On pakko aloittaa uusi, koska vaikka osassa aloituksissa tätä samaa jo sivuutetaan, niin ehkä paremmin tulee tämä kokemus esille mikäli se on ensimmäisenä. En tule olemaan tämän kanssa yksin, joten varmasti joku muukin tarvitsee apua.
Omalla 530xDrive -12 on jo ajettu yli 400tkm, joten ei puhuta missään tapauksessa uudenkarheasta, mutta hyvin sisäänajetusta. En kuitenkaan tohdi autosta luopua ja sen eteen on tehty ajansaatossa paljon huoltoa, joten voisi olla jopa tyhmääkin nyt vaihtaa, kun autoa on laitettu kuntoon aktiivisesti.
Kesällä alkoi liikkeelle lähdössä tuntumaan pientä nykimistä, aina kaksi-kolme kevyttä nykimistä ja nostin tämän esille muutamassakin huollossa, mutta selkeää vikaa ei löytynyt. EGR epäiltiin ja huollettiin, mutta itsessään selkeää vikaa ei kahdessa löydetty. Auto ei valittanut mitään.
Nykiminen jopa lähti pois, kun tuli talvi ja tämä on muutaman muunkin käyttäjän tarinoissa tullut esille...
Nykiminen kuitenkin tuli jälleen esille nyt ensimmäisten kevätkelien myötä ja paheni rajusti. Niin liikkeelle lähdössä kuin tasaisessa moottoritie ajossa. Käytännössä kuitenkin vain alle 1500kierroksen vauhdeissa eikä vaihteen siirrossa vaan vaihteiden välissä. Nyt vaihdettiin öljyt jakolaatikkoon ja vaihdelaatikkoon, ei muutosta auton käyttäytymiseen. Auto ei edelleenkään valita mitään.
Nyt auto päätyi jo kolmanteen paikkaan, Etelä-Suomessa hyvin tunnettuu yritykseen, joka korjaa vaihteistoja. Siellä autolle tehtyy tarkempi vikakoodi selvitys ja tulos oli, että koko vaihteisto, mekatroniikka ja jakolaatikko tulisi vaihtaa. Huollon kokonaishinta nousisi melkein 8000€. Voin kertoa, että hieman nousi tunteet pintaan, koska käytännössä tämän auton arvo ei vastaa miten huollon hintaa. Ymmärrän, että huollolla on myös vastuu, että auto varmasti toimii kunnolla sen jälkeen, mutta mikäli vikakoodien luvun jälkeen yhteenvedoksi käytännössä kaikki menee uusiksi tulisi asian olla myös varma, enkä mitenkään saanut nyt sellaista fiilistä asiasta, en edes vaikka hieman haastoin huoltoa.
- kuinka moni on valmis maksamaan summan, koska ei osaa, tiedä tai vain kykene asioita enempää selvittämään?
Kävin lunastamassa auton pois ja laitoin asiasta viestiä eri huolloille. Se mikä täytyy sanoa, että laitoin kyselyn kymmeneen huoltoon ja kolme kpl huolloista vastasi. Minulle myyjänä on vaikea ymmärtää, että miten voi olla mahdollista, että suurinosa ei edes ottanut asiasta yhteyttä takaisin vaikka mainostavat tekevänsä vaihteistohuoltoja? Koetin jopa yhden yrityksen Suomen edustajalle soittaa ja laitoin viestiä, eikä mitään... Olen enemmän kuin ihmeissäni tästä...
En viitsi mainita aikaisempien huoltojen / yritysten nimiä, mutta seuraavan haluan mainita...
Siekkinen vastasti soitolla seuraavana päivänä ja jo hyvin lyhyen keskustelun jälkeen olin erittäin iloinen, että laitoin viestiä heille. He tuntuivat tietävät vikaselosteen jälkeen heti missä vika sijaitsee ja jo puhelussa nousi esiin se, ettei ole ehkä tarvetta pistää koko kalustoa vaihtoon ja kaikki on käytännössä huollettavissa. Ei minulla ollut edes mielikuvaa missä Siekkinen sijaitsee (Maaninka), mutta sinne sovimme treffit seuraavaksi perjantaiksi.
Siekkinen kysyi kaksi asiaa..
"Onko kardaaniakseli irroitettu tai nelivedon sulake irroitettu." -Toivottavasti osasin sanoa juuri oikein...
*Ei, miten olisin osannut tai tajunnut sen edes ottaa irti... "
"No niiden avulla voidaan sanoa onko vika jakolaatikossa ja/tai vaihdelaatikossa.."
Kysyin tätä täältä edellisestä paikasta, joka tekee vaihteistohuoltoja.. ja vastaus oli " ettei niitä noin tutkita eikä hän osannut sanoa missä sulake sijaitsee, ehkä hanskalokerossa... "
Kävin viemässä auton Siekkiselle, koeajot, muutama muu huomio, avaimet huollolle ja takaisin etelään töihin. Oli todellakin luottavainen mieli asiaan.
