Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47 N57 pakokaasun käry- yksi ratkaisu!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stroop
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 289
    • Jyväskylä

    N47 N57 pakokaasun käry- yksi ratkaisu!

    Pakokaasun käryn tulosta kabiiniin on useita keskusteluja lukemattomissa ketjuissa ja syytä on etsitty vaihtelevalla menestyksellä, ja välillä vaikuttaa jääneen ratkaisematta kokonaan. Yleisiä syitä hajuille on dpf:n päälle vuotavat venttiilikopat, rikkoutuneeet huohottimen putket ja pakoputken särkyneet haitarit, vuotavat egr:t jne. Omasta löytyi käryn aiheuttaja oikestaan ihan vahingossa kun selvittelin turbon öljyvuotoa:

    Parin moottorin esimerkit osasta:

    N57: https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=13_1454 OSA nro 6
    N47: https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=13_1494 OSA nro 4

    Eli kyseessä on DPF.ltä pakokaasun paineanturille tuleva n. 15 cm, kumiletku joka on molemmista päistään paikallaan ilman minkäänlaista kiristintä tai klemmaria. Letkun läpi siis EI ole tarkoitus virrata kuumaa pakokaasua vaan tehdä tuonne anturille paine jota anturi mittaa. Ajan saatossa letku väsyy, kovettuu ja hapristuu. Jos se alkaa vuotamaan yhtään kummastakaan päästä alkaa ohi virtaava kuuma pakokaasu syömään letkua ennestään ja vuoto pahenee. Omassa oli käynyt juuri näin ja DPF:n päästä oli iso osa letkusta jo kadonnut. Anturin päästä kaasut oli puhaltaneet jo sen verran että anturi ja sen liitin oli osittain sulaneet. Samoin oli käynyt jonkin edellisen jäljiltä vieressä vapaana roikkuneen happianturin liittimelle.

    Vuodon suuruudesta riippuen tästä aiheutuu myös paine-ero ennen ja jälkeen dpf:n ja ongelmat saattaa lähteä kertautumaan sitten moninaisin tavoin.

    Käryn aiheuttajan etsinnän kannalta tuo onkin mielenkiintoinen tapaus kun ainakaan tuossa tuplaturbomoottorissa sitä ei ilman purkamista yläkautta näe ja onkohan näitä hotsittu tarkastaa merkkarillakaan? Yhteenkään kommenttiin asiasta en ole törmännyt mikä ei tietenkään tarkoita etteikö tätä olisi jo bongattu.. En osaa sanoa miten tämä näyttäytyy eri moottoriversioissa mutta uskallan veikata että vähintään isommilla kilsoilla tämä on potentiaalinen piiloon jäävä käryttäjä lähes kaikissa N-sarjan moottoreissa. Topiceja kahlatessa tuli selvästi esille miten syytä on etsitty kissojen ja koirien kanssa ja olis mielenkiintoista tietää kuinka monessa kyseessä on ollut tämä ns. euron vika.

    Toivottavasti tämä ratkaisisi jonkun ongelman että saisi maksettua edes vähän velkaa tälle palstalle.
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2732
    • Tampere

    #2
    Syksyllä totesin saman tapahtuneen yhdelle M57N2-koneelle. Konetila oikealta varsin nokinen ja kun EGR-jäähdytin vaikutti olevan tiiviisti paikallaan ja pakosarjassa pultit kireällä, niin mainittua kumiletkua oli enää puolikas jäljellä. Siihen sitten korvaava kumiletku tilalle ja pituus kannattaa mitata tarkasti, ettei liian pitkänä jää mutkalle ja lyhyenä altis irtoamaan. Seinämäpaksuutta riittävästi, että pitää muotonsa. Taisi 14,5 cm olla sopiva pituusmitta ja nippusiteillä kiinnityksen varmistus. Samalla sai DPF:n pakkopolton käyntiin kun lukemat viimein uskottavia.

    Kannattaa näitä välillä vilkaista ihan käsin kokeilemallakin, että ehjä.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Stroop
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 289
      • Jyväskylä

      #3
      Varmasti ilmenee kaikissa moottoreissa missä toteutus noin.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