N57 dpf polttoväli

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4661
    • Tampere

    #1

    N57 dpf polttoväli

    Satuinpa tuossa lukemaan autosta vikakoodit ja siellä majaili seuraava koodi. Tämän jälkeen auto oli regenroinut kyllä pöntön.

    245700 Particulate filter system: Particulate filter heavily loaded (exhaust back pressure high)

    Tuli kuitenkin nyt ajettua joulunpyhinä pidempää matkaa ja huomasin että regenerointiväli lieni jotain 200km luokkaa. Softa näytti että keskimääräinen regenerointiväli oli ollut keskimäärin 560km tms. Liekö tuo koko auton historian ajalta.

    Tuleeko mitään mieleen että mistä moinen voi johtua? Regen taitaa lähteä päälle kun soot on jotain 40g tietämillä. Ash taisi olla jossain 10g paikkeilla.

    Imusarja on vaihdettu (läpät kunnossa) viimeisen 5v sisään kampanjassa, samoin egr cooleri ja oletettavasti myös venttiili. Tämä täytyy vielä varmistaa.

    Edit. Termostaatti on myös kunnossa ja kone lämpiää kunnolla. Mittarissa noin 250tkm.

    Edit2. Olihan siellä toinen koodi myös.
    287500
    Lambda probe: oxygen concentration implausibly low (in overrun mode)

    Tein air mass testistä lambda osuuden ja reagointi oli liian hidas. Kaippa se täytyy lähteä siitä että vaihtaa tuon etummaisen lambdan alkuun.
    Last edited by fraatti; Yesterday, 19:12.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5427
    • Pirkkala

    #2
    Kyllä se ehjässä autossa lähempänä 1000km on se väli kun 200km
    Jos auto ei kuluta öljyä (mikä täyttää pöntön tuhkalla nopeasti) mutta silti regeneroi usein, sinne syntyy paljon nokea, tai auto ei kykene sitä passiivisella poltolla vähentämään lainkaan.
    Esim. Rikkinäinen suutin tekee nokea

    On myös sellainen mahdollisuus että auto luulee pöntön olevan täysi mikä voisi johtua mahdollisesti rikkinäisistä paineanturin letkuista tai itse anturista.

    Katso vastapainetta täyskaasuvedossa esim 4 vaihteella 4 tonnia kierroksia ennen ja jälkeen polton. Selviää jo jotakin varmasti.

    Auki oleva pönttö ko. Olosuhteissa max. 0,25bar täysin tukossa 0,5bar vastapaine. Suuntaa antavat luvut.

    Jos vastapaine putoaa esim. 0,5bar-->0,15bar poltossa, pönttöäsi tukkiva aine on noki, ei tuhka. Ja jos taas paine putoaa verrattain vähän, pönttö on tukossa tuhkasta.

    Tuhka-arvo jonka diagnostiikka antaa... sillä voi pyyhkiä peen.. kun se on laskennallinen arvo joka olettaa jatkuvasti että kaikki on kunnossa.

    Polton lämpötilaa voisit myös vilkasta, jos ei nouse selvästi yli 500 niin poltto on jotenkin vaivainen
    Last edited by Urpo_rotta; Yesterday, 18:04.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4661
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Kyllä se ehjässä autossa lähempänä 1000km on se väli kun 200km
      Jos auto ei kuluta öljyä (mikä täyttää pöntön tuhkalla nopeasti) mutta silti regeneroi usein, sinne syntyy paljon nokea, tai auto ei kykene sitä passiivisella poltolla vähentämään lainkaan.
      Esim. Rikkinäinen suutin tekee nokea

      On myös sellainen mahdollisuus että auto luulee pöntön olevan täysi mikä voisi johtua mahdollisesti rikkinäisistä paineanturin letkuista tai itse anturista.

      Katso vastapainetta täyskaasuvedossa esim 4 vaihteella 4 tonnia kierroksia ennen ja jälkeen polton. Selviää jo jotakin varmasti.

      Auki oleva pönttö ko. Olosuhteissa max. 0,25bar täysin tukossa 0,5bar vastapaine. Suuntaa antavat luvut.

      Jos vastapaine putoaa esim. 0,5bar-->0,15bar poltossa, pönttöäsi tukkiva aine on noki, ei tuhka. Ja jos taas paine putoaa verrattain vähän, pönttö on tukossa tuhkasta.

      Tuhka-arvo jonka diagnostiikka antaa... sillä voi pyyhkiä peen.. kun se on laskennallinen arvo joka olettaa jatkuvasti että kaikki on kunnossa.

      Polton lämpötilaa voisit myös vilkasta, jos ei nouse selvästi yli 500 niin poltto on jotenkin vaivainen
      Joo, kitios vastauksesta. Editoinkin aikaisempaan viestiin että etummainen lambda on "laiska" ja siitä näytti olevan myös koodi. Testissä tuli myös faili.

      Mullahan oli keväällä vuotava suuttimen pohjatiiviste tuossa, joka aiheutti käyntihäiriöitä. Jälkikäteen tajusin että olisi pitänyt vaihtaa samalla suuttimen kiinnitysruuvit, jotka ovat kertakäyttöiset(venttiilikopan tiivisteen vaihdon yhteydessä). Vuotava suuttimen tiiviste tuskin ainakaan vähentää noen määrää....

      Täytyypä hypätä autoon ja käydä katsomassa millaisia painelukemia sieltä tulee.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4661
        • Tampere

        #4
        Jahas, polttolämpötila 610-640 astetta. Edellisestä poltosta oli noin 60km. 4000rpm/4. vaihde antoi paine-eroksi noin 0,2 bar, tuosta lisää mailaa niin nousi 0,3 bar asti.

        Polton jälkeen 0,12 bar 4000rpm/4. vaihde ja enemmän kaasutellessa noin 0,2bar. Ei tuo taida ainakaan lopullisesti tukossa olla.

        Koodin selitteenä näytti olevan tuollainen. Paine tulee jonkun kartan mukaan.
        1. Check oil level and change interval. Correct oil level or change oil.
        2. Check swirl flaps.
        3. Perform exhaust gas pressure check
        4. Check diesel particulate filter (visual inspection to see if exhaust tailpipe and diesel particulate filter outlet sooty).
        5. Perform regeneration. Only possible with cruising speed for at least 30 min. (The regeneration cannot be stopped with the corresponding service function for this fault).
        6. Check intake ports and intake valves for sooting. Excessive oil entry from the crankcase ventilation can lead to sooting, especially with short-distance driving.
        Last edited by fraatti; Yesterday, 21:29.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5427
          • Pirkkala

          #5
          Laita tuo lambda ihan ekana vaihtoon. Ei oo kokemusta ko. Viasta mutta onkai se mahdollista että palaa paksulla seoksella jos lambda näyttää mitä sattuu.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          Working...
          X