Tänään tuli soitto, heidän lomaviikon jälkeen, että olivat ottaneet auton tarkasteluun, irroittaneet jakolaatikon ja korjanneet sekä käyneet koeajolla. Muutama huomio muista osista ja ilmoitus, että auto on kunnossa.
Ainoa "extra osa" jonka joutuivat laittamaan oli ohjainlaite/askelmoottori, b-osa, koska alkuperäinen osa oli jakolaatikon huollon jälkeen ollut yhteistykyvytön.
Katsoin juuri laskun sähköpostistani, 1400€... Siis mitä vit***!!!!
Kyllä, ymmärrän, että auton vaihteistolla on ajettu 400tkm, joten se ei ole uusi. Sen myös tuntee, eli moottorijarrutus on hieman kovempi ja lähtö saisi olla hieman kovempi, mutta se ei mitenkään häiritse, se on iän tuomaa kulumaa, mutta saattaa kestää 100tkm tai 300tkm, sitä kun tiedä. Edellisessä paikassa ei annettu edes vaihtoehtoa olla vaihtamatta kaikkea, kaikki olisi pitänyt vaihtaa. Ei esimerkiksi olisi ollut vaihtoehto laittaa vain jakolaatikkoa kuntoon ja ne pitää vaihtaa, ei korjata.
Minun tajuntaani ei mene se, että toisessa paikassa toisessa paikassa jakolaatikon öljyt maksoivat 35€ ja toisessa vaihto maksoi 180€, toisessa paikassa vikakoodien luvulla summaksi saatiin melkein 8000€ ja toisessa paikassa testaamalla 1400€. Kuinka moni maksaa, koska ei kyseenalaista. Vaikka olisin korjauttanu vaihteistonkin Siekkisellä niin sen alustava hinta-arvio oli jakolaatikon korjauksen kanssa alle 4000€, eli puolet siitä.
Toinen asia mikä on pakko sanoa ja kehua... Siekkinen on jokaisen asian kohdalla soittanut, kertonut, selittänyt selkeästi ja antanut ohjeita mikäli asioita tulee tulevaisuudessa eteen.
En halua luopua autostani, se on paras auto mikä minulla on koskaan ollut, siihen on mennyt vuosien saatossa hemmetisti rahaa, mutta se on silti auto jolla todellakin tykkään ajaa. Tiedän tasan tarkkaan, että ajan sen seuraavallakin kerralla Maaningalle.
- Jani -
Omalla 530xDrive -12 on jo ajettu yli 400tkm, joten ei puhuta missään tapauksessa uudenkarheasta, mutta hyvin sisäänajetusta. En kuitenkaan tohdi autosta luopua ja sen eteen on tehty ajansaatossa paljon huoltoa, joten voisi olla jopa tyhmääkin nyt vaihtaa, kun autoa on laitettu kuntoon aktiivisesti.
Kesällä alkoi liikkeelle lähdössä tuntumaan pientä nykimistä, aina kaksi-kolme kevyttä nykimistä ja nostin tämän esille muutamassakin huollossa, mutta selkeää vikaa ei löytynyt. EGR epäiltiin ja huollettiin, mutta itsessään selkeää vikaa ei kahdessa löydetty. Auto ei valittanut mitään.
Nykiminen jopa lähti pois, kun tuli talvi ja tämä on muutaman muunkin käyttäjän tarinoissa tullut esille...
Nykiminen kuitenkin tuli jälleen esille nyt ensimmäisten kevätkelien myötä ja paheni rajusti. Niin liikkeelle lähdössä kuin tasaisessa moottoritie ajossa. Käytännössä kuitenkin vain alle 1500kierroksen vauhdeissa eikä vaihteen siirrossa vaan vaihteiden välissä. Nyt vaihdettiin öljyt jakolaatikkoon ja vaihdelaatikkoon, ei muutosta auton käyttäytymiseen. Auto ei edelleenkään valita mitään.
Nyt auto päätyi jo kolmanteen paikkaan, Etelä-Suomessa hyvin tunnettuu yritykseen, joka korjaa vaihteistoja. Siellä autolle tehtyy tarkempi vikakoodi selvitys ja tulos oli, että koko vaihteisto, mekatroniikka ja jakolaatikko tulisi vaihtaa. Huollon kokonaishinta nousisi melkein 8000€. Voin kertoa, että hieman nousi tunteet pintaan, koska käytännössä tämän auton arvo ei vastaa miten huollon hintaa. Ymmärrän, että huollolla on myös vastuu, että auto varmasti toimii kunnolla sen jälkeen, mutta mikäli vikakoodien luvun jälkeen yhteenvedoksi käytännössä kaikki menee uusiksi tulisi asian olla myös varma, enkä mitenkään saanut nyt sellaista fiilistä asiasta, en edes vaikka hieman haastoin huoltoa.
