Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 täristys jarrutettaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Parras
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 65

    F10 täristys jarrutettaessa

    BMW 530 D , F10, ajettu 30.000 km.
    Jarrutettaessa täristää. Normaali ajossa ei ongelmaa.

    Mistähän vikaa etsisi ?

    Onko jarrulevyillä takuuta ?
  • sirkus
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 2195
    • kaustinen

    #2
    Takuu korvaa materiaali virhee jarrulevyissä 40000km saakka, mutta jos haluat uudet palat samalla niin ne menee omasta pussista, koska niiden takuu päättyy 20000km kohdalla. Kannattaa huomioida myös se, että jos autossa ei ole alkuperäis vanteet voi se olla syy takuun eväämiseen.
    Chrysler 300c crd touring 2010
    Daily driver
    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
    Man cave on wheels
    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
    Built not bought
    V8, only juice&milk come in 2 litres

    Kawasaki zzr1100 fighter


    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

    Comment

    • jukpitka
      Bimmer Rookie
      • Nov 2014
      • 39
      • Nokia

      #3
      Originally posted by Parras View Post
      BMW 530 D , F10, ajettu 30.000 km.
      Jarrutettaessa täristää. Normaali ajossa ei ongelmaa.

      Mistähän vikaa etsisi ?

      Onko jarrulevyillä takuuta ?
      Mulla oli sama -99 320i:ssä, mikään ei auttanut, vikaa ei kukaan osannut korjata. Auto oli aivan uusi.

      Comment

      • takahiki
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 203
        • home

        #4
        T''l' sammaa vika. 100>sta kun alkaa jarrutteleen niin tuntuu ettei penkill' pysy jos ei ole turvav;iss' kiinni. Vika l;ytyy reaktiotangon puslista jotka jarruttaessa antaa my;ten, pusla on prinkympin luokkaa jos ei raaski koko tankoa nivelineen vaihtaa. T'm' tietysti oletuksella ettei jarrulevyiss' ole sit' kieroutta. perkeleen kissa taas r'pel;iny t't' konetta ..

        Comment

        • Juh4
          Moderator
          • Oct 2004
          • 5450
          • Seinäjoki

          #5
          Itse olen huomannut tuota täristelyä F10:ssä eritoten vanhoissa takseissa. Näillä toki on päästetty jo se 200tkm, eli kuulunee jo asiaan. 30tkm ajetussa tuskin on kyse normikulumisesta. Jos autossa on takuuta jäljellä, niin valtuutettu BMW merkkihuolto ja asia tutkintaan?
          -Official member of BTCF-Sauna team-

          Comment

          • jiihaa
            BTCF Member
            • Jul 2012
            • 17
            • KÖYLIÖ

            #6
            Originally posted by takahiki View Post
            T''l' sammaa vika. 100>sta kun alkaa jarrutteleen niin tuntuu ettei penkill' pysy jos ei ole turvav;iss' kiinni. Vika l;ytyy reaktiotangon puslista jotka jarruttaessa antaa my;ten, pusla on prinkympin luokkaa jos ei raaski koko tankoa nivelineen vaihtaa. T'm' tietysti oletuksella ettei jarrulevyiss' ole sit' kieroutta. perkeleen kissa taas r'pel;iny t't' konetta ..
            Onko syy täristykseen selvinnyt ? Omassa tekee samaa yli 60km/h jarrutuksissa.(f10 520da msport -12. ajettu 75.000km

            Comment

            • Ceeray
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1399
              • Kuopio

              #7
              Juu täällä ravistaa kanssa.. Oisko se 40k just ajettu noilla levyillä ku saksassa vaihdettu.. selvitellään.
              Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

              Comment

              • Limit
                Bimmer Rookie
                • Aug 2004
                • 144
                • Tsuomi

                #8
                Onko orginaali jarrulevyille "edullista" ostopaikkaa?

