Moi! Auttakaahan miestä mäessä. Hyvinkin vastaavat probleemat kuin tässä: https://www.bimmerfest.com/threads/blower-quit.1411831/
Yllättävän huoltovapaita kilometrejä ollut 265tkm asti, mutta nyt siis potilaana: 09/2010 F10 520d. Talvella IHKA lakkasi yhtäkkiä ajossa antamasta käskyjä sisätilan puhaltimelle. Puhallin toimi kyllä, mutta aivan miten sattuu. Puhallin ei sammunut edes vaikka auton sammutti ja ovet lukitsi. Ainoa lääke tähän oli pitää ovien lukitusnappulaa hetken pohjassa (toiminto joka sulkee samalla avonaiset ikkunat/kattoluukun). Virhekoodeina antoi oikeastaan kaiken mahdollisen siltä puolelta:
E70C1E - Defrosting-flap motor: not responding
E70C22 - Ventilation-flap motor: not responding
E70C23 - Footwell-flap motor, front left: not responding
E70C24 - Footwell-flap motor, front right: not responding
E70C27 - Stratifying-flap motor, front left: not responding
E70C2A - Stratifying-flap motor, front right: not responding
E70C2B - Fresh-air-flap motor: not responding
E70C2C - Recirculated-air-flap motor: not responding
E70C2D - Fan output stage: not responding
80120F - LIN bus AC_LIN1: No communication possible
Lääkkeenä lähdettiin vaihtamaan ohjainsiili. Alkuperäinen MAHLE/BEHR merkinnöillä:
Ko. KL-varaosan ostos oli sinänsä hieman erilainen, kun liitinpistokkeet olivat hiukan eri paikoissa. Sanoisin että tämän vaihtoprosessin jälkeen puhallin vastasi IHKA:n nopeussäätöön ehkä noin pari sekuntia kunnes jatkoi sekoilumoodissaan. Vikakoodit poistuivat, mutta jäljelle jäi: 80120F / LIN bus AC_LIN1: No communication possible.
Seuraavana lääkkeenä vaihdoin Motonetin ainoana hyllyssä olleen kiinalaisvalmisteisen puhallinmoottorin, tämän jälkeen puhallinjärjestelmä lakkasi lopultakin toimimasta. Eli siis tuuletinräppänöistä ei tule pihahdustakaan.
Näillä keleillä on pidemmät matkat siis pannassa, ellei halua samalla saunoa.
Vikakoodi edelleen sama 80120F. Irroiteltu IHKAn takana olevat johdot, kytketty uudelleen, mutta ei apua. Tällä kikalla hiukan vastaava ongelma oli poistunut tässä threadissa: https://www.bimmerfest.com/posts/13553196/
Mitä tulee sulakkeisiin, olen mielestäni katsonut kaikki mahdolliset sulakkeet läpi ja kaikki ok. Tuleeko jollakulla mieleen jokin eksakti sulake/onko tähän liittyen jotakin releitä olemassa, joita voisi koittaa vaihtaa? Aina myöskään tuo sulake ei välttämättä silmämääräisesti näytä palaneelta, vaikka voi olla kaput.
Offtopicina toinen ongelma on PDC, joka ei toimi, tai ole toiminut takana olleen huonon anturin kontaktin vuoksi. Kolvattu johto uudelleen, mutta tällä kertaa antaa koodia: 803200 (Voltage supply ultrasonic sensors: short circuit between positive and negative).
Sekä kolvauksen aikana, että 2x puhallinmoottorin/siilin vaihtojen aikana ainoastaan akun miinusnapa ollut pois kytkettynä. Liittyvätkö nämä nyt jotenkin toisiinsa vai ovatko edelleenkin kaksi täysin irrallista ongelmaa? Mietin josko jokin moduuli olisi ottanut siipeensä esim. kolvauksen aikana.
Toinen vaihtoehto on se että jokin bitti olisi vinossa. Käytössä tällä hetkellä oikeastaan vain Carly, joten kysynkin onko Pirkanmaalla asiantuntevaa koodaria, joka ymmärtää ko. vian päälle, tai mahdollisesti nähnyt vastaavaa ennenkin? Rheingoldia ilmeisesti nyt siis huutaisi, tai liekkö siitäkään apua..