- kuinka moni on valmis maksamaan summan, koska ei osaa, tiedä tai vain kykene asioita enempää selvittämään?
Kävin lunastamassa auton pois ja laitoin asiasta viestiä eri huolloille. Se mikä täytyy sanoa, että laitoin kyselyn kymmeneen huoltoon ja kolme kpl huolloista vastasi. Minulle myyjänä on vaikea ymmärtää, että miten voi olla mahdollista, että suurinosa ei edes ottanut asiasta yhteyttä takaisin vaikka mainostavat tekevänsä vaihteistohuoltoja? Koetin jopa yhden yrityksen Suomen edustajalle soittaa ja laitoin viestiä, eikä mitään... Olen enemmän kuin ihmeissäni tästä...
En viitsi mainita aikaisempien huoltojen / yritysten nimiä, mutta seuraavan haluan mainita...
Siekkinen vastasti soitolla seuraavana päivänä ja jo hyvin lyhyen keskustelun jälkeen olin erittäin iloinen, että laitoin viestiä heille. He tuntuivat tietävät vikaselosteen jälkeen heti missä vika sijaitsee ja jo puhelussa nousi esiin se, ettei ole ehkä tarvetta pistää koko kalustoa vaihtoon ja kaikki on käytännössä huollettavissa. Ei minulla ollut edes mielikuvaa missä Siekkinen sijaitsee (Maaninka), mutta sinne sovimme treffit seuraavaksi perjantaiksi.
Siekkinen kysyi kaksi asiaa..
"Onko kardaaniakseli irroitettu tai nelivedon sulake irroitettu." -Toivottavasti osasin sanoa juuri oikein...
*Ei, miten olisin osannut tai tajunnut sen edes ottaa irti... "
"No niiden avulla voidaan sanoa onko vika jakolaatikossa ja/tai vaihdelaatikossa.."
Kysyin tätä täältä edellisestä paikasta, joka tekee vaihteistohuoltoja.. ja vastaus oli " ettei niitä noin tutkita eikä hän osannut sanoa missä sulake sijaitsee, ehkä hanskalokerossa... "
Kävin viemässä auton Siekkiselle, koeajot, muutama muu huomio, avaimet huollolle ja takaisin etelään töihin. Oli todellakin luottavainen mieli asiaan.
Tänään tuli soitto, heidän lomaviikon jälkeen, että olivat ottaneet auton tarkasteluun, irroittaneet jakolaatikon ja korjanneet sekä käyneet koeajolla. Muutama huomio muista osista ja ilmoitus, että auto on kunnossa.
Ainoa "extra osa" jonka joutuivat laittamaan oli ohjainlaite/askelmoottori, b-osa, koska alkuperäinen osa oli jakolaatikon huollon jälkeen ollut yhteistykyvytön.
Katsoin juuri laskun sähköpostistani, 1400€... Siis mitä vit***!!!!
Kyllä, ymmärrän, että auton vaihteistolla on ajettu 400tkm, joten se ei ole uusi. Sen myös tuntee, eli moottorijarrutus on hieman kovempi ja lähtö saisi olla hieman kovempi, mutta se ei mitenkään häiritse, se on iän tuomaa kulumaa, mutta saattaa kestää 100tkm tai 300tkm, sitä kun tiedä. Edellisessä paikassa ei annettu edes vaihtoehtoa olla vaihtamatta kaikkea, kaikki olisi pitänyt vaihtaa. Ei esimerkiksi olisi ollut vaihtoehto laittaa vain jakolaatikkoa kuntoon ja ne pitää vaihtaa, ei korjata.
Minun tajuntaani ei mene se, että toisessa paikassa toisessa paikassa jakolaatikon öljyt maksoivat 35€ ja toisessa vaihto maksoi 180€, toisessa paikassa vikakoodien luvulla summaksi saatiin melkein 8000€ ja toisessa paikassa testaamalla 1400€. Kuinka moni maksaa, koska ei kyseenalaista. Vaikka olisin korjauttanu vaihteistonkin Siekkisellä niin sen alustava hinta-arvio oli jakolaatikon korjauksen kanssa alle 4000€, eli puolet siitä.
Toinen asia mikä on pakko sanoa ja kehua... Siekkinen on jokaisen asian kohdalla soittanut, kertonut, selittänyt selkeästi ja antanut ohjeita mikäli asioita tulee tulevaisuudessa eteen.
En halua luopua autostani, se on paras auto mikä minulla on koskaan ollut, siihen on mennyt vuosien saatossa hemmetisti rahaa, mutta se on silti auto jolla todellakin tykkään ajaa. Tiedän tasan tarkkaan, että ajan sen seuraavallakin kerralla Maaningalle.
- Jani -
Comment