Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutama kysymys Xdrive F11

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -TSM-
    Bimmer Rookie
    • Jan 2016
    • 94
    • Pirkanmaa

    Muutama kysymys Xdrive F11

    Tuli hommattua vuoden 2017 520da xdrive, ajettu 200tkm.

    Ongelmana on kilahtava ääni jostain takaa liikkeelle lähtiessä. Kuuluu rauhallisessa ja ripeämmässä kiihdytyksessä. Saman äänen saa aikaan myös pienestä vauhdista hölläämällä kaasua ja painamalla uudelleen. Johonkin voimansiirron osaan viittais.
    Onko näissä kardaanissa se perus rättinivel, vai mikä lie kumilimppu, vai onko joku erilainen toteutus? Yleensä ääni alkaa kuuluun selvemmin kun auto lämpiää, kylmänä tätä ei välttämättä saa kuuluviin. Muutenkaan ei vielä ole kovin selkeä, ennemmin sellanen pieni kilahdus.

    Jakolaatikon öljynvaihto pitäisi tehdä. Vielä kun ongelmia ei ole ilmenny, niin riittääkö vaihto kerran, vai pitääkö tehdä silti 2-3kertaa?

    Myös automaattilaatikon öljynvaihto mielessä. Oilpoint tarjosi 9L huuhteluöljynvaihtoa hintaan 290e. Jos suodattimen haluaa myös vaihtaa, niin +240e.
    Onko pelkkä huuhteluvaihto riittävä vai vaatiiko myös suodattimen?

    Ja näillä kyseisille hommille haussa Tampereen (tai lähiseudun) alueelta joku hyvä ja järkevän hintainen korjaamo, saa suositella.
  • Krampus
    BTCF Member
    • Nov 2017
    • 379
    • Keski-Suomi

    #2
    Suodatin on integroitu vaihteiston öljypohjaan ja on noilla kilsoilla jo aika täynnä mujua. 130tkm pienimät kilometrit,mitä olen noita vaihtanut ja oli tavaraa suodattimessa ihan reilusti.
    Kovasti ottaa välistä öljypohjasta/suodattimesta, jos orkkis ZF maksaa noin 70€+tk tavan kuluttajalle. Ajallisesti ei kauan mene kun vanha öljypohja on ruuvattu pois ja uusi tilalle oikein ja oikeassa järjestyksessä kiristettynä. https://www.motointegrator.de/artike...f-1087-298-437
    Eli vaihda suodatin/öpohja, mutta älä maksa noin paljon sen vaihtotyöstä.
    E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
    F39 X2 Xdrive20D, käyttis
    Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

    Comment

    • -TSM-
      Bimmer Rookie
      • Jan 2016
      • 94
      • Pirkanmaa

      #3
      Originally posted by Krampus View Post
      Suodatin on integroitu vaihteiston öljypohjaan ja on noilla kilsoilla jo aika täynnä mujua. 130tkm pienimät kilometrit,mitä olen noita vaihtanut ja oli tavaraa suodattimessa ihan reilusti.
      Kovasti ottaa välistä öljypohjasta/suodattimesta, jos orkkis ZF maksaa noin 70€+tk tavan kuluttajalle. Ajallisesti ei kauan mene kun vanha öljypohja on ruuvattu pois ja uusi tilalle oikein ja oikeassa järjestyksessä kiristettynä. https://www.motointegrator.de/artike...f-1087-298-437
      Eli vaihda suodatin/öpohja, mutta älä maksa noin paljon sen vaihtotyöstä.

      Kiitos vinkistä! Voisin tilailla tommosen, ei oo ainakaan paha hinta. Pitääkin kurkata saako samasta paikasta myös ZF:n oikeat öljyt.
      Ilmeisesti suodattimen vaihtamalla ei tarvi mitenkään erikseen huuhdella, uudet öljyt ja suodatin paikalleen ja eikun kovaa ajoo?
      En tosin sitten ainakaan oilpointille vie noilla hinnoilla..

      Comment

      • alpine3
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2010
        • 1271
        • Kajjjaani

        #4
        Pelkästään öljypohja vaihtamalla ulos tulee ainoastaan osa öljyistä. Huuhteluvaihto omasta mielestäni ainoa oikea tapa.

        Edit. Jakolaatikon öljynvaihto onnistuu ainoastaan imemällä. Tyhjennys, täyttö, hetki nosturilla ajoa ja uusiksi. Kolme kertaa pitäsi riittää.
        Last edited by alpine3; 18-10-2024, 20:18.
        BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
        BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

        Comment

        • Rattiukko
          BTCF Member
          • Nov 2022
          • 604
          • Uusimaa

          #5
          Jakolaatikolle riittää kun vanhat öljyt otetaan pois ja uudet sisälle. Miksi ne pitäisi kolmeen kertaan vaihtaa? F sarjan jakolaatikon ongelmat on aivan jossain muualla kuin öljyissä.

