary heater
        21 Power distribution box in the engine compartment 22 IHKA Basis: ventilation-flap motor on the left*
        IHKA High with FKA: Ventilation flap motor, outer left*
        23 Other flap motors* 24 Footwell flap motor, front left*
        25 Fresh-air-flap motor* 26 Recirculated-air-flap motor*
        27 Ventilation grille at the front left with locator lighting. Limit-position switch only for IHKA High with FKA 28 Instrument panel (KOMBI)
        29 Front centre ventilation grille with locator lighting and 2 stratification controls. Limit-position switches (2 pieces) only for IHKA High with FKA 30 Footwell module (FRM)
        31 Rain-light-solar-condensation sensor 32 Roof function centre (FZD)
        33 Ventilation grille at the front right with locator lighting. Limit-position switch only for IHKA High with FKA 34 A/C compressor with magnetic coupling and control valve
        35 Locator lighting in the ventilation grille, B-pillar on the right 36 IHKA control unit
        * The stepper motors are switched in series on the LIN bus.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • jMeister
          Bimmer Rookie
          • Mar 2007
          • 89
          • N/A

          #5
          Kiitos viestistä, jatketaan siis selvittelyä
          BMW f10 520D (Havanna)
          ex. BMW e83 x3 3.0D M-sport(Silber-grau) | BMW f11 530D (Titan silber) | BMW e60 530D (Olive grün) | BMW e46 325i (Schwarz II)
          BMW e39 530D M-Sport (Saphirschwartz) | BMW e60 530D (Saphirschwartz)
          BMW e39 528i M-Sport (Alpinweiss III) | BMW e39 530D M-Sport (Saphirschwartz) | ex.BMW e39 520i (Montrealblau)
          BMW e36 318iS (Cosmosschwarz) | BMW e36 320i (Bostongrün) | BMW e36 325i (Cosmosschwarz)

          Comment

          • jMeister
            Bimmer Rookie
            • Mar 2007
            • 89
            • N/A

            #6
            Päivitellään nyt tätäkin, eli löysin muutamien nollausten ja ajeluiden jälkeen Istalla viimein lisäkoodit:

            E70C2B Fresh-air-flap motor: not responding
            E70C2C Recirculated-air-flap motor: not responding
            E70C2D Fan output stage: not responding

            Tuo auttoi supistamaan vianetsintöjä hieman suppeammalle alueelle, toisinkuin alunperin, jolloin Carly näytti vikaa lähes kaikista läppämoottoreista. Sikäli toki oikein sekin, koska ovat ketjuun kytkettynä Lin_bus väylässä. Kiitokset peto2 lle vielä tästä muistutuksesta.

            Jokatapauksessa koitin ajaa testiä Istalla ko. läpille ja koska testi ei onnistunut, päätin uusia nuo kaksi pientä läppämoottoria. Nehän sijaitsevassa samassa koteloyksikössä puhallinmoottorin kanssa. No kuinka kävi? Simsalabim, kaikki toimii normaalisti, ilman koodien poistoa, alkuperäisellä moottorilla sekä ohjainyksiköllä.

            Mitä tästä opin? Jos sisätilanpuhallin mykistyy äkillisesti, tai oireilee muuten, vika ei ole aina puhallinmoottorissa, ohjainboksissa taikka Ihkassa, vaan yksikin viallinen läppämoottori voi juurikin vetää järjestelmän jumiin. Syytä miksi yksi hajosi, en tiedä, näin vain kävi ajossa yhtäkkiä.

            Case closed.
            BMW f10 520D (Havanna)
            ex. BMW e83 x3 3.0D M-sport(Silber-grau) | BMW f11 530D (Titan silber) | BMW e60 530D (Olive grün) | BMW e46 325i (Schwarz II)
            BMW e39 530D M-Sport (Saphirschwartz) | BMW e60 530D (Saphirschwartz)
            BMW e39 528i M-Sport (Alpinweiss III) | BMW e39 530D M-Sport (Saphirschwartz) | ex.BMW e39 520i (Montrealblau)
            BMW e36 318iS (Cosmosschwarz) | BMW e36 320i (Bostongrün) | BMW e36 325i (Cosmosschwarz)

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8262
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              Originally posted by jMeister View Post
              Päivitellään nyt tätäkin, eli löysin muutamien nollausten ja ajeluiden jälkeen Istalla viimein lisäkoodit:

              E70C2B Fresh-air-flap motor: not responding
              E70C2C Recirculated-air-flap motor: not responding
              E70C2D Fan output stage: not responding

              Tuo auttoi supistamaan vianetsintöjä hieman suppeammalle alueelle, toisinkuin alunperin, jolloin Carly näytti vikaa lähes kaikista läppämoottoreista. Sikäli toki oikein sekin, koska ovat ketjuun kytkettynä Lin_bus väylässä. Kiitokset peto2 lle vielä tästä muistutuksesta.

              Jokatapauksessa koitin ajaa testiä Istalla ko. läpille ja koska testi ei onnistunut, päätin uusia nuo kaksi pientä läppämoottoria. Nehän sijaitsevassa samassa koteloyksikössä puhallinmoottorin kanssa. No kuinka kävi? Simsalabim, kaikki toimii normaalisti, ilman koodien poistoa, alkuperäisellä moottorilla sekä ohjainyksiköllä.

              Mitä tästä opin? Jos sisätilanpuhallin mykistyy äkillisesti, tai oireilee muuten, vika ei ole aina puhallinmoottorissa, ohjainboksissa taikka Ihkassa, vaan yksikin viallinen läppämoottori voi juurikin vetää järjestelmän jumiin. Syytä miksi yksi hajosi, en tiedä, näin vain kävi ajossa yhtäkkiä.

              Case closed.
              Hyvä että tuli kuntoon ja hyvä että raportoit onnistuneesta korjauksesta niin voi joku muukin vastaavan ongelman kanssa painiva saada apuja vianhakuun.
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