                Tietääkö kukaan hyvää paikkaa, oletko tilannut 348x30 kokoa olevaa etujarrulevyä F10 laitteeseesi?
                - En hae marmorilta, netti linkkejä tutkinut montakin. Hinta haitari 220€-300€kpl.
                - En laita zimmermania.
                - Voisin kokeilla ihan orginaalia, mutta onko se oikeasti ostettava saksasta marmorin tiskilllä ja laitettava serkkupoika kuljettamaan omassa "verovapaassa" lentokapteenin kassissa jarrulevy kerrallaan minulle. Tämä oli kevenys, mutta näinkin on kuulemma tehty.

                alkaa siis olla periaattellinen asia saada parasta autoon. Jos löytyy parempaa, niin voisin sen kohtuu hinnalla vielä ostaa. Maksimi siis 300€kpl. muutama kymppi sitten jarrupaloihin tai 100€.
                Olisiko asiallisia ja hyviä ehdotuksia tarjolla?
                Limits in life

                Comment

                • suppari
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4049
                  • Turku

                  #9
                  Kymmenkunta zimmerman satsia äff 10 laittaneena pakko kysyä että miksei ne käy? Laatuheittoa aika paljon vähemmän kuin muilla tarvikevalmistajalla. Kaikki merkit ja mallit mukaanluettuna kymmeniä ja täs kymmeniä zimmermaneja laittanut, varmaan 1-2 takuutapausta.
                  sigpic
                  P:0409699000

                  JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                  tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                  huollot/korjaukset!

                  BMW E&F sarjaan.
                  Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                  8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                  AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                  Comment

                  • Limit
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 144
                    • Tsuomi

                    #10
                    Originally posted by suppari View Post
                    Kymmenkunta zimmerman satsia äff 10 laittaneena pakko kysyä että miksei ne käy? Laatuheittoa aika paljon vähemmän kuin muilla tarvikevalmistajalla. Kaikki merkit ja mallit mukaanluettuna kymmeniä ja täs kymmeniä zimmermaneja laittanut, varmaan 1-2 takuutapausta.
                    - Minulla on autossa menossa jo toiset zimmermani satsit 20tkm ajoilla. Menevät pääsääntöisesti kieroksi heti ekalla 50-100km ajan jaksolla. Navat ok. Tukivarret ok, kulmat ok. Olen tästä kirjaillut tuonne alusta ja jarrut yleiseen osastoon ihmettelyä.
                    Mittareilla on heti havaittavissa kieroutta, eli mittari värisee aika lailla. Nopeus mittaritestissä on tosin 40kmh, joten siihen sitten 100kmh lisää, niin tuntuu kyllä.

                    Toki voin laittaa zimmermanit, jos nyt sitten tekisin niin, että ostan zimmermanit paloineen ja töineen asennusfirmalta. Toivon asennus firman takia, että ne sitten toimii. Koska tulen vaatimaan aika paljon. Löytyykö tätä kautta sellainen firma. Maksan kyllä ihan lista hinnat.
                    Last edited by Limit; 16-09-2015, 11:54. Reason: Km väärin
                    Limits in life

                    Comment

                    • Limit
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2004
                      • 144
                      • Tsuomi

                      #11
                      Originally posted by Limit View Post
                      - Minulla on autossa menossa jo toiset zimmermani satsit 20tkm ajoilla. Menevät pääsääntöisesti kieroksi heti ekalla 50-100km ajan jaksolla. Navat ok. Tukivarret ok, kulmat ok. Olen tästä kirjaillut tuonne alusta ja jarrut yleiseen osastoon ihmettelyä.
                      Mittareilla on heti havaittavissa kieroutta, eli mittari värisee aika lailla. Nopeus mittaritestissä on tosin 40kmh, joten siihen sitten 100kmh lisää, niin tuntuu kyllä.

                      Toki voin laittaa zimmermanit, jos nyt sitten tekisin niin, että ostan zimmermanit paloineen ja töineen asennusfirmalta. Toivon asennus firman takia, että ne sitten toimii. Koska tulen vaatimaan aika paljon. Löytyykö tätä kautta sellainen firma. Maksan kyllä ihan lista hinnat.
                      - Ja etujarrut aukaistu vielä kerran, eri liikkeessä. Kaikki navat putsattu kertaalleen laikalla ja liukutapitkin putsattu. Itse katselin koko homman niskapokana.
                      No, moottoritiellä ravistus oli taas etupäässä, mitä vittua. Siitä suivaantuneena ajoin jarrut perkele niin kuumaksi että ne hävisi. ei meinanut moottoritieltä pois päästä, kunnes jarrut alkoi palata hiukan takaisin. Ajelin auton hissukseen kotia, n. 4km. Lähdin uudelle kierrokselle nyt illalla,ja kas, jarrut eivät täristäneet !! Siis vanha kikka toimii kuitenkin jäähdytetyissäkin levyissä, eli poljet ne niin että jarrut häviää ja levyt suoristuu tai sovittuu autoon. Ihan sama, mutta nyt kestän taas ajella. Että näin.
                      Limits in life

