Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vetoakselin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jpo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 55
    • Seinäjoki

    Vetoakselin vaihto

    Äänestä päätellen oikea etuvetoakseli olisi menossa vaihtoon. Irrotuksesta löytyi aika hyvä video ja näyttää sen perusteella suhteellisen suoraviivaiselta operaatiolta. Mutta onkos tuossa jotain sellaista erikoista mikä voi oikeasti aiheuttaa ongelmia tai missä erityistä tarkkaavaisuutta vaaditaan? Toki tunkin ja tukien varassa työskentely heti tuo oman vaikeutensa nosturiin verrattuna.

    Ja pitääkös samalla jotain muita osia uusia kuin tuo akseli? Perän öljyä saattaa ainakin tippa tai pari tulla samalla ulos.

  • alpine3
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2010
    • 1271
    • Kajjjaani

    #2
    Sieltä etuperästä tulee sen verran öljyä ulos että kannattaa täyttää se oikeaan tasoon remontin jälkeen. Täyttöproppu on melko ahtaassa paikassa perän vasemmalla puolella, 3/8 tuuman jatko ja nivel on hyvä olla.

    Uutta akselia laittaessa varmista että akseli menee pohjaan asti, sokan yli, etuperään.

    Luonnollisesti uusi pultti akselin päähän, se momentti on aika miehekäs joten tarpeeksi iso momenttiavain ja vääntövarsi on hyvä olla. Varmista kiristettäessä että akselin ja laakerin välinen hammastus menee limittäin.
    Last edited by alpine3; 16-07-2024, 12:21.
    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

    Comment

    • JiiVee92
      BTCF Member
      • Mar 2017
      • 929
      • Kouvola/Myllykoski

      #3
      Ja se momentti on 210nm ja 90 astetta
      EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
      NYT: E61 530xd -08 käyttis
      Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16457
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by JiiVee92 View Post
        Ja se momentti on 210nm ja 90 astetta
        Ei ainakaan jää löysälle....

        Comment

        • jpo
          Bimmer Rookie
          • Jun 2009
          • 55
          • Seinäjoki

          #5
          Kiitos hyvistä vinkeistä. Olihan tuossa jo muutama vaihe, jotka periaatteessa suoraviivaisia, mutta käytännössä ei välttämättä. Ainakin jatkovartta saa olla kiristys vaiheessa mukana.

          Akseli ilmeisesti irroitetaan naputtamalla sitä ulospäin?

          Perän täyttöropun löysin ja totesin, että siihen pääsee melkein helpommin yläkautta käsiksi kuin alakautta.

          Yksi juttu minkä osia katsellessa huomasin, niin realoem
          amtaa akselin pituudeksi 901 mm ja varaosat 863 mm pitkiä.

          Comment

          • jpo
            Bimmer Rookie
            • Jun 2009
            • 55
            • Seinäjoki

            #6
            Taistelun jälkeen paikalleenhan se meni. Videon ohjeita noudattaen hyvin pitkälti asennus meni. Huomioina jälkipolville, niin iskarin poistamista asennuksen ajaksi kannattaa harkita lisätilan saamiseksi jos ilman nostinta tekee. Ei ole enää kiinni kuin yläpäästään ja koiranluulla. Itse jouduin ottamaan iskarin irti asennusvaiheessa, kun uusi nivel ei mukamas tuntunut mahtuvan samalla lailla haarukan sisälle kuin vanha.

            Toisaalta uusi nivel sujahti nätisti paikalleen, kun muotoili puutikun pään sellaiseksi, että se pysyi hyvin uuden akselin sisäkauluksessa ja sitten rengasraudalla iskaria tukena käyttäen painoi akselin paikalleen.

            Öljyä ei tullut yhtään pihalle, mutta oli varmaan sen verran kallellaan toiseen reunaan.

            Comment

            • jpo
              Bimmer Rookie
              • Jun 2009
              • 55
              • Seinäjoki

              #7
              Sellainen tuli vielä vanhasta akselista mieleen, että onko sille parempi kierrätyspaikka kuin metallikeräys, kun uudessa osassa ei ollut panttia?

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16457
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by jpo View Post
                Sellainen tuli vielä vanhasta akselista mieleen, että onko sille parempi kierrätyspaikka kuin metallikeräys, kun uudessa osassa ei ollut panttia?
                Anna tutulle sorvarille, sillä voi olla käyttöä, on kuitenkin parempaa tavaraa kuin rautakaupan pyörötanko.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