          Comment

          • alpine3
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2010
            • 1271
            • Kajjjaani

            #6
            Originally posted by Rattiukko View Post
            Jakolaatikolle riittää kun vanhat öljyt otetaan pois ja uudet sisälle. Miksi ne pitäisi kolmeen kertaan vaihtaa? F sarjan jakolaatikon ongelmat on aivan jossain muualla kuin öljyissä.
            Sitä laatikkoa ei saa kerralla tyhjäksi. Tuon kolmannen kerran jälkeen ulostuleva öljy alkaa olla jo melko puhdasta.

            Edit. Kyllä tuon atc35:n ongelmat johtuu juurikin noista ns. ikiöljyistä. Kun nykimistä alkaa ilmetä öljynvaihto voi vielä auttaa, niinkuin täältä foorumiltakin on monesti ollut luettavissa.
            Last edited by alpine3; 19-10-2024, 03:33.
            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2225
              • Vantaa

              #7
              Alkupään Atc35 lootia alkoi nykimään parhaillaan 30tkm kohdalla, taisi ongelma olla jossain muualla kuin öljyssä. Toki uusilla öljyillä pidenti ikää tai siirsi ongelmaa eteenpäin.
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5270
                • Pirkkala

                #8
                Sitten kun se kytkinpakan kruunu on kulunut kuopille niin eipä siinä öljynvaihdot enää auta kun kytkimen jumittelun syy on mekaaninen
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • -TSM-
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2016
                  • 94
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Eli jos nyt hankin kaikki tarvikkeet vaihdelaatikon ja jakolaatikon öljyjen vaihtoon, niin mitäs kaikkee sitä tarvii?
                  Tässä olis ainakin setti missä suodatin ja 7L öljyä:


                  Ja jakolaatikon öljy:


                  Riittääkö 1L jakolaatikon öljystä myös huuhteluun?
                  Ja mitä käytetään vaihdelaatikon huuhteluun? Varmaan käy muukin kun tuo ZF:n hinnakas öljy

                  Peräöljyjen vaihdostakaan ei tietoa millon tehty, vai onko ikinä. Vaihteleeko porukka näitä säännöllisesti?

                  Comment

                  • Krampus
                    BTCF Member
                    • Nov 2017
                    • 379
                    • Keski-Suomi

                    #10
                    Originally posted by -TSM- View Post

                    Peräöljyjen vaihdostakaan ei tietoa millon tehty, vai onko ikinä. Vaihteleeko porukka näitä säännöllisesti?
                    Ei peräöljyjen vaihto hukkaan mene 130tkm öljyt.

                    E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
                    F39 X2 Xdrive20D, käyttis
                    Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

                    Comment

                    • ekaBMW
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 442
                      • Oulu

                      #11
                      Voi olla yliammuttua mutta noin 80tkm välein vaihdettu.
                      Ajatuksena että ennen kuin tulee mitään oireita. Jos on oireita niin jotain vikaa on jo syntynyt. Välttämättä ei ehkä fataalia mutta kuitenkin.
                      Lisäksi kun sieltä ei kaikkia saa ulos niin hieman tiheämpi vaihtoväli.
                      Last edited by ekaBMW; 21-10-2024, 00:59.
                      F11 530d xDrive 09/16
                      Ex E60 530d xDrive A 10/08
                      Ex E60 520dA 09/08 liisari
                      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                      Ex Opel Kadett 1.6 -89

                      Comment

                      • -TSM-
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2016
                        • 94
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Jakolaatikon ja molempien perien öljyjen vaihdolle löysin tekijän ihan järkevään hintaan.
                        Mutta vaihteistoöljynvaihto huuhtelemalla (16L) menee näköjään ihan väkisin sinne lähemmäs 600e, kun pelkkä ZF:n öljy näkyy maksavan joka paikassa 25e/litra plus siihen työ ja suodatin. Yllättävän tyyristä touhua

                        Comment

                        • TheRipper
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2012
                          • 5018
                          • Paimio

                          #13
                          No ei nyt ihan 25€ litra sentään:



                          Mutta näemmä kyllä reilusti nousseet näidenkin hinnat siitä kun itse vaihdon teetin.
                          F10 523iA 2010

                          Ex: E39 528iA 1997
                          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                          Ex: E65 745iA 2003
                          Ex: E46 318i 1998
                          Ex: E34 525iA 1989

                          Comment

                          • Krampus
                            BTCF Member
                            • Nov 2017
                            • 379
                            • Keski-Suomi

                            #14

                            Tuota laittanut laatikoihin ja ei ole hinnalla pilattu.
                            133,60€ TITAN ATF 6008 Premium Performance ATF, joka on erityisesti kehitetty ZF Automaattivaihteisto vaihteiden vaihdon suorituskyvyn optimointiin. tuotekuvaus TITAN ATF 6008 on erityisesti kehitet...

                            Muutaman euron halvempi vaihtoehto.
                            E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
                            F39 X2 Xdrive20D, käyttis
                            Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

                            Comment

                            • -TSM-
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2016
                              • 94
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Mites toi Mannol atf ag60, näyttää olevan kans huokeampi?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