                      Comment

                      • Limit
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2004
                        • 144
                        • Tsuomi

                        #12
                        Originally posted by Limit View Post
                        - Ja etujarrut aukaistu vielä kerran, eri liikkeessä. Kaikki navat putsattu kertaalleen laikalla ja liukutapitkin putsattu. Itse katselin koko homman niskapokana.
                        No, moottoritiellä ravistus oli taas etupäässä, mitä vittua. Siitä suivaantuneena ajoin jarrut perkele niin kuumaksi että ne hävisi. ei meinanut moottoritieltä pois päästä, kunnes jarrut alkoi palata hiukan takaisin. Ajelin auton hissukseen kotia, n. 4km. Lähdin uudelle kierrokselle nyt illalla,ja kas, jarrut eivät täristäneet !! Siis vanha kikka toimii kuitenkin jäähdytetyissäkin levyissä, eli poljet ne niin että jarrut häviää ja levyt suoristuu tai sovittuu autoon. Ihan sama, mutta nyt kestän taas ajella. Että näin.
                        -Sen verran risuja, että kyllä värinä löytyy edelleen. Tärinä on poistunut.
                        voi vain todeta, että zimmerman levyjä ei kyllä voi suositella. Kaikki jarruhuolto työt tehty huolellisesti, tukivarsissa ei ole väljää ja ne on uusittu, kulmat on ok, navat mitattu kellolla eikä heittoa ollutkuin yhdessä 1/100 osa, joka ei tunnu missään. Ainut mitä ei ole tehty, niin ehdotettu että, laikka koneella hiottava levyjen pinta vielä karheaksi ja testailtava. Josko olisi jarrupalat vielä kerran uusittava. Muuten voin todeta vain että 1300€ mennyt harakoille. Taas jaksaa panostaa vain orginaaliin tai uusittava 5000€ kaikki jarru kamat.
                        Limits in life

                        Comment

                        • jiihaa
                          BTCF Member
                          • Jul 2012
                          • 17
                          • KÖYLIÖ

                          #13
                          Originally posted by jiihaa View Post
                          Onko syy täristykseen selvinnyt ? Omassa tekee samaa yli 60km/h jarrutuksissa.(f10 520da msport -12. ajettu 75.000km
                          Syy selvis. Jarrulevyt ilmeisesti kierot ja palat jo suht loppu mutta ei vielä kulumisrajassa. Tilasin uudet jäähdytetyt levyt, uudet palat ja tunnistejohdon schmiedmannilta. Tunti meni itse vaihtaessa ja nyt on tärinät poissa

                          Comment

                          • TiC
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2002
                            • 99
                            • Kanta-Häme

                            #14
                            Täällä myös epämääräistä tärinää havaittavissa, auto F11 aj 220tkm

                            Oireet:
                            - Täristää selkeästi jarruttaessa kun nopeutta on 60 km/h tai enemmän
                            - Ratti ei tärise
                            - Tuntuu enimmäkseen perseessä/polkimella
                            - Välillä havaittavissa hyvin pientä tärinää/vapinaa myös ilman jarrutusta mutta on siis todella pientä

                            Tehdyt korjaukset:
                            - Takalevyt ja palat vaihdettu kun oli jo melko kuluneet
                            - Alustaa katseltu muuten läpi, ei löytynyt väljyyttä, katsastettu pari kuukautta sitten

                            Olisiko kenelläkään ideoita mitä lähteä tutkimaan tarkemmin?

                            Comment

                            • JJtalo
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2011
                              • 350
                              • Kokkola

                              #15
                              En tiiä onko f korisen jarrut yhtä herkät tai herkemmät mitä e kopassa. Omassa e61 530d on aina havaittavissa pientä tutinaa jarruissa jos on käyny rengasliikkeessä: ampuvat pyssyllä ekasta pultista lähtien liian tiukkaan ja väärässä järjestyksessä -> ilmeisesti jarrulevyyn tulee pieni heitto. Korjaantuu kun ite käyttää heti kotona pyöränpultit auki ja kiristää oikein, ennenku kertyy kilometrejä kieroilla levyillä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