Kaiken otan vastaan, neuvot kun ovat hiukan vähissä.
Yllättävän huoltovapaita kilometrejä ollut 265tkm asti, mutta nyt siis potilaana: 09/2010 F10 520d. Talvella IHKA lakkasi yhtäkkiä ajossa antamasta käskyjä sisätilan puhaltimelle. Puhallin toimi kyllä, mutta aivan miten sattuu. Puhallin ei sammunut edes vaikka auton sammutti ja ovet lukitsi. Ainoa lääke tähän oli pitää ovien lukitusnappulaa hetken pohjassa (toiminto joka sulkee samalla avonaiset ikkunat/kattoluukun). Virhekoodeina antoi oikeastaan kaiken mahdollisen siltä puolelta:
E70C1E - Defrosting-flap motor: not responding
E70C22 - Ventilation-flap motor: not responding
E70C23 - Footwell-flap motor, front left: not responding
E70C24 - Footwell-flap motor, front right: not responding
E70C27 - Stratifying-flap motor, front left: not responding
E70C2A - Stratifying-flap motor, front right: not responding
E70C2B - Fresh-air-flap motor: not responding
E70C2C - Recirculated-air-flap motor: not responding
E70C2D - Fan output stage: not responding
80120F - LIN bus AC_LIN1: No communication possible
Lääkkeenä lähdettiin vaihtamaan ohjainsiili. Alkuperäinen MAHLE/BEHR merkinnöillä:
Ko. KL-varaosan ostos oli sinänsä hieman erilainen, kun liitinpistokkeet olivat hiukan eri paikoissa. Sanoisin että tämän vaihtoprosessin jälkeen puhallin vastasi IHKA:n nopeussäätöön ehkä noin pari sekuntia kunnes jatkoi sekoilumoodissaan. Vikakoodit poistuivat, mutta jäljelle jäi: 80120F / LIN bus AC_LIN1: No communication possible.
Seuraavana lääkkeenä vaihdoin Motonetin ainoana hyllyssä olleen kiinalaisvalmisteisen puhallinmoottorin, tämän jälkeen puhallinjärjestelmä lakkasi lopultakin toimimasta. Eli siis tuuletinräppänöistä ei tule pihahdustakaan.
Näillä keleillä on pidemmät matkat siis pannassa, ellei halua samalla saunoa.
Vikakoodi edelleen sama 80120F. Irroiteltu IHKAn takana olevat johdot, kytketty uudelleen, mutta ei apua. Tällä kikalla hiukan vastaava ongelma oli poistunut tässä threadissa: https://www.bimmerfest.com/posts/13553196/
Mitä tulee sulakkeisiin, olen mielestäni katsonut kaikki mahdolliset sulakkeet läpi ja kaikki ok. Tuleeko jollakulla mieleen jokin eksakti sulake/onko tähän liittyen jotakin releitä olemassa, joita voisi koittaa vaihtaa? Aina myöskään tuo sulake ei välttämättä silmämääräisesti näytä palaneelta, vaikka voi olla kaput.
Offtopicina toinen ongelma on PDC, joka ei toimi, tai ole toiminut takana olleen huonon anturin kontaktin vuoksi. Kolvattu johto uudelleen, mutta tällä kertaa antaa koodia: 803200 (Voltage supply ultrasonic sensors: short circuit between positive and negative).
Sekä kolvauksen aikana, että 2x puhallinmoottorin/siilin vaihtojen aikana ainoastaan akun miinusnapa ollut pois kytkettynä. Liittyvätkö nämä nyt jotenkin toisiinsa vai ovatko edelleenkin kaksi täysin irrallista ongelmaa? Mietin josko jokin moduuli olisi ottanut siipeensä esim. kolvauksen aikana.
Toinen vaihtoehto on se että jokin bitti olisi vinossa. Käytössä tällä hetkellä oikeastaan vain Carly, joten kysynkin onko Pirkanmaalla asiantuntevaa koodaria, joka ymmärtää ko. vian päälle, tai mahdollisesti nähnyt vastaavaa ennenkin? Rheingoldia ilmeisesti nyt siis huutaisi, tai liekkö siitäkään apua..
Kaiken otan vastaan, neuvot kun ovat hiukan vähissä.
Comment